استان ها

?? کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی از شریف ترین فعالیت های فرهنگی است

?? کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی از شریف ترین فعالیت های فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری تیتر نیوز استان سمنان، فرشید فلاح در نشست ستاد برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی افزود: به جز کار فرهنگی نمی توان به توطئه های فرهنگی پاسخ داد و با مشت و توپ توطئه فرهنگی خنثی نمی شود بلکه کار فرهنگی لازم دارد..

وی تاکید کرد: همایش ابن یمین فریودی یکی از شریفترین فعالیت های فرهنگی است چرا که در آن از آن شخصیتی دیندار، حکیم با سابقه روشن، انقلابی، مبارز و دانا را تجلیل می کنیم.

فلاح به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیاناتشان به مغول های امروز اشاره می کنند و می فرمایند مغول های امروز با کت و شلوار باز هم قصد توطئه دارند و ابن یمین های جدید باید در برابر آنها قد علم کنند.

وی تاکید کرد: باید از این گنج و داشته تاریخی برای ترویج روحیه ایثارگری و انقلابی گری خوب استفاده نماییم.

وی با اشاره به سطوح برگزاری کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی اظهار داشت: این کنگره در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار خواهد شد و تاکنون از سوی دانشگاهها و شخصیت های فرهنگی از جمله حداد عادل آمادگی برای برگزاری این کنگره ابراز حمایت و همکاری کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه در سطح استانی و ملی کار از نظر علمی خوب پیش می رود، از فرماندار شهرستان میامی و مسوولان این شهرستان و نیز فرومد خواست تا در برگزاری این همایش نهایت همکاری و تلاش را داشته باشند.

در این نشست که فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان میامی به همراه معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و نیز مسوول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان حضور داشتند در خصوص برنامه ها و اقدامات انجام شده در برگزار این کنگره بحث و تبادل نظر شد.

کنگره نکوداشت ابن یمین فریودی قرار است آنلاین امسال برگزار شود.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.