حوادث

کد رهگیری ابزاری برای مقابله با زمین‌خواری؟

کد رهگیری ابزاری برای مقابله با زمین‌خواری؟

تنها در اردیبهشت ماه سال جاری 544 مورد تصرف قطعی اراضی دولتی انجام شده است. در دهه های اخیر موضوع زمین خواری به چالشی همیشگی بین دولت و ذی نفعان تبدیل شده است و اکنون کارشناسان و مسئولان معتقدند ثبت قراردادها و اخذ کد رهگیری می تواند از وقوع زمین خواری بکاهد.

به گزارش تیتر نیوز، در اردیبهشت ماه سال جاری 643 گزارش زمین خواری دولتی وصول و 544 مورد در بیش از یک میلیون و 340 هزار و 654 مترمربع زمین دولتی به ثبت رسیده است. همچنین در این ماه 44 حکم به نفع دولت صادر شد و مساحت اجرای احکام 261745 متر مربع بود.

وزارت راه و شهرسازی به طور مستمر حفظ و نگهداری اراضی دولتی را به عنوان بخشی از بیت المال پیگیری می کند. اما به نظر می رسد برای کاهش موارد زمین خواری باید از ابزارهای دیگری نیز استفاده کرد که از آن جمله می توان به ثبت توافقات بین شهرک ها برای رسیدن به این هدف اشاره کرد. زمین خواری و برخورد با آن به چالشی دائمی بین دولت و ذی نفعان تبدیل شده است.

شورای اسلامی از سال 1394 طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی و حذف دائمی اسناد عادی و قراردادها را دنبال می کند. و شورای نگهبان.

وزارت راه و شهرسازی نیز حدود دو سال پیش این موضوع را مطرح کرد حذف اسناد غیر رسمی در پی حل و فصل پرونده های زمین خواری، امکان جلوگیری از خرید و فروش واحدها توسط نهضت ملی مسکن یکی از دلایل حذف اسناد غیررسمی توسط دولت است.

ادامه مطلب

بررسی ها نشان می دهد که اعتبار دائمی قرارداد شش آسیب را به اقتصاد ایران وارد کرده است: 1- جلوگیری از ساخت و ساز و نوسازی املاک قرارداد بدون بهره مندی از مزایای قانونی، 2- تقاطع ارزیابی توانایی تخصیص یارانه. پیشگیرانه (نقد و خانه سازی) دولت، 3- ایجاد دادگاه های بزرگ در دستگاه قضایی، 4- فراهم آوردن شرایط زمین خواری، 5- دولت ایالتی در مالیات مسکن و زمین، عقیم سازی ابزارها، 6- آماده سازی زمینه ای برای اخذ مالیات و پولشویی. .

دولت سیزدهم پیگیر موضوع افترا به اسناد عادی و شناسنامه است. بذرپوش – وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش به تیتر نیوز گفت ثبت قرارداد و ارائه کد رهگیری باید اجباری باشد. خاندوزی – وزیر اقتصاد در نامه هایی به دبیر شورای نگهبان و رئیس شورای هزینه ها، خواستار «تصویب طرح مستلزم ثبت رسمی واگذاری املاک» شد. امکان برخورد با زمین خواری یکی از اهداف پیگیری ثبت قراردادها و اخذ کد رهگیری است.

انتهای پیام

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.