اجتماعی

جزئیات خط متروی تهران-ورامین/ نیاز ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین منابع مالی

جزئیات خط متروی تهران-ورامین/ نیاز ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین منابع مالی

معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در مورد خط متروی تهران-پیشوا – ورامین توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به محض آغاز کار، ۳.۵ تا ۴ سال لازم است تا احداث این خط انجام شود و با در نظر گرفتن موارد مورد نظر برای احداث خط نیاز به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع مالی داریم.

پرویز ظهراب زاده در گفت‌وگو با تیتر نیوز، در خصوص وضعیت متروی تهران – پیشوا – ورامین، گفت:  پروژه اتصال تهران به ورامین از طریق خطوط راه آهن ریلی از ۱۰ سال پیش در بلاتکلیفی بسر می برد. در واقع اختلاف نظری وجود داشت که آیا اساساً  این اتصال باید توسط شبکه متروی تهران صورت گیرد یا اینکه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قطار حومه ای باید مسافران آن را پوشش دهد. در این مدت طی دو نوبت، مدیریت احداث خط ارتباطی تهران – ورامین بین شرکت مترو و شرکت راه آهن جابجا شد.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه سال جاری طی سفر استانی رئیس جمهور مقرر شد پروژه احداث خط ریلی تهران – ورامین  و پیشوا هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود، گفت: بعد از این تصمیم ، ضمن توافقی که با شرکت راه آهن انجام دادیم ، مقرر شد یک مشاور بیطرف در مورد بروزرسانی مطالعات خط تهران – ورامین اقدام کند.

ظهراب زاده با بیان اینکه مطالعات سال ۱۳۹۸ یک مشاور فرانسوی نشان داده بود که در افق سال ۱۴۰۴ و در اوج ساعات ترافیک، حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ سفر در ساعت ، ظرفیت جذب مسافر در این مسیر وجود دارد، اظهار کرد: مطالعات بروز رسانی شده مشاور نشان می دهد که در افق سال  ۱۴۲۰ این تعداد جابجایی به ۱۵ هزار سفر در ساعت  می‌رسد و همین امر اثبات می کند که برای جابجایی این حجم مسافر،  به یک سیستم حمل و نقلی «انبوه بر» همان مترو، نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های مشاور طرح بر احداث مترو در مسیر تهران – پیشوا – ورامین صحه گذاشت، گفت: البته در حال حاضر وسیله حمل و نقلی ریل باس در مسیر تهران به ورامین با ظرفیت جابجایی ۴۰۰۰ نفر فعال است؛ اما کلا در طول روز ، دو سفر یعنی یکی در هنگام صبح و یکی بعدازظهر انجام می شود که با آمدن مترو ، این سیستم حمل و نقلی باید کاملا متحول شود.

معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد که برای پوشش این حجم مسافر در افق سال ۱۴۲۰ باید از مدلی مشابه قطار تهران – کرج استفاده کنیم، ادامه داد: پس از بررسی ۳ گزینه پیشنهادی ، ‌به این نتیجه رسیدیم که برای خط متروی تهران – ورامین – پیشوا با طول حدودی ۵۵ کیلومتر ، باید از قطارهای دو طبقه که از برق بالاسری تغذیه می‌کنند، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بعد از آماده شدن گزارش مشاور و تأیید معاونت فنی شرکت راه آهن، این گزارش را برای معاونت فنی استانداری تهران ارسال کردیم و آنها هم این گزارش را برای معاون اجرایی رئیس جمهور فرستادند تا اقدامات عملیاتی لازم مبنی بر تسریع در اجرای دستور رئیس جمهور (تعیین تکلیف پروژه و واگذاری مدیریت احداث این خط به شرکت متروی تهران ) انجام شود، افزود: به محض آنکه معاون اجرایی رئیس جمهور، دستور لازم را به ما ابلاغ کند، شرکت متروی تهران عملیات اجرایی احداث خط متروی تهران- پیشوا – ورامین را آغاز خواهد کرد.

معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در پاسخ به این سوال که به چه میزان اعتبار برای احداث این خط نیاز است؟ گفت: این مسیر ریلی ۵۵ کیلومتر طول دارد که بر اساس تعهداتمان، به محض آغاز کار، ۳.۵ تا ۴ سال لازم است تا احداث خط متروی تهران – ورامین – پیشوا انجام شود اما چون در حال حاضر برخی اقدامات زیرساختی انجام شده از قبل نیاز به بهسازی دارد و همچنین از آنجایی که تامین ناوگان جدید لازم است ، با احتساب این دو مورد و همچنین به قیمت امروز ، برای احداث خط متروی تهران – پیشوا – ورامین نیاز به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع مالی است.

ظهراب زاده در ادامه گفت: دقت داشته باشید که این رقم ، به قیمت امروز کالا و خدمات است و هر چه زمان طولانی‌تر شود، این عدد هم قاعدتا افزایش می‌یابد. همچنین در طرح اولیه،  این خط با چهار ایستگاه طراحی شده و اگر قرار باشد بر اساس نیاز جمعیتی تعداد ایستگاه‌ها اضافه شود ، این مبلغ هم افزوده می‌شود.

معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در پایان افزود : خط متروی تهران – پیشوا – ورامین در ایستگاه شهر ری به خطوط ۶ و یک متروی تهران متصل خواهد شد.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.