استان ها

?? ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی رفع تداخل شد/ سند دار شدن شش میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیتر نیوز از قزوین؛ رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور در سفر دو روزه به استان قزوین ضمن شرکت در جلسه قرارگاه حفظ، یکپارچه سازی و صدور اسناد کشاورزی استان قزوین از کارخانه مس طارم بازدید کرد و در جمع اهالی روستای ماهین در طارم سفلی و نشست با کارکنان امور اراضی استان آخرین سیاست ها و اقدامات انجام شده در این سازمان را تشریح کرد.

photo_2023-06-08_18-37-09

رضا افلاطونی در پایان این سفر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتر نیوز در مورد مهمترین اولویت های این سازمان در سال جاری اظهارداشت: یکی از مهمترین رسالت ها و برنامه های سازمان امور اراضی تثبیت مالکیت است که مقدمه آن رفع تداخلات اراضی است.

وی اضافه کرد: در گام اول بایستی طرح رفع تداخلات اراضی را بخوبی انجام داده و به پایان برسانیم تا گام بعدی محقق شود.

این مدیر یادآورشد: از مجموع ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی موجود کشور حدود ۱۱ درصد معادل ۱۸ میلیون هکتار آن قابل کشت است و فقط پنج میلیون هکتار آن حاصلخیز و درجه یک و دو محسوب می شود که رسالت ما صیانت از این اراضی است.

اراضی+کشاورزی+

افلاطونی گفت: از مجموع اراضی قابل کشت و حاصلخیز بایستی رفع تداخلات در حدود 16 میلیون هکتار اراضی مشمول طرح صورت گیرد که تاکنون در اجرای این طرح 6 میلیون و 950 هزار هکتار از اراضی رفع تداخل شده است.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده هدف گذاری کرده ایم تا رفع تداخلات تا پایان امسال در همه اراضی باقیمانده انجام شود که کار بسیار سنگینی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: تا قبل از رفع تداخلات اراضی کشاورزی مردم برای کوچکترین احقاق حق خود بایستی به دادسرا و دادگاه مراجعه می کردند و شاهد تشکیل پرونده های متعددی بودیم و امروز با تشکیل کمیسیون‌های رفع تداخل دیگر ‌نیازی به مراجعه مردم به دستگاه قضایی نیست.

سند دار شدن شش میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ادامه گفت: اولویت بعدی ما صدور اسناد کشاورزی است که با سرعت خوبی اجرا می شود که بخشی از آن توسط سازمان ثبت املاک و بخشی توسط امور اراضی درحال انجام است.

photo_2023-06-09_23-09-16

وی اظهارداشت: تاکنون شش میلیون و 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سند دار شده اند و 12 میلیون هکتار باقیمانده که در دستور اجرا قرار دارد.

افلاطونی تصریح کرد: برنامه بعدی در سازمان، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است زیرا در حال حاضر خرد و کوچک شدن اراضی کشاورزی در راستای قانون اصلاحات ارضی و اجرای قانون کشت موقت به بخش کشاورزی آسیب جدی زده که این وضعیت باید کنترل و از آن جلوگیری شود.

وی اظهارداشت: بایستی  اراضی که در اجرای این قانون خرد و کوچک شده اند را به شکل مناسبی تجمیع و یکپارچه سازی کرده و به یک حد نصاب لازم برسانیم.

این مسئول گفت: اگر بتوانیم اراضی بدون کشت را تجمیع کرده و به زیرکشت ببریم به اشتغال و تولید در کشور منجر خواهد شد که در این راستا امسال بخشنامه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی به تمامی استانها ابلاغ شده تا در هر استان یک شهرستان برای اجرای «طرح پایلوت تجمیع و یکپارچه سازی» تعیین و معرفی شود.

افلاطونی بیان کرد: استانها بترتیب و بتدریج در حال اجرای این ابلاغیه هستند و آن را مرحله به مرحله جلو می بریم و اگر موفق شویم به نتایح خوبی خواهیم رسد.

