اخبار کسب و کارحوادث

انواع تجهیزات حفاظت فردی

در صنایع پیشرفته امروز، انواع لوازم ایمنی و حفاظت فردی استفاده گسترده ای دارند و بکار گیری آنها الزامی است. به جهت اینکه حفظ سلامتی و امنیت کارکنان اهمیت نخست را دارد، وزارت کار نیز تاکید خاصی بر روی این موضوع دارد. لوازم ایمنی فردی را می‌توان به 8 دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد :

کلاه ایمنی، عینک ایمنی، گوش گیر صدا، ماسک تنفسی شیمیایی، دستکش ایمنی، لباس کار، کمربند ایمنی و کفش ایمنی .

صد البته این هشت گروه خود شامل 2 یا چند زیر گروه نیز می‌شوند که انواع مختلف محصولات آن گروه را در بر می‌گیرند. اما بطور مختصر و جهت آشنایی کلی، گروهها و زیر گروه‌ها را نیز برایتان ذکر می‌کنیم.

ابزارها و وسایل حفاظت فردی شامل موارد بسیاری است که بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توان در صنایع پر خطر مشغول به کار شد. ما در این مقاله سعی داریم به صورت مختصر به معرفی تجهیزات حفاظت فردی و موارد استفاده از آنها بپردازیم. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات حفاظت فردی PPE هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انواع تجهیزات حفاظت فردی

لباس کار

لباس کار بر اساس کاربرد، شکل، جنس و نوع خطر انواع متفاوتی دارد.

لباس کار شامل پنج گروه لباس کار یکسره، لباس کار دوتکه، روپوش و جلیقه، پوشاک پرسنلی و پوشاک زمستانی می‌شود. گروه اول لباس یکسره و دوبنده و لباس یکسره ضد اسید را شامل میشود. گروه دوم شامل لباس دوتکه کارگری و مهندسی می‌باشد.

گروه سوم انواع روپوش کار آزمایشگاهی و کارگاهی و همینطور جلیقه شبرنگ و پیش بند ضد اسید و پیش بند پلاستیکی را در خود دارد.گروه چهارم شامل تی شرت و اقلام پرسنلی است و گروه پنجم پوشاک زمستانی مانند بادگیر شلوار ضدآب، کلاه زمستانی گرم و دستکش گرم زمستانی است.

الزامات مرتبط با لباس کار به شرح زیر می‌باشد:

  • لباس کار بایستی با توجه به خطراتی که در حین کار برای کارگر مربوطه پیشامد می‌نماید انتخاب شده و به ترتیبی باشد که از بروز خطرات تا حد ممکن جلوگیری نماید.
  • لباس کار باید مناسب با بدن کارگر استفاده کننده بوده و هیچ قسمت از آن آزاد نباشد.
  • کمر آن همیشه بسته و جیب های آن کوچک بوده و حتی الامکان تعداد جیب ها کم باشد.
  • کارگرانی که با ماشین کار می‌کنند و یا در جوار ماشین آلات مشغول کار هستند باید
  • لباس کاری داشته باشند که هیچ قسمت از آن باز و یا پاره نباشد.
  • بستن کراوات، آویزان نمودن زنجیر، ساعت، کلید و نظایر آن ها روی لباس کار اکیداً ممنوع است.
  • در محل کاری که احتمال خطر انفجار و یا حریق می‌باشد، استفاده از یقه نورگیر (آفتاب گردان)، زه و دسته عینک که از انواع سلولوئید ساخته شده اند و هم چنین همراه داشتن سایر مواد قابل اشتعال برای کارگران مربوطه اکیداً ممنوع می‌باشد.

دستکش کار

در مواقعی که کارکنان در معرض سوختگی ها، کوفتگی ها، بریدگی ها، مواد شیمیایی و… می‌باشند باید متناسب با نوع خطر از دستکش های ایمنی استفاده نمایند.

دستکش ایمنی  شامل پنج گروه دستکش کارگری، دستکش ضد برش، دستکش شیمیایی، دستکش جوشکاری و دستکش عایق برق می‌شود. گروه اول بیشتر محصولات ساده و عمومی را در بر می‌گیرد.

