اخبار کسب و کاراقتصادیعمومی

آیا دمنوش لاغری می‌تواند بهبود عملکرد تیروئید کمک کند؟

 تیروئید کم کار چیست؟

خرید دمنوش ستین: تیروئید کم کار زمانی رخ میدهد که غده تیروئید به اندازه کافی نتواند هورمون هایی که برای تامین نیاز های بدن موثر است را ترشح کند، این علائم نشان دهنده این است که تیروئید افراد کم تحرک است، این نوع بیماری شایع ترین بیماری تیروئیدی است و با افزایش سن بیشتر بروز می کند.

هورمون تیروئید نقش و کارکرد موثری دارد از جمله نقش این هورمون ها این است که موجب میشوند تا سوخت و ساز چربی ها و قند ها افزایش پیدا کند، یکی دیگر از کارکردهای هورمون تیروئیدی تحریک به ساخت پروتئین است؛ به همین دلیل هورمون های موجود در تیروئید به رشد طبیعی بسیار کمک کرده موجب ذخیره انرژی دربدن میشوند.
طبق مطالعات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که تیروئیدکم کاردر خانمها بیشتر از آقایان دیده میشود.

 آشنایی با غده تیروئید

دمنوش بادرنجبویه ترکیبی ستین: تیروئید از جمله غده های بدن است که در ناحیه گردن، زیر حنجره و بالای استخوان ترقوه که استخوانی طولانی و دارای منشا غشائی است قرار دارد.

عملکرد های تیروئید توسط هیپوفیز که غده دیگری در بدن است انجام میشود، این غده از جمله بزرگترین و پرکاربرد ترین غده درون ریز است، وزن آن تقریبا بیست و پنج گرم و اندازه طبیعی آن در مردان بزرگتربوده و در زنان اندازه این غده در زمان بارداری افزایش پیدا می کند، این غده دارای دو لوب است و این لوب ها توسط تنگه و یا اسیموس به یکدیگر متصل میشوند، در مرکز این غده پروتئین هایی قراردارد که این پروتئین ها به عنوان انبار ذخیره هورمون تیروئید مورد استفاده قرار میگیرد.

تیروئید در اصل چهار کاربرد اصلی دارد، اولین کاربرد تیروئید این است که تیروئید موجب جذب و یا انتقال ید میشود، همچنین این غده تیروگلوبین را که به عنوان ذخیره هورمون های تیروئیدی عمل می کند ترشح و مقدار آن را افزایش می دهد؛ از کاربرد دیگر این غده این است که هورمون های خود را به دستگاه گردش خون که یکی از دستگاه های مهم در بدن است وارد می کند، این دستگاه کارهایی مانند رساندن گاز های مورد نیاز مثل اکسیژن به بدن و دفع مواد زائد که به وسیله تیروئید ترشح میشوند را می رساند.  تیروئید بدن احتمال دارد که دچار کم کاری و یا پرکاری شود.

 مهم ترین دلایل مبتلا شدن افراد به تیروئید کم کار

دمنوش دکتر بیز: کم کاری غده تیروئید در بدن هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی بروز دهد؛ که یکی از مهمترین علل مبتلا شدن فرد به این بیماری کاهش هورمون تیروکسین در بدن است، تیروکسین یکی از هورمون های غده تیروئید است که از به هم پیوستن ید به آمینو اسید، فنیل و تیروزین ساخته میشود؛ کاهش هورمون تیروکسین موجب میشود که سیستم ایمنی بدن دچار مشکلاتی شود و در نتیجه سلول های ایمنی بدن نابود شوند، بنابراین تیروئید دیگر قادر به تولید کردن هورمون هایی به همان شکل و اندازه نخواهد بود.

دومین عامل پیدایش بیماری کم کاری تیروئید در بدن انجام جراحی ها و مصرف داروهایی در بدن است که انجام این عمل ها به تیروئید بدن بسیار آسیب وارد می کند و موجب میشود سطح هورمون هایی که در بدن است کاهش پیدا کند و فرد به بیماری کم کاری تیروئید دچار شود.

