امکانات و تجهیزات پژو 207 آی
نقد و معرفی خودرو
پژو 207i، خودرویی متعلق به شرکت پژو فرانسه می باشد که در ایران توسط مجموعه ایران خودرو مونتاژ می شود و دارای طرفداران متعددی می باشد که در سال های ابتدایی مونتاژ آن، این مجموعه با فشارهای تحریمی و اقتصادی متعددی روبرو شد و کمی بعد این مشکل برطرف شد. اما خودرو پژو 207 به این نام در سطح جهان شناخته شده نیست و نام اصلی آن پژو 206 پلاس می باشد که نسبت به نسل قبلی خود یعنی پژو 206 هم مزایا و هم معایبی باید داشته باشد.
اما این خودرو در 2 مدل پژو 207 قدیم و جدید در ایران عرضه شده است که نسخه قدیم آن نسبتا چهره دلسرد کننده ای دارد و نسخه جدید آن که حدودا می توان گفت فیس لیفت نسخه قدیم می باشد، جلوه اسپرت تری دارد و به همین دلیل می باشد که این خودرو بسیار معروف و محبوب می باشد. خودرو 207 نیز همان گونه که گفته شد، دارای مزایا و معایب متعددی می باشد که در ادامه این گزارش از قصد داریم به بررسی نسخه جدید 207 آی دنده ای و اتوماتیک بپردازیم. همراه ما باشید.
فهرست عناوین {گزینه موردنظر را انتخاب کنید}
مشخصات فنی پژو 207i
مشخصات فنی | دنده ای | اتوماتیک |
وزن Kg | 1054 | 1096 |
طول mm | 3900 | 3900 |
عرض mm | 1680 | 1680 |
ارتفاع mm | 1468 | 1468 |
پیشرانه | 4 سیلندر TU5 | 4 سیلندر TU5 |
حجم موتور | 1.6 لیتر | 1.6 لیتر |
گشتاور | 142 نیوتن متر | 142 نیوتن متر |
گیربکس | 5 دنده دستی | 4 دنده اتومات |
قدرت | 105 اسب بخار | 105 اسب بخار |
شتاب 0 تا 100 KM | 11.6 ثانیه | 12.6 ثانیه |
سرعت | 190 Km/h | 190 Km/h |
مصرف ترکیبی در 100 KM | 6.6 لیتر | 7.1 لیتر |
حجم باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
سنسور عقب | دارد | دارد |
ترمز ضد قفل ABS | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | ندارد |
چراغ مه شکن جلو | دارد | دارد |
چراغ مه شکن عقب | دارد | دارد |
نوع فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
تعداد ایربگ | 2 | 2 |
سیستم تهویه | اتومات | اتومات |
طراحی خارجی پژو 207i
طراحی بدنه و ظاهر پژو 207 جلوه اروپایی دارد و فیس لیفت 206 می باشد که در آن چراغ های عقب و جلو به میزان زیادی تفاوت دارند. لازم به ذکر است که چراغ های عقب و جلو نسخه جدید پژو 207 نسبت به نسل قدیم متفاوت است که به نسبت جذابتر می باشد. با این وجود رینگ های 14 اینچی آلومینیومی و همچنین چراغ های راهنما بر روی آینه های این خودرو، بدون شک این خودرو را جذابتر کرده اند. فروش اقساطی پژو 207 امکانی است که هماکنون در اختیار همه افراد جامعه قرار گرفته و میتواند شما را به خودروی رؤیاهایتان نزدیک کند.
طراحی داخلی پژو 207i
کابین خودرو پژو 207i، نسبت به نسل قبلی خود یعنی 206 بهبود یافته است و طراحی ماورای 206 ندارد و اگر کمی بهتر نگاه کنید متوجه نوعی تشابه بسیار نزدیک در کابین این خودرو با 206 خواهید شد و این در حالی می باشد که می توانست طراحی به خصوصی داشته باشد. اما در کل کابین یک دستی دارد که دکمه ها در دسترس راننده و سرنشینان هستند. اما طراحی درب های این خودرو دقیقا طبق طراحی درب های 206 می باشد که تنها دستگیره درب بر روی آن قرار دارد.
