اجتماعیاخبار کسب و کار

تجربه مصرف زاناکس چطور است؟

آرامش چیزی است که این روزها سخت به دست می آید ، اما مردم می توانند راه‌هایی برای رسیدن به آن پیدا کنند. برخی از افراد سعی می کنند از طریق فعالیت هایی مانند پیاده روی ، یوگا ، مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ، انجام کارهای هنری و … به آرامش ذهنی برسند. بعضی از افراد مانند مصرف کنندگان مواد مخدر ، شیوه های ناسالم و اشتباهی را برای رسیدن به آرامش  انتخاب می کنند. برای برخی ، مصرف یک ماده مخدر، روشی برای آرام شدن است. بدیهی است که این روش، شیوه سالم برای رسیدن به آرامش نیست ، اما کسانی که به مصرف این مواد عادت دارند، نمی دانند که این کار تا چه حد می تواند اشتباه و خطرناک باشد. یکی از موادی که به دلیل ایجاد اثرات آرامش بخش، به محبوبیت زیادی رسیده است ، زاناکس است. امروز ، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم “زاناکس چیست؟” و اگر به طور مکرر استفاده شود چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

زاناکس (آلپرازولام) و عواقب سو مصرف آن

زاناکس چیست؟

زاناکس یک داروی تجویز شده است که برای درمان اضطراب و علائمی که منجر به حملات عصبی می شوند، استفاده می شود. این نام تجاری داروی آلپرازولام است . این دارو در گروه داروهایی است که به عنوان بنزودیازپین شناخته می شوند. زاناکس یا آلپرازولام تنها داروی تجویز شده روان درمانی در ایالات متحده است.

دارو باعث کاهش میزان هیجان در مغز می شود. افرادی که از اضطراب رنج می برند ، اغلب هیجان غیر طبیعی در مغز را تجربه می کنند. این دارو بر سیستم عصبی مرکزی مغز تأثیر می گذارد تا میزان هیجان غیر طبیعی رخ داده را کاهش دهد. زاماکس میزان ماده شیمیایی طبیعی آزاد شده در مغز به نام اسید گاما-آمینوبوتیریک (GABA) را افزایش می دهد. این دارو ، همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، برای مبارزه با اختلالات اضطرابی استفاده می شود. با این حال ، این دارو در چند سال گذشته به یک داروی بسیار رایج برای سو مصرف افراد تبدیل شده است.

سو مصرف زاناکس

متأسفانه ، سو مصرف زاناکس به یک روند بسیار رایج و محبوب تبدیل شده است. مردم دوست دارند از این داروی تجویز شده به دلیل اثرات سریع و آرامش بخش آن استفاده کنند. افرادی که بیش از حد از این دارو استفاده می کنند، اغلب نوجوانان ، دانشجویان دانشگاه یا جوانان هستند. از آنجا که این گروه از افراد هنوز در حال رشد هستند ، در معرض خطر اضطراب بیشتری نسبت به افراد بزرگ تر هستند. این بدان معنا نیست که تمام افرادی که زیاد از این دارو استفاده می کنند ، دارای اختلالات اضطرابی هستند. برخی از افراد می توانند دارو را از والدین خود بدزدند یا حتی در مورد اضطرابشان به پزشک خود دروغ بگویند. نکته مهم این است که اگر به مدت زیاد از این دارو استفاده کنید ، به دلیل تأثیر این دارو بر مغز شما ، ممکن است دچار اختلال اضطرابی شوید.

یک واقعیت ترسناک در مورد سو مصرف آلپرازولام این است که تعداد افراد سو مصرف کنندگان این دارو بین سال های 1998 و 2008 تقریباً سه برابر شده است. آمار نگران کننده دیگر در مورد سو مصرف آلپرازولام این است که بیش از 1.2 میلیون ER به سو مصرف داروهای تجویزی مربوط است و 10٪ از این حوادث مربوط به سو استفاده از زاناکس می باشد. در سال 2011 ، بیش از 123،744 مراجعه کننده به اورژانس به دلیل سو مصرف زاناکس وجود داشته ، که این آمار تقریباً دو برابر 5 سال قبل بوده است. وقتی کسی به زاناکس اعتیاد پیدا کند ، می تواند حداقل یک یا حتی همه این علائم را ببیند:

