چرا به ترکیه مهاجرت کنیم؟

مهاجرت به ترکیه سنتی طولانی دارد. از سال 1960 تا 1970 تعداد زیادی از ترکان به اروپای غربی مهاجرت کردند و این سنت مهاجرت از وطن در ترکیه ادامه داشت ولی هم اکنون ترکیه خود سرزمینی برای مهاجران است و دروازه ورد به اروپا است. از سال 1923 تا 1997 بیش از 1.6 میلیون مهاجر به ترکیه مهاجرت کردند و بیشتر این افراد از کشورهای بالکان به ترکیه آمدند. ترکیه دیگر سرزمینی برای مهاجران است و بسیاری از افراد برای ساختن آینده‌ای روشن وارد این سرزمین می‌شوند. اما چرا ترکیه؟ چرا بسیاری از ایرانیان ترکیه را برای مهاجرت انتخاب می کنند؟ در ادامه این مقاله از چاوش مهاجر بهترین موسسه مهاجرتی؛ به دلایل انتخاب این سرزمین برای شروع مهاجرت می پردازیم.

چرا به ترکیه مهاجرت کنیم؟

ترکیه دروازه اروپا!

کشور ترکیه دروازه ورود به اروپا است و عضو بیست کشور ثروتمند جهان (G20) است. افراد درصورت داشتن Kimlik یا همان شهروندی کشور ترکیه می‌توانند به راحتی و بدون ویزا به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنند. اقتصاد ترکیه بسیار پویا است و همین امر باعث رشد اقتصادی روزافزون این کشور شده است. پس مهاجران می‌توانند امیدوار به یافتن شغل مناسب در این کشور باشند.

ترکیۀ خوش آب و هوا!

کشور ترکیه دارای آب و هوای بسیار مساعد و معتدلی است و افرادی که یکی از دلایل مهاجرت از سرزمین خود را زندگی سالمتر در آب و هوای پاکیزه تر بیان میکنند ترکیه میتواند مقصد ایده آلی برای آنها باشد. سرزمینی تاریخی با آن خیابانهای دوست داشتنی و سنگ فرشهای دیدنی، کافه‌ها و بوی قهوه ترک که فضا را پر کرده است و گلهای صورتی که از دیوارها آویزان است و طبیعت را در بافت شهری خود جای داده است. علاوه بر آب و هوای پاکیزه باید گفت که کیفیت غذایی در ترکیه بسیار بالاست و هزینه خوراک نسبت به بسیاری از کشورها با این کیفیت عالی بالا نیست. پس شمایی که به دنبال سبک زندگی سالم هستید بهترین مقصد ممکن را انتخاب کرده اید.

ترکیه بدون ویزا!

از دیگر عوامل مهاجرت به ترکیه از سوی ایرانیان نزدیکی جغرافیایی به ایران و عدم نیاز به صدور ویزا برای ایرانیان، این کشور را به گزینه‌ای شایسته تبدیل کرده است.

ترکیه ارزان‌تر از ایران!

یکی از دلایل مهاجرت به ترکیه هزینه پایین اجاره و خرید ملک در مقایسه با ایران کمتر است و کیفیت زندگی به نسبت افزایش می‌یابد. کیفیت خوب تمام محصولات ترکیه با توجه به پیشرفت چشمگیری که در تکنولوژی داشته‌اند بر میزان این کیفیت هرچه بیشتر می‌افزایند. افراد میتوانند پس برای دریافت اقامت نیاز به طی کردن روندهای پیچیده و پردردسر نیست و همین امر ترکیه را به مقصدی دوست داشتنی بدل کرده است.

ترکیه و گردشگری!

درآمد عمده این سرزمین از صنعت توریست بوده است و همین امر سبب می‌شود که سرمایه‌گذاری در این صنعت انتخاب شایسته‌ای باشد و علاقه‌مندان در این زمینه را به فکر مهاجرت به ترکیه بیاندازد.

ترکیه و بازرگانان ایرانی!

از عوامل مهم مهاجرت به ترکیه به عنوان مقصدی برای مهاجرت ایرانیان شرایط مساعد بازرگانی در این سرزمین است. بسیاری از کسب و کارهای ایران به دلیل درگیری با تحریم‌های جهانی راکد و حتی کاملا از بین رفته‌اند. بازرگانان میتوانند در ترکیه به راحتی معاملات خود را با سرتاسر جهان داشته باشند و از خدمات بانکی ترکیه بهره‌مند گردند.

ترکیه و دانشجویان!