وی یادآورشد: 468 شهرستان در کشور داریم که در همه آنها پایلوت عملیاتی تعریف می شود و اگر  حتی 20 درصد برنامه ها را اجرایی کنیم بدون تردید می توانیم عملکردی معادل دو تا سه برابر بیست سال گذشته در این عرصه داشته باشیم.

این مسئول گفت: اگر مدیریت زمین به درستی صورت گیرد علاوه بر تقویت امنیت غذایی و امنیت زیستی شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هم خواهیم بود.

خهمغعنفالقب

اجرای طرح پایش هوشمند کشاورزی 

افلاطونی در ادامه اظهارداشت: پایش هوشمند اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات کلیدی است که در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با اجرای آن بتوانیم از ابزار نوین در این عرصه استفاده بهتری کنیم.

وی اضافه کرد: سازمانهای جهاد کشاورزی و امور اراضی در استان ها معمولا با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجهند لذا برای جبران این نقیصه بایستی به  فناوری روی آوردیم و موضوع پایش را که شناسایی تغییر کاربری از طریق فناوری است عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: در این راستا استفاده از تصاویر ماهواره ای و تعقیب و تغییر تصویر در یک دوره زمانی و استفاده از «کواد کوپتر» پهباد چهار موتوره، اطلاعات خود را دریافت کنیم که اولین مورد آن در استان اصفهان راه اندازی شده و کار کلید خورده است.

وی بیان کرد: این پایش از طریق مدیریت پنجره واحد زمین شکل گرفته و پیگیری می شود و بزودی در سایر نقاط هم عملیاتی خواهد شد.

افلاطونی اضافه کرد: پایش هوشمند اراضی کشاورزی در ردیف وظایف دفتر مهندسی قرار گرفته و سازمان فناوری اطلاعات نتیجه کارهای قابل ارائه را اعلام می کند. 

وی گفت: دسترسی سریع به موقعیت جغرافیایی اراضی کشاورزی، رصد هر گونه تغییر کاربری و مدیریت از طریق این پایش امکان پذیر شده و در کارتابل مدیران هر منطقه نیز فرستاده می‌شود و لینک کردن سامانه‌های امور اراضی با یکدیگر به شکل مکان محور نیز از دیگر اقدامات جدید در راستای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین است.

این مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای سامانه‌ای شدن فعالیتهای امور اراضی، الکترونیکی شدن استعلام است که سرعت کارها را بشدت افزایش داده و پنجره واحد پس از اتصال به ماهواره خیام بلافاصله به استعلام مردم پاسخ می‌دهد. 

تغییر

جلوگیری از 75 هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی

وی در ادامه اظهارداشت: مهمترین اولویت های سازمان امور اراضی کشور رفع تداخلات، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و حفاظت از اراضی ملی با محور برون سپاری و استفاده از فناوری روز است و با این رویکرد و اقدامات انجام شده توانسته ایم از اراضی ملی صیانت کنیم.

افلاطونی تصریح کرد: در سال گذشته حدود 75 هزار مورد تغییرکاربری غیر مجاز در کشور شناسایی و از انجام آن جلوگیری شد و همین میزان نیز اقدام حقوقی شده و 26 هزار مورد تبصره دو ماده 10 اعمال شد و توانستیم اراضی کشاورزی را اعاده کرده و به چرخه تولید بازگردانیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: وقتی پایش و شناسایی تغییر کاربری بموقع صورت گیرد ضمن صیانت از سرمایه های ملی می توان از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی نیز جلوگیری کرد و ورودی پرونده ها را کاهش داد.

16322269574265

وی در خصوص استانهای پیشگام در رفع تداخلات اراضی کشاورزی هم گفت: در این زمینه قزوین رتبه اول و استان سمنان دوم است و در حفاظت از اراضی کشاورزی نیز استان قزوین در رتبه اول و در صدور سند رتبه شش کشور  قرار دارد.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف