اجتماعی

تدوین ۴۶ برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌های کشور

تدوین ۴۶ برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌های کشور

تیتر نیوز/گیلان کارشناس اداره تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین ۴۶ برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌های کشور خبر داد و گفت: در راستای حفاظت از تالاب مدیریت مشارکتی با حضور تمام ذینفعانی که اقدامات و تصمیمات آنها روی تالاب تاثیرگذار است صورت گیرد و باید برنامه های مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها نوشته شود.

خان پور امروز در کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب بین المللی بوجاق که در کیاشهر برگزار شد، اظهار کرد: بخش مولد چرخه حیات از تالاب‌ها است و اگر تالاب را از دست بدهیم این مولد مهم را از دست خواهیم داد و همه خدمات اکوسیستمی که تالاب ها به ما ارائه می دهند را در همین جمله می توان خلاصه کرد.

وی گفت: این کارگاه که با حضور نمایندگان جوامع محلی، دستگاه‌های سیاسی و نمایندگان ارگان‌های دولتی که همه ذینفع تالاب هستند، یک دستاورد بزرگ برای تالاب محیط زیست محسوب می شود.

خان پور با بیان اینکه طبق ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست متولی تالاب‌ها و نماینده قانونی دولت است، افزود: از سال ۵۴ در سازمان جا افتاد و احساس کردند باید در راستای حفاظت تالاب‌ها نظارت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: ولی با توجه به اینکه بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم کار حفاظت تالاب‌ها صرفاً با این شیوه آن گونه که شایسته است پیش نمی‌رود، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در دو دهه اخیر به این نتیجه رسید باید در راستای حفاظت از تالاب مدیریت مشارکتی با حضور تمام ذینفعانی که اقدامات و تصمیمات آنها روی تالاب تاثیرگذار است صورت گیرد و باید برنامه های مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها نوشته شود.

خان پور با بیان اینکه در سطح کشور ۴۶ برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها تدوین شده است، گفت: به این نتیجه رسیدیم بعضی از برنامه‌های مدیریتی که تدوین می‌شود حتی در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها تصویب می‌شود پشتوانه اجرایی محکمی ندارد لذا از سال ۹۶ قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها تصویب و یک پشتوانه قانونی محکم شد.

کارشناس اداره تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال ۱۴۰۰  آیین نامه اجرایی قانون تالاب، ذیل قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها تصویب شد که در این آیین نامه ناظر عالی برنامه‌های مدیریت زیست بومی، معاون اول رئیس جمهور قرار دادند و این قدرت اجرایی این برنامه‌ها را خیلی بالا برد.

خان پور تصریح کرد: طبق پیگیری‌هایی که سال قبل داشتیم مکاتبه‌ای از دفتر معاون اول رئیس جمهور با استاندارد های تمام کشور انجام شد و استانداری‌ها موظف شدند به صورت دوره‌ای گزارش پیشرفت برنامه‌ها را به دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال کنند و  این نقطه قوتی است که پس از دو دهه از تدوین این برنامه‌ها دست ما را باز می‌گذارد که از آن پشتوانه جهت اجرای این برنامه ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم یک برنامه مدیریت در خور عنوان پارک ملی بوجاق داشته باشیم، تاکید کرد: پارک‌های ملی بالاترین درجه حفاظتی مناطق در دنیا هستند و مولفه ها و حساسیت‌های زیستگاهی بسیار خاص باید وجود داشته باشد و کیاشهر و استان گیلان شایسته این برنامه است.

خان پور تصریح کرد: اگر قوانین حاکم است در واقع به خاطر حفظ ارزش زیستگاهی خاص و منحصر به فرد این منطقه است و باقی کاربری‌ها و توسعه را در جهت بهره‌ وری پایدار از منطقه باشد و تالاب ها را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.