تجهیزات تعمیرگاهی خودرو شامل چه ابزارهایی است؟
انواع تجهیزات تعمیرگاهی خودرو را بشناسیم
به نقل از صنایع پیشرو با توجه به مطالب ذکر شده در پاراگراف های قبلی، حالا متوجه شدیم که تجهیزات تعمیرگاهی خودرو، می تواند انواع خیلی مختلفی داشته باشند که تنوع، گاهی بر اساس کارایی و در اکثر موارد بر اساس ساز و اندازه و قدرت تجهیزات است که به وجود می آیند. در این بخش به گونه این تیتروار، به معرفی چند نمونه از انواع تجهیزات تعمیرگاهی خودرو خواهیم پرداخت:
ابزار مخصوص مکانیکی، انژکتور شو، انواع دستگاه لاستیک درار ماشین، دستگاه بالانس چرخ خودرو، انواع لوازم آپاراتی و پنچرگیری، ابزارهای صافکاری ماشین، تجهیزات تست و تعویض روغن خودرو، انواع جک تعمیرگاهی خودرو، اتاق رنگ خودرو، بخار شوی صنعتی، دستگاه های تنظیم فرمان ماشین، دستگاه تستر ایسیو و غیره، همگی مواردی هستند که می توانند در لیست انواع تجهیزات تعمیرگاهی خودرو قرار گیرند. هر کدام از این وسیله ها و تجهیزات نام برده شده، خودشان نیز بازارهای ریزتر و جزئی تر مخصوص به خودشان را دارند که معمولاً باید خریداری شوند. جالب است بدانید که این لوازم عموماً در محیط های تعمیرگاهی خودرو مانند باطری سازی، آپاراتی و مکانیکی ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.
در واقع مهم ترین کاربردی که می توانیم برای انواع تجهیزات تعمیرگاهی تعریف کنیم شامل تعمیر خودروهای سبک و سنگین و سرویس های دوره ای آن ها خواهد بود. در واقع همین عبارت کوتاهی که به عنوان کاربرد تجهیزات کارگاهی عنوان کردیم، طیف بسیار بسیار گسترده ای از فعالیت های مکانیکی در سطح ابتدایی و تخصصی را دربر خواهد گرفت. البته که این تجهیزات با پیشرفت روزانه علم و تکنولوژی نیز، بروزتر و پیشرفته تر خواهند شد. در ادامه به معرفی تک تک این تجهیزات و کاربردهای آن و نحوه استفاده از آن ها خواهیم پرداخت.
رادیاتور شو چیست + مزایای آن
همان طور که از نام این دستگاه مشخص است؛ رادیاتور شو یک دستگاه بسیار کاربردی در تعمیرگاه هاست که وظیفه آن نظافت و شست و شوی رادیاتور خودرو می باشد. البته که همه از اهمیت خیلی خیلی بالای رادیاتور در خودروهای مختلف و نحوه عملکرد آن ها، اطلاع دارید. از این رو، خود دستگاه رادیاتور شو نیز به نوبه خود، یک دستگاه بسیار مهم در تمیز کردن و بالا بردن کارایی رادیاتور معرفی می شود. در واقع رادیاتورها به وسیله مایع خنک کننده، امکان خنک سازی سیستم کلی خودروی شما را فراهم می کنند. با توجه به این عملکرد، دو عامل مهم تجمع فلز گرم شده و آب در حال تبخیر، می توانند اختلالات مختلفی را در سیستم عملکرد رادیاتور به وجود آورند. با توجه به برزو اختلالات در رادیاتور، اهمیت شست و شوی آن، به وضوح حس خواهد شد که در اینجا، رادیاتور شو، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.
