اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

لیپوساکشن چه خطراتی دارد

محتوای این مطلب پنهان

لیپوساکشن اساساً نوعی عمل جراحی است که در آن یک لوله فلزی توخالی از جنس فولاد ضد زنگ (بنام کانولا) از طریق برش ایجاد شده بروی پوست وارد بافت ناحیه‌ی مدنظر می‌شود و چربی موجود در آن ناحیه بوسیله‌ی مکش از آن خارج می‌شود. اگرچه امروزه، لیپوساکشن روشی رایج و بی خطر برای رهایی از شر چربی‌های تجمع یافته در نواحی مختلف بدن محسوب می‌شود اما نباید از این حقیقت غافل شد که لیپوساکشن همچنان یک عمل جراحی است و می‌تواند خطرات و عوارض جانبی مختص خود را داشته باشد.

از جمله خطرات و عوارض جانبی احتمالی میتوان به عفونت، آمبولی، التهاب، آسیب رسیدن به اندام‌ها و عصب‌ها، مرگ بافت پوست، سوختگی، کبودی بیش از حد، مسمومیت ناشی از داروی بیهوشی و منجر به مرگ شدن در موارد نادر، اشاره کرد. آمار مرگ و میر ناشی از لیپوساکشن در پایینترین سطح، مابین 3 مورد از هر 100000 مورد تا بیش از 20 الی 100 مورد در 100000 جراحی انجام شده گزارش شده است. این آمار مشابه آمار احتمال مرگ و میر در تصادفات رانندگی است که منجر به مرگ 16 نفر در هر 100000 مورد تصادف می‌شود.

حتماً قبل از عمل، جراح خود را در جریان کامل وضعیت خود قرار دهید.

با توجه به خطرات این روش درمانی، حتما از قبل بخوبی درباره این روش تحقیق کنید و حتماً با یک جراح پلاستیک مجرب مشورت کنید تا بتوانید با در نظر گرفتن مزایا و خطرات این روش، تصمیمی آگاهانه در مورد اقدام برای این جراحی بگیرید. به خاطر داشته باشید که لیپوساکشن یک عمل زیبایی است که از نظر درمانی اصلاً ضروری نیست، بنابراین اصلاً عجله نکنید و وقت خود را صرف جمع‌آوری اطلاعات صحیح کنید تا بتوانید معقول‌ترین تصمیم را بگیرید. همچنین، حتماً قبل از عمل، جراح خود را در جریان کامل وضعیت خود قرار دهید و وی را از هرگونه سابقه‌ی پزشکی و بیماری و اینکه آیا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، آگاه سازید.

شایع‌ترین عوارض جانبی لیپوساکشن

کبودی، تورم و بی‌حسی

شایع‌ترین عوارض جانبی ناخوشایند لیپوساکشن، کبودی شدید، تورم و بی‌حسی ناحیه‌ی تحت درمان است. اکثریت این عوارض با گذشت 6 ماه برطرف خواهند شد اما اگر بی‌حسی بافت ناحیه‌ی تحت درمان ادامه‌دار باشد، در این صورت این عارضه نشان دهنده‌ی آسیب عصبی است و ممکن است دائمی نیز باشد. اکثریت بیماران در 7 الی 10 روز اول عمل، کبودی شدیدی خواهند داشت، اگرچه در بیمارانی که دچار خونریزی شدید می‌شوند (افراد مبتلا به بیماری هموفیلی) و افرادی که سابقه‌ی مصرف داروهای ضدالتهابی دارند، این کبودی ممکن است شدیدتر باشد و بهبودی آن نیز طولانی‌تر شود. همچنین ممکن است بعد از عمل، مایعاتی نیز از برش‌های متورم جراحی ترشح شوند.

آسیب پوستی

علاوه بر ایجاد اسکار دائمی و تغییر رنگ پوست، یکی دیگر از آسیب‌هایی که لیپوساکشن می‌تواند به زیبایی پوست برساند، ایجاد بی‌نظمی و ناهمواری در کانتورینگ پوست است. این عارضه معمولاً در رخ می‌دهد که در آن، بدلیل خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست (مخصوصاً در بیماران مسن‌تر) و حذف ناهموار بافت چربی، لیپوساکشن می‌تواند باعث شود پوست ناحیه‌ی تحت درمان چروکیده، مواج و پژمرده بنظر برسد.

