اخبار کسب و کارفرهنگ و هنر

قیامت از دیدگاه اسلام

قیامت در اسلام به معنای روزی است که همه انسان ‌ها جمع خواهند شد و حساب‌کتاب اعمال آنان صورت خواهد گرفت. بر اساس اعتقادات اسلامی، این روز به دستور خداوند برای پایان دادن به دوره زمینی و آغاز دوره آخرالزمانی فرا خوانده می ‌شود.

قرآن کریم درباره قیامت و دوره آخرالزمانی بسیاری از آیات را ذکر کرده است. برخی از این آیات به بیان علائمی که در اواخر زمان ظاهر می‌شوند، اشاره دارند. علائمی همچون فراگیر شدن فساد و فحشا، ظهور دجال، سقوط مساجد، فروپاشی نظام‌ های سیاسی و اقتصادی، ظهور پدیده گرمایش جهانی و … نشانگر نزدیکی روز قیامت هستند.

به طور کلی، اسلام به انسان‌ ها توصیه می‌کند که هر یک از اعمال خود را مطابق با دستورات خدا انجام دهند و به نیت رضایت او عمل کنند. این رفتار بهترین راهی است که برای آماده شدن برای روز قیامت و داشتن حساب‌کتاب خوب پیشنهاد می‌ شود.

با توجه به اینکه تاریخ دقیق قیامت برای هیچ‌کس نامعلوم است، بنابراین بهترین کار این است که همواره در هر لحظه آماده باشیم و در زندگی خود، ارزش‌های اخلاقی و مذهبی را رعایت کنیم تا برای روز قیامت آماده باشیم.

قیامت از دیدگاه اسلام

روز قیامت طبق باور اسلامی، به واسطه فرشتگانی به نام موتمن، نفخه صورت گرفته و مردم را از قبر برمی ‌انگیزانند. در این روز، جمیع انسان ‌ها به جایی به نام میدان جمع خواهند شد و حساب‌کتاب کارهایشان بر اساس کتاب حساب الله گرفته خواهد شد.

سپس، به طور جداگانه، هر کس به اعمال خود در زمینه دینی و اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس اعمال خود، به بهشت یا دوزخ اعزام خواهند شد. بهشت، مکانی است که کسانی که در زمینه اعمال خود بهترین‌ها را انجام داده‌اند، به آنجا فرا خوانده می‌شوند. دوزخ، به عنوان مکانی برای کسانی که در زمینه اعمال خود بدترین‌ها را انجام داده‌اند، قرار دارد.

بنابراین، همانطور که می‌بینید، در اسلام، قیامت به عنوان یک مسئله بسیار جدی و اساسی در نظام اعتقادی این دین تلقی می‌شود. به همین دلیل، اسلام به برپایی دنیا و جامعه انسانی، بر اساس اصول دینی و اخلاقی، توجه دارد تا افراد آماده روز قیامت باشند و بهشت را به عنوان مکان پایانی واقعیت و دوزخ را به عنوان پایین ‌ترین حالت امکانی برای خود بشناسند.

وقایع روز قیامت

با توجه به نظرات مختلف و تفاسیر متعدد درباره روز قیامت، وقایع آن به شکل دقیقی مشخص نیستند و از طریق نوشته‌های دینی و متون مقدس برخی جزئیاتی در این زمینه ذکر شده است که به بیان مختصر و مفید آنها در زیر می‌پردازیم:

  • قیامت با نشانه‌ هایی شروع می‌شود که در کتب مقدس و دینی به آن اشاره شده است، از جمله ظهور دابَّةِ الْأَرْضِ وَ خُرُوجُ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوج، آسمان سیاه می ‌شود و ستارگان سقوط می‌ کنند و زمین در انقلابی آشفته می‌شود.
  • پس از آن، مردگان از گورها برمی‌خیزند و به روی حساب کارهای خود در دنیا می‌ایستند.
  • پس از حساب‌کتاب، صورت‌ها به سوی دو طرف جدا می‌شود، یک طرف برای بهشت و دیگری برای جهنّم، که هر کسی به سوی طرفی که برایش مقرر شده می‌رود.
  • پس از آن، بر پایه اعمال انجام ‌شده در دنیا، به هر کسی دادخواهی صورت می‌گیرد و عدالت برقرار می ‌شود.
  • در ادامه، اهل بهشت به بهشت وارد می‌شوند و اهل جهنّم به جهنّم منتقل می ‌گردند.
  • در نهایت، زمین و آسمان برای خداوند پرده برداری می‌شود و همه خلقت در پیشگاه الهی حاضر می ‌شوند.

در انتها پیشنهاد می شود که جهت مطالعه بیشتر به کتاب آن سوی مرگ مراجعه نمایید، زیرا این کتاب در مورد روایت 3 فرد مختلف در مورد زندگی پس از مرگ می باشد که به گونه ای آن را تجربه نموده اند.