اخبار کسب و کاراقتصادی

فناوری طراحی، ساخت و استقرار کمپ‌های مسکونی پیش‌ساخته

در طول سالیان، تجربیات کسب شده در کشورهای صنعتی و در حال پیشرفت نشان داده است که حذف روش‌های سنتی در ساخت و ساز و انتخاب روش‌ها و اجزای ساختمانی نوین به ویژه صنعت سازه‌های پیش ساخته، باعث افزایش سرعت اجرا و نصب، نسبت به شیوه‌های سنتی می‌شود. همچنین خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی (مانند زلزله) و اتلاف انرژی نیز در ساختمان‌های پیش ساخته به حداقل رسیده است.

فناوری طراحی، ساخت و استقرار کمپ‌های مسکونی پیش‌ساخته

یکی از انواع ساختمان‌های پیش ساخته که در ابعاد بزرگ و از ترکیب تعداد قابل توجهی کانکس (یونیت) های همسان و غیرهمسان طراحی و ساخته می‌شوند، موسوم به کمپ های پیش ساخته (یا کانکس-کمپ ها) می‌باشند که دارای کاربری‌های گوناگونی نظیر مسکونی، اداری، خوابگاهی، کارگاهی، کارگری، مهندسی و … می‌باشند. هر کمپ پیش ساخته می‌تواند دارای یک کاربری یا همزمان دو و یا چندین کاربری باشد.

کمپ های پیش ساخته (بنا به برخورداری از ساختار مدولار)، سازه‌هایی توسعه پذیرند و با توجه به کاربری آنها، از بخش ها و واحدهای متعددی تشکیل شده‌اند که در واقع هر کدام از واحدها، یک کانکس (یونیت) پیش ساخته است که جزئی از یک کل را تشکیل می‌دهد.

کمپ مسکونی پیش ساخته با تعریفی ساده، مجموعه‌ای از کانکس های مسکونی به همراه امکانات ضروری سکونت/زندگی افراد است که بر اساس طراحی و چیدمانی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته و از بخش‌ها، زیربخش‌ها و واحدهای متعدد (همسان و غیرهمسان) تشکیل یافته است.

کمپ های مسکونی می‌توانند برای اسکان موقت و دائم افراد مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس نیاز، با کاربری‌های دیگر کمپ ها (نظیر: کمپ اداری، کمپ کارگاهی و …) نیز ترکیب شوند. به طور معمول کمپ های پیش ساخته (به ویژه با کاربری مسکونی) از ورق های ساندویچ پانل (عایق در برابر گرما و سرما و همچنین صوت) ساخته می‌شوند که موسوم به کمپ های پانلی پیش ساخته می‌باشند.

همانطور که از اسم این نوع از کمپ های پیش ساخته پیداست، یک کمپ مسکونی، مکان یا فضایی را برای سکونت و زندگی افراد یا نیروهای انسانی به صورت موقت یا دائم فراهم می‌آورد؛ از این رو می بایست از امکانات و ویژگی هایی ضروری جهت زندگی افراد (مانند: خدمات/سرویس‌های بهداشتی، تأمین امنیت کمپ و …) نیز برخوردار باشد.

گاهی برای تکمیل امکانات شهری یک کمپ مسکونی از کانکس های خدمات شهری نظیر: کانکس های خودپرداز، کانکس/کیوسک مطبوعاتی، کانکس/کیوسک فروشگاهی و … استفاده می‌شود؛ همچنین جهت تأمین امنیت کمپ پیش ساخته، کانکس های نگهبانی و کانکس های حفاظت و گیت ورودی و خروجی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسکان موقت یا اسکان دائم؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، کمپ های مسکونی می توانند با توجه به عوامل متعددی نظیر: کاربری کمپ مسکونی، نوع طراحی آن، برخورداری کمپ از امکانات و ویژگی‌ها و … برای اسکان موقت یا دائم افراد یا نیروهای انسانی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال: کمپ های خوابگاهی نمونه ای از کمپ های مسکونی می باشند که معمولاً برای اسکان موقت افراد یا نیروهای انسانی/نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حال آنکه شهرک های پیش ساخته مسکونی مجموعه ای از کمپ های مسکونی با امکانات، ویژگی‌ها و قابلیت های اسکان دائم می‌باشند.