خطرات و عوارض جانبی نادر لیپوساکشن

خطرات بیهوشی

بیهوشی برای انجام عمل لیپوساکشن، می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تر در حین یا پس از انجام عمل شود. لیپوساکشن تامسنت یکی از رایج‌ترین روش‌های لیپوساکشن است که در آن از دوزهای بالای  لیدوکائین برای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. تزریق بیش از حد لیدوکائین می‌تواند منجر به مسمومیت بیمار شود که در پی آن عوارضی نظیر بی‌حسی، خواب‌آلودگی، زنگ زدن گوش‌ها، تکلم نامفهوم، تشنج، بیهوشی و احتمالاً ایست تنفسی و قلبی ممکن است رخ دهد. ایست تنفسی و قلبی می‌تواند کشنده باشد. حتماً بخاطر داشته باشید تا قبل از انجام لیپوساکشن مورد معاینه‌ی فیزیکی قرار بگیرید تا تعیین شود که آیا این عمل برای شما مناسب است یا خیر. توجه داشته باشید که مراجعه به یک جراح معتبر و مجرب می‌تواند احتمال بروز چنین عوارضی را به حداقل برساند. حتماً هنگام ارائه سابقه‌ی پزشکی خود به پزشک صادق باشید و او را از تمامی موارد مطلع کنید. در همه‌ی جراحی‌ها از داروی بی‌حسی یا بیهوشی استفاده می‌شود که استفاده از این دارو همیشه با خطرات و عوارض احتمالی همراه است.

عفونت

در کنار خطرات داروی بیهوشی، یکی دیگر از خطرات ذاتی همه‌ی جراحی‌ها، عفونت است. با اینکه در لیپوساکشن برش‌های کوچکتری ایجاد می‌شوند اما باز هم امکان عفونت این زخم ها وجود دارد و باید آن را به عنوان یک خطر احتمالی در نظر گرفت. فاشئیت نکروزان (باکتری‌های گوشت‌خوار) و سندرم شوک سمی یا شوک توکسیک دو نوع عفونت حاد ناشی از جراحی هستند که می‌توانند منجر به مرگ بیمار شوند. در صورت بروز چنین مواردی ممکن است برای درمان بافت عفونی به جراحی نیاز باشد، که این جراحی‌های متعدد احتمال ایجاد جای زخم و اسکار دائمی را افزایش می‌دهند. در اکثر موارد پزشک برای جلوگیری از بروز چنین مواردی، قبل از لیپوساکشن، برای بیمار داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند. برای اینکه خطر بروز عفونت را به حداقل برسانید باید زخم‌های خود را پس از جراحی بطور منظم ضدعفونی و تمیز کنید و در صورت بروز هرگونه علائم عفونت، باید سریعاً به پزشک یا جراح خود مراجعه کنید.

آمبولی چربی

یکی دیگر از عوارض کشنده‌ی لیپوساکشن، آمبولی چربی است. آمبولی چربی زمانی رخ می‌دهد که، در پی ضربه و ارتعاش ناشی از حرکت کانولا، برخی از رگ‌های اطراف ناحیه آسیب می‌بیند و چربی به درون رگ راه پیدا می‌کند. در چنین حالتی این چربی می‌تواند در ریه‌ها جمع شود یا به سمت مغز برود. هر دوی این حالت‌ها بسیار خطرناک و کشنده‌اند، چرا که چربی گیر افتاده در ریه‌ها می‌تواند باعث تنگی نفس، اختلال در تنفس و ایست تنفسی شود و حتی بدتر از آن، زمانی که این چربی به مغز برسد می‌تواند منجر به فلج دائمی و مرگ بیمار شود.

چنین مواردی را نیز باید به عنوان خطرات احتمالی لیپوساکشن در نظر گرفت تا اگر نشانه‌هایی از آسیب داخلی وجود داشته باشد بتوان با اقدامات جراحی و پزشکی فوری آن را کنترل کرد.

عدم تعادل مایعات بدن

اگر حین عمل و شکم، مقدار زیادی مایع تزریق شود، عارضه‌ی عدم تعادل مایعات بدن رخ می‌دهد. مایعات بیش از حد میتواند قلب و ریه و کلیه‌ها را درگیر کرده و کشنده باشد. عدم تعادل مایعات بدن را نباید با تشکیل سروما یا با تجمع مایع در ناحیه‌ای که بافت آن برداشته شده، اشتباه گرفت. سروماها اکثراً موقتی هستند و باید توسط پزشک یا پرستار بوسیله‌ی سوزن تخلیه شوند.

نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مشاورین زیبایی جراحان .

عوارض لیپوساکشن چیست؟

شامل مواردی نظیر درد، کبودی، ورم، بی حسی، خونابه و چند مورد دیگر است.  لیپوساکشن عمل زیبایی است که برای خارج کردن چربی های موضعی و ایجاد  تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل در نقاطی همچون شکم، پهلو، زانو، باسن، ران، کمر، ساق پا، صورت و… انجام می شود.