این بیماری همچنین میتواند مادر زادی باشد و نوزاد هنگام به دنیا آمدن دچار این مشکل در رحم مادر شده باشد که در نوزادان روی دادن این مشکل ممکن است به دلیل تکمیل نشدن غده تیروئید آنها باشد.

یکی از علت هایی که موجب پیدایش این بیماری در بدن میشود؛ کاهش ید موجود در بدن است بنابراین کاهش ید عاملی است که موجب مبتلا شدن فرد به این بیماری میشود.

.همچنین بعضی از داروهایی که دکتر برای نامساعد بودن قلب افراد تجویز می کند هم میتواند در مبتلا شدن فرد به این بیماری موثر باشد

آیا دمنوش لاغری می‌تواند بهبود عملکرد تیروئید کمک کند؟

علائم ابتلا به تیروئید کم کار

نشانه های این بیماری در افراد بسیار متفاوت است، علائم این بیماری چندان قابل تشخیص نیست، ممکن است یک فرد به این بیماری مبتلا شده باشد وعلائمی درخود نبیند اما این علائم در بعضی افراد بسیار شدید می باشد.
این مشکل و یا بیماری با گذر زمان ایجاد میشود به همین دلیل است در ابتدا عوارض زیادی از خود نشان نمی دهد، با گذر زمان اگر این بیماری درمان نشود این مشکل پیشرفت و عوارض ناشی این بیماری افزایش پیدا می کند.

مشکلات در ناحیه چشم

افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید دچار هستند، مشکلاتی مانند پف چشم و تورم اطراف آن رخ میدهد، پف کردن چشم ها به دلیل تجمع دو ماده شیمیایی در بیماران کم کاری تیروئید بوجود می آید و ممکن است یک حالت طبیعی و کاملا عادی باشد اما پف کردن شدید این مشکل زمانی روی می دهد که این بیماری شدید تر شده است و فرد مبتلا شده باید دنبال یک روش درمانی موثر باشد.
افرادی که دچار این مشکل شده اند بهتر است از روش های درمانی گیاهی برای رفع این مشکل استفاده کنند.

خشکی پوست در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

افرادی که به بیماری تیروئیدکم کار مبتلا شده اند از خشکی پوست خود بسیار رنج میبرند، گاهی در بیماران ممکن است پوست ضخیم و خشک شود ممکن است این زبری پوست تاحدی باشد که فرد به خارش پوست نیز گرفتار شود.
وقتی فرد دارای و در صورت شدید بودن آن دچار خارش دست شود؛در این حالت احتمال دارد که فرد به بیماری تیروئید کم کار مبتلا شده باشد.

ریزش مودر اثر کم کاری تیروئید

افرادی که تیروئید آنها کم کار است دچار عواملی مانند ریزش مو میشوند، کم کاری هورمون تیروئید بر رشد موی سر تاثیر می گذارد، موجب ریزش مو و کم پشتی آن میشود.
اگر غده تیروئید دچار مشکلاتی مانند کم کاری شود؛ فعالیت فولیکول ها هم به مشکل برخورد می کند و موجب ریزش مو و کاهش رشد مو در افراد میشود، بنابراین یکی از عوارض های ناشی کم کاری تیروئید در بدن ریزش مو در افراد است.

 التهاب گردن

تیروئیدکم کار با گذر زمان عوارض هایی از خود در بدن خواهد گذاشت، یکی از این عوارض التهاب ناحیه گردن و بزرگ شدن این غده است.
مشکل التهاب گردن شاید بسیار خطرناک نباشد اما در صورتی که فرد دچار التهاب شدید در ناحیه گردن خود شود، مشکلاتی در تنفس و بلعیدن غذا بوجود می آید.
همانطور که پرکاری غده تیروئید موجب التهاب گردن میشود کم کاری غده تیروئید با گذر زمان موجب برآمدگی و گواتر در ناحیه گلو خواهد شود.

