فرهنگ و هنر

ارتقای معرفتی و تحقق زیارت متعالی در دستور کار آستان قدس رضوی/ همه نگاه‌ها به مشهد است

ارتقای معرفتی و تحقق زیارت متعالی در دستور کار آستان قدس رضوی/ همه نگاه‌ها به مشهد است

تیتر نیوز/خراسان رضوی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: ارتقای اثربخشی معرفتی زیارت متعالی، همچنین ارتقای کمّی و کیفی خدمات فرهنگی و ایجاد تسهیلاتی که زیارت امن و آسان را برای زائر فراهم کند، در دستور کار است.

عبدالحمید طالبی امروز، ۱۸ شهریورماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر که در دفتر امور زائران حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای ۱۷ شهریور و تجارب موفق سال ‌گذشته در دهه آخر صفر اظهار کرد: با هم‌افزایی و هماهنگی بسیار خوبی که در سطح استانی و ملی ایجاد شده، شرایط خوبی را فراهم آورده‌ایم تا انشاالله زائران امام رضا (ع) بهره‌کافی معنوی، فرهنگی و خدماتی را هنگام اقامت در شهر مشهد ببرند.

وی بیان کرد: لازمه ارتقای هر کار، آسیب‌شناسی و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف است. این کار در آستان قدس و در سطح استان اتفاق افتاده است و امسال بر اساس ضرورت نوآوری و تحول در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و پرهیز از کارهایی که به هر حال عاید چندانی ندارد، برنامه‌ریزی کردیم.

طالبی با اشاره به تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی گفت: در سال گذشته تجربه بسیار خوب مواکب در حریم حرم مطهر رضوی انجام شد، امسال به نوعی بهتر و با طراحی‌ بیشتری که امکان استفاده از مواکب فرهنگی را فراهم آورد، در حال اجرا است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی بیان کرد: کارگروه ملی زیارت با عنایت خاص رئیس جمهور فعالیت خوبی را داشته و امسال ۴ کمیسیون فرهنگی، نقل و انتقال، سلامت و ارزاق عمومی را تشکیل دادند. در کمیسیون فرهنگی برنامه جامعی از مبدأ تا مبدأ تدارک دیده شد و با تعیین مسئولیت‌ها برای هر یک از دستگاه‌هایی که در این مسیر توفیق ارائه خدمت‌ به زائران حضرت رضا(ع) دارند، تصویب و به آن‌ها ابلاغ شد.

همه نگاه‌ها به مشهد است

او افزود: تمام دستگاه‌های فرهنگی در طول مسیر، همچنین شهر مشهد تبلیغات محیطی را درباره رعایت این واجب شرعی و سیاسی را در دستور کار دارند. در کنار آن مسائل امنیتی وجود دارد، پس از پشت سر گذاشتن اربعین حسینی به خوبی و با حضور انبوه زائران از اینجا به بعد همه نگاه‌ها به مشهد است، حتی برخی از مواکب مستقر در عراق به مشهد می‌آیند تا ارائه خدمت دهند و امیدواریم همان‌گونه با مهمان‌نوازی خوبی در عراق مواجه بودیم، میزبان خوبی برای زائران در مشهد باشیم.

طالبی با اشاره به تأکید تولیت آستان قدس رضوی درخصوص توجه به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) گفت: در شب رحلت رسول اکرم (ص) گردهمایی بزرگ حافظان و قاریان قرآن را خواهیم داشت. با توجه به ورود خیل عظیم خانواده‌ها در روزهای پایانی تابستان به مشهد، همچنین ورود هیات‌های مذهبی که اقتضائات خاص خود را دارد، امیدواریم با برنامه‌های تدارک دیده شده بتوانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم.