در نسخه پژو 207i اتومات، شاهد افزوده شدن قابلیت کروز کنترل هستیم که یک ابزار بسیار کاربردی می باشد و اما در نسخه دنده ای شاهد این آپشن نیستیم و اگر می خواهید نسخه دنده ای بخرید که کروز کنترل داشته باشد، باید هزینه بیشتری کنید و نسخه سفارشی را سفارش بدهید. همچنین مالتی مدیا که مجهز به دوربین عقب و نویگیشن نیز در این خودرو وجود دارد که می تواند بسیار کاربردی باشد.
مصرف سوخت پژو 207i
خودرو پژو 207 به لطف پیشرانه TU5 در لیست خودروهای کم مصرف مجموعه ایران خودرو قرار دارد که بدون شک برای رفت و آمدهای شهری مناسب می باشد و از این رو اگر میزان مصرف سوخت برای شما اهمیت دارد و میخواهید خودرو کم مصرف خریداری کنید، توصیه می شود که این خودرو را در لیست خودرهای مدنظر خود قرار دهید. با این وجود لازم به ذکر است که میزان مصرف سوخت ترکیبی نسخه دنده ای 6.6 لیتر و نسخه اتوماتیک 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد که به نسبت مناسب می باشد.
تجهیزات و آپشن های پژو 207i
از مهم ترین آپشن هایی که در خودرو 207 وجود دارند، می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده
- ترمز عقب دیسکی توپر
- ایربگ سرنشینان جلو
- فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلر
- سیستم تهویه اتوماتیک
- مالتی مدیا 7 اینچی
- دوربین دنده عقب
- سنسور دنده عقب
- چراغ های مه شکن عقب و جلو
- تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل کابین
- چراغ های جدید عقب و جلو
- آینه های جانبی برقی
- شیشه بالابرهای برقی عقب و جلو
- تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو
- ایزوفیکس در صندلی عقب
- رینگ آلومینیومی 14 اینچی
- تنظیم 4 حالته صندلی سرنشینان جلو
- کروز کنترل
- پشت سری صندلی سرنشینان جلو با تنظیم ارتفاع
رنگ های عرضه شده پژو 207i
پژو 207i تاکنون در رنگ های مختلفی به بازار عرضه شده است که از مهم ترین و محبوب ترین رنگ های این خودرو می توان به سفید، مشکی، آبی، نقره ای، خاکستری و قرمز دو پوششه اشاره کرد.
مبلغ بیمه سالانه پژو 207i
منظور از بیمه سالانه در این بخش، بیمه شخص ثالث خودرو می باشد که یکی از الزامات و مهم ترین عوامل در خرید خودرو می باشد و نباید به هیچ وجه آنرا نادیده گرفت. بیمه شخص ثالث، برای خودرهای مختلف، متفاوت می باشد و در طول سال می تواند بنابر برخی عوامل کاهش یا افزایش پیدا کند که اگر شما تصمیم به بیمه کردن پژو 207i دارید باید حداقل 2.300.000 الی 2.500.000 هزار تومان در سال 99 هزینه کنید. توصیه می شود قبل از خرید یا تمدید بیمه نامه خودرو، با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.
هزینه استهلاک پژو 207i
یکی از شاخصه های مهم در خرید خودرو، هزینه استهلاک خودرو می باشد که به نسبت میزان استفاده از خودرو باید برای آن هزینه کنید و قطعاتی که عمرشان به پایان رسیده است را تعویض کنید. با این وجود باید همیشه به این شاخصه توجه کافی داشته باشید تا با قیمت قطعات و همچنین در دسترس بودن قطعات خودرو خود آشنا باشید. خوشبختانه قطعات این خودرو در دسترس می باشد و نیازی به هزینه های بسیار زیاد ندارد و باید به این توجه داشته باشید که هرچقدر قیمت خودرو بالا باشد، باید هزینه بیشتری را نیز برای قطعات آن نمایید.
