فرهنگ و هنر

? کتابخانه مرکزی رشت قبل از اتمام ساخت به بهره‌برداری رسید

? کتابخانه مرکزی رشت قبل از اتمام ساخت به بهره‌برداری رسید

تیتر نیوز/گیلان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد کتابخانه مرکزی رشت گفت: هدف صرفا افتتاح ساختمان نیست در حالیکه متأسفانه این پروژه قبل از اتمام و تکمیل، به بهره‌برداری رسیده اما اکنون پیگیر اتمام ساخت و تکمیل پروژه هستیم؛ ۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیزات اختصاص یافته و بخشی از تجهیزات کتابخانه‌ای تهیه شده و برخی از تجهیزات هم ثبت سفارش شده و به محض تکمیل بنا، بهره‌برداری رسمی می‌شود.

مهدی رمضانی امروز ۲۵ تیر پس از بازدید از کتابخانه مرکزی رشت در نشست با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دو هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور داریم که یک‌هزار کتابخانه خصوصی و مشارکتی در کشور توسط مردم اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶ هزار کتابدار در سراسر کشور با ما همکاری می‌کنند، افزود: بعد از مساجد و مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی کشور نهاد کتابخانه‌هاست؛ در منطقه از نظر تعداد کتابخانه‌ها اولین هستیم و بعد کشور ترکیه که یک‌هزار و ۸۰۰ کتابخانه دارد و همچنین بزرگترین کتابخانه‌های عمومی اسلام متعلق به ایران است.

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ خدمت در نهاد کتابخانه‌ها ارائه می‌شود، گفت: امروزه نگاه سنتی به کتابخانه‌ها در ایران و دنیا تغییر کرده است و کتابخانه فقط سالن مطالعه و مخزن نیست؛ یکی از کارکردهای کتابخانه‌ها این است که برای مطالعه کتاب استفاده شود و علاوه‌بر این دارای بخش کودک و نوجوان، کارگاهی و کاربازی، دیداری و شنیداری، گالری، سالن مطالعه اختصاصی و گروهی، کلاس‌های آموزشی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه مرکز نشر و گسترش دانش عمومی و اطلاعات در هر منطقه است، تصریح کرد: در حال برگزاری همایش مقدماتی کسب و کارهای خانگی در مشهد هستیم، سال گذشته هم همایش بین‌المللی توسعه خدمات جدید را در مجموعه کتابخانه‌ها داریم.

وی با بیان اینکه اکنون همه کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان هستند، تصریح کرد: ۱۳ کتابخانه ویژه کودکان داریم، همچنین «هدهد سفید» از دیگر برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان است. اگر می‌خواهیم که نسل کتابخوان تربیت کنیم باید بر روی سنین کودک و نوجوان تمرکز نماییم، در این راستا به دنبال ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

رمضانی با بیان اینکه مطالعه به معنی افزایش اطلاعات است اما خواندن لزوما افزایش اطلاعات نیست و یک سرگرمی است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که سند «خواندن» در شورای عالی انقلاب فرهنگی را به ثبت برسانیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص کتابخانه مرکزی رشت بیان کرد: هدف صرفا افتتاح ساختمان نیست در حالیکه متأسفانه این پروژه قبل از اتمام و تکمیل، به بهره‌برداری رسیده اما اکنون پیگیر اتمام ساخت و تکمیل پروژه هستیم؛ ۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیزات اختصاص یافته و بخشی از تجهیزات کتابخانه‌ای تهیه شده و برخی از تجهیزات هم ثبت سفارش شده و به محض تکمیل بنا، بهره‌برداری رسمی می‌شود.

وی با اشاره به رایزنی با استاندار جهت اختصاص زمین به شهرهای فاقد کتابخانه، بیان کرد: در استان گیلان هفت شهر لولمان، پیربازار، بره سر، ضیابر، چاف، چمخاله، چوکام و ماکلوان فاقد کتابخانه هستند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.