اجتماعی

۱۳۰۰ زوج گیلانی متقاضی فرزندخواندگی

۱۳۰۰ زوج گیلانی متقاضی فرزندخواندگی

تیتر نیوز/گیلان مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه ۱۳۰۰ زوج پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی هستند، گفت: سال گذشته ۴۰ کودک توسط خانواده های متقاضی به فرزندخواندگی پذیرفته شدند.

سید مهدی خدمت بین دانا امروز در جمع خبرنگاران، وضعیت استان گیلان از حیث سالمندی را بحرانی دانست و اظهار کرد: پنجره جمعیتی گیلان ۱۵ سال زودتر از کشور بسته می شود.

وی فرمانداری و شهرداری را متولی جمع آوری متکدیان دانست و افزود: هم اکنون حدود ۶۰۰ نفر از معتادان متجاهر در مراکز نگهداری بهزیستی استان هستند که زیر ۲۰۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ لاکان رشت و مابقی در کمپ های بهزیستی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان مقابله با تکدی گری و کودکان کار را بیشتر فرهنگی دانست و تصریح کرد: متاسفانه کودکان کار در حال تبدیل شدن به مکدی هستند و در حال حاضر ۱۱۳ کودک کار داریم که دارای سرپرست هستند.

خدمت بین دانا، موسسات خیریه نگهداری کودکان کار را دارای مددکار و روانشناس جهت تربیت این کودکان دانست و عنوان کرد: در گذشته کودکان کار تابستان خود را در کارگاه های مهارتی می گذراندند و بهزیستی برای جلوگیری از کودک آزادی و دریافت دستمزد ورود می کرد، اما اکنون کودکان کار خیابانی داریم که باید جمع آوری شوند.

وی ۹۰ درصد کودکان کار خیابانی گیلان را غیر بومی دانست و متذکر شد: مردم نباید به کودکان کار در خیابان پول بدهند؛ البته با هماهنگی شهرداری برای جمع آوری آنان اقدام می کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در استان کودک خیابانی نداریم، اضافه کرد: کودک کار دارای سرپرست بوده و هم اکنون ۱۲ کودک کار در استان مستمری ۶۵۵ هزار تومانی را دریافت می کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۲۰۰ پرونده زنان سرپرست خانوار دارای معلول یا سرپرست از کار افتاده، بیان کرد: در مجموع ۷۵ هزار پرونده از یک نفر تا پنج نفر در سامانه بهزیستی استان ثبت شده و برای ۵۰ هزار خانوار مستمری واریز می کنیم.

خدمت بین دانا، بهزیستی را دبیر ستاد مناسب سازی استان دانست و خاطرنشان کرد: در هر شهر حداقل یک خیابان باید مناسب سازی شود که شامل رمپ و عابربانک پایین و چراغ راهنمای گویا و… است.

وی با بیان اینکه ۶ مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان در گیلان داریم که چهار مرکز برای مردان و دو مرکز برای زنان است، گفت: هفته آینده یک مرکز جدید برای زنان را افتتاح می کنیم و تا هفته دولت مرکز دیگری برای مردان به بهره برداری می رسد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، از نگهداری از ۸۰۱ بیمار مزمن اعصاب و روان در استان خبر داد و عنوان کرد: بیماران مزمن اعصاب و روان در این مراکز ساماندهی و کنترل می شود و یارانه هر بیمار را از دو میلیون و ۲۰۰ به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادیم؛ البته برای بیماران بی سرپرست پنج میلیون تومان یارانه در نظر گرفته شده است.

خدمت بین دانا، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، حق پرستاری خانواده برای نگهداری از افراد معلول ۳۵، ۵۵ و ۷۵ درصد قانون کار خواهد بود، اضافه کرد: حق پرستاری برای معلولان ضایعه نخاعی تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مستمری بگیر پشت نوبت نداریم، یادآور شد: ۶ کودک معلول(دارای شرایط خاص و مشکلات ویژه) در گیلان توسط خانواده ها به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند؛ همچنین ۱۳۰۰ زوج پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۲۱ مرکز خیریه نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست داریم، عنوان کرد: یارانه این مراکز از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ همچنین ۲۰ کودک در شیرخوارگاه(زیر سه سال) نگهداری می شوند و مابقی در مراکز خیریه هستند.

خدمت بین دانا، از فرزندخواندگی ۴۰ کودک توسط خانواده های متقاضی طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: از این تعداد، ۲۰ کودک زیر سه سال بودند و هم اکنون هفت کودک در شیرخوارگاه هستند.

وی از افتتاح ۱۱۸ پروژه در هفته بهزیستی گیلان خبر داد و تصریح کرد: ۵۲ پروژه خوداشتغالی، ۶۴ پروژه مسکن مددجویی و دو پروژه افتتاح مرکز نگهداری داریم.

مدیرکل بهزیستی گیلان، ۶۴ واحد مذکور را خودمالکی دانست و اظهار کرد: همچنین حدود ۳۰۰۰ مددجو نیز متقاضی طرح نهضت ملی مسکن هستند؛ به دنبال اخذ کاربری برای مددجویان دارای زمین نیز هستیم.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.