افسردگی

اضطراب

پرخاشگری

تکانشگری

تجارب روان پریشی

سو مصرف این دارو چگونه آغاز می شود؟

در واقع می تواند بسیار ساده باشد. شخص می تواند آن را از جعبه مخصوص داروهای والدین خود بدزدد. حتی برخی از دانشجویان دانشگاه این دارو را با الکل مخلوط می کنند تا یک  لذت و سرخوشی زیاد را تجربه کنند. راه دیگر این است که این دارو بیش از دوز مورد نظر مصرف شود. گاهی اوقات ممکن است فرد برای مقابله با اضطراب خود خیلی به دارو تکیه کند. اگرچه این دارو برای سرکوب اختلالات اضطرابی و علائم تجویز می شود ، اما دوزهای مصرفی محدودیت دارند. حتی استفاده از یک قرص بیش از مقدار توصیه شده می تواند سو مصرف از آن دارو محسوب شود. تکیه کردن بر این دارو به عنوان یک عصا، در هر زمان که احساس اضطراب می کنید می تواند منجر به اعتیاد شود.

علائم  اوردوز زاناکس

همانطور که گفته شد، زاناکس برای درمان اختلالات اضطرابی شدید است و دارویی نیست که افراد برای اهداف تفریحی از آن استفاده می کنند. اگر فردی بیش از حد از این دارو استفاده کند ، می تواند تحمل در برابر آن ایجاد کند. تحمل زمانی اتفاق می افتد که فرد باید دوز بالاتری از دارو مصرف  کند تا به همان اثری برسد که برای اولین بار تجربه مصرف، رسیده است. هرچه تحمل فرد بیشتر باشد ، دوز بیشتری نیز برای دریافت اثرات مطلوب نیاز دارد. قسمت ترسناک این است که هرچه دوز دارو بیشتر باشد ، احتمال اوردوز نیز بیشتر است. هنگامی که کسی بر اثر مصرف بی رویه آلپرازولام، اوردوز می کند ، به دنبال این علائم باشید:

خستگی مفرط

گیجی

اختلال در هماهنگی

لکنت زبان

کما

اینها علائم نشان دهنده اوردوز در شخصی است که بطور مکرر و بی رویه  قرص آلپرازولام خورده است. در ادامه، علائم ترک این دارو را با هم مرور خواهیم کرد.

ترک زاناکس

وقتی کسی مصرف یک ماده مخدر را متوقف کند ، چیزی به نام ترک را تجربه خواهد کرد. ماندن روی ترک سخت است و حتی می تواند برای افراد غیر قابل تحمل باشد. این تلاش نهایی بدن برای وادار کردن فرد به استفاده مجدد از مواد مخدر / الکل است. هنگامی که فردی آلپرازولام را ترک کرد ، یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده خواهد کرد:

اضطراب

انقباض

تعریق

حالت تهوع / استفراغ

کاهش وزن

میگرن

نوسانات خلقی

افسردگی

از دست دادن حافظه

ضعف / خستگی

بی اشتهای یقرص زاناکس چیست؟

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود.همچنین آلپرازولام یکی از قویترین بنزودیازپین های موجود در بازار است. تاثیر این دارو بر افراد متاثر از شرایط زیر می باشد: سن

وزن

میزان متابولیسم بدن

دوز دارو

اگر برای اولین با از داروی های ضد اضطراب استفاده می کنید بهتر از عوارض جانی و تاثیراتی که می تواند بر شما بگذارد آگاهی داشته باشید.

تجربه مصرف زاناکس چطور است؟

افرادی که برای دفعات ابتدایی از قرص زاناکس با یا بدون تجویز پزشک استفاده می کنند بیشتر احساس آرامش بخش را تجربه کرده اند. تجربه مصرف زاناکس در افراد مختلف متفاوت است اما با توجه به ماهیت کلی این دارو، در دفعات اول احساس آرامش بیشتر و خواب آلودگی به سراغ افراد می آید. بر عکس دیگر داروهای زیر مجموعه بنزودیازپین ها افرادی که قرص مصرف کرده اند احساساتی مانند:

خستگی

آرامش زیاد (تن آرامی)

سکوت

احساس خواب آلودگی

دوزهای بالاتر این دارو در مواردی احساس فراموشی را به افراد القا کرده است.

قرص زاناکس برای درمان چیست؟

شاید این پرسش برای شما هم پیش آمه باشد که زاناکس برای چیست و چرا باید آن را مصرف کنم؟ قرص زاناکس با ایجاد فعل و افعالات شیمیایی در مغز انسان سعی در متوازن کردن اتفاقاتی می کند که در نهایت به بروز اضطراب در فرد شده است.

