حوادث

اعتیاد در زنان عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان دارد

اعتیاد در زنان عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان دارد

آفتاب نیوز:

اعتیاد یا سوءمصرف مواد به حالتی گفته می‌شود که فرد با وجود عواقب و علائم نامطلوب ناشی از مصرف به مصرف مواد ادامه دهد، اگر دچار تغییرات رفتاری یا رفتاری شود یا دچار اختلالات عصبی ناشی از آن رفتارها شود. اعتیاد سالانه قربانیان بی شماری می گیرد و آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد می کند. اعتیاد به مواد مخدر چند عاملی است و عوامل مختلف روانی، اجتماعی، فرهنگی، فردی و ژنتیکی در آن دخیل هستند. تصور اکثر افراد جامعه از اعتیاد این است که سوء مصرف مواد عمدتاً یک پدیده مردانه است و زنان بسیار کمتر از مردان در معرض اعتیاد هستند. به خصوص در ایران که حتی زنان و دختران هم سیگار می کشند، مردم تعجب می کنند.

گزارش های اخیر سازمان ملل متحد در مورد جنسیت و سوء مصرف مواد نشان می دهد که حدود 10 درصد از مصرف کنندگان مواد را زنان تشکیل می دهند (دفتر جهانی مواد مخدر، 2017). زنان معتاد در جامعه آسیب پذیرتر از مردان هستند، زیرا مصرف مواد مخدر در زنان اغلب با آسیب های اجتماعی دیگری مانند فرار از خانه، فحشا و فقر همراه است.

اعتیاد در زنان مشکلات خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می کند. به عنوان مثال، فاصله زمانی بین اولین تجربه مصرف مواد و تزریق مواد مخدر به طور متوسط ​​دو سال برای زنان و هشت سال برای مردان است. به این ترتیب زنان شش سال زودتر از مردان هستند. طبعاً درمان دشوارتر است و عواقب جسمی، روحی و اجتماعی بسیار بیشتر است.

یکی از دغدغه های اصلی زنان مصرف کننده، درمان اعتیاد آنهاست، بنابراین اگر زنان علاقه مند به ترک مواد، جایگاه مشخص و ثابتی در جامعه برای ترک نداشته باشند، معمولا طرد شده اند، این مشکل پس از ترک نیز قابل مشاهده است. وقتی زنان معتاد به طور کامل مصرف مواد را ترک می کنند، با مشکلات فرهنگی زیادی در خانواده و جامعه مواجه می شوند. زنان معتاد اغلب پس از ترک مواد، مکان امنی برای اقامت ندارند.

زنان و دختران ترک معتاد علاوه بر نگرش و افکار جامعه و تأثیر اعتقاد به عمل، با موانعی مانند گرانی درمان اعتیاد، وسوسه مصرف مجدد دوستان، عدم جدایی مواجه خواهند شد. از برنامه های درمانی بر حسب جنسیت و تمرکز بر مردان و عدم توجه به نیازهای زنان می توان برای اقدامات درمانی خاص و در نهایت عدم وجود مراکز بازپروری و بازپروری برای زنان معتاد نیز اشاره کرد.

وقتی زنان گرفتار معضل اعتیاد می شوند، رهایی از آن برایشان سخت تر و سخت تر می شود، در واقع جامعه و خانواده فرصت های بیشتر و بهتری را برای مردان فراهم کرده تا از دام اعتیاد دوری کنند تا زنان. و تعریف نشده؛ بنابراین، زنان گروه مهمی در برنامه‌ریزی درمان اعتیاد به مواد مخدر را تشکیل می‌دهند. با این حال، در اکثر جوانان جهان، برنامه های درمان اعتیاد و کاهش آسیب یا وجود ندارد یا بسیار نادر است. بی توجهی به نیازها و عوامل مرتبط با جنسیت، آسیب پذیری زنان مصرف کننده مواد را افزایش می دهد.

منبع: سلامت نیوز