با این وجود اولین هزینه استهلاک خودرو که باید در طول سال آنرا تمدید کنید، بیمه شخص ثالث خودرو می باشد که حداقل باید 2.300.000 تومان برای آن هزینه کنید که در قسمت بالا بصورت کامل توضیح داده شد. بهتر است هر 50 هزار کیلومتر شمع های خودرو را تعویض کنید که برای خرید یک بسته شمع 4 تایی باید حداقل 150 و حداکثر 400 هزار تومان هزینه کنید. با صدا در آمدن لنت های عقب و جلو نیز باید آنها را تعویض کنید که برای تعویض همزمان آنها باید حداقل 400 هزار تومان و حداکثر 800 هزار تومان هزینه کنید.
هر 60 هزار کیلومتر باید تسمه تایم خودرو تعویض شود که برای خرید تسمه تایم 207 باید حداقل 500 هزار تومان هزینه کنید. همچنین هزینه یک جفت لاستیک برای این خودرو حداقل 1.600.000 تومان و حداکثر 2.200.000 تومان می باشد و در نهایت برای تعویض هر 4 لاستیک باید حداقل 3.200.000 هزینه کنید. با یک جمع و تفریق ساده، اگر شما بخواهید حداقل های گفته شده را خریداری کنید، باید حداقل 7 میلیون تومان در سال برای این خودرو هزینه نمائید.
قیمت پژو 207i
قیمت خودرو پژو 207 نیز نسبت به روزهایی ابتدایی که در کشور تولید میشد، تاکنون افزایش چشمگیری پیدا کرده است که یکی از دلایل اصلی آن نوسانات ارز در طول چند سال اخیر می باشد. با این وجود قیمت حال این خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در اسفند ماه 99 در جدول ذیل درج شده است؛
نام خودرو | قیمت بازار (تومان) | قیمت کارخانه (تومان) |
207 دنده ای | 330 میلیون تومان | 199 میلیون تومان |
207 اتوماتیک | 418 میلیون تومان | 201 میلیون تومان |
توجه : قیمت های درج شده در این گزارش، حدودی هستند و هیچ تضمینی به ثابت بودن این قیمت ها در بازه زمانی روزهمانطور که اشاره کردیم 207i همان 206 پلاس یا 206 (تیپ 5 و 6) فیسلیفت شده است، پس نمیتوان از آن انتظارات فنی متفاوتی داشت. اما نکته بد ماجرا این است که پس از قطع همکاری پژو فرانسه با کشورمان، محصولات جدید تولیدی از نظر کیفی با افت محسوسی مواجه شدهاند. در واقع نسخههای جدید نه از نظر شتاب یارای رقابت با مدلهای قدیمی (با قطعات فرانسوی) را دارند و نه از نظر دوام و کیفیت به پای آنها میرسند؛ با این حال 207i همچنان امتیازاتی دارد که نمیتوان به سادگی از آنها عبور کرد. مثلاً طراحی ظاهر و کابین این ماشین بخصوص پس از فیسلیفت ایرانخودرو به ماشینهای نسل جدید نزدیکتر شده و دیگر غبار کهنگی بر چهره ندارد، بخصوص که آپشنهای تکمیلی نظیر نمایشگر لمسی، رهیاب ماهوارهای و کروزکنترل باعث شده که 207 آی از نظر امکانات نیز کاملتر از پدرانش باشد. جدای از تمامی اینها، محصولات خانواده 206 به لطف حضور طولانیمدت در بازار و گستردگی مناسب نمایندگیهای خدماتی ایرانخودرو در سراسر کشور، از نظر قیمت و میزان دسترسی به قطعات یدکی هم شرایط قابل قبولی دارند در نتیجه در بازار دست دومها سادهتر از رقبای چینی خود به پول نقد تبدیل میشوند. پیشرانه TU5 پژو هم علیرغم قدیمی شدن همچنان عملکرد قابل قبولی از خود نشان میدهد و میتواند در برابر سایر موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی موجود در بازار، شتاب و مصرف سوخت نسبتاً راضی کنندهای ارائه کند. البته در این بین اشتراکات میان 206 با 207 آی باعث شده که تمامی مشکلات پژو 206 مثل فضای کم پا در قسمت عقب، سواری خشک و صندوق نه چندان جادار، همچنان به قوت خود باقی بمانند. ضمن اینکه 207 آی همانند 206 از نظر گیربکس، تعادل و پایداری شرایط ایدهآلی ندارد و به زحمت نمره متوسط را بدست خواهد آورد (البته پایداری نسخه صندوقدار 206 و 207 بدلیل اصلاح اکسل عقب بهتر شده است).
