اخبار کسب و کاربین الملل

دانشگاه های مورد تایید آمریکا در ایران

اعتبار مدرک دانشگاه های ایران در کانادا

افرادی که از دانشگاههای غیرانتفاعی و علمی-کاربردی و … فارغ التحصیل شده اند شانس این را دارند که برای تحصیل در آمریکا یا کانادا از دانشگاههای کانادا پذیرش بگیرند. اخذ پذیرش از دانشگاههای کانادا بیش از آنکه به عنوان دانشگاه فارغ التحصیلی بستگی داشته باشد به رزومه علمی، معدل و نمره زبان متقاضی وابسته است. برای مثال اگر فردی با نمرات عالی از دانشگاه غیرانتفاعی فارغ التحصیل شده باشد و یکی دو عنوان مقاله علمی و یا همچنین پروژه های تحقیقاتی یا کاری در رزومه خود داشته باشد، شانس بالایی برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای معتبر کانادا خواهد داشت.

بی شک اهیت عنوان دانشگاهی که از آن فارع التحصیل شده اید بیشتر در گرفتن کمک هزینه های تحصیلی می تواند نقش برجسته ای داشته باشد. چرا که رتبه دانشگاه شما می تواند، به شما امتیاز بالاتری برای قرار گرفتن در لیست افراد دریافت کننده بورس تحصیلی بدهد.

دانشگاه های مورد تایید آمریکا در ایران

اعتبار مدرک دانشگاه های ایران برای برنامه مهاجرت کانادا

اگر قصد دارید از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال یا استانی کنید باید بدانید که تمامی مدارکی که توسط وزارت علوم ایران تایید می شوند به عنوان مدرک تحصیلی ارزیابی خواهند شد اما تا زمانی که ارزیابی صورت نگیرد نمی توان از مورد قبول بودن یا نبودن آن به طور قطعی مطمئن بود.

اعتبار مدرک دانشگاه های ایران در یافتن کار در کانادا

توجه داشته باشید اینکه بتوانید در کانادا با این مدارک یا حتی مدارکی از دانشگاههای برتر ایران کار پیدا کنید امری غیرقابل پیشبینی است و درواقع پیدا کردن کار در کانادا ارتباط چندانی به اینکه از کدام دانشگاه ایران مدرک خود را گرفته اید ندارد بلکه به سایر فاکتورها مانند مهارت در زبان، سابقه کار، داشتن مهارت های کافی در زمینه شغل مورد نظر و غیره بستگی دارد. برای این کار براحتی می توانید مدارک خودتان را توسط چندین موسسه ارزیابی مدارک در کانادا تایید کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه های ایران در استرالیا

اگر شما هم قصد مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت یا همان Skill Worker را دارید، احتمالا درباره نقش رده بندی دانشگاه در ارزیابی شغلی مطالبی شنیده اید. واقعیت این است که برای ارزیابی مهارت شما توسط سازمان ارزیابی مربوطه، سطح دانشگاه محل تحصیلتان نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد. روند این ارزیابی پیچیده نیست و بر مبنای اطلاعاتی انجام میشود که توسط وزارت آموزش و پرورش استرالیا در دسترس این موسسات قرار میگیرد.

به طور کلی، دانشگاهها و موسسات آموزشی میتوانند در ۲ درجه (سکشن ۱ یا ۲) قرار بگیرند. مدارک تحصیلی که توسط موسسات درجه ۱ صادر میشوند دارای ارزش یکسان با مدارک صادره از دانشگاههای استرالیایی هستند. به عبارت دیگر، برای مدارک صادره از این گونه موسسات، درجه مدرک تحصیلی متقاضیان مهاجرت استرالیا برای اقدام برای ویزای استرالیا قابل قبول است. از سوی دیگر، متقاضیان اخذ اقامت استرالیا باید در نظر داشته باشند که مدارک تحصیلی که توسط موسسات تحصیلی درجه ۲ صادر شده اند دارای ارزش پایینتری هستند.

نحوه ارزیابی مدارک صادره از دانشگاههای درجه ۲ به این صورت است که لیسانس صادره از این موسسات به عنوان فوق دیپلم کشور استرالیا ارزیابی میشود. مدارک فوق لیسانس پیوسته (که در ایران معمول نمیباشد) و دکترا نیز معادل لیسانس استرالیا تلقی میشوند. در ضمن، مدرک فوق لیسانس ناپیوسته هم که توسط دانشگاههای درجه ۲ صادر شده باشد حکم مدرک Graduate Certificate دانشگاههای استرالیایی را دارد که از لحاظ ارزش، کمی بالاتر از مدرک لیسانس استرالیا قرار دارند.