طراحی و ساخت کمپ مسکونی

طراحی کمپ مسکونی، یک طراحی حرفه‌ای است و از این رو نقش بسیار پررنگ و مهمی را در بهینه سازی مراحل ساخت و تولید، همچنین استحکام و عمر کمپ پیش ساخته ایفا می کند.

طراحی کمپ های مسکونی به صورت چند-تکه یا چند-بخشی انجام می پذیرد که هر بخش، از زیربخش ها و واحدهای متعدد تشکیل شده است. به این صورت می‌توان هر یک از بخش‌های پیش ساخته را پس از ساخت، به محل پروژه یا مقصد حمل کرده و در آنجا مطابق با پلان و نقشه طراح کمپ، در کنار هم نصب و پیاده سازی نمود. بنابراین همانطور که اشاره شد، طراحی کمپ‌های مسکونی، یک طراحی بسیار دقیق را می طلبد.

با توجه به اینکه عوامل بسیاری در طراحی کمپ‌های مسکونی پیش ساخته دخیل می‌باشند، انواع گوناگونی از کمپ‌های مسکونی نیز وجود دارند؛ برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: تعداد طبقات، تعداد و چیدمان بخش‌ها و واحدها، تعداد و چیدمان بخش‌ها، زیربخش‌ها و واحدهای همسان و غیرهمسان، ارتباط و دسترسی بخش‌ها یا واحدهای مختلف به یکدیگر، ارتباط طبقات با یکدیگر، تجهیزات، امکانات و قابلیت‌های کمپ مسکونی، تلفیق با کاربری‌های دیگر و

کمپ های مسکونی غالباً از بخش های متعددی تشکیل شده اند و هر بخش بر اساس کاربری آن تعریف می‌شود. برای مثال: بخش(های) گیت ورود و گیت خروج، بخش مسکونی، بخش خدمات/سرویس‌های بهداشتی، بخش نگهبانی و حفاظت، بخش خدمات شهری و … هر بخش نیز از واحدهای متعدد بر حسب نوع کاربری بخش تشکیل یافته است؛ برای مثال بخش سرویس بهداشتی از واحدهای بهداشتی (کانکس سرویس بهداشتی) تشکیل شده است.

در طراحی مدولار، انواع بخش ها (و زیربخش‌ها) و همچنین واحدهای یک کمپ پیش ساخته می توانند به صورت همسان یا غیرهمسان طراحی و نصب شوند؛ که در واقع هر بخش مانند یک بلوک خاص طراحی خواهد شد. برای مثال: بخش خدمات/سرویس‌های بهداشتی را طوری در نظر بگیرید که از ۲ زیر بخش حمام و زیر بخش توالت به صورت L شکل، تشکیل شده باشد. زیربخش حمام از دو کانکس حمام و زیربخش توالت از ۶ کانکس توالت (سرویس بهداشتی) تک چشمه تشکیل یافته که در این صورت ابن بخش دارای ۲ زیربخش غیرهمسان و هر زیربخش به ترتیب از ۲ و ۶ واحد همسان تشکیل شده است. بدین لحاظ، طراحی جزئی و کلی و همچنین چیدمان بلوکی یک کمپ پیش ساخته می‌تواند بسیار متنوع باشد.

طراحی و ساخت بخش‌های مسکونی و غیرمسکونی

هر کمپ مسکونی با توجه به کاربری آن و برخورداری از امکانات و ویژگی‌ها، از بخش های مسکونی و غیر مسکونی گوناگونی تشکیل شده است.

بخش(های) مسکونی همانطور که اشاره شد شامل زیربخش‌ها/واحدهای مسکونی و امکانات ضروری سکونت/زندگی افراد می‌باشند.

از طرفی، استقرار بخش های غیر مسکونی نیز در راستای تکمیل و توسعه امکانات، تجهیزات و قابلیت‌های کمپ مسکونی می‌باشند؛ از این رو یک کمپ مسکونی می تواند از بخش‌هایی مانند بخش خدمات/سرویس‌های بهداشتی، بخش امکانات شهری و عمومی، زیربخش فروشگاهی، زیربخش تفریحی، بخش تأمین امنیت کمپ و …) تشکیل شده باشد.