خب در پاسخ به این سوال که قرص زاناکس برای درمان چیست باید بگوییم، کاربرد قرص زاناکس به درمان انواع اختلالات مانند:

اختلالات اضطرابی

اختلالات پنیک

اضطراب ناشی از افسردگی

عوارض مصرف قرص زاناکس

عوارض زاناکس در افراد مختلف متفاوت است اما در ادامه به رایج ترین علائم زاناکس از دید رواپزشکی اشاره می کنیم.

اختلال شناختی

یبوست

اشکال در ادرار کردن

خواب آلودگی

خستگی

اختلال در حافظه

خارش پوست

افزایش وزن از عوارض مصرف زاناکس است

کاهش وزن

اضطراب

تاری دید

اسهال

بی خوابی

کاهش میل جنسی

افزایش اشتها

کاهش اشتها

عوارض جدی که با مشاهده آنها باید از دکتر مشورت گرفته شود و در صورت تشخیص مصرف زاناکس قطع شود عبارتند از:

تغییرات روانی

توهم

افسردگی

افکار خودکشی

لکنت زبان

مشکل در تکلم

کاهش حافظه

توان فکری

عدم تعادل در راه رفتن

توجه داشته باشید که موارد گفته تنها بخش از عوارض سوء مصرف این دارو می باشند و عوارض مصرف آن طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرد و تنها رویگرد صحیح جهت مقابله با این عوارض تحت نظر روانپزشک مجرب ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در ، به عنوان می باشد.

احتیاط مصرف

به صورت قرص خوراکی، ۰٫۲۵ میلی گرم، ۰٫۵ میلی گرم ۱ میلی گرم و یا ۲ میلی گرم به تجویز پزشک مصرف می شود. همچنین دوز مصرف آن به شدت بیماری، سن و میزان واکنش بدن به دارو بستگی دارد. اصولا بعد از مصرف ظرف ۵ الی ۳۰ دقیقه جذب و اثر میکند و تاثیر آن ۱۱ ساعت در بدن باقی می ماند.

این قرص ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد که در صورت مصرف داروی دیگر یا وجود بیماری خاص باید با پزشک معالج مشورت شود. مصرف زاناکی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است امکان وارد شدن دارو به شیر مادر و آسیب جدی به جنین و نوزاد وجود دارد.

این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی باشد و یکی از اعتیاد آورترین داروهای آرام بخش است و بدون تجویز پزشک نباید از آن استفاده شود. از این دارو معمولا برای کنترل بیماری های کوتاه مدت استفاده می شود و برای افرادی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

با مصرف این آرامبخش مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که ایجاد حس نشاط و خوشی در بیمار می کند. این امر موجب وابستگی به این حس خوب مصنوعی می شود و فرد تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد در این حالت کاملا به آن اعتیاد پیدا کرده است.

تجربه مصرف زاناکس چطور است؟

مصرف همزمان زاناکس با داروهای دیگر

به دلیل ماهیت این قرص ضروری است تا از مصرف هم زمان آن با دیگر داروها بخصوص داروهای اعصاب و روان خود داری نمایید که برخی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد قارچ

انواع داروهای ضد افسردگی

ها

داروهای مربوط به سیستم گوارشی و معده

زاناکس دارویی آرامبخش است که سوء مصرف و یا مصرف خارج از کنترل پزشک آن عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده خواهد شد و به همین جهت ، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی در می باشد.

کلام آخر

اعتیاد به زاناکس با کسی شوخی ندارد و ممکن است همه کسانی که بیش از حد از آن استفاده می کنند را به دام بیندازد. اگرچه این ماده اغلب در افراد به صورت تفریحی استفاده قرار می شود  امل هر کسی ، پیر یا جوان ، که دارای اختلالات اضطرابی است ، بسیار مستعد سو مصرف زاناکس است. اگر شما یا یکی از آشنایان از اعتیاد به زاناکس رنج می بردد ، از کمک گرفتن برای ترک آن نترسید. و با داستان ایجاد سایت کمپ ها آشنا شوید که اولین قدم در بهبود اعتیاد ، اعتراف به وجود مشکلی است. اعتراف اعتیاد هیچ مشكلی ندارد زیرا اعتیاد یك بیماری است نه یك انتخاب. بنابراین نترسید و به منظور کمک همین حالا با نگاهی به لیست بهترین مراکز ترک اعتیاد در رباط کریم و انتخاب  کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید، با داشتن کادری متخصص و سابقه درخشان در زمینه ترک مواد مخدر و الکل تماس بگیرید.