اخبار کسب و کارعمومی

نهال پسته بعد از چند سال بار میدهد

برای بسیاری از کشاورزان که قصد دارند یک محصول سودآور یعنی درخت پسته بکارند این سوال پیش می آید که درخت پسته چند ساله بار می دهد به همین علت در این مقاله می خواهیم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

باردهی نهال پسته

بعد از اینکه کشاورزان پسته می کارند باید مدت زمان طولانی را منتظر ثمره آن باشند. عوامل مهمی بر روی اینکه پسته ی شما کیفیت و مرغوبیت بالایی داشته باشد تاثیر گذار است که از جمله این عوامل می توان به نحوه کاشت، کوددهی، سمپاشی و رفع آفات اشاره کرد. این درخت برای مناطق معتدل و گرم مناسب است و در مناطق سردسیر به خوبی رشد می کنند و در برابر سرما مقاومت ندارند. ریشه‌های پسته در خاک به طور کامل عمیق می شوند در نتیجه خاک آن باید قابلیت نفوذ بالایی داشته باشد. نهالستان پسته چند سال طول می کشد تا باروری داشته باشد. این میوه دو پوست دارد که یک پوست آن علفی و نرم است و به راحتی جدا می شود و پوست دیگر آن سفت و سخت است و به راحتی باز می شود.

شما می توانید مغز پسته خام را هم برداشت کنید و از خواص زیاد آن لذت ببرید. میوه پسته به شکل خوشه ای و منفرد روی شاخه گیاه قرار دارد که بار دهی فوق العاده بالایی دارد. برای کاشت درخت پسته شما می‌توانید از انواع روش ها مثل کاشت در زمین، کاشت نهال و کاشت در گلدان یا خزانه بهره ببرید که هرکدام نکات و روش مخصوص به خود را دارد.

همچنین دقت کنید که برای کاشت درخت پسته نکات مهمی مثل نور کافی، فصل مناسب، خاک مناسب، آبیاری خوب، کود دهی مناسب و غیره وجود دارد که تمامی آن در باردهی این درخت تاثیر گذار است.

سن شروع دوره باردهی درختان پسته

در این قسمت می خواهیم پاسخ سوال درخت پسته چند ساله بار می دهد را بدهیم. باردهی درخت معمولاً در چهار یا پنج سالگی از کاشت آن انجام می‌شود و در این سن حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم محصول می دهد اما به مرور با افزایش سن درخت میزان بار دهی آن هم بیشتر می‌شود. هر درخت پسته به طور متوسط ۳۵ کیلو محصول تولید می کند و در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی که باروری آن کامل می ‌شود، می‌ توان حدود ۱۵کیلوگرم مغز پسته خشک را از آن برداشت کرد. برداشت محصول پسته در هر هکتار به نهال پسته، شرایط آب و هوایی و نوع خاک هم بستگی دارد اما به طور متوسط در هر هکتار حدود یک تن پسته می توان برداشت کرد که بسته به نوع نهال می تواند این رقم متفاوت باشد. انواع مختلفی از پسته مثل اوحدی و کله قوچی وجود دارد که از سال دوم یا سوم بعد از پیوند شروع به باردهی می کند. همین عامل باعث شده تا کشت این مدل پسته در مناطق پسته کاری گسترش پیدا کند. بعضی از مدل های پسته از سال پنجم شروع به باروری می کنند.

نکات باردهی درخت پسته

حال که متوجه شدید درخت پسته چند ساله بار می دهد باید بدانید که اگر می ‌خواهید از کاشت نهال پسته این محصول با کیفیتی بگیرید و هر چه سریعتر به بار بنشیند باید نکات زیادی را رعایت کنید. از جمله این نکات می توان به آب و هوای مناسب برای کاشت، انتخاب پایه مناسب و انتخاب بهترین پایه از لحاظ کیفیت و باردهی سریع اشاره کرد.

آب و هوای مناسب در واقع به این دلیل تاثیر گذار است که درخت پسته آب و هوای گرم و خشک با رطوبت کم را دوست دارد و در هوای مرطوب باردهی خوبی برای شما نخواهد داشت. به طور کلی بهترین اقلیم برای کاشت پسته آب و هوای کویری با دما و گرمای نه چندان زیاد است.

انتخاب پایه مناسب هم جزو ویژگی‌های دیگری است که در پاسخ به سوال پسته چند ساله بار می دهد بسیار تاثیرگذار است زیرا رشد و باردهی یا آن به استفاده از پایه مناسب بستگی دارد.

نهال پسته بعد از چند سال بار میدهد

بعضی از نهال های معمولی پسته بیماری دارند و این موضوع باعث شده تا سرعت رشد پایینی داشته باشند و به طور منظم نیاز به مراقبت داشته باشد. همچنین توجه کنید که کاشت نهال پسته در مناطق کم آب هم توصیه نمی شود.

باید بدانید که برای داشتن یک درخت پسته بسیار پربار که در مقابل تنش های آب و هوایی سازگاری داشته باشد باید دقت فراوانی کنید. در واقع اگر بذر پسته ای که می خواهید بکارید اگر بیماری داشته باشد باعث می شود که یک پایه پسته بی کیفیت به دست بیارید.

برداشت محصول درخت پسته

برداشت محصول درخت پسته  عملی دشوار است زیرا با تکان دادن درخت با استفاده از تجهیزات مخصوص دستی انجام می گیرد. بعد از انجام این کار برای جدا کردن برگ ها دانه‌های شکسته و شاخه‌ها عملیات غربالگری انجام شده و پس از آن بعد از مرتب سازی که حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت بعد از برداشت محصول پسته انجام می شود باید پسته ها را در یک مکان خنک پخش کنید.

برای داشتن بهترین محصول به شما توصیه می ‌کنیم که در زمانی که پسته ها تازه هستند آن ها را از پوسته سبزشان جدا کنید زیرا باقی ماندن پوست سبز و خشک شدن آن باعث می شود تا کیفیت محصول شما و قیمت آن کاهش پیدا کند. در ایالات متحده آمریکا در باغ پسته به روش متفاوتی را برداشت می کنند به شکلی که با استفاده از تراکتور های بزرگ که به درختان متصل شده شاخه ها را تکان می‌دهند و میوه ها درون سطل ها و همون جایی که مرتب سازی می شوند می افتند. بعد از آن میوه ها از طریق کامیون به واحدهای فناوری منتقل شده و فرآوری شان طی چندین ساعت تکمیل شده و در نهایت بهترین پسته با کیفیت بالا به دست مشتری می رسد.