اخبار کسب و کاراقتصادیعلمی و پزشکیعمومی

چگونه سیر سیاه در درمان عفونت‌های گوش مفید است؟

عفونت گوش میانی چیست؟

سیر سیاه دکتر بیز: یکی از شایع‌ترین دلایلی که والدین فرزند خود را نزد پزشک می‌آورند، است. عفونت گوش در دو دسته کلی عفونت گوش میانی و عفونت گوش خارجی رخ می‌دهد. اوتیت میانی (otitis media) عفونت گوش میانی است که باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایع در پشت پرده گوش می‌شود. هر کسی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما نوزادان بین شش تا 15 ماهه بیشترین میزان ابتلا را در بین بیماران دارند. پزشکان تخمین می‌زنند که از هر چهار کودک، یک کودک حداقل یک بار عفونت گوش میانی را تا سن 10 سالگی تجربه می‌کند.

 علت عفونت گوش میانی چیست؟

قهوه فوری گانودرما: بیشتر عفونت‌های گوش میانی زمانی اتفاق می‌افتند که عفونتی مانند سرماخوردگی منجر به تجمع مخاط در گوش میانی و در نتیجه باعث تورم یا مسدود شدن شیپور استاش (یک لوله نازک از گوش میانی تا پشت بینی) می‌شود. در این وضعیت مخاط نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و باعث انتقال عفونت به گوش میانی خواهد شد. آدنوئید بزرگ شده (یا لوزه سوم که بافت نرمی در پشت گلو است) نیز می‌تواند شیپور استاش را مسدود کند. در صورتی که آدنوئید باعث عفونت‌های مداوم یا مکرر گوش شود، می توان آن را خارج کرد.

کودکان کوچکتر بسیار بیشتر از بزرگسالان در برابر عفونت گوش میانی آسیب پذیر هستند؛ چرا که در کودکان نسبت به بزرگسالان شیپور استاش کوچکتر و آدنوئیدها بزرگتر است. برخی شرایط نیز می‌توانند خطر عفونت گوش میانی را افزایش دهند، از جمله:

  • شکاف کام : نوعی نقص مادرزادی که در آن کودک در سقف دهانش شکاف دارد.
  • سندرم داون: یک وضعیت ژنتیکی که معمولاً باعث ایجاد سطحی از ناتوانی در یادگیری و طیف مشخصی از ویژگی‌های فیزیکی می‌شود.

علائم عفونت گوش میانی

خرید قهوه سوپریم گانودرما دکتر بیز: در بیشتر موارد، علائم عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) به سرعت ایجاد و در عرض چند روز برطرف می‌شود که این حالت اوتیت میانی حاد نام دارد. علائم اصلی عبارتند از:

  • گوش درد
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • خستگی و بی حالی
  • کاهش شنوایی (اگر گوش میانی با مایع پر شده باشد)

در برخی موارد ممکن است پرده گوش سوراخ شده و چرک از گوش خارج شود. در این صورت گوش درد ناشی از تجمع مایعی است که پرده گوش را کشیده است، برطرف می‌شود.

علائم عفونت گوش میانی در کودکان خردسال

از آنجایی که نوزادان نمی‌توانند با منشأ ناراحتی خود ارتباط برقرار کنند، تشخیص اینکه چه مشکلی در آنها وجود دارد دشوار است. علائمی که نشان می‌دهد کودک خردسال ممکن است عفونت گوش داشته باشد عبارتند از:

  • تب
  • کشیدن یا مالیدن گوش توسط کودک یا نوزاد
  • تحریک پذیری، تغذیه ضعیف یا بی‌قراری در شب
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • عدم پاسخگویی به صداهای آرام یا سایر علائم نشان دهنده مشکل شنوایی مانند بی‌توجهی
  • از دست دادن تعادل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر موارد اوتیت میانی در عرض چند روز از بین می‌روند، بنابراین معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک عمومی نیست. با این حال، اگر شما یا فرزندتان علائمی دارید که بعد از دو یا سه روز هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهند باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی برخی از افراد ترشحات چرک یا مایع مداوم و بدون درد از گوش دارند که ماه‌ها طول می‌کشد؛ این حالت به عنوان اوتیت چرکی مزمن شناخته می‌شود.

همچنین وجود یک بیماری زمینه‌ای مانند فیبروز کیستیک یا بیماری مادرزادی قلبی می‌تواند عوارض عفونت گوش میانی را بیشتر کند. در این موارد نیز مراجعه به پزشک و پیگیری درمان ضروری است.

تشخیص عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) معمولاً با استفاده از ابزاری به نام اتوسکوپ قابل تشخیص است. اتوسکوپ یک دستگاه کوچک دستی با ذره‌بین و یک منبع نور در انتهای آن است. با استفاده از اتوسکوپ، پزشک می‌تواند گوش را برای یافتن نشانه‌های وجود مایع در گوش میانی که ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد، معاینه کند.

علائم وجود مایع در گوش میانی شامل برآمدگی، رنگ غیر معمول (معمولا قرمز یا زرد) و داشتن ظاهری ابری پرده گوش باشد. در برخی موارد هم ممکن است سوراخی در پرده گوش ایجاد شده و مایعی در کانال گوش (لوله بین گوش خارجی و پرده گوش) وجود داشته باشد.

برخی از اتوسکوپ‌ها نیز برای دمیدن هوا به داخل گوش برای بررسی وجود هرگونه انسداد در گوش میانی استفاده می‌شوند که می‌تواند نشانه عفونت باشد. اگر شیپور استاش (شیپوری که گلو و گوش میانی را به هم متصل می‌کند) شفاف باشد، پرده گوش کمی حرکت می‌کند؛ اما اگر مسدود شود، پرده گوش ثابت می‌ماند.

