مدیران قبلی به وضعیت جاده طرود توجه نکردند!

مدیران قبلی به وضعیت جاده طرود توجه نکردند!
آفتاب نیوز:

روز یکشنبه 7 جوزا، حادثه و کشته شدن پنج تن از یک خانواده در ولسوالی تورود بر اثر برخورد دو موتر سنگین باعث شد تا مردم این منطقه در جنوب شرق ولایت سمنان برای اولین بار در مرکز شهر سمنان تجمع کنند. این استان فرماندار شاهرود.

سرلشکر فرزانه فرمانده پلیس راه شاهرود می گوید: سال گذشته این محور شاهد تصادفات رانندگی زیادی بوده و در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. تصادفات باعث مرگ در این محور می شود که نشان از خوب بودن وضعیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش تصادفات رانندگی در محور تیرواد – شاهرود اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز است، خط کشی حاشیه و قسمت میانی جاده یکی از راهکارهای تامین ایمنی این جاده است. اقدامات موقت نامیده می شود.

ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود نیز در این خصوص گفت: محور تروریست ها خطرناک ترین محور از سال های گذشته تاکنون بوده است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از نبود امنیت در محور شاهرود در سال های گذشته گفت: با توجه به جمعیت این روستا و وجود راه های متعدد و معادن گسترده در این منطقه؛ با توجه به اینکه در سال های گذشته در محور شاهرود وجود دارد، در این محور نیز وجود دارد. در سال های گذشته باید برای ایمن سازی این جاده اصلی ترافیکی کار جدی انجام می شد و من انتقاد دارم که چرا در سال های گذشته هیچ کاری برای تعمیر و مرمت این جاده انجام نشده است. کم عرض بودن جاده، نداشتن شانه و تردد خودروهای سنگین باعث مرگ هموطنان ما شده است. باید عرض جاده را افزایش دهیم هرچند در سال های گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

جلالی پس از اعتراض روز دوشنبه در پی خواسته های مردم ولسوالی تاروود گفت: باید چند کار انجام دهیم که یکی از آن ها باید با حضور کمیته بحران و اعضا به فوریت مطرح شود. شورای ترافیک بر سر جمع آوری اجساد و بازگشایی محور است و مهم ترین موضوع ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در این مسیر است. زیرا اگر این ترافیک با همان کیفیت ادامه پیدا کند; خطرات او برای مردم باقی خواهد ماند. صرف نظر از اقدامات انجام شده یا انجام نشده در گذشته؛ در حال حاضر جاده شاهرود به ترود و موماندو را برای تردد خودروهای سنگین به طور موقت مسدود کرده ایم و قطعا پلیس از سمت شاهرود و ستوه که محدوده این شهرستان است مستقر می شود.

بخشدار شاهرود با اشاره به اینکه برای بازسازی کل راه به طول 125 کیلومتر بیش از 10 هزار ریال نیاز است، تصریح کرد: در فاز اول بازسازی این جاده، قراردادی به ارزش بیش از 1500 میلیون ریال تعیین تکلیف می شود. به پیمانکار ارائه شده است. انجام شد اما به هر حال در این مدت این جاده به روی خودروهای سنگین بسته می ماند و فقط خودروهای محلی و سبک مجاز به تردد در آن هستند.

جلالی افزود: در عین حال از شورای ترافیک استان سمنان شرق و اداره کل راه و شهرسازی برای تامین ایمنی این جاده به طور جدی پیگیری خواهیم کرد تا دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای خدمات اورژانس در این منطقه پر تردد، ناایمن و حادثه خیز گفت: با وجود اینکه آمبولانس هوایی داریم و آمبولانس نیز در روستاهای تیرود و چاه جم مستقر است. یک نیروی نجات در طول مسیر لازم است.» شجاع باشید

فرماندار شاهرود جناب آقای جلالی ضمن گلایه و انتقاد از نبود امنیت این جاده از سوی دولت گذشته به عنوان فرماندار شاهرود منصوب شد. رحمانی فضلی از سوی رئیس جمهور منصوب شد و تا امروز به عنوان فرماندار بخشدار شاهرود حضور داشت. البته اگر سه ماه سرپرستی جلالی به عنوان فرماندار شاهرود (از 19 آذر 1398) را نیز در نظر بگیریم، دوره مدیریت وی بیش از 30 ماه خواهد بود.

اما حقیقت این است که پس از 27 ماه حضور در این سمت، فرماندار شهرستان شاهرود بدون توجه به حضور خود و مطالبات مردم این منطقه که اقداماتی را برای جلوگیری از ایمنی جاده ها و تلفات غیرنظامی انجام داده است، نهادهای قبلی را مقصر می داند. وضعیت فعلی جای تأمل دارد.

در عین حال آقای جلالی می گوید که در سال های گذشته هیچ اقدامی برای ایمنی این جاده انجام نشده است و به راحتی به عنوان حاشیه جاده محسوب می شود. یکی از مدیریت سالهای قبل

کم عرض بودن جاده شهرستان شاهرود، نبود شانه زباله و تردد خودروهای سنگین را از دلایل این حوادث خونین دانسته و بنا به دستور وزارت کشور ممنوعیت موقت تردد خودروهای سنگین اعلام شد. . اما سوال اصلی این است که در 27 ماه گذشته یا یک سال گذشته به گفته رئیس پلیس راه شاهرود تصادفات رانندگی در این جاده افزایش یافته است که بر اثر آن تلفات جانی نیز رخ داده است، بنابراین نیاز است. اقدام جدی در این راستا انجام دهد. برخورد جدی برای پیگیری مطالبات مردم برای نجات جاده و جلوگیری از مرگ شهروندان صورت نگرفته است؟

اگر بپذیریم که برنامه هایی مانند این تعریض جاده واقعا بلندمدت است، آیا نمی توان در حاشیه و وسط جاده به عنوان یک برنامه کوتاه مدت برای ارتقای ایمنی راه خطوطی نوشت؟ مجری فرزانه گفت؟ آیا قبل از فوت همه اعضای یک خانواده نیازی به پیگیری برای جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین نبود و این کار امکان پذیر نیست؟