اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

از بین بردن سردی گوشت گوساله

طبع گوشت گوساله سرد است یا گرم؟

مزاج و طبیعت افراد مختلف متفاوت است و بر اساس طب سنتی، هر فرد مزاج و طبع خاصی دارد. بر همین اساس می‌توان مواد غذایی مورد نیاز اشخاص را شناسایی کرد. کارشناسان طب سنتی چهار مزاج، سرد و خشک، گرم و خشک، گرم و تر و سرد و تر را معرفی کرده‌اند. بر طبق مزاج‌های مختلف می‌توان برنامه غذایی مناسب افراد را تنظیم کرد. دانستن طبع انواع مختلف گوشت در انتخاب یک رژیم غذایی مناسب نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به اینکه طبع گوشت گوساله با سایر گوشت‌ها متفاوت است، بهتر است پیش از مصرف آن، ویژگی‌ها و موارد مصرف آن را بدانیم.

با توجه به تفاوت طبیعت گوشت‌ها، افراد باید با توجه به نوع مزاجشان، مناسب‌ترین گوشت را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند و هنگام خرید گوشت چرخ کرده به آن دقت کنند.. به این ترتیب، از لحاظ گوارشی و جسمی دچار مشکل نخواهند شد. در ادامه این مقاله از می‌خواهیم به طور خاص، طبع ، ویژگی‌ها و نکات مهمی که باید در مصرف این نوع گوشت رعایت شود را مرور می‌کنیم.

از بین بردن سردی گوشت گوساله

ویژگی کلی گوشت‌ها + خرید انواع گوشت

به طور کلی، گوشت‌ها منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز بدن هستند. درصد پروتئین موجود در انواع گوشت، از پروتئین‌های گیاهی بیشتر است. با توجه به خواص گوشت قرمز، وجود آن در رژیم غذایی ضروری است. پروتئین گوشت دارای آمینو اسید‌هایی است که برای بدن ضروری هستند. گوشت‌ دارای ‌های گروه ب، آهن، روی، منیزیم، فسفر، سدیم و کلر است. مصرف گوشت برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند و همچنین زنان، به ویژه در دوران بارداری توصیه می‌شود.

گوشت گوساله‌های جوانی که حدود 18 ماه دارند، طبع میانه و معتدلی دارد. اما به طور کلی، مزاج گوشت گوساله در مقایسه با گوشت‌های دیگر به خصوص گوشت گوسفند، سردتر است. بنابراین، مصرف گوشت گوساله به افراد سرد مزاج توصیه نمی‌شود. چنانچه افراد سرد مزاج بخواهند از گوشت گوساله استفاده کنند، باید مصلحات (موادی که با اضافه کرد به غذا‌، گرمی و سردی آن‌ را تعدیل می‌کنند) گوشت گوساله را به آن اضافه کنند. با این روش، از میزان سردی گوشت کاسته خواهد شد. این مصلحات می‌توانند شامل سیر، فلفل دلمه‌ای و انواع فلفل‌ها باشند.

گوشت سرد چیست؟

ممکن است برای اغلب افراد این سوال پیش بیاید که گوشت سرد چیست. در طب سنتی، معمولاً همه گوشت‌ها گرم و تر هستند، اما میزان گرم بودن آن‌ها در مقایسه با یکدیگر می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. در این مقایسه، گوشت‌هایی که مقدار گرمی و تری کمتری داشته باشند، جزو گوشت‌های سرد به حساب می‌آیند.

بنابراین، گوشت حیوانات مختلف طبیعت مخصوص به خود را دارند. مثلاً گوشت گوساله در قیاس با گوشت شتر، گوشت سرد محسوب می‌شود. یعنی مصرف آن برای کسانی که مزاج سرد دارند مشکل‌ساز خواهد شد. بر همین اساس، اشخاصی که سرد مزاج هستند، بهتر است از گوشت‌هایی که طبع گرم‌تری دارند، مثل گوشت گوسفند یا شتر استفاده کنند. برعکس، مصرف گوشت گوساله برای گرم مزاج‌ها مانعی ندارد.