طراحی و ساخت واحدهای مسکونی و غیرمسکونی

واحدهای مسکونی و غیر مسکونی در واقع همان کانکس های پیش ساخته‌ای هستند که با توجه به کاربری و همسان (یا غیرهمسان) بودنشان، طراحی و ساخته می‌شوند.

مشخصاً واحدهای مسکونی در بخش مسکونی کمپ قرار می‌گیرند؛ این کانکس های مسکونی پیش ساخته مانند تمامی خانه های مسکونی می توانند از امکانات کف سرامیک، برق کشی (تغذیه مستقیم برق یا تغذیه توسط سیستم فتوالکتریک و پانل های خورشیدی)، سرویس بهداشتی، حمام، سیستم فاضلآب، سالن پذیرایی، اتاق خواب، منبع یا مخزن ذخیره آب، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم تهویه، دکوراسیون داخلی، دکوراسیون خارجی، آشپزخانه، کابینت، کمدهای دیواری و … برخوردار باشند.

واحدهای غیر مسکونی نیز در واقع کانکس های پیش ساخته ای هستند که کاربری آنها غیر مسکونی است. برخی از آنها در بخش مسکونی و زیر بخش های غیرمسکونی مستقر شده (که جزو امکانات و تجهیزات بخش مسکونی محسوب می شوند) و برخی از آنها در بخش های غیرمسکونی کمپ قرار می گیرند که در راستای تکمیل و توسعه امکانات و تجهیزات عمومی، شهری و امنیتی می‌باشند.

افزودن کاربری‌های دیگر به کمپ مسکونی پیش ساخته

گاهی اوقات یک کمپ مسکونی با کاربری های دیگر (نظیر اداری، کارگاهی، فنی-مهندسی و …) ترکیب می شود؛ در این صورت یک کمپ مجزا یا یک بخش اصلی دیگر با کاربری غیرمسکونی به کمپ اضافه خواهد شد. برای مثال ترکیبی از کمپ اداری با یک کمپ مسکونی یا مجموعه ای از آنها یک کمپ اداری-مسکونی را تشکیل خواهد داد.

علاوه بر کاربری اداری، کاربری های دیگر کمپ های پیش ساخته نظیر: کمپ کارگاهی، کمپ کارگری، کمپ مهندسی و … از دیگر مواردی هستند که می توانند در کنار یک کمپ مسکونی استقرار یابند.

شهرک پیش ساخته چیست؟

گاهی اوقات در سطحی وسیع‌تر و از طریق استقرار چندین یا ده‌ها کمپ مسکونی (به ویژه با طراحی و چیدمان مدولار) در یک منطقه، می توان یک شهرک مسکونی پیش ساخته را ایجاد نمود. در این صورت مشخصاً برخورداری از بخش‌های خدمات شهری یکی از ویژگی‌های شهرک مسکونی پیش ساخته خواهد بود؛ همچنین تعبیه گیت های امنیتی، گیت های ورود و خروج افراد و وسایل نقلیه، امکانات و تجهیزات رفاهی، ادارات و دفاتر خدماتی گوناگون، مشاغل و فروشگاه‌ها و … از جمله امکاناتی است که به طور معمول برای یک شهرک پیش ساخته در نظر گرفته می شود.

کمپ پیش ساخته پانلی

امروزه ورق‌های ساندویچ پانل به لطف مزایای ویژه آنها که عایق بودن در برابر حرارت و صوت می‌باشد، گزینه بسیار مناسبی برای ساخت انواع ساختمان های پیش ساخته می‌باشند که در این میان کمپ های پیش ساخته نیز از این قائده مستثنی نیستند؛ در واقع کمپ های پیش ساخته‌ای که با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند، به کمپ پیش ساخته پانلی موسوم می‌باشند.

هنگامی که صحبت از کمپ پیش ساخته پانلی می‌کنیم، بدین معنی است که جنس سقف و دیواره‌های واحدهای پیش ساخته کمپ (کانکس ها) و همچنین بخش‌های آن، و در صورت لزوم جنس سایه بان کمپ، از ساندویچ پانل می‌باشد.