دانشگاه‌های بین المللی و ممتاز این کشور یکی دیگر از دلایل مهاجرت به ترکیه است. بسیاری از دانشجویان برای تحصیل ترکیه را انتخاب میکنند تا بتوانند بعد از اتمام تحصیل به کشورهای اروپایی و آمریکایی با مدرک تحصیلی معتبر مهاجرت کنند، چه برای ادامه تحصیل و چه برای یافتن کار و ساختن زندگیی رویایی.

مزایا و معایب اقامت در ترکیه

در یک نگاه کلی، می‌توان ترکیه را کشوری معرفی کرد که با سایر کشورهای خاورمیانه تفاوت‌هایی قابل‌لمس دارد. خصوصا که فرهنگ این کشور آمیخته‌ای از دو فرهنگ اروپایی و آسیایی است و ویژگی‌های رفتاری متنوعی در میان مردم ترک مشاهده می‌شود. بنابراین برای بیان مزایا و معایب اقامت در ترکیه، می‌توان این مسئله را از جنبه‌های گوناگون موردبحث قرار داد.

ضمن اینکه در طی سالیان گذشته، ترکیه پذیرای مهاجرانی بوده است که از سرتاسر دنیا راهی این سرزمین شده‌اند و مجوز اقامت این سرزمین یا همان را دریافت کرده‌اند. بنابراین باید گفت در حال‌حاضر، ردپای سایر فرهنگ‌ها نیز در میان مردم این سرزمین دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، هرچند بیشتر مردم ترکیه مسلمان هستند، به دلیل همین آمیزه‌های فرهنگی، سخت‌گیری کم‌تری نسبت به اجرای تمام آداب و رسوم دینی دارند.

علاوه بر این، ویژگی‌های دیگری نظیر آب‌وهوای معتدل ترکیه، مردم خون‌گرم و اهل‌تفریح این سرزمین و…، باعث شده‌اند که این کشور به یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی در طی سالیان اخیر تبدیل شود. تا آنجا که برای صحبت در خصوص مزایا و معایب اقامت در ترکیه، می‌توان موارد متعددی را مطرح کرد. در ادامه، تک‌به‌تک این مزایا و معایب اقامت در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

مزایای زندگی در ترکیه

چنان‌که پیش از این گفتیم، یکی از برجسته‌ترین مزایای زندگی در ترکیه، آب‌وهوای مناسب این کشور و نیز طبیعت باطراوت آن است. به‌نحوی که افراد با زندگی در این کشور، می‌توانند از وزش‌های نسیم مدیترانه‌ای لذت ببرند و اوقات‌فراغت خود را در دل طبیعت چشم‌نواز ترکیه سپری کنند. با این وجود، مزایای زندگی در ترکیه تنها به طبیعت این کشور محدود نمی‌شود. زیرا ترکیه پیشرفت‌های بزرگی نیز در زمینه‌های علمی و فناوری داشته است. به‌نحوی که اگر افراد تخصص ویژه‌ای داشته باشند یا بتوانند در این زمینه‌ها کارآفرینی کنند، دولت ترکیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین مزایای زندگی در ترکیه برای صاحبان کسب‌وکار، مسیر هموارتر آنان در جهت توسعه مشاغل خودشان است. چرا که ترکیه با بسیاری از دولت‌های اروپایی تجارت آزاد دارد و همین، خود دلیلی است برای ایجاد کسب‌وکار در ترکیه و توسعه آن در بازاهای جهانی. علاوه بر این، می‌توان گفت که به‌نسبت دیگر سرزمین‌های اروپایی، سرمایه‌گذاری در ترکیه کم‌هزینه‌تر است و به همین دلیل، شانس شروع فعالیت اقتصادی در ترکیه بیشتر از سایر کشورها است. تا آنجا که امروزه، بسیاری از مجموعه‌ها و کارخانه‌جات شاخص اروپایی به ترکیه آمده‌اند و فعالیت‌های خود را در این سرزمین پی گرفته‌اند. به‌ویژه که ترکیه در زمینه مد، پوشاک و… شرایط خوبی دارد و فعالان این عرصه، می‌توانند فعالیتشان را در این سرزمین گسترش دهند.

از سوی دیگر، باید به امکانات تحصیلی منحصربه‌فرد ترکیه نیز اشاره کرد که یکی از پراهمیت‌ترین مزایای زندگی در ترکیه است. به این صورت که دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان راهی ترکیه می‌شوند تا بتوانند از بورسیه‌های تحصیلی این کشور استفاده کنند و در مراکز علمی باکیفیت این کشور درس بخوانند.

