حوادث

کیفیت هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»/ پیش‌بینی افزایش آلاینده ازن در پی افزایش دما

کیفیت هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»/ پیش‌بینی افزایش آلاینده ازن در پی افزایش دما

آفتاب نیوز:

بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای تهران در حال حاضر در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، اما به دلیل عدم وزش باد مؤثر تا اوایل صبح و تجمع آلاینده‌ها در ساعات گذشته، پیش بینی می شود ایجاد وضعیت ناسالم برای گروه ها در برخی زمینه ها حساس باشد.

جو نسبتا آرام در طول روز انتشار آلاینده ها را محدود می کند و افزایش دما در ساعات بعدازظهر شرایط مساعدی را برای تولید و افزایش آلودگی ازن فراهم می کند که منجر به کاهش کیفیت هوا می شود. برخی مناطق

با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت جمعه و افزایش ترافیک عصرگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و وضعیت نابسامان برای گروه های حساس در برخی نقاط پرتردد دور از دسترس نیست.

با توجه به کاهش سرعت وزش باد، غلظت ذرات معلق بامداد اولین روز هفته (شنبه 19 تیرماه) با شروع تردد خودروها افزایش می یابد و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط اوج پیش بینی می شود. طبقات مناطق ترافیکی

افزایش سرعت باد در طول روز شرایط مساعدی را برای پراکندگی آلاینده ها فراهم می کند، اما با توجه به افزایش دما در ساعات بعدازظهر، احتمالاً تولید و افزایش آلاینده ازن بر کیفیت هوا در برخی مناطق تأثیر می گذارد.

وزش بادهای موثر تا اواخر روز شنبه غلظت ذرات معلق را کاهش می دهد و شرایط قابل قبولی را در بیشتر مناطق ایجاد می کند.

شاخص آلاینده هوای پایتخت در 24 ساعت گذشته به طور میانگین 148 اعلام شد و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. در حال حاضر شاخص آلودگی «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» به طور میانگین 96 و کیفیت هوا قابل قبول است.

شایان ذکر است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این توزیع، صفر تا 50 هوای «پاک»، 51 تا 100 هوای «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، 101 تا 150 «ناسالم برای گروه‌های حساس»، 151 تا 200 برای «همه» گروه‌ها ناسالم است. هوا از 201 تا 300 “بسیار ناسالم” و شرایط کیفیت هوا از 301 تا 500 “خطرناک” است.