سکشن بندی دانشگاههای ایران

دانستن رده بنده (سکشن) دانشگاه محل تحصیل در ایران برای افرادی که قصد مهاجرت کاری به استرالیا را دارند ضروری است. متاسفانه لیست دقیق سکشن دانشگاههای ایران که توسط اداره آموزش استرالیا منتشر میشود در دسترس عموم نیست ولی برای پی بردن به سکشن دانشگاه خود میتوانید از  اطلاعات زیر که توسط اداره آموزش استرالیا درباره سیستم آموزش دانشگاهی ایران منتشر شده استفاده کنید:

دانشگاههای دولتی یا عمومی (Public Universities):

از نظر اداره آموزش استرالیا، دانشگاههای دولتی ایران شامل دانشگاههای سراسری (به غیر از دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و غیره) هستند.  اکثر قریب به اتفاق دانشگاههای سراسری (بغیر از تعداد کمی از دانشگاههای خاص مانند دانشگاه شاهد، صدا و سیما ، دانشکده خبر و …) به عنوان موسسه آموزشی سکشن ۱ طبقه بندی شده اند.

دانشگاههای خصوصی شامل دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی (Private Universities)

اداره آموزش استرالیا، دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور و علمی-کاربردی را در طبقه دانشگاههای خصوصی قرار داده است که از سال ۱۹۸۷ با تصویب شورای انقلاب فرهنگی و با هدف کم کردن هزینه های دولت و فراهم کردن موقعیت برای دانشجویان ایرانی شروع به کار کردند. بر مبنای طبقه بندی اداره آموزش استرالیا، دانشگاههای آزاد شعبه تهران، اهواز، اردبیل، قایم شهر، قوچان، اصفهان، کرج، خوراسگان، مشهد، نجف آباد، شیراز، تبریز، یزد و گناوه قایم شهر و همچنین شعبه های تهران دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی در رده سکشن ۱ و سایر شعبه های دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی-کاربردی در رده سکشن ۲ قرار میگیرند.

موسسات آموزش عالی (Higher Education and Technical Institutes):

سایر موسسات شامل موسسه های آموزش عالی و موسسه های غیر انتفاعی یا غیر دولتی معمولا خصوصی هستند ، در شهرهای کوچک فعالیت میکنند و عموما دوره های آموزشی لیسانس یا پایینتر برگزار میکنند. اداره آموزش استرالیا این موسسات را بعنوان موسسات آموزشی سکشن ۲ طبقه بندی کرده است.

موسسات فنی و حرفه ای (Technical Institutes):

از نظر اداره آموزش استرالیا، نحوه ارزیابی موسسات فنی و حرفه ای که تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ایران هستند مشابه موسسات سکشن ۲ میباشد.

اعتبار مدرک دانشگاه های ایران در آلمان

دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، معمولا درباره اعتبار دانشگاه خود در آلمان دچار نگرانی و سردرگمی هستند. در واقع، باید گفت هیچ فرد یا موسسه ای نمی تواند در مورد میزان اعتبار مدارک دانشگاه های ایران در آلمان شما را راهنمایی کند؛ و تنها راه ارزیابی از طریق یک وب سایت است. در این ادامه سعی داریم، شما را، مرحله به مرحله، با روند ارزیابی و سنجش اعتبار مدارکتان در آلمان آشنا کنیم.

ارزشیابی مدرک تحصیلی در آلمان چگونه می باشد ؟

یکی از شرایط های گرفتن ویزای تحصیلی موررد تایید بودن مدارک تحصیلی دانشجویان می باشد . برای مطمئن شدن از مورد تایید بودن رشته و دانشگاه در ابتدا باید بدانید که رشته یا دانشگاه شما مورد تایید ZAB می باشد یا خیر ؟ در این راستا می توانید به وبسایت ملک پور مراجعه کرده و لیست دانشگاه ها را مشاهده کنید .

در صورتی که در این لیست در مقابل رشته و یا دانشگاه شما +H درج شده بود بدین معناست که رشته یا دانشگاه شما مورد تایید دانشگاه های آلمان می باشد ، در صورتی که در مقابل دانشگاه شما +/-H نوشته شده بود بدین معناست که در این مورد به بررسی های بیشتری نیاز می باشد و هنوز تایید ZAB دریافت نشده است و در صورتی که در مقابل دانشگاه شما -H نوشته شده بود بدین منظور است که دانشگاه شما فاقد ارزش و اعتبار می باشد .چندین نکته در مورد ارزیابی دانشگاه های ایران:

ممکن است اسم برخی دانشگاه ها در لیست آنابین موجود نباشد . در این صورت بهتر است که افرادی که در ان دانشگاه ها تحصیل کرده اند مدارک خود را به ZAB ارسال کنند و منتظر جواب ارزیابی مدارک خود بمانند .