بروز مشکلات قلبی در تیروئیدکم کار

غده تیروئید بر فعالیت تمام اندام های بدن به ویژه قلب اثر می گذارد، متابولیسم و یا سوخت و سازی که غده تیروئید انجام می دهد در ضربان قلب بسیار موثر است، کم کاری این غده موجب میشود که عضلات قلب تحت تاثیر قرار گیرد و ضربان قلب دچار تغییرات شود و کاهش پیدا کند.
اگر هورمون های غده تیروئید به انداه کافی ترشح نشود در آن زمان غده تیروئید که نقش آن ذخیره انرژی در بدن است دیگر موجب تولید انرژی در بدن نمیشود، ترشح ناکافی این هورمون موجب میشود فعالیت سوخت و ساز بدن مختل شود؛ به همین دلیل تاثیر زیادی بر روی ضربان قلب افراد میگذارد.

افزایش وزن در تیروئید کم کار

سرعت متابولیسم در افراد مبتلا به تیروئیدکم کار کاهش پیدا می کند، هر چه شدت این بیماری بیشتر باشد فرد دچار افزایش وزن میشود، افزایش وزن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به دلیل انباشته شدن بیش از حد چربی در بدن آنها نیست بلکه به دلیل وجود آب و نمک اضافی در بدن آنها روی میدهد.
افزایش وزن دربعضی افراد احتمال دارد به کم کار بودن تیروئید آنها مربوط باشد، زمانی که فرد در این موقیعت قرار گرفت نیازی نیست تا رژیم غذایی سختی بگیرد؛ اگر این مشکل را به طور کامل درمان کند مشکل اضافه وزن آن نیز با گذر زمان برطرف خواهد شود.

احساس سرما و لرز در مبتلایان به تیروئید کم کار

تنظیم دمای بدن توسط هورمون های تیروئید صورت میگیرد، یکی از دلایلی که فرد احساس بیش از اندازه سرما و لرز می کند کم کار بودن غده تیروئید است، زمانی که غده تیروئید در بدن به اندازه مورد نیاز ترشح نشود کلسترول افراد افزایش پیدا کرده ممکن است موجب احساس سرما در افراد شود.
زمانی که فرد دچار مشکلاتی مانند کم کاری تیروئید میشود بدن آن همواره احساس سرمای شدید میکندَ؛ چون یکی از عملکرد هورمون های تیروئید سوخت و ساز بدن است و زمانی که عملکرد تیروئید دچار مشکل شود سوخت و ساز بدن نیز دچار تغیراتی میشود، این موجب میشود بدن در هر زمان سرد بوده و فرد احساس سرما و لرز کند.

مشکلات دستگاه تنفسی

زمانی که بدن به اندازه کافی هورمون ترشح نکند دچار کمبود هورمون میشود، کمبود هورمون نیز باعث کاهش میزان فعالیت عضلاتی میشود ممکن است هنگام انجام فعالیت های روزانه خود دچار مشکل شوید.
این غده با گذر زمان موجب میشود عملکرد ریه های شما دچار مشکل شده و شما همواره احساس تنگی نفس می کنید، اگر مشکل کم کاری تیروئید بدن افراد درمان نشود حیات فرد که به تنفس افراد بستگی دارد؛ دچار مشکلاتی میشود و زندگی فرد در خطر می افتد.

بروز مشکلات در دستگاه گوارشی

از آنجا که تیروئید در سوخت و ساز بدن نقش درد و آن را تنظیم می کند اگر افراد دچار کم کاری غده تیروئید شوند متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند، فعالیت دستگاه گوارش به شدت کند پیش میرود و عملکرد معده و روده دچار مشکل میشود.
در این موقعیت ها فرد به یبویست دچار میشود و ممکن است این افراد با عوارضی مانند سوزش و نفخ معده نیز درگیر باشند اگر بیماری کم کاری تیروئید در افراد درمان نشود سموم موجود در بدن دفع نمیشود و در این صورت حیات فرد به خطر می افتد.

