افزایش قیمت خودرو،باز هم گران شد؟!

چند روزی است که بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیری است و بعضی از فعالان بازار عقیده دارند این روند قیمتی به خاطر کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور رخ داده است. با وجود اینکه در چند ماه اخیر شاهد کاهش قابل توجه نرخ ارز به خصوص در هفته‌های اخیر بودیم؛ ولی خودرو این کاهش قیمت را به خود ندید و چه بسا شاهد افزایش قیمتی بین  ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در بعضی از مدل‌ها بود.

به گفته کارشناسان صنعت خودروسازی، موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های گوناگون، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده ولی انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت این کالا می‌شود.قیمت خودرو طی یک هفته اخیر با تغییرات چند میلیونی همراه بوده است.

افزایش قیمت خودرو،باز هم گران شد؟!

در ادامه به برسی دلایل احتمالی افزایش قیمت خودرو میپردازیم:

عرضه کم خودرو:

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، در خصوص دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار، اظهار کرد: هفته پیش، به خاطر عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان قیمت این محصول افزایش یافت. این اتفاق در حالی می‌اُفتد که برخی از خودروسازی‌ها از جمله سایپا و ایران خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند.
موتمنی عقیده دارد اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان موجب شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.
او با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو موجب شد تا بازار طی روز‌های اخیر آرام باشد، ادامه داد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای برای خریداری این کالا موجب شد قیمت‌ها هم روند نزولی را طی کند ولی متاسفانه در این شرایط این اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات، موجب شد تا بازار خودرو مجدداً روند افزایشی به خود بگیرد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، زمانی که قیمت‌های داخلی افزایش قیمت داشته باشد بطور قطع می‌تواند در قیمت خودرو‌های وارداتی تأثیر گذارد.

خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه:

حسین کاکائی کارشناس خودرو، در این خصوص گفت: اکنون با توجه به اینکه مدتی است قیمت ارز ثابت مانده تنها مقداری قیمت خودرو کاهش یافته است ولی دوباره شاهد افزایش قیمت بعضی از خودروها هم بوده‌ایم.
به گفته کاکایی افزایش قیمت خودرو را می‌توان نوعی هیجان بازارها دانست که علت آن خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه است.
او بیان کرد: چندی پیش خانم پیروز‌بخت رئیس سازمان استاندارد در خصوص خروج خودرو‌های غیر استاندارد توضیحاتی مبنی بر بازنگری تولید بعضی از خودروهایی که نتوانسته‌اند استاندارد‌های ۸۵ گانه صنعت خودرو را دریافت کنند مطرح کرد.  همچنین مطرح کردند که پراید و پژو ۴۰۵ باید از رده تولید خودرو کشور خارج شود،  صحبت‌های این مقام مسئول نشان می‌دهد سال آینده این نوع خودرو‌ها دیگر فروش ندارند، به نوعی این صحبت‌ها را هم می‌توان عاملی در افزایش قیمت خودرو دانست.

کاکائی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو را می‌توان یک هیجان‌سازی توسط بازاریابان هم  دانست، اگر در روز‌های آینده مردم نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، ولی اگر مردم با تصمیمات عجولانه  به سمت خرید خودرو روی آورند مجدد شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.

این کارشناس خودرو افزود: در حال حاضر طبق تحلیل‌های انجام شده باید در یک رکود قیمت خودرو قرار گرفته باشیم و خرید و فروش به یک سطح تعادلی رسیده باشد. حدس زده می‌شود که این افزایش قیمت توسط فروشندگان اعلام شده و تقریباً خرید و فروش در بازار انجام نمی‌گیرد.

کاکائی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته عرضه خودرو تغییری نکرده است، گفت: تولید خودرو همچنان طبق گذشته است و عرضه خودرو را نمی‌توان دلیلی بر افزایش قیمت این کالا دانست، ولی اگر این جوسازی‌ها ادامه داشته باشد هیجان افزایش قیمت خودرو هم بیشتر خواهد شد.

 صنعت خودرو چگونه نجات پیدا می‌کند؟

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو و ساماندهی به صنعت خودروی کشور اظهار داشت: موضوع واردات خودرو موضوع بسیار حائز اهمیتی است که جامعه انتظار دارد دولت واردات خودرو را بر اساس وعده‌هایی که داده شده عملیاتی کند.

وی افزود: صنعت خودروی ما به مرحله ای رسیده است که یکی از راه‌های عبور از شرایط فعلی، صدور مجوز واردات خودرو است و این مسیر ناگزیری است که ان‌شاءالله عملیاتی می‌شود.

دراین بین باید اشاره کرد بعضی از مناطقی در ایران هستند که واردات خودرو درآنها انجام میشود این مناطق موسوم به مناطق آزاد هستند در اینجا به یکی از این مناطق اشاره خواهیم کرد.

منطقه آزاد کیش

همیشه جزیره کیش به عنوان محلی برای فعالیت‌های تجاری بین ایران، هند و سایر کشورها درنظر گرفته می‌شد. صید مروارید از گذشته تا کنون در جزیره کیش رواج بالایی داشته و در حال حاضر نیز به آن پرداخته می‌شود. امروزه در منطقه آزاد کیش تجارت بیشتر در حوزه پوشاک، مواد غذایی، صنایع برقی، مواد شیمیایی و… در حال انجام است.

شما می‌توانید  با استفاده از تورهای ارزان کیش بسیاری از برندهای لوکس و معتبر جهان همچنین خودرو هایی که در ایران کمتر درده شده اندرا در جزیره کیش به وسیله سیوان پیدا کنید.

مناطق آزاد قشم،چابهار،ارس،اروند،انزلی وماکو از دیگر مناطق آزاد تجاری ایران هستند.

. نتیجه گیری:

افزایش قیمت خودرو در بازار ایران به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آنها تحریم هتی اقتصادیست ولی این نکته باید درنظر گرفته شود که مافیایی که دراین بازار فعالیت میکنند و این نواسانات بازار به سودشان هست از این موضوع(تحریم)سو استفاده میکنند زیرا درآمدشان به این امر گره خورده.