🇮🇷 بازچرخانی پساب برای رفع نیاز صنعت و کشاورزی استان البرز

بازچرخانی پساب برای رفع نیاز صنعت و کشاورزی استان البرز

به گزارش تیتر نیوز البرز، حمیدرضا نامداری روز شنبه در گفت و گویی گفت: اکنون حدود ۷۰ هزارمترمکعب تصفیه خانه در مناطق مختلف البرز در دست ساخت داریم که تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.

وی بیان کرد: از این میزان، ۵۸ هزار مترمکعب در کرج، ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در شهر جدید مهستان و مابقی در روستاهای زیدشت و فشندک طالقان در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت آبفا البرز گفت: تاکنون ظرفیت تصفیه ۷۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب پساب در استان البرز فراهم شده است.

وی تاکید کرد: تلاش ها براین است تا با انتقال پساب های تصفیه شده به مراکز صنعتی و اراضی کشاورزی حجم استفاده از منابع آب شرب سطحی و زیر زمینی در این استان کاسته شود.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مناطق دچار تنش آبی در کشور است که حجم ذخایر آبی زیر زمینی آن یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

طبق گزارش شرکت آب منطقه ای استان ، سالانه بخش عمده ذخیره های زیر زمینی و سطحی آب استان در بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که سبب بی رمق شدن منابع ذخیره آب استان شده است.

این استان حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که بیش از ۶۰ هزار هکتار آن آبی است. همچنین البرز دارای سه هزارو۷۳۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است که بخشی از این صنایع، آب بر است.

اکنون موضوع بازچرخانی پساب ها به عنوان یک برنامه راهبردی برای عبور از تنش آبی در اولویت کاری وزارت نیرو و سایر دستگاه های اجرایی است.

البرز در سال زراعی جاری حدود ۲۵۵ میلی متر بارندگی داشته که نسبت به بلندمدت حدود ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

46