مشکلات روانی در افراد مبتلا به تیروئید کم کار

کم کاربودن تیروئید موجب پایین تر آمدن سطح هورمون و درنهایت موجب افسردگی فرد میشود، که اگر این مشکل به طور کامل درمان نشود ممکن است که فرد دچار عوارض شدید تری مانند مشکلات روانی و عصبی شود.
افسردگی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید موجب میشود که بیمار گوشه گیر شده و حتی ممکن است فرد در به خاطر سپردن بعضی مسائل دچار مشکل فراموشی شود، در این شرایط انسان دیگر نمیتواند همانند سابق زندگی کند زیرا در رابطه برقرار کردن با افراد دیگر دچار ومشکل میشود و این امر برای افراد بسیار رنج آور است.
زمانی که غده تیروئید کمتر از حالت عادی فعالیت داشته باشد فرد دچار حالت هایی مانند خستگی، بی حوصلگی و افسردگی میشود و انرژی لازم برای انجام فعالیت ها را دیگر نخواهد داشت.
بنابراین یکی از عوارض های ناشی این بیماری افسردگی شدید است.

مشکلات و خطرات جدی ناشی ازتیروئید کم کار در بارداری

زمانی که بانوان باردار میشوند دچار مشکلاتی از جمله تیروئید می شوند زیرا جنین در ابتدای ماه های اول از هورمون هایی که غده تیروئید ترشح می کند تغذیه می کند و موجب میشود هورمون های تیروئید موجود در بدن بانوان کم شود و مشکلاتی را برای آن بوجود می آورد.
همچنین بانوان بارداری که مشکل کم کاری تیروئید دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر مشکل کم کاری تیروئید را به طور کامل درمان نکنند نوزاد آنها در آینده با خطراتی مانند نقص عضو، مشکلات فیزیکی و مغزی روبرو می شود.
برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است مشکل کم کاری تیروئید خود را سریع درمان کنید یا اگر در ابتدای بارداری خود متوجه شدید بهتراست این مشکل را درهمان ابتدای زمان بارداری درمان کنید تا نوزاد دچار مشکلاتی نشود.

درصد ابتلا افراد به بیماری تیروئید کم کار

اگرچه ممکن است این بیماری اکثر افراد را به خود در گیر کند ولی گروهی از مردم بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئیدهستند

  • بیماری تیروئیدکم کار میتواند ارثی باشد، کسانی که نزدیکان آنها دچار این بیماری باشند درصد ابتلای بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.
    • زنان مسن که بیشتر از 60 سال سن دارند بیشتر در معرض مبتلا به این بیماری قرار میگیرند.
    • افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکلاتی است.
    • افرادی که برای درمان مشکلات خود بدون تجویز دکتر دارو مصرف می کنند.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

روشهای زیادی در درمان کم کاری تیرویید وجود دارند که ما در این متن به داروهای گیاهی مؤثر در درمان این بیماری اشاره می کنیم، تا علاوه بر آشنایی با این گیاهان با خواص آنها نیز آشنا شوید.

داشتن تغذیه مناسب

داشتن تغذیه ای مناسب برای مقابله با بیماری کم کاری تیروئید مناسب است؛ برای انجام این کار ابتدا بهتر است از رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از این بیماری استفاده کنید؛ که برای این کار بهتر است از مصرف کربوهیدرات های فراوری شده مانند آرد تا حد توان جلوگیری کنید و مصرف آن را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
مصرف غلات را در رژیم غذایی خود در حالت تعادل نگه دارید و اگر تمایل به استفاده از سبزیجات را دارید بهتر است از سبزیجات غیر نشاسته ای که از مبتلا شدن افراد به این بیماری را کاهش می دهد استفاده کنید