علاوه بر مزایای فراوان خود دارای عوارضی نیز می باشد. در این بخش قصد داریم عوارض عمل لیپوساکشن را شرح دهیم. بعد از لیپوساکشن خطرات احتمالی وجود دارد که در تمام افراد امکان بروز دارد. به این دسته عوارض عمومی لیپوساکشن گفته می شود و شامل موارد زیر می باشد.

  • مشکلات مربوط به بیهوشی و بی حسی
  • ایجاد کبودی در ناحیه عمل شده
  • احتمال ایجاد سوختگی خفیف در پوست
  • ایجاد ناهمواری روی پوست بعد از لیپوساکشن
  • تغییر ناحیه ای رنگ پوست
  • نیاز به جراحی مجدد
  • بی حسی طولانی مدت در نواحی عمل شده
  • حالت افتادگی و شلی پوست محل عمل شده
  • سوختگی بافت های زیر پوست
  • ایجاد آلرژی به دلیل داروهای بیهوشی
  • ایجاد التهاب و ورم در محل تحت جراحی

اکثر عوارض و خطراتی که ذکر شد عمومی بوده و با گذشت زمان بهبود می یابد. در صورتی که این عوارض از بین نرفته و یا باعث آزردگی بیمار شوند، باید به پزشک مراجعه کرد.

چه عواملی باعث بروز عوارض عمل لیپوساکشن می شود؟

علاوه بر عوارض عمومی لیپوساکشن که در میان تمام افراد مشترک هستند، عواملی هم وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد دچار عوارض خاص و موردی ‌شوند. با شناسایی عوامل خطر عوارض لیپوساکشن و رعایت برخی نکات ساده، می توان احتمال بروز آن ها را به صفر رساند.

استعمال دخانیات و بروز عوارض لیپوساکشن

مصرف سیگار و دخانیات احتمال بروز عوارض لیپوساکشن را بالا می‌ برد. مصرف سیگار و دخانیات باعث می‌شود پروسه بهبودی با تاخیر روبرو شده و دوره نقاهت لیپوساکشن طولانی شود. تقریباً تمام پزشکان بر این باورند که حداقل چند هفته قبل و بعد از عمل لیپوساکشن و یا هر عمل دیگری باید مصرف دخانیات را قطع کرد.

لیپوساکشن گسترده در بدن و بروز عوارض

نباید مقدار چربی خارج شده از بدن بیش از حد استاندارد بوده و یا چند جراحی لیپوساکشن به طور همزمان انجام شود. در بسیاری از موارد این موضوع دلیل اصلی بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است. بدن تا حد خاصی توانایی تحمل درد و زخم های ناشی از جراحی را دارد. توصیه می شود اگر چند ناحیه از بدن نیاز به لیپوساکشن دارد، طی چند جلسه جراحی انجام شود. بهتر است مدت زمان میان دو عمل حداقل یک ماه باشد.

سابقه پزشکی و احتمال بروز عوارض لیپوساکشن

بیماری های خاص باعث افزایش خطرات لیپوساکشن می شود. این بیماری ها شامل بیماری های سیستم ایمنی، تشنج، بیماری‌ های قلبی و عروقی، مشکلات انعقاد خون و خونریزی شدید هستند. پزشکان توصیه می ‌کنند این افراد از انجام لیپوساکشن صرف نظر کنند. لازم است قبل از عمل لیپوساکشن، تاریخچه پزشکی بیمار به طور کامل به اطلاع جراح برسد.

عوارض لیپوساکشن در اثر مصرف داروهای خاص

افرادی که داروهایی نظیر وارفارین، آسپرین، داروهای ضد التهاب و… مصرف می‌کنند، ممکن است دچار خونریزی بیشتری شوند. بنابراین توصیه می شود در صورت مصرف این داروها به جراح اطلاع داده شود و طریقه مصرف آنها توسط پزشک تعدیل شود.

کهولت سن و عوارض عمل لیپوساکشن

ممکن است افرادی که سن بالاتری دارند، نتیجه مناسبی از لیپوساکشن دریافت نکنند. همچنین امکان بروز عوارض عمل لیپوساکشن در افراد مسن بیشتر است و پروسه بهبودی نیز طولانی تر خواهد بود. در این سن پوست خاصیت کشسانی و الاستیسیته خود را از دست داده و نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوارض عمل لیپوساکشن شامل چه مواردی است؟

نمی توان لیپوساکشن را عمل پرخطری دانست. اما مانند هر جراحی دیگر، عوارضی برای آن محتمل است و فردی که قصد عمل را دارد باید درباره آنها اطلاع کافی داشته باشد. در ادامه به عوارض سیستمیک ناشی از لیپوساکشن می پردازیم.