پوسته بالایی داشبورد 207i شباهت زیادی به 207 واقعی دارد اما در سایر بخشها تفاوتها با 206 معمولی بسیار اندک است. البته طراحی 206 و 207 مقدرای فراتر از زمان خود بوده و به همین دلیل بعد از گذشت سالها همچنان جذابیتهایی (به نسبت یک خودرو اقتصادی) دارد. مثلاً اگر کابین این محصول را با خودرویی نظیر رنو ساندرو مقایسه کنید متوجه اختلاف خلاقیت در طراحی خواهید شد. بخصوص که در نسخههای پس از فیس لیفت اضافه شدن نمایشگر مرکزی و غربیلک فرمان جدید، چهره کابین را دگرگون ساختهاند. هرچند در سمت دیگر ماجرا رقبایی نظیر ام وی ام 315 پلاس هم قرار دارند که حس هیجان بیشتری در داخل کابین به بیننده منتقل میکنند.
داخل پژو 207
اما مشکلات اصلی کابین 207i در افت کیفیت متریال مورد استفاده و کمبود فضا برای سرنشینان عقب خلاصه میشوند. البته اصلاح جای پای سرنشینان عقب “که یک ایراد ساختاری در طراحی پژو 206 بوده” به این سادگیها قابل اصلاح نیست اما ای کاش مسئولان ایرانخودرو در بحثهای کیفی دقت بیشتری به خرج میدادند تا جلوه زیبای اتاق، تحت تاثیر این پلاستیکهای خشک و بی کیفیت قرار نگیرد. درهر صورت پژو 207 در بحث طراحی داخلی نمرهای بالاتر از متوسط را بدست میآورد اما در پارامترهایی نظیر فضاسازی و کیفیت، رضایت کامل شما را جلب نخواهد کرد.
پژو 206 در دوران خودش یکی از شاهکارهای طراحی پژو به حساب میآمد و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال به سختی میتوان ایرادی از ظاهرش بیرون کشید. حتی بسیاری افراد از جمله خود من معتقدند که طراحی 206 نسبت به 207i (یا حتی نسخه اصلی 207 فرانسه) از هارمونی خطوط و هماهنگی بهتری برخوردار بوده اما چهکنیم که انسان موجود تنوع طلبی است و حضور طولانی مدت و پرتیراژ 206 باعث شده که ظاهرش خیلی تکراری و خستهکننده شود و دیگر جلوه روزهای نخستین را نداشته باشد. برای همین دماغه مدرنتر و چراغها و سپرهای جدید 207i با وجود اینکه مقداری از هارمونی خطوط بدنه 206 را خدشهدار کردهاند اما توجهات بیشتری را به جلب مینمایند.
پژو 207
در واقع ظاهر 207i با مد امروزی هماهنگتر است و حس تازگی بیشتری دارد. بخصوص در نسخه فیسلیفت که چراغهای مجهز به لنز و دیلایت و نئون در کنار آینههای جدید، ظاهر نماینده ایرانخودرو را به ماشینهای روز نزدیکتر نمودهاند.