رادیاتور شو یک دستگاه دارای چرخ است که دو شیلنگ مخصوص جریان شستشو دهنده برای آن تعبیه شده است. آب داغ شده توسط هیترها تا حدود 80 درجه سانتی گراد و یا حتی بیشتر، افزایش دما پیدا می کند و سپس این محلول داغ به واسطه شیلنگ ها به سمت رادیاتور ماشین هدایت شده و تمام جرم و رسوب موجود در مسیر خود را از بین می برد. این کار باعث افزایش کارایی و راندمان عملکردی رادیاتور خواهد شد. از جمله مزیت های رادیاتور شو نیز می توانیم به مهم ترین آن یعنی، تمیز کردن و پاکسازی کلی رادیاتور، بدون هیچ گونه آسیبی به بخش های دیگر خودرو، اشاره کنیم. این دستگاه یکی از امن ترین دستگاه هایی است که می کند سلامت رادیاتور را تضمین کرده و راندمان کاری آن را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.
علائم خرابی رادیاتور خودرو چیست؟
با توجه به اهمیت رادیاتور در سیستم عملکرد خودرو، شناخت علائم خرابی رادیاتور، می تواند تاثیر بسیار بزرگی در حفظ سلامت خود رادیاتور و نهایتا موتور خودرو داشته باشد. به هر حال برقراری یک دمای نرمال در مسیر کارکرد درست تمامی قطعات خودرو، کاریست که بر عهده رادیاتور گذاشته شده است. از جمله مهم ترین علائم خرابی رادیاتور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
1-بالا رفتن دمای بیش از اندازه فضای داخل اتاقک خودرو: خیلی ساده است. وقتی که رادیاتور یک خودرو نتواند به خوبی کار کند، دمای آن بالا می رود و در نتیجه دمای کلی موتور و همچنین تمامی قطعات بالا خواهد رفت. این بالا رفتن دما، می توان باعث گرمای زیاد در اتاقک خودرو شود که می تواند یکی از علائم خرابی رادیاتور تلقی گردد.
2-نشت آب از رادیاتور: این موضوع نیز یکی از علائم خرابی رادیاتور است. مثلا دیده شدن آب سبز و یا زرد در زیر خودرو، می تواند علائمی دال بر خرابی رادیاتور تلقی شود.
3-روشن شدن چراغ آمپر آب رادیاتور: این موضوع نیز می تواند یکی از علائم خرابی رادیاتور باشد. در واقع وقتی آمپر آب جلوی خودرو، روشن می شود، نشان دهنده این است که آب داخل رادیاتور کاهش پیدا می کند و نشست دارد و باید خیلی زود پیگیری شود.
4-چسبناک شدن مایع داخلی رادیاتور: مایع ضد جوش داخل آب رادیاتور یکی از موادی است که اگر رادیاتور به خوبی کار نکند، غلیظ می شود. این غلظت مانع از رسیدن مایع خنک کننده به موتور خواهد شد. این عدم رسیدگی نیز می تواند خرابی موتور و گیربکس را به همراه داشته باشد.
5-شکستگی و خرابی لوله های رادیاتور: این موضوع نیز می تواند یکی دیگر از علائم خرابی رادیاتور باشد. البته این لوله ها ممکن است گاهی اوقات بر اثر رسوبات خیلی زیاد، پوسیده شده و شکسته شوند.
6-مشاهده بخار از کاپوت ماشین و یا زیر خودرو: این موضوع نیز یکی از علائم خیلی خیلی مهمی است که می تواند دال بر خرابی رادیاتور تعریف شود. در این شرایط باید خیلی خیلی سریع ماشین را خاموش کرد. چرا که دمای خیلی زیاد ناشی از خرابی رادیاتور به طور حتم، می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
اما یکی دیگر از مواردی که از اجزای رادیاتور محسوب می شود و می تواند در نهایت خرابی رادیاتور را نیز به همراه داشته باشد، خرابی درب رادیاتور است.
انژکتور شو چیست + مزایا
همان طور که نام این قطعه نیز مشخص است، انژکتور شوها، دستگاه هایی هستند که به وسیله آن ها می توانید انژکتورهای ماشین را تمیز کنید. البته اکثر انژکتورشوها به عنوان یک دستگاه بررسی سلامت انژکتورها نیز معرفی می شوند. به طور کلی، انژکتورشوها یک کار را برای انواع خودروها انجام می دهند اما با این حال، ما انواع مختلفی از انژکتورشوها داریم که وجه تمایز آن ها را می توانیم در تعداد محفظه شستشو و سیستم الکترونیکی آن ها تعریف نماییم. اگر به ساختمان انژکتورشوها نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این دستگاه ها از یک سری محفظه های استوانه ای تشکیل شده اند که به اصطلاح به آن ها سیلندر می گویند.
