اجتماعیاخبار کسب و کار

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ (صفر تا صد)

 چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ این سوالی است بسیار پرتکرار که توجه به پاسخ آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به این موضوع توجه کنید که استفاده اصولی از فر اجاق گاز موجب افزایش طول عمر مفید آن خواهد شد. در واقع، اجاق گازهایی که دارای فر هستند، بسیار محبوب‌تر از مدل‌های دیگر می‌باشند. به این دلیل که این مدل اجاق گازها، نیاز افراد را به داشتن ماکروویو در خانه به حداقل می‌رسانند. با استفاده از فر گاز، طبخ انواع کیک و شیرینی و پیتزا به راحتی ممکن خواهد بود. همچنین می‌توان با استفاده از فر، تمامی غذاها را با روغنی کمتر و بسیار سالم‌تر طبخ کرد.

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ (صفر تا صد)

چگونه فر را روشن کنیم؟

اولین اقدامی که برای استفاده از فر گاز باید انجام دهید، روشن کردن آن است. برای روشن کردن فر کافی است جریان گاز را باز کرده و با استفاده از فندک از داخل فر، آن را روشن کنید. به این نکته توجه کنید که تمامی اجاق گازها، قابلیت ایجاد حرارت از بالا و پایین را دارا می‌باشند. همچنین در برخی از فرها به ویژه فرهای برقی، امکان استفاده همزمان از حرارت بالا و پایین ممکن می‌باشد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که از حرارت بالای فر استفاده کنید و یا از حرارت پایین فر. دقت کنید که در دستور پخت برخی غذاها زاویه انتقال حرارت ذکر شده است. به عنوان مثال برای پخت کیک بهتر است در ابتدا از حرارت پایین فر استفاده کرده و در آخر برای برشته شدن روی کیک مدت کوتاهی از حرارت بالا استفاده کنید.

توصیه می‌شود هنگام استفاده از فر گاز، به نکات ایمنی توجهی ویژه نمایید. همچنین مراقب پخش شدن گاز در فضای داخلی فر نیز باشید.

انتخاب طبقه مناسب فر برای پخت انواع غذاها

در ادامه توضیح در مورد نحوه استفاده از فر گاز، می‌بایست به انتخاب طبقه مناسب برای پخت انواع غذاها نیز اشاره کنیم. در بیشتر فرها حدود سه یا چهار قفسه برای قرار دادن غذا وجود دارد. هرچقدر فاصله بین غذا و حرارت کمتر باشد، پخت در مدت زمان کوتاه‌تری انجام خواهد شد. معمولا در تمامی فرها، یک سینی معمولی و یک سینی توری وجود دارد. سینی توری جهت گریل کردن غذا و سینی معمولی برای انواع مختلف پخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین چنانچه قصد پخت کیک را دارید، بهتر است قالب کیک را بر روی سینی توری و در طبقه وسط فر قرار دهید. انتقال یک‌نواخت حرارت به کیک، موجب پخت هرچه بهتر آن خواهد شد.

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ (صفر تا صد)
نحوه استفاده از فر گاز

نحوه استفاده از حالت گریل

برای اینکه بتوانید غذای خود را در فر گریل کنید، می‌بایست دکمه‌ای که با عنوان Grilling  یا broil بر روی فر قرار دارد را فعال کنید. امکان برشته شدن انواع مختلف غذاها، با استفاده از این قابلیت ممکن است. توجه کنید که زمانی که دکمه گریل را فعال می‌کنید، حرارت از بالا به غذای شما انتقال پیدا می‌کند. چنانچه می‌خواهید هر دو طرف غذای شما گریل شود، لازم است پس از گذشت مدتی غذای خود را زیر و رو کنید. اگر فر شما قابلیت تنظیم زمان برای حالت گریل را دارد، حتما از آن استفاده کنید. دلیل تاکید بر روی این موضوع این است که امکان سوختن غذای شما هنگام استفاده از حالت گریل بسیار بالا خواهد بود.

