اخبار کسب و کار

آشنایی با اینورتر سبک کار (Light Duty)

عملکرد اینورتر چگونه است؟

اصطلاح اینورتر (Inverter) به‌طور کلی معادل است با دستگاهی که بتوان به‌کمک آن جریان مستقیم برق DC را به جریان متناوب AC تبدیل کرد. در اینورترها برق AC شهری، که برق متناوبی با ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است، ابتدا به برق DC تبدیل می‌شود؛ اما عملکرد اصلی اینورتر زمانی است که دوباره این برق را به برق متناوب AC، اما با ولتاژ و فرکانس موردنیاز دلخواه و متناسب با کارکرد برقی مصرف‌کننده تبدیل می‌کند.

تعمیر اینورتر: سرعت گردش موتور (RPM یا همان دور بر دقیقه) به‌طور مستقیم با ولتاژ و فرکانس موتور در ارتباط است: هرقدر که ولتاژ و فرکانس افزایش پیدا می‌کند، سرعت گردش موتور نیز بیشتر می‌شود. زمانی که بار موتور الکتریکی به فرکانس و ولتاژ پایین‌تری نیاز دارد، می‌توان از اینورتر برای پایین‌آوردن ولتاژ و فرکانس استفاده کرد؛ همچنین زمانی که بخواهیم سرعت موتور الکتریکی را کاهش دهیم، می‌توانیم به‌کمک اینورتر سرعت را کاهش دهیم. مثلا وقتی مقدار لباس کمتری در ماشین لباس‌شویی ریخته می‌شود، ماشین با تشخیص وزن لباس، با قدرت و سرعت کمتری گردش می‌کند. در دستگاه‌هایی مثل آسانسور هم با کنترل سرعت موتور آسانسور در موقعیت‌های مختلف حرکت آن بین طبقات، حرکت کنترل‌شده‌تر و نرم‌تری را شاهد هستیم.

کاربرد اینورتر در کجاست؟

هر حرکتی که با الکتروموتور انجام می‌شود، با استفاده از اینورتر می‌تواند به حرکتی کنترل‌شده‌تر و هوشمندانه‌تر تبدیل شود. مثلا وقتی پمپ آب برای هتل استفاده می‌شود، سرعت گردش پمپ می‌تواند براساس تعداد شیرهای باز و در حال مصرف آب، تغییر کند و از فشار زیاد آب در مواقع مصرف کم جلوگیری کند. اینورتر همچنین سرعت گردش دیگ ماشین لباس‌شویی را براساس میزان لباس قرارداده‌شده در آن و نیز کارکرد کمپرسور یخچال را براساس میزان مواد داخل یخچال تنظیم می‌کند. از این وسیله در کاربری‌های صنعتی برای فعالیت‌های گشتاور ثابت مثل اسکرودر، نوار نقاله، میکسر، و برای فعالیت‌های توان ثابت ازجمله کشش و نیز برای فعالیت‌های گشتاور متغیر مثل فن و پمپ صنعتی استفاده شود. از اینورتر برای سانتریفیوژ (موتورهای دور بالا) نیز استفاده می‌شود. به‌کمک اینورتر، دور سانتریفیوژ بسیار بالا می‌رود و ذرات ریز مواد از هم جدا می‌شوند.

کاربرد اینورترها در صنایع مختلف چیست؟

یا درایو فرکانس متغیر ، یکی از پر کاربردترین اینورترها در صنایع مختلف است که برای راه اندازی و کنترل دور موتور در بخش های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مانند:

و سایر صنایع مورد استفاده است.

انواع اینورتر از نظر ورودی چگونه اند؟

در صنایع مختلف اینورتر ها انواع متفاوت و فراوانی دارند .اینورترها از لحاظ ورودی به دو نوع  و  تقسیم می‌گردند اما خروجی همه‌ آن‌ها سه فاز است.

انواع اینورتر از نظر موج تولیدی

اینورترها از منظر موج تولیدی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. و به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند :

اینورتر موج مربعی:

این نوع از اینورتز ها مناسب برای بارهای کاملاً مقاومتی هستند. شکل موج خروجی ولتاژ برای این نوع اینورتر به شکل مربع است. این نوع اینورتر در بین انواع اینورترها، کمترین استفاده را دارد زیرا اکثر لوازم خانگی بر اساس شکل موج سینوسی طراحی شده اند. اما همانطور که بیان شد موارد استفاده از آن ها نیز بسیار کم است.

اینورترهای موج سینوسی خالص:

این نوع از اینورتر ها قابل کاربرد در انواع تجهیزات الکتریکی و جزء بهترین اینورترها، می باشند که از نظر انواع بارها، مناسبند زیرا آن‌ها به طور خالص، موج سینوسی را برابر با شبکه برق خانگی ما بازتولید می‌کنند.

اینورتر موج سینوسی اصلاح شده یا شبهسینوسی:

این نوع از اینورترها ترکیبی از شکل موج مربعی و سینوسی، مناسب برای بارهای مقاومتی و خازنی هستند و جزو پرکاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین موج تولیدی، قابل کاربرد در وسایل برقی سبک مانند تلویزیون یا کامپیوتر و…است.