عدم تقارن دو سمت بدن

ممکن است بعد از عمل ظاهر بدن مناسب نبوده و بین دو سمت بدن تقارن و تعادل دیده نشود. این عامل از مهارت و دقت پایین جراح در حین لیپوساکشن نشات می گیرد و نیاز به عمل ترمیمی و مجدد دارد. اگر فرد کاندید مناسبی برای لیپوساکشن نباشد هم امکان بروز این عارضه بیشتر می شود.

پوست اضافه، شل و افتاده بعد از عمل

لیپوساکشن تنها قادر است ذخایر چربی زیر پوست را خارج کند و حجم آن را کاهش دهد. یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از عمل دیده شود، پوست شل و اضافی است که یادگار ذخایر چربی زیاد است. اگر پوست شل و آویزان کم باشد، استفاده از گن کششی نتیجه خواهد داد و در غیر این صورت باید به عمل های لیفتینگ پوست مانند ابدومینوپلاستی روی آورد که با حذف پوست و بافت اضافی همراه است.

ظاهر پوست برآمده و نا صاف

یکی از عوارض عمل لیپوساکشن، ظاهر ناصاف و گلوله مانند پوست بعد از عمل است. این مشکل در نتیجه برداشت نامنظم چربی زیر پوست ایجاد شده یکی از نکات منفی روش لیپوساکشن همین مورد است. ممکن است جراح حین عمل در همه جهات نیروی فیزیکی مورد نیاز را وارد نکرده باشد که باعث این مشکل می شود. یکی از راههای جلوگیری از این معضل و داشتن پوست صاف و یکدست، استفاده از روش های دیگر مانند لیپوماتیک است.

واکنش آلرژیک

برخی افراد به داروهای مورد استفاده برای بیهوشی و همینطور داروهای حین عمل لیپوساکشن حساس هستند و در صورت استفاده دچار واکنش آلرژیک می شوند. این افراد باید قبل از عمل جراح را از کلیه موارد حساسیت و داروهای مصرفی خود آگاه کنند تا امکان بروز این عوارض لیپوساکشن به حداقل برسد.

بافت اسکار

بافت اسکار در زبان عامیانه به گوشت اضافی که در محل برش و زخم ایجاد می شود، تعبیر می شود. معمولا بافت زخم یا اسکار در برش های طولانی و بزرگ دیده می شود ولی امکان ایجاد آن در عمل لیپوساکشن هم وجود دارد و باید مراقبت از محل زخم را در این عمل جدی گرفت.

عفونت ناشی از لیپوساکشن

در برخی از موارد ممکن است پس از انجام لیپوساکشن فرد دچار عفونت شود. نفوذ آب به برش های ایجاد شده می تواند یکی از دلایل ایجاد عفونت باشد که در این موارد سریعا باید به پزشک اطلاع داده شود. لازم است آنتی بیوتیک هایی که توسط جراح تجویز شده است به طور منظم بعد از عمل مصرف شود.

ایجاد لخته خون در ریه

در افرادی که چاقی بیش از حد دارند، احتمال بروز این عارضه بیشتر است، چرا که وسعت جراحی و حجم چربی های خارج شده بیشتر می شود. همچنین در برخی موارد به دلیل بیهوشی ممکن است لخته خون در ریه ایجاد شود که به مداخله سریع پزشکی نیاز دارد.

آسیب به سیستم عصبی در اثر عمل لیپوساکشن

در اکثر عمل های زیبایی امکان آسیب رسیدن به سیستم عصبی و اعصاب مجاور ناحیه تحت لیپوساکشن وجود دارد. احتمال آسیب به سیستم عصبی، بسته به روش انجام عمل متفاوت است. سیستم عصبی در اکثر موارد پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد.

کبودی بعد از لیپوساکشن

یکی از عوارض شایع لیپوساکشن، کبودی و تغییر رنگ در ناحیه تحت جراحی است. این مورد در واقع نشانه ای از انجام عمل بوده و طبیعی محسوب می شود. در اثر عمل  ممکن است مویرگ های بسیار ریز محل دچار پارگی شده و باعث ایجاد کبودی ناشی از لیپوساکشن شود. معمولا کبودی با گذشت چند روز برطرف شده و جای نگرانی ندارد.

ورم بعد از لیپوساکشن

در تمام عمل های لیپوساکشن، تورم در ناحیه عمل شده به وجود آمده و جای نگرانی ندارد. این تورم در مدت 4 تا 12 هفته جذب شده و از بین می رود. در صورتی که خونابه و ترشحات قبل از بسته شدن زخم ها خارج نشود، تورم زیادی به وجود می‌آید. در مواردی که حجم تورم بالا باشد، جراح با سوزن مایعات زیر پوست را خارج می کند. همچنین ممکن است برای خروج خونابه های ناشی از جراحی، درن آبکشی در محل تعبیه شود. استفاده از گن کششی مخصوص نقش مهمی در کاهش تورم بعد از عمل لیپوساکشن ایفا می کند.