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ استفاده از حالت warm

گرم کردن غذا با استفاده از فر به راحتی انجام خواهد شد. با تنظیم فر بر روی حالت warm، علاوه بر اینکه غذای شما گرم می‌شود، بلکه امکان گرم ماندن آن نیز فراهم خواهد بود. چنانچه پخت غذای شما به تازگی تمام شده است، لازم نیست برای گرم ماندن آن از حالت warm استفاده کنید. به دلیل اینکه خود فر قابلیت گرم نگه داشتن غذا ی شما را دارا می‌باشد. اما اگر از پخت غذای شما مدتی می‌گذرد، می‌توانید برای گرم کردن مجدد آن، از قابلیت warm استفاده کنید.

فعال سازی تمیزکاری خودکار

چنانچه برند فر مورد استفاده شما دارای قابلیت تمیزکاری خودکار است، عمل تمیز کردن آن به سادگی هرچه تمام‌تر انجام خواهد شد. نحوه کارکرد تمیزکاری خودکار به صورتی است که فر با بالاترین درجه حرارت ممکن که در برخی مدل‌ها حدود 800 درجه فارنهایت است، شروع به کار کردن می‌کند. در این حالت، تمامی باقی مانده‌های غذا پودر خواهند شد. چنانچه هنگام استفاده از این قابلیت، فضای خانه شما را بوی سوختگی فرا گرفت، جای نگرانی نیست. بعد از تمام شدن کار فر و سرد شدن آن، به راحتی می‌توان با استفاده از یک دستمال نم دار، فضای داخلی فر را تمیز و درخشان کرد. توصیه می‌شود این کار را نهایتا 4 یا 6 ماهی یکبار انجام دهید.

اما اگر فر شما فاقد این قابلیت است، می‌توانید مخلوط آب و سرکه را داخل فر خود اسپری کنید و پس از گذشت چند دقیقه، مجدد با استفاده از دستمال نمدار آن را تمیز کنید.

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ (صفر تا صد)

چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ جوجه گردان

در پاسخ به این سوال که چگونه از فر گاز استفاده کنیم؟ می‌بایست اشاره‌ای نیز به نحوه استفاده از سیستم جوجه گردان نماییم. یکی از قابلیت‌های محبوبی که انواع فرها دارا می‌باشند، جوجه گردان است. با استفاده از این قابلیت می‌توان جوجه کبابی خوش طعم و سالم را در خانه تهیه کرد. برای استفاده از این قابلیت می‌بایست تکه‌های مرغ طعم‌دار شده را بر روی سیخ مخصوص قرار دهید. جوجه گردان به صورت 360 درجه می‌چرخد و حرارت به صورت یکنواخت به غذا انتقال پیدا خواهد کرد. توجه کنید که گوشت یا مرغ را نباید در اندازه‌های درشت برش داد. انجام این کار موجب طولانی شدن روند پخت خواهد شد. بهتر است قبل از استفاده از جوجه گردان، فر را به مدت چند دقیقه گرم کنید.

آگاهی از نحوه استفاده از فر گاز از طریق مطالعه دفترچه راهنما

با توجه به اینکه نحوه استفاده از فر گاز در برندهای مختلف، متفاوت است، توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از دستگاه، حتما دفترچه راهنمای آن را مورد مطالعه قرار دهید. به عنوان مثال معمولا کلمه درج شده بر روی فر جهت گریل کردن غذا، در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است. با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه، به صورت دقیق می‌توانید از نحوه کارکرد آن آگاهی پیدا کنید. در این دفترچه، طریقه نصب دستگاه و همچنین نحوه رفع مشکلات احتمالی نیز ذکر شده است. آگاهی از نحوه اصولی چگونگی کارکرد فر، شما را در آینده از رفتن به سراغ تعمیر فر گاز بی نیاز می سازد.