تاثیر مثبت گوشت گوساله بر بدن

گوشت گوساله به عنوان یکی از بهترین منابع تامین کننده پروتئین به‌شمار می‌رود. بخش‌های فوقانی بدن گوساله مانند راسته و فیله مقدار کمتری چربی داشته و پروتئین بیشتری دارند. با مصرف این بخش‌ها برای مدت طولانی‌تری احساس سیری دارید، در نتیجه، حجم غذای مصرفی‌تان کاهش پیدا می‌کند. طبق توصیه کارشناسان تغذیه، افرادی که دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، با مصرف گوشت گوساله می‌توانند وزن کم کنند. گوشت گوساله حاوی ویتامین ب 12 و روی است. این ویتامین می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی، سیستم عصبی و خون رسانی بیشتر به بافت‌های بدن مفید باشد.

تاثیر منفی گوشت گوساله بر بدن

با توجه به سرد بودن طبع گوشت گوساله، مصرف آن توسط اشخاص سرد مزاج باعث بروز مشکلاتی نظیر ضعف و درد استخوان می‌شود. در نتیجه، این دست افراد باید در مصرف گوشت گوساله تعادل را رعایت کنند. پخت گوشت گوساله تا حدی از سردی آن می‌کاهد. مصرف این گوشت برای کسانی که مشکلات گوارشی نظیر نفخ معده دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین، افرادی که به صرع یا بیماری مغزی مبتلا هستند، بهتر است از خوردن گوشت گوساله اجتناب کنند یا گوشت را همراه با مصلحات آن مصرف کنند.

درد‌های مفصلی و عضلانی و عوارض ناشی از بیماری رماتیسم مفصلی در اثر خوردن گوشت گوساله افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین، افراد مسن و کهن‌سال نباید از این گوشت در وعده‌های غذایی‌شان استفاده کنند. پختن گوشت گوساله با استفاده از روغن‌های گرمی نظیر روغن زیتون و کنجد، سردی گوشت را کمتر می‌کند.

مصلحات گوشت گوساله

خواص گوشت گوساله فراوان است اما شاید برای هر مزاجی مناسب نباشد. برای تعدیل کردن مزاج گوشت گوساله می‌توانید از مصلح‌ها استفاده کنید. برخی از مصلحات گوشت گوساله، به شرح زیر است.

  • فلفل
  • دارچین
  • پودر رزماری
  • زردچوبه
  • سیر
  • فلفل دلمه ای
  • آویشن
  • پیاز
  • زیره سیاه
  • زنجبیل
  • خردل

اگر گوشت گوساله در حد متعادل مصرف شود، به کاهش وزن و همچنین تقویت عضلات کمک می‌کند. در صورتی که شما دارای مزاج سرد هستید و یا اینکه معده و سیستم گوارشی ضعیفی دارید، مهم است که گوشت گوساله را به خوبی بپزید. حتی می‌توانید آن را پس از پخت کامل، همراه سیر، عسل، سرکه و انواع شیرینی‌ها مصرف کنید. نکته‌ بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز گوشت گوساله را به همراه خرما مصرف نکنید. همچنین هرگز پس از خوردن غذاهای گوشتی، آب ننوشید.

افرادی که بیماری‌ صرع و یا بیماری‌های مغزی دیگر دارند، بهتر است که گوشت مصرف نکنند. اگر شما نیز به این بیماری‌ها مبتلا هستید و به هر دلیلی نمی‌توانید از خوردن گوشت پرهیز کنید، حتماً آن را به همراه مصلحات به ویژه دارچین، میل کنید.

