حوادث

پیش شرط‌های موثر در پیشگویی زلزله چیست؟

پیش شرط‌های موثر در پیشگویی زلزله چیست؟

آفتاب نیوز:

اخیراً فرانک هوگربیتس، ستاره شناس هلندی و یکی از اعضای یک پژوهشکده در زمینه پایش هندسه بین اجرام آسمانی مرتبط با زلزله، مدعی پیش بینی زمین لرزه های شدید در غرب ایران شده است.

وی مدعی شد با توجه به تغییرات اساسی در زاگرس و غرب ایران، زلزله هایی به بزرگی 6 تا 7 ریشتر در روزهای 29 و 30 فروردین (9 و 10 اردیبهشت) پیش بینی می شود.

در عین حال به گفته زلزله‌پژوهان، منطقه زاگرس هر روز شاهد زلزله‌هایی با بزرگی‌های مختلف است و گفته می‌شود دیر یا زود زلزله بزرگی در این منطقه اتفاق می‌افتد، مبنای علمی ندارد.

این فرد پیش از این زلزله 15 بهمن ماه ترکیه و سوریه را پیش بینی کرده و اعلام کرده بود که به زودی زلزله ای به بزرگی 7.5 ریشتر در مناطق جنوبی ترکیه، اردن، سوریه و لبنان رخ خواهد داد.

رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علی بیت الهی با اشاره به ادعای زلزله 18 و 20 اردیبهشت گفت: شرایط وقوع زلزله در پوسته زمین است. فشار زمین ساختی بسیار بالایی دارد، بنابراین این فشار باعث ایجاد شکاف در لایه های زمین در عمق 10 تا 20 کیلومتری می شود.

وی با بیان اینکه این نوع کشش باعث ایجاد زلزله می شود، گفت: این حرکت در پوسته زمین در حال ریزش و دویدن است اما به هر حال نیروی بزرگی برای ایجاد زلزله های بزرگ است و نیاز به کشش زیاد است.

بیت الله افزود: اگر از چنین تنش بزرگی آگاهی نداشته باشیم، قطعاً نمی توانیم زلزله را پیش بینی کنیم یا با عامل دیگری پیش بینی کنیم که زلزله رخ می دهد یا خیر.

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تاثیر اجرام آسمانی در زلزله اشاره کرد و تاکید کرد: حرکت اجرام آسمانی، فشار و نیروی سطح زمین که به داخل زمین نفوذ می کند مشهود است. . اما این نیروها باعث زلزله می شوند، در زمین این اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه گفت: با انتقاد از نظر این شخص باید بگوییم که حرکت اجسام آسمانی نمی تواند عامل زلزله باشد تا زمانی که به وقوع یک تنش زمین ساختی بزرگ در زمین نگاه نکنیم مطمئن نیستیم و چون ما ابزار را ندارید برای اندازه گیری گسل ها نمی توان گفت زلزله در چه روز و ساعتی رخ می دهد؟

رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با طرح این سوال که چرا در حرکت منظم اجرام آسمانی هر ماه و هر سال شاهد زلزله های بزرگ در کره زمین نیستیم، توضیح داد: علت وقوع زلزله تنش تکتونیکی درون زمین و ممکن است عوامل دیگری نیز دخیل باشند، اما مدل‌ها و مستندات عددی در دسترس نیستند.

وی با اشاره به زلزله های کشور تاکید کرد: ترفند همه کسانی که زلزله را پیش بینی می کنند این است که زلزله در محدوده وسیعی رخ می دهد و این گونه اظهارات مبنای علمی ندارد.