نوع کاربری انواع اینورتر

VFD دستگاه های دارای جریان نامی هستند که بر اساس میزان جریانی که می تـوانـنـد به موتور ارائه دهند ، براساس توان درجه بندی می شوند. اینورتر صنعتی به طور معمول با مشخصات اسب بخار (HP) و جریان نامی (Ampres) برای بار با کاربرد نرمال و یا اینورتر سنگین کار دسته بندی می شود. بـنـابـرایـن مـهـم اسـت که مشخصات اصلی کاربرد مورد نظر را برای انتخاب اندازه صحیح توان یک درایو صنعتی موتور الکتریکی بررسی کنید.مشخصات بار اساساً قدرت راه اندازی مورد نیاز برای غلبه بر اینرسی ساکن است. یک هواکش نـمـونـه ای از اضافه بار کم است ، هنگامی که فن شروع به کار می کند ، مقاومت هوای کمی دارد اما با افزایش سرعت فن ،مقاومت افزایش می یابد و بار نیز افزایش می یابد. پمپ جابجایی نمونه خوبی از کاربرد بار سنگین است زیراموتور پمپ باید از ابتدا ، شروع به جابجایی با بار کامل کند.

Light Duty)

درایو یا اینورتر سبک کار (کاربری سبک)  اندکی دارد (معمولا %10 یا %20 به مدت 60 ثانیه) و برای کاربری هایی مناسب است که بار از مقدار نامی چندان فراتر نمی رود (مانند . در چنین مواردی می توان انتخاب درایو را بر اساس “” درایو انجام داد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

Heavy Duty)

درایو یا اینورتر سنگین کار (کاربری سنگین)  بالایی دارد (معمولا %50 به مدت 60 ثانیه) و برای کاربری هایی مناسب است که ممکن است جریان های شدید و بالاتر از مقدار نامی رخ دهد (مانند بالابر، نوارنقاله، سنگ شکن و …). در چنین مواردی بایستی انتخاب درایو بر اساس “” درایو صورت پذیرد.

آشنایی با اینورتر سبک کار (Light Duty)

عملکرد اینورترها از لحاظ ارتباط با شبکه برق چگونه است؟

در حالت کلی اینورترها به دو حالت متصل به شبکه و جدا از شبکه وجود دارند.که در ادامه به اشنایی هر کدام از انها می پردازیم.

اینورتر متصل به شبکه:

این نوع از اینورتر ها معمولا توان ورودی یکنواخت را ندارند، دارای الگوی خاص برای تبدیل جریان DC به AC ، هستند و معمولا در زمان هایی که اتصال به برق شبکه و کاهش میزان برق مصرفی مورد توجه است کاربرد دارد.

اینورتر جدا از شبکه:

این نوع اینورتر ها نیاز به اتصال به برق شبکه ندارند، قابلیت تبدیل ولتاژ DC باتری‌های ۱۲ ولتی به ولتاژ ۲۲۰ ولتی AC و کاربرد بیشتری در وسایل برقی خانگی دارند.

اینورتر یا درایو آسانسور چیست؟

امروزه از درایو ها در آسانسور برای کنترل دور الکتروموتور استفاده می کنند. استفاده از درایو در آسانسور ها از حرکات سریع و ناگهانی جلوگیری کرده و کنترل دقیق تری بر عملکرد آسانسور ارائه می دهد.

آسانسور ها جزء لاینفک ساختمان های مدرن هستند و یکی از مهمترین ماشین های تمام دوران محسوب می شوند. آسانسور ها راحتی و آسایش را به همراه ایمنی برای کاربر به ارمغان می آورند.

اینورتر یا درایو مخصوص آسانسور دستگاهی است که برای کنترل ولتاژ و فرکانس موتور های AC در کاربرد های جرثقیل، بالابر، آسانسور و پله برقی و سایر تجهیزاتی که باید در توقف و راه اندازی ضربه و تنش شدید نداشته باشد، استفاده می شود.

درایو های آسانسور بسته به نوع موتور (گیرلس یا گیربکس) و تابلو فرمان در انواع مختلفی تولید می گردد. بدین صورت که تابلو فرمان های دو سرعته نیازمند موتور آسانسوری با دور کند و تند می باشد و تابلو فرمان های تک سرعته نیاز به آسانسوری است که دارای یک دور سرعت باشد. درایو آسانسور بسته به نوع تابلو فرمان به سه دسته تقسیم می شوند.

تابلو فرمان آسانسور دو سرعته

این نوع تابلو فرمان های دو سرعته تنها در دو سرعت دور تند و دور کند حرکت می کنند، این تابلو فرمان ها درایو ندارند و از یک موتور گیربکس استفاده می کنند که دارای دو سیم پیچ هستند و دارای قابلیت حرکت در دو سرعت مختلف را دارند. عملکرد این موتور ها به این صورت است که هنگام حرکت آسانسور از حالت سکون، موتور با دور تند شروع به حرکت می کند و در زمان رسیدن کابین به مقصد آسانسور (با سرعت مورد نظر معمولا یک متر بر ثانیه) با دور کند سرعت آسانسور کاهش می یابد و متوقف می شود. البته در زمان این تغییر سرعت موتور، کابین آسانسور به طور ناگهانی بین طبقات جا به جا می شود و این حالت باعث کمی لرزش و تکان کوچک خواهد شد که مطلوب نبوده و می بایست از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد.

در این روش موتور آسانسور به صورت مستقیم به برق متصل می شود و راه اندازی به صورت مستقیم خواهد بود، که با توجه به مطالبی که در صفحه اینورتر گفته شده این روش معایب زیادی دارد مانند جریان راه اندازی بالا تا 7 برابر جریان نامی موتور که باعث آسیب رساندن به موتور و کاهش طول عمر آن می شود که متعاقبا مصرف برق را افزایش می دهد