هر چقدر تعداد این سیلندرها بیشتر باشد، ظرفیت انژکتورشو نیز به همان نسبت بالاتر و بیشتر خواهد بود. از این رو معمولا انژکتورشوها را با نام هایی مانند انژکتورشوی 4 سیلندر، 6 سیلندر و 8 سیلندر معرفی می کنند که این عبارات به معنای ظرفیت دستگاه است. اما مورد دومی که می تواند وجه تمایز انواع انژکتورشوها حساب شود، سیستم الکترونیکی آن هاست. این سیستم الکترونیکی یک سری برنامه های از پیش تنظیم شده هستند که در آن ها، فاکتورهایی مانند دور موتورهای مختلف برای پاشش و اصلاً عوامل موثر بر کیفیت تمیزکنندگی دستگاه، قابل تغییر می باشد.
اما در انتهای این بخش، در ارتباط با مزیت های انژکتور شو، همین کافیست که بگوییم، این دستگاه می تواند سلامت و نظافت تمامی انژکتورهای یک خودرو را تضمین نماید. از این رو مواردی مانند کاهش میزان مصرف سوخت، عملکرد بهتر موتور خودرو، افزایش میزان قدرت موتور، بررسی توزیع سوخت انژکتور، قابلیت نشت یابی انژکتور، قابلیت تمیز کردن و شستشوی انژکتور و کاهش میزان آلاینده های مضر و غیره، از جمله مهم ترین مزیت های انژکتورشوها به حساب می آیند.
سیستم انژکتور خودرو چگونه کار می کند؟
سیستم انژکتوری، بخشی سیستم سوخت خودروهایی با موتورهای احتراقی می باشند. انژکتورها یک دستگاه سیستمی الکترومکانیکی هستند که وظیفه آن ها سوخت رسانی به کلیت سیستم خودرو می باشد. این سیستم از اهمیت بسیار بالایی در بررسی نهایی خودرو برخوردار است. سیستم انژکتور خودرو، محدودیت سوخت ندارد و با هر نوع سوختی سازگار است. اما به طور کلی موتورهای دیزلی، بنزینی و گازی، موارد استفاده از این سیستم ها می باشند. سیستم های انژکتور انواع مختلفی دارند.
اگر بخواهیم مستقیماً درباره انواع سیستم های انژکتوری صحبت کنیم، باید خدمت تان عرض کنیم که این سیستم ها به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند. که این سه دسته عبارت است از: سیستم انژکتوری مرکزی، سیستم انژکتور توزیع شده، سیستم انژکتور مستقیم. هر کدام از این سیستم ها، ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال، سیستم های انژکتوری مرکزی را به هیچ وجه نمی توانید در اتومبیل های مدرن پیدا کنید. یا مثلاً بهترین سیستم برای موتورهای بنزینی، تا به امروز، سیستم های انژکتوری توزیع شده هستند که به آن ها سیستم های چند انژکتوری نیز گفته می شود.
یک سیستم انژکتوری به طور کلی از یک سری قسمت های ثابت تشکیل می شود که از جمله این بخش ها می توانیم به مواردی همچون یک دریچه لاستیکی مانع ورود هوا در نقطه اتصال سلول سوختی به مدار خط، سیم پیچ آهنربای الکتریکی، فیلتر، سوزن، جریان الکترومغناطیس و چشمه ای که سوزن برآمده را به جای خود برگرداند. این عناصر تنها بخشی از قسمت های ثابت یک انژکتور هستند که در کارایی این قطعه، نقش بسیار مهمی را به نوبه خود ایفا می کنند. اما به طور کلی، انژکتورها نیز مانند هر قطعه دیگری در ماشین ها، با پیشرفت علم و تکنولوژی روزبروز، پیشرفته تر می شوند.