فرهنگ و هنر

? نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم

? نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم

تیتر نیوز/خراسان رضوی یک کارگردان سینما گفت: باید در خصوص آداب زیارت آثاری ساخته شود، به خصوص برای کودکان و نوجوانان اما ما در این حوزه خوب کار نکردیم و نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم.

مجید مجیدی ۴ خرداد ماه، در حاشیه اکران چهار فیلم مستند در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس آنلاین کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: از کودکی بین ما و امام رضا(ع) پیوندهایی وجود دارد و از همان دوران‌ کودکی خاطراتی با آستان مقدس ایشان داریم.

وی افزود: ویژگی‌های منحصر به‌فردی در آستان قدس و شخصیت مقدس امام رضا(ع) وجود دارد. این آستان زوایای پنهانی دارد که ویژه بوده و گنجینه بسیار بزرگی است، جای تاسف دارد این گنجینه‌های بسیار عظیم و بزرگ مخفی باقی مانده است. 

مجیدی در خصوص سختی‌های ساخت مستند در حرم امام رضا(ع) گفت: کار واقعا سخت بود. آن زمان داشتن دوربین در حرم جرمی نابخشودنی محسوب می‌شد. با اینکه با آستان قدس هماهنگ می‌کردیم اما بعد از تعویض شیفت همه چیز از نو شروع می‌شد. فرهنگ‌سازی باید در خود آستان قدس طرح و برنامه‌ریزی شود. حیف است که چنین گنجینه عظیمی وجود داشته باشد اما آثار محدودی در خصوص امام رضا(ع) داشته باشیم. امیدوارم مسیری باز شود و شروع آن از این نشست‌ها و جلسات باشد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه یکی از توفیقات زندگی من این بود که فیلم پیامبر(ص) را ساختم، عنوان کرد: کارهایی که نسبت به خود اهل بیت(ع) انجام می‌شود آثار درخوری است. اگر کارهای اساسی انجام شود، ماندگار می‌شود و تاثیرات خود را باقی می‌گذارد. من بسیار تلاش کردم برای امام رضا(ع) فیلم بسازم اما به سدهای بزرگی برخورد کردم، چراکه به این حوزه نگاه جدی وجود ندارد.

وی بیان کرد: باید در خصوص آداب زیارت آثاری ساخته شود، به خصوص برای کودکان و نوجوانان باید به صورت ریشه‌ای کار کنیم. ما در این حوزه خوب کار نکردیم و نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم که این یکی از خسارت‌های جبران‌ناپذیر است. نتوانستیم در خصوص ساحت مقدس امام رضا(ع) فرهنگ‌سازی کنیم که فیلم می‌تواند این‌ کار را به خوبی انجام دهد. کار تاریخی بسیار سخت است، در حوزه آثار روز اجتماعی زمینه‌های زیادی در آستان قدس وجود دارد که می‌توان ورود پیدا کرد.

مجیدی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار بزرگ تاریخی، فرهنگی و معنوی در آستان قدس وجود دارد، تصریح کرد: باید در خصوص نسل کودک، نوجوان و جوان فارغ از نگاه‌های سلیقه‌ای کار کنیم که بسیار سخت است. در کودک، نوجوان و جوان ارادت وجود دارد اما نمی‌دانند چگونه خود را با امام رضا(ع) پیوند بزنند و ایشان چه نقش و جایگاهی دارند. این موضوع نیازمند کار پژوهشی و تحقیقی فراوانی است. خلاء بزرگی وجود دارد، در جامعه نباید دین‌گریزی اتفاق بیفتد. دین‌زدایی خطر بزرگی برای کشور است که فضای مجازی نیز دامن می‌زند و ذهن جوانان را نسبت به اندیشه‌های اعتقادی متزلزل می‌کند. نبرد بزرگی در این عرصه داریم که همه باید کمک کنیم.

این کارگردان سینما خطاب به فیلمسازان جوان خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش یکی از کارهایی است که کمتر به آن توجه می‌شود. آثار جوانان به لحاظ تکنیک و سخت‌افزاری رشد زیادی کردند و کارهایی از سینماگران جوان وجود دارد که حیرت می‌کنم، اما متاسفانه در تولید محتوا ضعیف هستند. باید تحقیق انجام شود و در حوزه اندیشه ورزیده شوند. همچنین نگاه باید سه‌بعدی شود و از همه زوایا به مسائل نگاه کنند.

وی اضافه کرد: فیلمساز می‌تواند جهانی خلق کند که خودش صاحب جهانی شود و اگر صاحب جهان نشود مقلد می‌شود. فیلمساز جوان از آنچه آسیب می‌بیند، تقلید است. فیلمسازان باید خود را ورزیده کرده و شناخت پیدا کنند. برای فیلمساز مهمتر از هر چیز زیست وی است، در نتیجه دارای نگاه می‌شود. هرچه خود را در اندیشه ورزیده‌تر کند پیروز می‌شود. یکی از خاصیت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها این است که راه را به جوانان نشان می‌دهد و مسیر را باز می‌کند.

مجیدی در خصوص سختی ساخت فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) گفت: ساخت کار تاریخی در کشور دشوار است. من قرار بود فیلم بسازم اما فکر کردم دکور فیلم فرصتی برای سینمای تاریخی و معنوی ایران است. می‌توانستیم دکورهایی بسازیم و مابقی را با تکنولوژی ایجاد کنیم اما فکر کردم بعد از چند وقت خراب می‌شود و دستاوردی ندارد، بنابراین تصمیم گرفتیم شهرکی بسازیم که ماندگار شود.

این کارگردان سینما افزود: ما می‌خواستیم این شهرک به مرکز گردشگری توریستی-مذهبی تبدیل شده و بین‌المللی شود اما مورد بدسلیقگی قرار گرفت. البته اکنون آثار زیادی مانند سریال سلمان فارسی در این شهرک فیلمبرداری می‌شود. بهره‌ای که باید از این شهرک برده‌ می‌شد، نشده است. این شهرک با ۳۷ میلیارد ساخته شده اما اکنون ارزش افزوده آن شاید ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد باشد. این شهرک تاریخ مصور اسلام است. ما گنجینه‌ای را ایجاد کردیم که می‌تواند برای کل جهان اسلام مفید باشد.

وی عنوان کرد: امروز شاهد حضور افرادی در عرصه فرهنگ هستیم که درک درستی نسبت به این مسائل ندارند و باعث می‌شوند در حوزه فرهنگ و هنر لطمه بخوریم. من برای  مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اعتقادی وجود دارد نگران هستم و برای جوانان غصه می‌خورم.

انتهای پیام