این نکته نیز قابل توجه است که عایق سازی کمپ پیش ساخته در برابر اتلاف انرژی و به ویژه در برابر حرارت و صوت، تضمین مقاوم بودن ساختمان پیش ساخته در برابر انواع حلال‌ها و خورندگی و … ، افزایش عمر مفید کمپ، قابل شستشو بودن و … از مزایایی است که به یمن وجود ورق‌های ساندویچ پانل برای ساخت انواع کمپ‌های پیش ساخته حاصل خواهد شد.

فناوری طراحی، ساخت و استقرار کمپ‌های مسکونی پیش‌ساخته

شرکت ایران کانتین به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع کانکس، کمپ و ساختمان پیش‌ساخته در جنوب کشور و اولین دارنده نشان کیفیت اروپا و همچنین گواهینامه‌های معتبر و استاندارد TUV، ISO و OHSAS در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه‌های پیش‌ساخته در ایران، مفتخر است با سابقه بیش از ۱۵ سال اجرای پروژه‌های بزرگ پیش‌ساخته، مجری ساخت و نصب انواع پروژه‌های پیش‌ساخته در سطح کشور باشد.

کیفیت بالای متریال‌ها و مصالح بکار رفته در کانکس‌های ایران کانتین، کیفیت ساخت و نظارت بر آن، دکوراسیون داخلی و نمای خارجی شیک و لوکس، قابلیت انعطاف‌پذیری در برابر سفارشی سازی مشتریان و … از ویژگی‌های کانکس ایران کانتین می‌باشد.

محصولات ایران کانتین طیف وسیعی از سازه‌های پیش ساخته (کانکس، کانتینر، کمپ، شلترهای نظامی و مخابراتی، کیوسک‌های فایبرگلاس و …) را شامل می‌شود. انواع کانکس اداری، کانکس کلاس درس، کانکس سرویس بهداشتی، کانکس نگهبانی و همچنین طراحی، ساخت و نصب کمپ‌های اداری، مسکونی و خوابگاهی، برخی از محصولات و خدمات ایران کانتین می‌باشند. از دیگر خدمات این شرکت می‌توان به تولید ورق عرشه فولادی و فروش ساندویچ پانل نیز اشاره داشت.

استعلام قیمت

یکی از خدماتی که شرکت‌های معتبر تولید کننده ساختمان پیش ساخته مانند ایران کانتین به مشتریان خود ارائه می‌دهند و از مراحل ضروری قبل از خرید نیز محسوب می‌شود، استعلام قیمت یا استعلام بها، به معنای برآورد هزینه، دریافت قیمت حدودی پروژه پیش ساخته و همچنین در صورت نیاز، صدور پیش فاکتور بر اساس مشخصات ارسالی و درخواست کتبی استعلام کننده می‌باشد.

استعلام قیمت می تواند به صورت تلفنی و از طریق تماس با واحد فروش شرکت تولیدکننده صورت پذیرد که در این صورت یک نوع استعلام فوری و تقریبی به حساب می‌آید. نحوه دیگر استعلام قیمت که پیشنهاد می‌شود، از طریق فرم اینترنتی استعلام قیمت می باشد که شرکت‌های تولید کننده کانکس و ساختمان پیش ساخته، معمولاً از طریق وبسایت خود در اختیار مشتریان قرار می دهند.

طراحی فرم های مذکور به گونه ای است که کاربران، از طریق وارد کردن مشخصات فردی، سازمانی و همچنین مشخصات و ویژگی‌های پروژه پیش ساخته مورد نظر، اقدام به استعلام قیمت و در صورت نیاز، دریافت پیش‌فاکتور می نمایند. مشخصاً این گونه از استعلام قیمت، بسیار دقیق‌تر از نوع تلفنی و تقریبی خواهد بود.

واحد فروش ایران کانتین همواره آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه استعلام قیمت ساختمان پیش ساخته با هدف خرید محصولات پیش ساخته ممتاز و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و مورد نیاز مشتریان محترم و بر اساس بودجه مدنظر آنها می‌باشد.