رفع بوی گوشت در زمان طبخ آن

برخی افراد از بوی گوشت گوساله فراری هستند. با توجه به این موضوع، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از بوی گوش بدتان می‌آید، بهتر است در زمان طبخ آن از پودر رزماری استفاده کنید. با ریختن مقداری رزماری روی گوشت، بوی آن از بین خواهد رفت. استفاده از زردچوبه در هنگام پخت گوشت، به دلیل طبع گرم آن، سردی گوشت گوساله را از بین می‌برد. گوشت گوساله اگر به طور کامل طبخ نشود، ایجاد درد، چاقی و خط بلغم می‌کند. به همین دلیل، به هیچ عنوان برای غذاهای فست فودی مناسب نیست.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، مزاج افراد با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین، برای تنظیم یک برنامه غذایی صحیح، ابتدا بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. به این ترتیب، بعد از مشخص شدن مزاج و طبیعت مزاجی بدنتان، مواد غذایی مناسب را طبق نظر پزشکتان در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. آگاهی از سردی و گرمی مزاج و مصرف مواد غذایی، به شما کمک خواهد کرد که در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و از ابتلا به برخی از بیماری‌ها در امان بمانید.

بنابراین، اگر تا به امروز از اهمیت این مسئله آگاه نبودید، بهتر است همین امروز برای بهبود سبک زندگی‌ و ارتقا سطح سلامتتان، از طب سنتی کمک بگیرید. کسب دانش بیشتر در رابطه با طب سنتی، شما را با انواع مزاج‌ها و غذا‌های متناسب با هر مزاج آشنا می‌کند. به این شکل، فواید و مضرات غذا‌های مختلف برای بدنتان را به خوبی درک خواهید کرد. سعی کنی هنگام خرید حضوری گوشت، از تازگی و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. دریکی از موارد مهمی که درباره گوشت ها باید مورد توجه واقع شود مزاج و طبیعت گوشت هایی است که مصرف می کنیم. گوشت گوساله در مقایسه با دیگر گوشت ها دارای طبیعت سردی است و در برابر گوشت گوسفند سردتر است. گوشت  گوساله ای که 18 ماه سن دارند به اعتدال نزدیک تر است ولی هیچ وقت دارای طبیعت گرمی نیست.

توجه کنید که اگر روزانه از گوشت گوساله در رژیم غذایی خود استفاده می کنید بهتر است در کنار مصلحات گوشت آن را مصرف کنید. جالب است بگوییم که بهترین زمان استفاده از مصلحات از نظر طب سنتی در زمان طبخ غذا بوده و در واقع باید به آن غذا ترکیبات گرم اضافه شود به عنوان مثال از انواع فلفل، فلفل دلمه ای و سیر می توان در کنار گوشت گوساله استفاده نمود. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با مصلحات گوشت گوساله بیشتر آشنا کنیم.

مصلحات گوشت گوساله

فلفل، دارچین، زنجبیل، پودررزماری، زردچوبه، سیر، فلفل دلمه ای، آویشن، پیاز، زیره سیاه و خردل مصلح گوشت گوساله و بهبود دهنده خواص و مزاج این گوشت می باشند. در صورتی که از در حد تعادل استفاده شود به کاهش وزن و تقویت عضلات کمک بسزایی می کند. ارزش غذایی این گوشت بسیار بالا می باشد. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دارای مزاج سرد می باشید و یا معده ضعیفی دارید بهتر است گوشت گوساله را به خوبی بپزید و همراه سرکه، سیر، عسل و یا سایر شیرینی ها مصرف کنید البته هرگز همراه با گوشت گوساله خرما مصرف نکنید. از نکات مهم و قابل اهمیت دیگر این است که هیچ گاه بعد از میل غذاهای گوشتی آب نخورید.

