اجتماعی

مزایا و تفاوت‌های «بیمه اختیاری» با «بیمه تکمیلی» بازنشستگان کشوری

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب بیمه تکمیلی طرح «اختیاری» را تشریح کرد و به برخی سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داد.

مسعود خواست‌خدایی در گفت‌وگو با تیتر نیوز، با اشاره به آغاز ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در قالب طرح «اختیاری»، اظهار کرد: صندوق امسال علاوه بر طرح اصلی «قرارداد جبران هزینه خسارت درمان»، اقدام به اجرای طرح اختیاری کرده که با اجرای آن، به تعهدات برخی خدمات رایج و مورد نیاز بازنشستگان اضافه شده و همچنین سقف برخی خدمات مورد تعهد با افزایش چندبرابری همراه بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی پوشش بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۴۰۲، افزود: سرانه بیمه تکمیلی در سال جاری معادل ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما با این میزان سرانه، برخی بازنشستگان به دنبال دریافت خدمات بیشتری بودند لذا در قالب سایر بیمه‌ها، خود را بیمه می‌کردند.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: هر ساله قبل از شروع سال جدید مناقصه‌ای میان شرکت‌های بیمه‌گر برگزار و در نهایت شرکت برنده انتخاب می‌شود که در سال جاری شرکت آتیه‌سازان حافظ این رتبه را به دست آورد. باتوجه به اینکه سیاست‌ صندوق بازنشستگی کشوری افزایش سرانه بیمه تکمیلی و افزایش خدمات است، در سال جاری دو مورد از آیتم‌های بیمه تکمیلی شامل «بستری فوق تخصصی و خدمات سرپایی و بستری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» و «بستری عمومی از محل خدمات فوق‌تخصصی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» بدون سقف شد و زمانی که بازنشسته در بیمارستان بستری می‌شود تا زمان بهبودی کامل، صندوق بازنشستگی و بیمه تکمیلی موظف به ارائه خدمات به اوست، این درحالیست که پیش از این برای پوشش این خدمات سقفی در نظر گرفته شده بود.

خواست خدایی تاکید کرد: اما در کنار بیمه تکمیلی، بیمه اختیاری نیز برای جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان اضافه شد تا آن دسته از بازنشستگانی که نیازمند دریافت خدمات بیشتر هستند، از خدمات بیمه اختیاری نیز استفاده کنند.

مزایا و تفاوت‌های بیمه اختیاری و بیمه تکمیلی

بیمه اختیاری موجب حذف بیمه اکمل خواهد شد

وی با اشاره به مزایا و تفاوت‌های بیمه اختیاری و بیمه تکمیلی گفت: سرانه بیمه تکمیلی برای هر نفر معادل ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و بازنشستگان برای دریافت خدمات بیشتر، با پرداخت ارقام بالا خود را بیمه می‌کردند؛ درحالیکه بازنشستگان با پرداخت ۲۰۵ هزارتومان می‌توانند از خدمات بیشتری که تحت پوشش طرح اختیاری ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند. به عبارتی بیمه اختیاری موجب حذف بیمه اکمل خواهد شد.

به گفته سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، در بیمه طرح اختیاری، سرانه خدمات دندانپزشکی و دندان برای هر نفر در نظر گرفته شده است. همچنین در این طرح برای دریافت خدماتی مثل درخواست آمبولانس محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اجباری به استفاده از بیمه طرح اختیاری برای بازنشستگان کشوری وجود ندارد، گفت: برخی بازنشستگان نیازمند دریافت خدمات بیشتری هستند که از این طریق می‌توانند برای بیمه طرح اختیاری اقدام کنند. در واقع بیمه طرح اختیاری همان بیمه تکمیلی است که سرانه و میزان خدمات آن نسبت به بیمه تکمیلی بهتر است.

خواست‌خدایی در پاسخ به این سوال که آیا بازنشستگانی که فاقد بیمه تکمیلی هستند نیز می‌توانند در طرح بیمه اختیاری ثبت‌نام کنند؟ بیان کرد: طبق مقررات مشکلی وجود نخواهد داشت.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که طی چند ساعت ابتدایی اعلام خبر ارائه خدمات جدید «جبران هزینه درمان» در قالب طرح بیمه اختیاری، استقبالی خوبی شد.

مزایا و تفاوت‌های «بیمه اختیاری» با «بیمه تکمیلی» بازنشستگان کشوری

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.