آسیب به سلول های پوستی در اثر لیپوساکشن

گاهی اوقات ممکن است به دلیل حرارت زیاد، به سلول های پوستی آسیب وارد شود. همچنین ممکن است به دلیل بالا بودن حرارت و عوامل آسیب زننده، مرگ سلول‌ های پوستی رخ دهد. از جمله عواملی که باعث این مشکل می‌شود می‌توان به حرارت بالا، سرمای شدید و عفونت اشاره کرد. در صورتی که جراح مهارت بالایی داشته باشد، احتمال بروز چنین مشکلی به حداقل می رسد.

ایجاد آلرژی بعد از لیپوساکشن

ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به داروهای بیهوشی و بی حسی حساسیت داشته باشند. این افراد ممکن است در اثر عمل لیپوساکشن دچار حساسیت و آلرژی شوند.

عوارض لیپوساکشن برای بارداری

بسیاری از خانم ها نگران مشکلات عمل لیپوساکشن برای بارداری خود هستند. چند مسئله که باید مد نظر قرار داده شود این است که بهتر است این عمل بعد از آخرین بارداری انجام شود تا نتایج طولانی مدت داشته باشد. در عمل لیپوساکشن تنها ذخایر چربی زیر پوست و موضعی استخراج شده و با ارگان های داخلی بدن هیچ ارتباطی ندارد، بنابراین نمی تواند برای بارداری فرد مشکلی ایجاد کند. در صورت نیاز به لیپوساکشن بعد از بارداری باید حداقل 6 ماه فاصله بین دو عمل وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد بعد از بارداری نیاز به انجام عمل ابدومینوپلاستی است تا پوست و بافت اضافی حذف شده وعضلات شکم به هم نزدیک تر شوند. در این حالت بهتر است جراحی بعد از آخرین بارداری و زمانی که قصد حاملگی مجدد وجود ندارد، انجام شود.

عوارض لیپوساکشن در بخش های مختلف بدن

هر کدام از اعضای بدن بعد از جراحی لیپوساکشن عوارضی را نشان می دهند که به بررسی هر کدام می پردازیم.

عوارض لیپوساکشن صورت

در هر کدام از عمل‌های لیپوساکشن عوارضی به صورت عمومی وجود دارد که در بخش های قبل آنها اشاره کردیم. علاوه بر این موارد ممکن است عوارض لیپوساکشن صورت شامل تغییر رنگ پوست، عدم تقارن صورت و همچنین بی حس شدن بخش های مختلف صورت باشد.

عوارض لیپوساکشن پهلو و پشت

در صورتی که عمل لیپوساکشن در شرایط ایده‌ آل انجام نشود و چربی بیش از حد از بدن خارج شود صدماتی به پوست وارد می‌شود. در لیپوساکشن پهلو و پشت ممکن است پوست دچار نکروز و مردگی شود و همچنین رنگ آن به صورت دائمی تغییر کند. در صورتی که حرارت زیادی وارد شود ممکن است لکه های بزرگی در پوست این نواحی ایجاد شود.

عوارض لیپوساکشن شکم

عوارض عمل لیپوساکشن شکم شامل عوارض عمومی و خاص هستند. از جمله عوارضی که عمل لیپوساکشن می تواند در ناحیه شکم ایجاد کند، آسیب به بخش احشایی، افتادگی شکم، مشکلات در کیسه صفرا و فتق در ناحیه شکم می باشد. در صورتی که در حین عمل به روده آسیب برسد باید هر چه سریع تر به درمان این مشکل پرداخت.

عوارض لیپوساکشن سینه

در مواردی که سینه افراد در اثر بافت چربی بزرگ شده باشد، می توان با استفاده از عمل لیپوساکشن سینه، حجم آن را کاهش داد. این جراحی نیز ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض لیپوساکشن سینه می توان به کبودی، عفونت، تورم، بروز هماتوم و به وجود آمدن شبه کیست اشاره کرد. توجه داشته باشید در مواردی که سینه علاوه بر حجم بالا حالت افتادگی هم پیدا کرده باشد نیاز است تا عمل ماموپلاستی انجام شود.

عوارض لیپوساکشن بازو

ممکن است پس از انجام لیپوساکشن، عفونت و لخته شدن خون ایجاد شود. این دو مورد از اصلی ترین عوارض لیپوساکشن بازو محسوب می شود. راه حل جلوگیری از این مشکلات تحرک کافی در بازوها پس از انجام عمل است. البته باید توجه داشت که به محل عمل شده فشار وارد نشود.

