اینکه بگوییم همه افراد ترنس بیمار هستند، درست نیست

اینکه بگوییم همه افراد ترنس بیمار هستند، درست نیست
آفتاب نیوز:

استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اینکه می گویند همه ترنس ها بیمار هستند، اختلال هویت دارند و حق همکاری با فرزندان خود را ندارند، درست نیست.

مرتضی عمیدیان در این نشست که امروز (20 اردیبهشت ماه) در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه جنسیت یک پدیده بیولوژیکی است و در زمینه شناسایی جنسیت از قبل تصور می شد، گفت: جنسیت فرد در بدو تولد مشخص می شود، پسر باشد یا دختر، این موضوع عواقب متعددی داشته است، اما امروزه می دانیم که جنسیت یک موضوع پیچیده است و تنها به جنسیت بیولوژیکی مربوط نمی شود. عناصر و عوامل در این زمینه مؤثر است.

وی افزود: در حال حاضر وقتی بحث تبعیض جنسی مطرح می شود با یک واکنش اجتماعی مواجه هستیم در حالی که این موضوع جنبه های مختلفی دارد. رنج این افراد گاه از راه طبابت آنها را به دنبال دارد.

امیدیان با اشاره به برچسب‌های متفاوتی که طی سال‌های گذشته توسط DSM (دستورالعمل تشخیصی و آماری اختلالات روانی) در نظر گرفته شده است، گفت: در نهایت در 5 DSM عنوان نارسایی جنسیتی برای این افراد شناخته شد. این نسخه طبق یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که حذف برچسب های قدیمی کمکی به این افراد نمی کند و مشکلات آنها را کاهش نمی دهد. تحقیقات دیگر روی افراد ترنس در برزیل و ایران نشان می دهد که مشکلات این افراد همچنان ادامه دارد، بنابراین تغییر برچسب کمکی به این افراد نمی کند.

وی گفت: هر کدام از به اصطلاح «باران جنسیتی» مسائل و موضوعات خاص خود را دارد و ممکن است یک حرکت اجتماعی یا سیاسی برای برابری جنسیتی ایجاد کند که از منظر سیاسی و اجتماعی راه‌های مشخصی برای این کار وجود دارد. این افراد در برخی کشورها باز هستند، اما مشکلات خاص این افراد را حل نکرده اند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران استان اهواز گفت: یکی از مشکلات این افراد در تحقیقات انجام شده عدم تشخیص مشخص است. بنابراین مشکل تراجنسیتی با مشکل همجنس گرایان متفاوت است، اما وقتی از این افراد با عنوان باران جنسیتی یاد می شود، موضوع بیشتر سیاسی می شود و مشکلات این افراد به درستی حل نمی شود.

وی افزود: DSM پنج معیار را تحت عنوان نارسایی جنسی ارائه می دهد و بیان می کند که فرد بین هویت جنسی، جنسیت تولد و ویژگی های جنسی ثانویه مانند سینه، صدا و حالات چهره تفاوت دارد و برای تغییر جنسیت خود قوی است. وضعیت و می خواهد رفتار کند و باورهای جنسیتی دیگر داشته باشد.

امیدیان بیان کرد: نتایج LBGTQ باعث ایجاد سردرگمی در تشخیص شده است، بنابراین کسانی که در حوزه علمی فعالیت می کنند باید توجه داشته باشند که ممکن است فعالیت های سیاسی و اجتماعی دنیا با اهداف علمی منطبق نباشد و یا حتی باعث ایجاد مشکل شود. پیچیده شدن

وی گفت: دو مطالعه در مورد افراد حمل و نقل در ایران انجام شده است. بر اساس تحقیقاتی که در مصاحبه با این فرد انجام دادیم مشخص شد که پدیده اصلی این افراد تغییر جنسیت است اما در ادامه مصاحبه دیدیم که به دنبال تغییر نیستند. آنها به دنبال “تطابق” جنسیت هستند، بنابراین همسویی جنسیتی در کانون توجه است.

عمیدیان ادامه داد: این افراد احساس می کنند در بدن دیگری زندگی می کنند و در عین حال مشکلات زیادی در روابط اجتماعی دارند، بنابراین این دو عامل باعث می شود این افراد تمایل بیشتری به تغییر جنسیت داشته باشند. البته عوامل مرتبط دیگری مانند رفتار همسالان، خانواده، پاسخ مسئولان و نقش مدرسه و دانشگاه نیز در زندگی این افراد مهم است. اغلب در فضای مدارس و دانشگاه ها مشاور به جای همدردی این افراد را مسخره یا باور می کرد که نشان می دهد مدرسه و دانشگاه چقدر برای این افراد بیگانه است.

وی گفت: باید از طریق تحقیقات و کمک های اجتماعی به این افراد در روند تشخیص و درمان مناسب کمک کرد.

این روانشناس گفت: مهمترین وظیفه روانشناسان این است که این پدیده را به عنوان پدیده ای که وجود دارد درک کنند چرا که باید درد و رنج این افراد حتی اگر در اقلیت باشند بررسی شود و راهکارهای اجتماعی ایجاد و ساخته شود. آگاه. به آنها داده می شود تا مشکلاتشان را حل کنند.

وی گفت: بخشی از روند تغییر جنسیت ناشی از مسائل روانی و هویت یابی است و من با کسانی که فکر می کنند تنها راه درمان آن کار روی مغز است، موافق نیستم. اگر مقالات علمی زیادی را در این زمینه مطالعه کنیم، می بینیم که رضایت مردم بعد از جراحی بهبود یافته است.

امیدیان گفت: ما با این مثال و نتیجه گیری که ترنس یک پدیده سیاه و سفید، دروغ و با تبلیغات ایجاد شده و فقط با اختلالات روانی همراه است موافق نیستیم. در بحث های روانشناختی پرونده این موضوع به عنوان یک پدیده پزشکی ثابت شده است.

وی افزود: قبول دارم که این موضوع اغراق‌آمیز یا تجاری است یا عده‌ای آن را تبلیغ می‌کنند و عده‌ای هم احساس می‌کنند همین مشکل را دارند، اما اینکه بگوییم همه ترنس‌ها بیمار هستند، اختلال هویت دارند یا نه، درست نیست. حق کار با فرزندان