استان ها

تالاب هشیلان خشک شود به یک کانون ریزگرد داخلی تبدیل می‌شود

تالاب هشیلان خشک شود به یک کانون ریزگرد داخلی تبدیل می‌شود

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تیتر نیوز کرمانشاه، اظهار کرد: سال گذشته تالاب هشیلان به دلیل تنش‌های آبی آسیب دید و امسال هم با وجود بارندگی مناسب، کمبودها جبران نشد و کمتر از ١٠ درصد از آب این تالاب باقی مانده است.

وی افزود: یکی از عوامل بروز خشکی در تالاب هشیلان، کمبود بارش در سال‌های گذشته بوده است که سفره‌های آب زیرزمینی پایین رفته و کمبودها جبران نشد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز در استان کرمانشاه خصوصا در حاشیه تالاب از دیگر عوامل بروز این خشکی است.

وی گفت: ١٩ چاه در حاشیه این تالاب وجود دارد که با دستورات صادر شده فرصتی برای مسدود کردن این چاه‌ها داده شد تا کمکی به حفظ تالاب باشد و در همین راستا اخیرا ١٠ چاه غیرمجاز در این محدوده مسدود شد.

جلیلیان بیان کرد: سال گذشته تجربه آبرسانی به تالاب هشیلان را داشتیم لذا آبرسانی به این تالاب در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم طی هفته گذشته به عنوان یکی از مصوبات اولویت‌دار مطرح و مصوب شد.

وی عنوان کرد: بر همین اساس مانند سال گذشته نیرو انتظامی، ارتش، شرکت بنادر و خیرین از طریق تانکر به ما کمک می‌کنند که روزانه حداقل ٢۵ هزار لیتر آب در تالاب تخلیه کنیم تا زیستمندان آن محدوده زنده بمانند.

این مسئول با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های مناسب طی پاییز امسال در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: امید است این بارش‌ها کمکی به احیای تالاب هشیلان باشد.

وی گفت: خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و دوست‌داران محیط زیست می‌توانند مقداری آب را در تالاب تخلیه کنند تا زیست آبزیان این منطقه به خطر نیفتد.

جلیلیان تأکید کرد: در استان کرمانشاه کانون ریزگرد نداریم اما اگر تالاب هشیلان احیا نشود این تالاب ممکن است به کانون ریزگرد تبدیل شود.

46