اخبار کسب و کارعمومی

مته گازور چیست؟ و چه کاربردی دارد

دریل‌ برقی یکی از اولین ابزارهای فنی است که برای انجام پروژه‌های خانگی و DIY، مهندسی، صنایع چوب و مشاغل مختلف اهمیت زیادی دارد و برای حفاری سوراخ‌های مناسب برای درج پیچ ضروری است. ابزارهای برش قابل جداشدن و اتصال هستند و برای سوراخ‌کاری حفره‌ها در اشکال و ابعاد مختلف استفاده می‌شوند. یکی از انواع پرکاربرد مته دریل، است.

اما بیشتر اوقات اگر پیچ‌ها قابل مشاهده هستند، باید ظاهر خوبی داشته باشند و صاف و همسطح با اطرافشان قرار بگیرند. البته می‌توانید سرِ پیچ‌‌ها را به زور کنید، اما احتمالا الیاف سطح چوب کنده می‌شود و پروژه‌تان ظاهر بدی پیدا می‌کند.

مته گازور چیست؟ و چه کاربردی دارد

احتمالا در چوب‌های سخت اصلا نمی‌توانید پیچ‌ها را تراز کنید. این همان نقطه‌ای است که اهمیت خزینه کاری مشخص می‌شود. وقتی یک سوراخ راهنما را خزینه می‌کنید، سر پیچ کاملا روی کار می‌نشیند و تمام سطوح آن با مقدار نیروی یکسانی به چوب می‌چسبند و اتصالی قدرتمند و ظاهری تمیز ایجاد می‌شود.

خزینه نوعی مته است که برای سوراخ‌کاری جای پیچ‌ها و پنهان‌کردن جای گل پیچ از آن استفاده می‌شود. این مته‌ها با توجه به نوع پروژه، پیچ‌های مورد استفاده، جنس سطوح و سلیقه شخصی در سبک‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. مته‌های خزینه انواع مختلفی دارند. این مته‌ها بیشتر برای چوب و فلز استفاده می‌شوند. با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین را با توجه به نیازتان و سطح مورد استفاده انتخاب کنید

مته گازور چیست؟

گاهی در کار با انواع چوب و نجاری به یک سوراخ نسبتاً صاف و دقیق با انتهای پخ و صاف احتیاج است و این درست زمانی که از اتصال دوبل و میخ‌های چوبی در تخت سه‌لا و الوارهای دیگر استفاده می‌کنیم بسیار قابل توجه است. مته‌های برگی برش پر سرعتی دارند اما حفره‌های ایجاد شده اصلا

صاف نیستند(اگر آشنا نیستید مطلب مته برگی چیست را مطالعه کنید)، ضمن اینکه احتمال شعله ور کردن انتهای سوراخ توسط این مته زیاد است. مته مارپیچ می‌تواند سوراخ به نسبت صافی ایجاد کند اما انتهای سوراخ به صورت مخروطی در آمده و معمولاً برای قطرهای بالای 12 میلی متر استفاده نمی‌شوند.

سایزهای مته گازور

مته‌های گازور لولا کابینت معمولاً در سایزهای مختلف در بسته بندی‌ موجود هستند. با این وجود بعضی از ابزار فروشی‌ها این مته‌ها را به صورت جداگانه به فروش می‌رسانند. در اکثر بسته بندی‌ها ، سایز مته از 9 میلی متر شروع شده و تا 25 میلی متر ادامه دارد.

البته بعضی مواقع می‌توانیم مته‌ی گازور را در قطرهای بزرگ‌تر هم پیدا کنیم ( مثلاً بالای 50 میلی متر) اما به ندرت در سایزی کوچک‌تر از 9 میلی متر پیدا می‌شود.

نحوه استفاده از مته گازور

مته‌ گازور ولف گزینه‌ی بسیار مناسبی برای دریل ستونی و سه نظاام دستگاه تراش است. به دلیل نوع قرار گیری تیغه‌ها در انتهای مته و برشی که به این صورت بر چوب می‌زنند به مقداری فشار به سمت پایین احتیاج است که در این صورت، استفاده از دریل‌های برقی دستی (شارژی و غیره) بازده خیلی کمتری دارد. با این وجود با استفاده از سوراخکاری با دریل ستونی، مته‌ی گازور می‌تواند با برشی با زاویه و یا برشی در طول لبه‌ی کار ایجاد کند، کاری که به سختی با مته‌ی مارپیچ و مته‌ی برگی اتفاق می‌افتد.

برای تهیه از ابزار باما به سایت مراجعه کنید