تست‌های بیشتر برای تشخیص قطعی عفونت گوش میانی معمولاً تنها در صورتی لازم است که درمان مؤثر نبوده یا عوارضی ایجاد شود. این آزمایش‌ها معمولاً در بخش گوش، حلق و بینی (ENT) بیمارستان انجام می‌شود و عبارتند از تمپانومتری (بررسی نحوه واکنش پرده گوش به تغییرات فشار هوا)، شنوایی سنجی (با استفاده از دستگاهی به نام ادیومتر)، CT اسکن و MRI.

راههای درمان عفونت گوش میانی

راه‌های درمان عفونت گوش میانی به سه دسته خانگی، گیاهی و دارویی تقسیم می‌شود. متخصصان تایید می‌کنند که عفونت گوش با علت ویروسی را نباید با آنتی‌بیوتیک درمان کرد؛ بنابراین درمان‌های طبیعی و در عین حال بسیار موثر عفونت گوش میانی می‌توانند واقعا مفید باشند.

7 روش درمانخانگی عفونت گوش میانی

اینها رایج‌ترین روش‌هایی هستند که به تسکین علائم مرتبط با عفونت گوش میانی کمک می‌کنند:

1- کمپرس سرد یا گرم

کمپرس گرم و سرد می‌تواند درد ناشی از عفونت گوش را تسکین دهد. یک پد داغ یا یک دستمال سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گوش نگه دارید یا برای درمان آسان عفونت گوش، به‌ویژه برای کودکان، گرم و سرد را متناوب کنید.

2- تمرینات گردن

ورزش‌های گردن می‌توانند به کاهش فشار در کانال گوش که در اثر عفونت گوش ایجاد می‌شود، کمک کنند. در اینجا نحوه انجام تمرینات چرخشی گردن آورده شده است:

  • صاف بنشینید یا بایستید.
  • گردن خود را به سمت راست بچرخانید تا با شانه راست شما موازی شود. پنج تا 10 ثانیه نگه دارید.
  • این تمرین را در سمت چپ تکرار کنید.
  • شانه های خود را بالا بیاورید، طوری که انگار می‌خواهید با آنها به لاله گوش خود برسید. پنج تا 10 ثانیه نگه دارید.
  • این تمرینات را در طول روز تکرار کنید.

3- مراقبتهای کایروپراکتیک

تمرینات کایروپراکتیک ممکن است به تسکین عضلات سفت اطراف گوش کمک کند تا مایع به دام افتاده را تخلیه کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Manipulative and Physiological Therapeutics نشان داد که مراقبت‌های کایروپراکتیک ممکن است علائم عفونت گوش را در کودکان خردسال کاهش دهد.

4- تغییر وضعیت خوابیدن

اگر به پهلو می‌خوابید، سعی کنید گوش آسیب دیده خود را رو به بالا به جای پایین روی بالش بخوابید. خوابیدن با گوش آسیب دیده روی بالش می‌تواند باعث تشدید گوش‌درد شما شود.

5- طب سوزنی

طب سوزنی با آزادسازی ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد که جریان خون و لنف کاهش یابد. همچنین می‌تواند به کاهش عفونت با استفاده از نقاط خاص داخلی بدن برای پاک کردن گرما کمک کند.

6- ویتامین D

ممکن است به نظر بی‌ارتباط با عفونت گوش باشد، اما ثابت شده است که ویتامین D سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. یک مطالعه در سال 2017 که در Acta Paediatrica منتشر شد نشان داد که خطر عفونت گوش با افزایش سطح سرمی ویتامین D از طریق مصرف غذا، مکمل‌ها و نور مستقیم خورشید کاهش می‌یابد.

7- آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن باعث تمیز نگه داشتن گوش‌ها و جلوگیری از ورود آلودگی یا باکتری‌های اضافی به گوش میانی می‌شود. مخصوصاً برای جلوگیری از عفونت گوش میانی در شناگران مفید است. مقدار کمی از پراکسید هیدروژن را روی کانال گوش بمالید، اما مراقب باشید که مقدار زیادی از آن وارد گوش نشود.

چگونه سیر سیاه در درمان عفونت‌های گوش مفید است؟

5 راه درمان گیاهی عفونت گوش میانی

استفاده از گیاهان دارویی یک رویکرد قدیمی برای درمان بیماری است. با این حال، به دلیل وجود عوارض جانبی یا تداخل دارویی با دیگر درمان‌ها به خصوص در مورد کودکان بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شوند.

1- گیاه مولین یا خرگوشک

روغن تهیه شده از گل‌های گیاه مولین، مسکن موثری برای عفونت گوش است. Mullein در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی به عنوان تنتور مستقل یا به عنوان یک عنصر در قطره‌های گیاهی گوش موجود است.

2- روغن سیر

قطره‌های روغن سیر با خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی را می‌توان روی کانال گوش قرار داد تا باکتری‌ها یا ویروس‌های عامل عفونت گوش را از بین ببرند. همچنین می‌توانید حبه‌های سیر له شده را در روغن زیتون گرم خیس کنید تا قطره گوش روغن سیر را خودتان بسازید.

3- زنجبیل

زنجبیل به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش شناخته شده است، زنجبیل را می‌توان به شکل دم‌کرده یا روغن در مجرای گوش خارجی قرار داد، اما هرگز نباید آن را مستقیماً درون گوش ریخت.

4- قطره طبیعی گوش

قطره‌های گوش طبیعی حاوی انواع گیاهان مختلف یا روغن‌های ضروری هستند که به درمان عفونت گوش کمک می‌کنند. آنها معمولا از سیر، زنجبیل، روغن درخت چای، مالون یا گیاهان دیگر تهیه می‌شوند.