عوارض لیپوساکشن ران

لیپوساکشن ران نیز همانند تمام عمل ها ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد. از جمله مهم ترین عوارض لیپوساکشن ران می توان به آسیب به سیستم عصبی و آسیب به ماهیچه و تاندون های مربوط به آن اشاره کرد. در صورتی که جراح ماهر بوده و از کانولای نازک استفاده کند، این خطر به حداقل می رسد. در این نواحی نباید چربی بیش از حد از بدن خارج شود‌. در غیر این صورت پوست دچار افتادگی شده و روی حرکت مفاصل زانو تاثیر می گذارد. عوارضی که ممکن است در این ناحیه رخ دهد با گذشت زمان امکان کاهش دارد.

عوارض بعد از عمل لیپوساکشن چه زمانی رخ می دهد؟

برخی از عوارض ذکر شده برای عمل لیپوساکشن بعد از عمل دیده می شود. مانند کبودی و تورم که دو هفته تا چند ماه هم باقی می ماند. برخی از موارد ممکن است در حین عمل رخ دهد مانند واکنش های نامطلوب به بیهوشی که با عکس العمل سریع جراح روبرو می شود. عوارضی مانند عفونت ناشی از لیپوساکشن ممکن است بعد از عمل یا طی دوره نقاهت بیمار را تهدید کند و به همین دلیل از آنتی بیوتیک بعد از عمل استفاده می شود. پوست شل و افتاده هم بعد از عمل وجود دارد و با گذشت زمان و کاهش تورم بیشتر تشخیص داده می شود.

چگونه عوارض لیپوساکشن را کاهش دهیم؟

همانطور که گفته شد عواملی وجود دارد که احتمال بروز عوارض عمل لیپوساکشن را بیشتر می کند و برای جلوگیری از این عوارض باید موارد خاصی را مد نظر قرار داد. اول از همه باید به بهترین جراح لیپوساکشن برای این عمل مراجعه کرد تا بهترین نتیجه با کمترین عارضه حاصل شود. دکتر خوب می داند که عمل را با چه وسعتی انجام داده و چه مقدار چربی را استخراج کند تا هم ایمنی بیمار حفظ شود و هم نتیجه مد نظر وی حاصل شود. باید مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به فاصله حداقل دو ماه قبل و بعد از عمل متوقف شود. سابقه مصرف هرگونه دارو، بیماری یا جراحی در گذشته باید با دقت به جراح اطلاع داده شود تا تمهیدات لازم اندیشیده شود. سن مناسب برای عمل هم از مواردی است که می تواند احتمال ایجاد عوارض و خطر را بیشتر کند. توجه داشته باشید که بیشتر از سن مسئله سلامتی عمومی مطرح است و حتی ممکن است فردی که بالای 60 سال سن دارد و از سلامت خوب برخوردار است از عمل لیپوساکشن نتایج بسیار مناسبی بگیرد.

پیشگیری از عوارض عمل لیپوساکشن

همانطور که ذکر شد برخی از خطرات و عوارض لیپوساکشن در بین افراد مشترک است منند تورم و کبودی. این دسته از علائم همواره بعد از عمل رخ داده و بخشی از پروسه بهبودی بعد از لیپوساکشن هستند. می توان با رعایت موارد خاصی مانند تغذیه درست، جلوگیری از فعالیت شدید، استفاده از گن کششی مخصوص لیپوساکشن، رعایت مراقبت های بعد از عمل و مصرف داروهای تجویز شده، احتمال بروز عوارض ناشی از عمل لیپوساکشن را به حداقل رساند.

لیپوساکشن چیست و چه عوارضی دارد؟

لیپوساکشن چیست؟ یک عمل جراحی پلاستیک است که چربی های اضافی را از بدن خارج می‌کند. این روش با نام هایی همچون لیپو، لیپو پلاستی یا فرم دهی اندام نیز شهرت دارد. یک روش جراحی زیبایی که به محبوبیت چشمگیری رسیده و مردم برای بهتر و زیبا تر شدن شکل و فرم اندامشان به آن روی می‌آورند. با لیپوساکشن می‌توان چربی های زائد نواحی مختلف از جمله شکم، پهلو، ران، باسن، بازو، گردن و کمر را از میان برداشت.

معمولاً وقتی افراد به این نتیجه می‌رسند که با ورزش و رژیم نمی‌توانند از شر چربی های اضافه اندامشان خلاص شوند، مستأصل شده و ناچاراً به لیپوساکشن روی می‌آورند. اما باید در نظر داشته باشید که لیپوساکشن درمانی برای اضافه وزن نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد و ممکن است سلامت جسمی شما را در معرض خطرات بسیار جدی و مهمی ‌قرار دهد! از این رو پیش از هر اقدامی باید با یک پزشک متخصص و مجرب مشورت کنید تا از مشکلات و عواقب عدیده این روش آگاه شوید. با کلینیک زیبایی همراه باشید تا بیشتر در این مورد که لیپوساکشن چیست و چه مزایا و معایبی دارد صحبت کنیم.