«آرام جان‌ها» شعار امسال

وی با اشاره به انتخاب حدیثی از امام رضا(ع) به عنوان حدیث محوری دهه پایانی صفر گفت: این حدیث در عظمت قرآن کریم است و شعار امسال ما ذیل همه خادم الرضائیم، آرام جان‌ها است که مطابق با انیس‌النفوس بودن حضرت رضا(ع) است، بدین معنا که هرکسی هیچ ملجا و محلی برای آرامش خود غیر از اماکن مذهبی و حرم مطهر رضوی در نظر نمی‌گیرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: با هماهنگی ستاد مناسبت‌های ویژه در آستان قدس، پس از دهه کرامت فعالیت خود را آغاز کردیم، کمیسیون‌های تخصصی و جلسات مشورتی با حضور تولیت آستان قدس، نماینده ولی فقیه و استاندار برگزار شد، مواردی همچون شناسایی مواکب و محل‌های اسکان و سازماندهی زائران در قالب قرارگاه فرهنگی که در استان تشکیل شده با کمک سایر نهادهای فرهنگی، از جمله حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات و تیپ امام صادق(ع) یک حرکت جمعی را برای پوشش فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی برای همه استان‌ها در محورهای هشتگانه ورودی‌های شهر مشهد، همچنین محورهای چهارگانه‌ای که در داخل شهر طراحی شده است به زائران ارائه خدمت خواهند داشت.

تهیه ۱۷۱ عنوان برنامه علمی فرهنگی در آستان قدس رضوی

وی درباره زائران غیر ایرانی و زائران اهل سنت بیان کرد: روز سه‌شنبه همایشی را برگزار خواهیم کرد و در خدمت علما و فرهیختگان اهل سنت از سراسر کشور هستیم. آنچه را به عنوان بیانیه مأموریت خودمان در نظر گرفته‌ایم مانند همیشه ارتقای اثربخشی معرفتی زیارت متعالی، همچنین ارتقای کمّی و کیفی خدمات فرهنگی و ایجاد تسهیلاتی که زیارت امن، آسان را برای زائر فراهم کند، در دستور کار است.

طالبی با اشاره به اصل افزایش مشارکت‌های مردمی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی ادامه داد: از مجموع ۲۸۵ عنوان برنامه که در آستان قدس رضوی تهیه شده، ۸۷ عنوان از برنامه‌های محوری است که بر آن تمرکز شده است. در سازمان علمی فرهنگی ۱۷۱ عنوان برنامه داریم که ۲۸ مورد آن محوری است و مهم‌ترین این برنامه‌ها مواکب فرهنگی است که امسال به صورت متمرکز در پیاده‌روها با عناوین مختلف ارائه می‌دهند، همچنین نشست‌های علمی که بنیاد پژوهش‌های آستان قدس برگزار می‌کند.

محدود نبودن برنامه‌ها به حریم حرم مطهر رضوی

وی با اشاره به برنامه‌‎هایی که مؤسسات علمی فرهنگی در سطح شهر برگزار می‌کنند، اظهار کرد: در قرارگاه تصمیم بر آن شد که تمامی برنامه‌ها به حریم حرم مطهر رضوی محدود نباشد، بلکه در سطح شهر مشهد نیز هیات‌های مذهبی تحت پوشش فعالیت‌های تبلیغی قرار گیرند. بنیاد کرامت که در حقیقت بخشی از ارائه خدمت از مبدأ تا مبدأ را عهده‌دار است، کارهای مختلفی همچون فعال‌سازی کانون خدمت در مراکز استان و مجتمع‌های بین‌راهی، حمایت از مواکب خدمت‌‎رسان در محورهای هشتگانه، حمایت از ۲۵۰ تشکل خدمت رسان در شهر مشهد، پویش‌هایی برای حمایت از روضه‌های خانگی و اقامه عزا و برنامه‌های فرهنگی انجام می‌شود.

تولید و توزیع ویژه‌نامه‌ها در مواکب و مراکز اسکان

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص محصولات فرهنگی که به این مناسبت تولید شده است، بیان کرد: ۲ ویژه‌نامه «گلدسته» و «نقاره‌خانه» ویژه گروه کودک و نوجوان که توسط مؤسسه به‌نشر تولید شده و یک ویژه‌نامه با عنوان «آرام جان‌ها» که مؤسسه آفرینش‌ها تولید کرده که در مواکب و مراکز اسکان توزیع می‌شود، همچنین مربیان در مهدهای اسکان سطح شهر برای ارائه برنامه مستقر هستند.

وی ادامه داد: بنیاد بهره‌وری مخاطب، فعالیت‌هایی را در حمایت از موکب‌های آستان قدس رضوی و تشکل‌های مردم و ایجاد برخی موکب‌های سطح شهر دارد و امیدواریم امسال شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها به‌ویژه در مورد برنامه‌های فرهنگی باشیم، البته بسیاری از تسهیلات در شهر مشهد فراهم می‌شود، اما به دلیل اینکه زائران مطلع نمی‌شوند، بعضاً با مشکل مواجه می‌شوند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.