برخی از افراد از بوی گوشت گوساله بدشان می آید بنابراین می توانند در هنگام طبخ از پودر رزماری استفاده کنند و بر روی گوشت بریزند تا بوی آن از بین برود. علت استفاده از زرد چوبه همراه گوشت این است که طبعی گرم دارد و سردی گوشت را می گیرد. گوشت گوساله برای غذاهای فست فودی به هیچ عنوان مناسب نمی باشد و زمان پخت آن دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

برای این که سردی گوشت گوساله از بین برود، خط بلغم تولید نشود، درد و چاقی بوجود نیاید بهتر است به صورت کامل طبخ شود. در صورتی که گوشت گوساله را با مصلحاتی که  پیش تر ذکر کردیم مصرف کنید به هیچ وجه دچار افزایش وزن نخواهید شد، زیرا همانطور که می دانید این گوشت در صورتی که زیاد مصرف شود باعث چاقی می شود و امروزه اکثر افراد در پی راه هایی برای کاهش وزن هستند بنابراین توصیه ما این است که از این گوشت در حد اعتدال مصرف کنید.

افرادی که دارای بیماری های مغزی یا تشنج هستند بهتر است از این گوشت استفاده نکنند و یا در صورت علاقه شدید به این گوشت به همراه مصلحاتش علی الخصوص دارچین میل کنند. مصرف این گوشت برای افرادی که دارای نفخ شکم و اختلالات گوارشی هستند آسیب زا می باشد اما مصرف گوشت گوساله به افرادی که به بیماری نقرس دچار هستند توصیه می شود زیرا حملات نقرسی را کاهش می دهد. در صورتی که گوشت گوساله را با روغن هایی که طبع سرد دارند مانند آفتابگردان، ذرت و یا کلزا طبخ کنید اثر سردی گوشت و سردی روغگوشت گوساله دارای طبع سردتری نسبت به سایر گوشت های قرمز همچون گوشت گوسفندی است که پیشنهاد می شود حتما برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است رخ دهد مصلحات آن را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اگر از جمله افرادی باشید که گوشت برایتان ضرر نداشته باشد و یا گیاه خوار نباشید و تجربه میل کردن انواع گوشت بخصوص گوشت قرمز و گوشت گوساله را داشته باشید بهتر است با خواص و طبع این گوشت در دنیای طب سنتی آشنا شوید.

گوشت گوساله چه خواصی دارد؟

همانطور که می دانید، گوشت‌ها منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می شوند و باید به این نکته توجه داشته باشید که درصد پروتئین موجود در انواع گوشت، از پروتئین‌های گیاهی بیشتر است و با توجه به خواص گوشت قرمز، وجود آن در رژیم غذایی ضروری است.

در واقع پروتئین گوشت دارای آمینو اسید‌هایی است که برای بدن ضروری هستند و از سوی دیگر دارای ویتامین‌های گروه ب، آهن، روی، منیزیم، فسفر، سدیم و کلر نیز است و مصرف آن برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند و همچنین زنان، به ویژه در دوران بارداری بشدت توصیه می شود.

  در میان انواع گوشت گوشت گوساله از جمله بهترین منابع تامین کننده پروتئین محسوب می شود.

توجه داشته باشید که بخش‌های فوقانی بدن گوساله مانند راسته و فیله مقدار کمتری چربی دارد و در مقابل دارای پروتئین بسیار بالایی است و با مصرف این بخش‌ها برای مدت طولانی‌تری احساس سیری دارید و در نتیجه آن، حجم غذای مصرفی‌تان طی روز کاهش می یابد.

براین اساس، کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که افراد دارای اضافه وزن، با مصرف گوشت گوساله می‌توانند وزن کم کنند.

منبع:

youtube.com

آریو صفدریان

متخصص محصولات پروتئینی شامل انواع گوشت دام، پرندگان، ماهی، گوشت های فرآوری شده و... دارنده بهترین نشان قصابی و سال ها در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به گوشتی که تهیه و طبخ می کنند، تولید محتوای حرفه ای انجام می دهم چون بر این باورم محصولات پروتئنی بطور مستقیم بر سلامتی تأثیرگذار هستند. پس چه خوب است که افراد با تصمیمی درست بهترین گوشت را میل نمایند.