برای  و رزرو نوبت با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

چه انتظاری از لیپوساکشن می‌توان داشت؟

در لیپوساکشن فرد به طور کامل بیهوش می‌شود، لذا در حین عمل جراحی دردی را حس نخواهد کرد اما بلافاصله پس از عمل احساس درد آغاز می‌شود و در طول دوران نقاهت این درد ادامه خواهد داشت. مدت زمان بستری شدن فرد در بیمارستان به ناحیه ای بستگی دارد که می‌خواهید عمل کنید. در پاره ای مواقع می‌توان لیپوساکشن را به صورت سرپایی انجام داد. پس از لیپوساکشن مشکلاتی از قبیل درد، ورم، خونمردگی و کوفتگی، سفت شدن و بی حسی شایع است.

اقدامات پیش از عمل لیپوساکشن چیست؟

پیش از عمل جراحی برای کاهش و تسکین درد باید اقدامات زیر را صورت داد:

  • از پزشک بخواهید در مورد دردهای پس از عمل با شما صحبت کند.
  • از پزشک در مورد داروهای بیهوشی مورد استفاده در حین عمل بپرسید.
  • از پزشک بپرسید پس از عمل برای کاهش و تقلیل درد چه داروهایی می‌توانید مصرف کنید.

اقدامات پس از عمل لیپوساکشن

پس از عمل جراحی برای کاهش و تسکین درد باید اقدامات زیر را صورت داد:

  • تمامی‌داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده را مصرف کنید، علی الخصوص قرص های مسکن را.
  • لباس های مخصوص تجویز شده به وسیله پزشک را بپوشید.
  • پس از عمل جراحی لوله های باریکی به ناحیه عمل شده وصل می‌شوند تا خونابه را از آن خارج کنند، این لوله ها را باید مطابق دستور پزشک و در جای خود قرار دهید.
  • استراحت کنید و از هر گونه استرس و تشویش به دور بمانید.
  • آب و مایعات زیاد بنوشید.
  • نمک نخورید تا ورمتان بیشتر نشود.

برای با شماره های درج شده در وب سایت و رزرو نوبت تماس بگیرید.

لیپوساکشن برای شما مناسب است یا خیر؟

برخی افراد کاندید بسیار خوبی برای لیپوساکشن هستند و برخی دیگر نباید این عمل را انجام دهند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند لیپوساکشن برای شما گزینه مناسبی هست یا نه. با پزشک از نگرانی هایتان بگویید و حرف دلتان را رک بزنید.

افراد با ویژگی های زیر کاندید مناسبی برای عمل لیپوساکشن هستند:

  • اندامشان پوست اضافی ندارد.درصورتیکه پوست اضافی وجودداشته باشد،پس ازعمل لیپوساکشن،به عمل دیگری برای برداشتن پوست اضافه نیازخواهدبود. مثلا درموردشکم به این عمل بازسازی و برداشتن پوست اضافی، ابدومینوپلاستی گفته می شود.
  • حالت کشسانی پوستشان خوب و قابل قبول است.
  • ماهیچه های ورزیده و محکمی‌ دارند.
  • چربی های اضافه شان به واسطه ورزش و رژیم از بین نمی‌رود.
  • در سلامت جسمی‌ به سر می‌برند و کاملاً تندرست هستند.
  • اضافه وزنشان بیش از اندازه نبوده و زیادی چاق و فربه نیستند.
  • سیگاری نیستند.

اگر ویژگی های زیر در مورد شما صدق می‌کند، بهتر است دور لیپوساکشن را خط قرمز بکشید:

  • سیگار می‌کشند.
  • از بیماری های مزمن رنج می‌برند.
  • سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.
  • اضافه وزن دارند.
  • پوستشان شل و افتاده است.
  • سابقه ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، انعقاد خون یا صرع دارند.
  • داروهایی مصرف می‌کنند که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، داروهایی مثل رقیق کننده خون.

برای رزرو نوبت و مشاوره با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

ریسک ها و خطرات احتمالی لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک عمل جراحی بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود که ریسک ها و خطرات عدیده ای به همراه دارد. پیش از هر اقدامی باید با پزشک معالج خود صحبت کنید و از او بخواهید شما را از تمامی این ریسک ها و مخاطرات مطلع سازد.