مانند دستکش کف دوبل، دستکش خالدار، دستکش کف مواد، دستکش بافتنی و دستکش لاستیکی. دستکش شیمیایی شامل دستکش ضدحلال و دستکش ضد اسید می‌شود. دستکش جوشکاری هم دستکش آرگون و هم دستکش جوشکاری چرمی را در بر می‌گیرد.

انواع تجهیزات حفاظت فردی

کفش ایمنی

در مشاغلی که با تجهیزات سنگین، مواد شیمیایی، مواد مذاب، دستگاه‌های برش و به طور کلی شرایط آسیب‌زا برای پاها درگیر هستند، استفاده از کفش‌های ایمنی بسیار ضروری است. چنین کفشی باید بر اساس آخرین تکنولوژی‌ها و استانداردهای موجود ساخته شده باشد، به صورت کامل پای فرد را در بر بگیرد و از هر گونه آسیبی جلوگیری کند.

کفش کار شامل 5 گروه است: کفش کار تولید داخل، کفش وارداتی، کفش ایمنی مهندسی، کفش پرسنلی و چکمه لاستیکی…

محافظ موجود در کفش کار برای حفاظت از پاها بسیار موثر و کارآمد است. قیمت کفش کار در برابر کارایی بسیار بالای آن بسیار مقرون به صرفه است؛ زیرا که سلامتی و جان انسان بسار با ارزش‌تر است.

ماسک و دستگاه تنفسی

در مشاغلی که با دود غلیظ، هوای آلوده‌ی سمی و شیمیایی، غبارات و گرد و خاک غلیظ و گازهای شیمیایی سر و کار دارند ماسک‌ ها و دستگاه های تنفسی می‌توانند بهترین محافظ برای ریه‌های افراد باشند که براساس نیاز انتخاب خواهند شد. ماسک ‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و به صورت کامل یا نیمه صورت را می‌پوشانند. این تجهیزات در دو نوع ماسک فیلتردار و ماسک تنفسی که به همراه دستگاه تنفسی عرضه می‌شود طراحی و ساخته شده‌اند.

ماسک شیمیایی شامل چهار زیر گروه ماسک شیمیایی نیم صورت، ماسک شیمیایی تمام صورت، فیلتر شیمیایی و ماسک گردوغبار می‌شود. گروه آخر هم شامل ماسک فیلتردار یا سوپاپ دار می‌شود و هم ماسک سه لایه پزشکی یکبار مصرف. این مورد آخری با یک طراحی جدید ماسک سه بعدی نیز خوانده می‌شود.

عینک

حفاظت از چشم یکی از بخش های مهم در حفاظت فردی است که می‌بایست در برابر خطراتی همچون گرد و غبار و ذرات، گازهای خورنده، بخارات و سیالات و… انجام گیرد.

در زمان تهیه محافظ های چشمی باید به نکات زیر توجه نمود:

  • طراحی آن به شکلی باشد که محافظتی متناسب با نوع خطرات موجود فراهم آورند.
  • با توجه به نوع کار، شرایط مطلوب و راحتی را در حین استفاده برای کارکنان فراهم آورند.
  • سایز و نوع آن ها به گونه ای باشد که برای دید کارگران ایجاد مشکل ننماید.
  • با دوام باشد.
  • قابلیت ضد عفونی و گند زدایی را داشته و به راحتی قابل شستشو باشد.
  • در صورت استفاده از عینک طبی، قابل استفاده بر روی این عینک ها باشد.

با توجه به کاربرد عینک های ایمنی در برابر خطرات، انواع مختلفی از آن ها در صنایع وجود دارد. عینک ایمنی شامل پنج زیر گروه است: عینک آزمایشگاهی، عینک سنگزنی، عینک آفتابی، عینک جوشکاری و ماسک جوشکاری. دو گروه اول از نظر ظاهری مشابه هستند.

فقط عینک سنگزنی معمولا کمی ساده‌تر و صنعتی‌تر است.عینک آفتابی نیز در برابر نور شدید آفتاب در محیط‌های باز پروژه‌ها کمک حال است. عینک جوشکاری در حین عملیات جوش به کار می‌رود.

ماسک جوشکاری نیز همان کاربری عینک جوشکاری را دارد. فقط تمام صورت را می‌پوشاند. البته در بخش ماسک نمی‌آید چون به تنفس ربطی ندارد.