در هنگام جست و جو در آنابین می توانید کشور ایران را انتخاب کنید تا جست و جوی شما راحت تر انجام گیرد.  دانشگاه های آزاد اسلامی بدون در نظر گرفتن واحد های آموزشی در لیست آنابین وجود دارد و به صورت +H مورد تایید می باشد . اگر جلوی اسم دانشگاه شما +H وجود داشت می توانید از آن صفحه پرینت گرفته و به عنوان یک مدرک معتبر به سفارت ارائه دهید .

برای ورود به دانشگاه های المان دانشجویان می بایست حتما به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند . دانشجویان می بایست 800 ساعت کلاس زبان آلمانی را گذرانده باشند تا بتوانند در آزمون ورودی زبان ( DSH) شرکت کنند . در غیر این صورت در ابتدا برای دانشجویان کلاس زبان برگزار می شود تا برای شرکت در آزمون DSH آماده شونند .برای پذیرش در دوره های یادگیری زبان آلمانی در آلمان هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد .

اعتبار مدرک  علمی کاربردی، پیام نور و غیر انتفاعی در دانشگاه‌های جهان

اعتبار مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی در اروپا در برخی از کشورها قابل قبول می‌باشد و در برخی کشورها قابل قبول نیست و بیشتر دانشگاه‌های اروپا مدرک دانشگاه علمی کاربردی را قبول دارند. در کشورهایی مانند آلمان، نروژ و استرالیا دانشگاه‌هایی هستند که نظام آموزشی آنها شبیه دانشگاه علمی کاربردی ایران می‌باشد و این کشورها به مدارک دانشگاه علمی کاربردی اهمیت میدهند و مورد قبولشان می‌باشد.

اعتبار مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور با توجه به پذیرش از راه کنکور سراسری و دولتی بودن آن با دیگر دانشگاه‌ها تقریبا برابر می‌باشد  برای اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در اروپا در درجه اول بستگی به دانشگاه و کشور مورد نظر دارد طبق تحقیقات به عمل آمده دانشگاه‌های بعضی از کشورهای اروپایی نسبت به پذیرش فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور سخت گیرترند

ولی دانشگاه‌های برخی از کشورها همچون انگلستان، هند، مالزی، فرانسه، آمریکا و استرالیا راحت تر فارغ التحصیلان پیام نور را می‌پذیرند. دانشگاه‌های ترکیه و برزیل مدارک پیام نور ایران را نامعتبر میدانند. لازم به ذکر است که مدرک فارغ التحصیلان پیام نور باید حتما از طریق سازمان مرکزی پیام نور و با ثبت پذیرش از طریق آزمون سراسری وبا ذکر معدل کل صادر شود.

در کل فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی در اروپا در بعضی از کشورها راحت‌تر و‌بعضی کشورهای اروپایی سخت‌تر پذیرش می‌دهند بعضی کشورهای اروپایی اصلا مهم نیست از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید و پذیرفته شدن شخص متقاضی در دانشگاه به معدل، نمره زبان ،مقاله و همه اینها بستگی دارد خوب البته دانشگاههای سراسری نسبت به دانشگاههای دیگر معتبرتر هستند و احتمال گرفتن پذیرش از دانشگاههای اروپا برای فارغ التحصیلان پیام نور و علمی کاربردی نسبت به دانشگاههای سراسری (دوره های روزانه) پایین‌تر می‌باشد

اما باز هم بستگی به کشور مورد تقاضا دارد که به فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی و آزاد چگونه پذیرش دهند. اما در کل بیشترکشورهای اروپایی مدارک دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی را قبول دارند فقط درصد پذیرفته شدن آنها متفاوت میباشد که آن هم بستگی به آیتم های دیگر هم دارد که متقاضی چه شرایطی داشته باشد از لحاظ تحصیلی (معدل، نمره زبان، مقاله در سطح بین الملل و…) که همه اینها شانس ودرصد پذیرش را در دانشگاه‌های اروپا برای فارغ التحصیلان پیام نور و علمی کاربردی بالا میبرد.

مواردی وجود داشته که شخص فارغ التحصیل دانشگاه سراسری بودن اما با معدل پایین و بدون مقاله و شخص دیگری فارغ التحصیل دانشگاه  پیام نور دارای نمره زبان بالا، معدل بالا، مقاله بین المللی، بین این دو شخص ،فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور پذیرفته شده است، چون شرایط بهتری از لحاظ علمی داشته است.