ریسک ها و خطراتی که در حین جراحی وجود دارد:

این ریسک ها شامل موارد زیر می‌شوند؛

  • جراحت و زخم اعضای داخلی بدن
  • عوارض و مشکلات ناشی از بیهوشی
  • سوختگی ناشی از تجهیزاتی نظیر پراب های التراسوند (امواج مافوق صوت)
  • آسیب دیدن اعصاب
  • شوک
  • مرگ

ریسک ها و خطراتی که پس از جراحی باید با آن دست و پنجه نرم کنید:

این ریسک ها شامل موارد زیر می‌شوند؛

  • لخته شدن خون در ریه
  • افزایش مایع درون ریه
  • لخته شدن چربی
  • عفونت
  • غده خونی (خونریزی زیر پوستی)
  • سروما (تجمع مایعات شفاف در زیر پوست)
  • ورم و آماس
  • فساد بافت پوست (مرگ و میر سلول های پوست)
  • واکنش نشان دادن به داروهای بیهوشی و سایر داروها
  • مشکلات کلیوی و قلبی عروقی
  • مرگ

لیپوساکشن چه خطراتی دارد

ریسک ها و خطرات دوران نقاهت:

ریسک های دوران نقاهت موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • مشکلات مربوط به فرم و شکل اندام
  • برآمدن، فرورفتن، مواج شدن، شل و افتاده شدن پوست، بی حسی، خونمردگی و کبودی، درد، ورم و سفت شدن موضع تحت درمان
  • عفونت
  • بر هم خوردن تعادل و توازن مایعات بدن
  • زخم شدن
  • تغییر میزان حساسیت پوست و حس لامسه
  • مشکلات بهبودی و التیام بدن

برای رزرو نوبت و مشاوره با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

عوارض لیپوساکشن در بلند مدت چیست؟

عوارض بلند مدت لیپوساکشن متغیر و متفاوت خواهد بود. لیپوساکشن چربی های اضافه ناحیه تحت درمان را به طور موقت از میان می‌برد. بنابراین اگر دوباره وزنتان بالا رود، چربی در بخش های مختلف بدن ذخیره می‌شود. چربی های جدید در لایه های عمیق تری از پوست پنهان می‌شوند و اگر این چربی ها به بافت اطراف قلب یا کبد راه پیدا کنند، اوضاع مهلک و خطرناک خواهد شد. برخی افراد پس از عمل لیپوساکشن برای همیشه اعصابشان آسیب میبیند و میزان حساسیت پوستشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. برخی دیگر هم شاهد فرو رفتن یا دهان باز کردن ناحیه ساکشن شده هستند و ممکن است پوست برخی افراد موج دار شده یا فرو رود. تمامی این عوارض همیشگی و مادام العمر بوده و نمی‌توان اوضاع را به حالت اول بازگرداند.

کلام آخر

لیپوساکشن یک روش جراحی اختیاری است و خطرات و ریسک های بسیار زیاد و مهمی در پی دارد. نمی‌توان برای کاهش وزن به این روش درمانی تکیه کرد و همه افراد گزینه مناسبی برای لیپوساکشن نیستند. پیش از انجام جراحی با یک پزشک متخصص و حاذق مشورت کنید تا برایتان از پیچیدگی ها، مشقات و خطرات لیپوساکشن بگوید.

عرضه تخفیف لاغری کویتیشن در کلینیک دکتر مسلمی

هزینه روش کویتیشن بسته به اینکه کدام ناحیه از بدن تحت درمان قرار می گیرد، متغیر است. از طرفی برای هر ناحیه از بدن ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز باشد و بنابراین، هزینه نهایی روش کویتیشن قابل پیش بینی نخواهد بود. انواع مختلف نواحی بدن که با به کار بردن روش کویتیشن قابل اصلاح و کانتور شدن هستند، عبارت اند از:

  • قسمت های مختلف صورت مانند گونه و چانه
  • باسن
  • ران ها
  • زانوها
  • شکم
  • پهلوها
  • کمر مخصوصا در ناحیه خط سوتین

هر کدام از این قسمت ها حساسیت های خاص خود را دارند که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت. به همین دلیل، ممکن است هزینه روش کویتیشن برای این نواحی نیز با یکدیگر متفاوت باشد. در هر حال، برای کاهش هزینه کویتیشن می توان از تخفیف لیپوماتیک در اصفهان  لاغری که در نظر گرفته می شود استفاده نمود. همچنین می توانید از لیپوماتیک اقساطی اصفهان استفاده کنید.

هزینه عمل لیوساکشن غبغب و چانه در اصفهان چقدر است؟ هزینه جراحی شکم و پهلو همزمان  همچون برداشتن غبغب، تحت هیچ گونه پوشش بیمه درمانی قرار نمی گیرد و بیمار هزینه این نوع جراحی را باید به صورت کامل پرداخت کند. هزینه رفع غبغب در یک جلسه با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است که با معاینه اولیه توسط جراح مشخص می‌شود. برای انتخاب بهترین جراح برتر لیپوساکشن در اصفهان کلیک کنید