پس از بیان این موارد، باید به سبک زندگی مردم این کشور نیز اشاره کنیم که از دل‌چسب‌ترین مزایای زندگی در ترکیه محسوب می‌شود. چرا که مردم ترکیه اغلب شاد و پرانرژی هستند و اوقات‌فراغت خود را به حضور در مهمانی‌های خانوادگی، وقت‌گذرانی با دوستان، پیاده‌روی، کافه‌گردی، طبخ غذا و… می‌گذرانند. ضمن اینکه برخی از کلان‌شهرهای ترکیه مانند استانبول، به زیست شبانه خود مشهورند و علاقه‌مندان به شب‌گردی، می‌توانند لحظات دل‌چسبی را در شب‌های زنده این سرزمین تجربه کنند.

از جمله دیگر مزایای زندگی در ترکیه، سیستم حمل‌ونقل پرسرعت این کشور است که از وقت شهروندان ترکیه محافظت می‌کند و سبب می‌شود آن‌ها در سریع‌ترین زمان، خودشان را به مقصد برسانند. ضمن اینکه سیستم سلامت ترکیه هم بسیار کامل است و تمامی افراد، از پوشش بیمه‌ای بسیار مناسبی برخوردار هستند.

در نهایت، باید به فراوانی محصولات غذایی تازه‌کشت‌شده در ترکیه اشاره کنیم. به این شکل که افراد با مراجعه به بازارهای محلی این سرزمین، می‌توانند به انواع مواد غذایی تازه مانند میوه‌وسبزیجات، گوشت، نان محلی، پنیر و… دست پیدا کنند. همچنین تنوع غذایی شگفت‌انگیز ترکیه و طعم منحصربه‌فرد این سفره‌های غذایی، خود از بزرگ‌ترین مزایای زندگی در ترکیه محسوب می‌شوند.

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین معایب زندگی در ترکیه را بازگو کنیم، باید بگوییم به‌غیر از مردم استانبول، سایر اهالی این کشور چندان به زبان انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین چنانچه افراد قصد داشته باشند در ترکیه زندگی کنند، حتما باید زبان این کشور را بیاموزند. چرا که در ترکیه، امکان گفت‌وگو به زبان انگلیسی بسیار کم و در مواردی غیرممکن است.

علاوه بر این، یکی دیگر از معایب زندگی در ترکیه، وضعیت بازار کار برای مهاجران است. به‌ویژه که اگر فرد تخصص ویژه‌ای نداشته باشد، شرایط کاریابی برای وی دشوار خواهد بود. ضمن اینکه هرچند این کشور برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی مناسب است، اما حتی متولدین خود ترکیه نیز از وضعیت کار در این سرزمین راضی نیستند. بنابراین اگر شخص بتواند سبب اشتغال‌زایی در ترکیه شود، می‌تواند از حمایت‌های دولت این سرزمین بهرمند شود. در غیر این صورت، کمتر پیش می‌آید که افراد برای کار ثابت، روی ترکیه حساب باز کنند.

از دیگر معایب زندگی در ترکیه، می‌توان به کاغذبازی‌های اداری این سرزمین اشاره کرد. به این صورت که برای پیگیری برخی مسائل، ممکن است افراد مجبور شوند ساعت‌های زیادی را در این اداره‌جات این سرزمین به‌انتظار بنشینند و فرم‌های متعددی را پر کنند. ضمن اینکه اکثر مسئولان این ادارات، با زبان انگلیسی آشنایی ندارند و تنها به زبان ترکی سخن می‌گویند.

در این میان، باید به محدودبودن برخی آزادی‌های مدنی مردم ترکیه نیز اشاره کنیم. زیرا ترکیه از جمله کشورهایی است که مردم آن، چندان فرصت انتقاد از شرایط کشورشان را ندارند. علاوه بر اینکه در این کشور، مسائل مرتبط با حقوق زنان نیز کمتر موردبحث قرار می‌گیرد. ضمنا از جمله قابل‌توجه‌ترین معایب زندگی در ترکیه، گرانی سوخت در این کشور است. دیگر اینکه گازکشی سراسری در ترکیه وجود ندارد و همچنان، برخی مناطق این کشور گازکشی نشده‌اند. به‌نحوی که افراد مجبورند برای راه‌اندازی سیستم گرمایشی، از روش‌های دیگری استفاده کنند.

در این بین، مالیات سنگین وضع‌شده بر روی برخی اجناس هم سبب شده است که هزینه خرید خودرو، لوازم صنعتی و… نسبتا زیاد باشد. در نهایت باید به جمعیت زیاد ترکیه نیز اشاره کنیم که سبب شده است در کلان‌شهرهایی مانند استانبول، خیابان‌ها همواره شلوغ باشند و افراد نتوانند به‌موقع به مقاصد برسند. بنابراین در این سرزمین، افراد چاره‌ای ندارند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، تاکسی و… استفاده کنند.