اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

خواص گیاه دارویی پنیر باد

گیاه پنیر باد به شکل بوته با کرکهای خاکستری و شاخه های سخت است. ارتفاع آن ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر است. شاخه هایش منشعب،سفید و در تمام سال سبز، استوانه ای و پوشیده از کرک انبوه خاکستری یا زرد است. برگ های پنیر باد مستطیلی با حاشیه صاف و پوشیده از کرک است. جهت اطلاعات بیشتر و خرید گیاهان دارویی کلیک کنید.

خواص گیاه دارویی پنیر باد

نام فارسی: پنیر باد
نام علمی Withania somnifera

این گیاه از خاک در برابر طوفان محافظت می کند.گل هایش تک جنسی و دو پایه، برگ آن به طول ۶ میلیمتر و بدون دمبرگ است. میوه اش قطر ۱۰ تا ۱۵ میلی متر، کروی، صاف و زرد رنگ دارد. در سطح خارجی اش کرک های فلسی دارد.

پس از خشک شدن میوه پنیر باد سیاه میشود. قطر دانه ها ۲/۵ تا ۳میلی متر است. این گیاه در دشت و دامنه کوه زیاد است. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. از خاک محافظت می کند.بومیان منطقه از آن برای درست کردن پنیر محلی استفاده میکردند.

پس از خشک شدن بذر یا میوه آن را می کوبند. از پودر آن به عنوان مایه پنیر استفاده می کنند. از گیاهان بومی بلوچستان در جنوب شرقی ایران است. این بوته از پوشش گیاهی سراوان،  ایرانشهر، سرباز، زابل و زاهدان است.

گیاه‌شناسی پنیر باد

پنیر باد گیاهی پایا، علفی و بوته‌ای است. ارتفاع آن حداکثر ۵۰ سانتی‌متر است. برگ‌های آن روی ساقه قرار می‌گیرند، بیضی‌شکل و نوک‌تیز است. گل‌هایش سفیدرنگ است. میوه‌ها کروی، قهوه‌ای‌رنگ است. این گیاه در شمال آفریقا، نواحی مدیترانه و بعضی نقاط آسیا مانند ایران (در نواحی جنوبی مانند فارس، هرمزگان (بوشهر)، جزیره‌ی خارک، کرمان، سیستان و بلوچستان) رشد میکند. در بعضی نواحی مانند سودان برای تهیه‌ پنیر استفاده میشود.

ترکیبات مهم گیاه پنیرباد

مهم‌ترین ترکیبات این گیاه ویتانوزیدها است. شامل موادی ۲۸ کربن با تعداد زیادی اکسیژن است. این مواد خصوصیات استروئیدها دارند. بیش از چهل ویتانوزید در این گیاه شناسایی شده است. سه کموتایپ از این گیاه تشخیص داده‌ شده: نوع اول، گیاه هندی است که محتوی ویتانون و ویتافرینا است. نوع دوم در فلسطین است، دارای ویتانولید-د و ۲۷ هیدروکسی ویتانولید است. نوع سوم در فلسطین حاوی ویتانولید Eاست.
در ریشه‌ی نوعی پنیر باد، نیکوتین و گروه پیرولیدین وجود دارد. در برگ گلوکزیدهای فلاونولی و اسیدهای فنلی وجود دارد.

 

طریقه مصرف پنیر باد

 

بذر یا میوه این گیاه را می کوبند و به عنوان مایه پنیر مصرف می کنند.

پودر گیاه پنیرباد : مصرف ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم عصاره خشک تا سه بار در روز

عصاره‌ی مایع گیاه پنیرباد:  روزانه ۶ تا ۱۲ میلی‌لیتر در دو یا سه بار

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی