اخبار کسب و کار

انواع کارت گرافیک

در هنگام خرید کامپیوتر یا موبایل، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، نوع کارت گرافیک استفاده شده در آن است. زیرا فعالیت یک دستگاه ویدئویی تنها با پردازنده گرافیکی آن امکان پذیر خواهد بود. یعنی تمامی گوشی های هوشمند، کامپیوترها، لپ تاپ ها و تبلت ها نیز برای انجام وظایف خود نیاز به کارت گرافیک خوب دارند. بنابراین، چه بخواهید یک تلفن همراه، لپ تاپ استوک یا آکبند بخرید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید نوع کارت گرافیک و عملکرد دستگاه است.

کارت گرافیک چیست؟

همانطور که گفته شد کارت گرافیک یکی از اجزای اصلی لپ تاپ، کامپیوتر یا تلفن است که در خود یک مجموعه مستقل می سازد. این بخش علاوه بر پردازش تصویر، وظیفه ارائه داده های تصویری و ویدئویی موجود را نیز بر عهده دارد. به عبارت دیگر داده های مورد نظر را به سیگنال های قابل فهم روی صفحه تبدیل می کند و کار پردازنده اصلی دستگاه را آسان می کند. پشتیبانی از طیف گسترده ای از رنگ ها و ارائه کیفیت تصویر بالا از دیگر ویژگی های کارت گرافیک است که در رایانه های گیمینگ و در حین ویرایش ویدیو بسیار مهم است.

خرید کارت گرافیک

برای خرید حتما به فروشگاه های معتبر مانند ای بای مراجعه کنید.

GPU چیست؟

قبل از استفاده از انواع کارت های گرافیک، وظیفه ترجمه و تفسیر داده ها بر عهده قسمت دیگری به نام GPU بود. اما با پیشرفت بیشتر تکنولوژی به خصوص تصاویر و جلوه های ویژه امروزی، GPU پاسخگو نیست و دستگاه کارایی بیشتری دارد، یعنی. کارت گرافیک تعویض کن با این حال، GPU همچنان به عنوان بخشی از کارت گرافیک عمل می کند.

GPU در واقع از کلمه Graphics Processing Unit گرفته شده و به معنای واحد پردازش گرافیکی است. پردازنده گرافیکی یک قطعه تراشه مانند کوچک است که توانایی تولید تصاویر قابل فهم را دارد و متغیر و مغز کارت گرافیک محسوب می شود. یعنی هر چه قدرت تراشه GPU بیشتر باشد، قدرت گرافیکی کارت نیز بیشتر می شود. بنابراین اجرای بازی‌ها و افکت‌های پیچیده روی رایانه‌های بازی نیاز به پردازنده گرافیکی قوی‌تری دارد.

انواع کارت گرافیک

اساساً کارت های گرافیک را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

کارت گرافیک روی برد یا یکپارچه

کارت گرافیک آنبورد همانطور که از نامش پیداست جزئی از واحد پردازش مرکزی (CPU) محسوب نمی شود، بلکه به صورت یکپارچه طراحی و ساخته شده است. در گذشته پردازنده های گرافیکی به صورت تراشه های جداگانه روی مادربرد نصب می شدند و وظیفه ارائه جلوه های بصری را بر عهده داشتند. بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ ها دارای کارت گرافیک داخلی هستند. اگرچه عملکرد گرافیکی این نوع کارت ها چندان قوی نیست و نمی توان آن ها را ارتقا داد، اما برای کارهای معمولی مانند وب گردی، تماشای فیلم و ساخت اسناد مناسب هستند.

کارت گرافیک گسسته

کارت گرافیک گسسته یکی از بهترین انواع کارت های گرافیکی است که عمدتاً برای بازی و سیستم های پیشرفته استفاده می شود. این نوع کارت ها به طور جداگانه در مادربرد تعبیه می شوند و هزینه بیشتری نسبت به سایر سخت افزارهای سیستم دارند. قدرت و سرعت رندر بالا در کنار کیفیتی که ارائه می دهد، ویرایش، ویرایش ویدیو و حتی انجام بازی های پیچیده را آسان تر می کند.

کارت گرافیک خارجی یا eGPU

تجربه رضایت‌بخش استفاده از یک لپ‌تاپ سبک وزن همراه با قابلیت‌های بازی قدرتمند فراتر از تصور شماست. اما استفاده از کارت گرافیک خارجی کاملا غیرممکن است. اگرچه کارت‌های گرافیک eGPU در مقایسه با کارت‌های گسسته عملکرد نسبتاً پایینی از خود نشان می‌دهند. اما همچنان یکی از قدرتمندترین کارت های گرافیک موجود است. این نوع کارت ها را می توان به راحتی از طریق پورت USB-C یا Thunderbolt 3 به لپ تاپ متصل کرد.

برندهای سازنده کارت گرافیک

در حال حاضر بازار انواع مختلف کارت گرافیک است میدان بازی بین بزرگترین سازندگان انویدیا و آتی رادئون می باشد.لازم به ذکر است که کیفیت و عملکرد کارت گرافیک های Nvidia و Radeon یکسان است. و شرکت هایی مانند ASUS، MSI، Gigabyte و INNO3D از تراشه های ساخت این دو شرکت برای تولید کارت گرافیک خود استفاده می کنند.

کارت های گرافیک Nvidia

کارت های گرافیک Nvidia معمولا در سیستم های حرفه ای استفاده می شوند و در سه مدل Quadro، GeForce و Tesla به فروش می رسند. این شرکت رقابت شدیدی با برند AMD دارد و یکی از محبوب ترین تولیدکنندگان کارت و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) محسوب می شود. از خط تولید قدرتمند این برند می توان به سری Titan یا TI اشاره کرد که نسبت به سایرین قدرتمندتر و گرانتر هستند. یکی از جدیدترین کارت های گرافیک تولید شده توسط انویدیا، سری RTX است که قابلیت پشتیبانی از فناوری پیشرفته RAY TRACING را دارد.

کارت های گرافیک AMD

برند AMD یکی از برترین تولیدکنندگان کارت گرافیک در جهان است که به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و عملکرد عالی محصولات خود توانسته محبوبیت و جایگاه منحصر به فردی در بازار کسب کند. در مقایسه با برند انویدیا حتی در چند سال اخیر، مدل ها و فناوری های محصولات آن کمی ضعیف به نظر می رسد اما این مشکل بر کیفیت محصولات آن تاثیری ندارد. برای مثال، کارت‌های گرافیک Type 6000 که با پسوند XT عرضه می‌شوند، از همان فناوری RTX انویدیا استفاده می‌کنند.

انواع کارت گرافیک

انواع اسلات کارت گرافیک روی مادربرد

اسلات های کارت گرافیک در واقع مکان هایی هستند که روی مادربرد برای نصب کارت های گرافیک اضافی نصب می شوند. این اسلات‌هایی هستند که امکان ارتقای کارت گرافیک رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها را فراهم می‌کنند. در بخش زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

PCI (اتصال اجزای جانبی)

اسلات های سری PCI جزو اولین اسلات هایی هستند که به عنوان رابط های موازی روی مادربردها طراحی شده اند. علاوه بر قابلیت افزودن کارت گرافیک، می توانید از پورت های ورودی و خروجی بیشتری نیز به کمک پهنای باند کم آنها بهره مند شوید.

AGP (درگاه گرافیکی شتاب دهنده)

اسلات های AGP از PCI پیشرفته تر هستند و به GPU اجازه دسترسی کامل به حافظه اصلی سیستم را می دهند. از نظر فرکانس، نسخه های سری 2، 3 و Pro این نوع اسلات ها دو یا سه برابر سرعت سری PCI را ارائه می دهند.

PCI-E (PCI Express)

اسلات PCI-E که نسخه بهبود یافته سری PCI است، سرعت انتقال بسیار خوبی دارد و یک رابط سریال محسوب می شود. اندازه شکاف های این نوع اسلات با توجه به میزان پهنای باند با یکدیگر متفاوت است. به عبارت دیگر، هرچه پهنای باند بیشتر باشد، شکاف بزرگتری برای پشتیبانی از آن نیاز است. اسلات‌های PCI-E در محدوده‌های X1، X4، X8 و X16 عرضه می‌شوند که بزرگترین اسلات‌های ممکن در سری X16 هستند.

انواع پورت کارت گرافیک

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید کارت گرافیک باید در نظر گرفت نوع پورت آن است. زیرا کارت گرافیک مورد نیاز باید با پورت مانیتور دستگاه شما مطابقت داشته باشد. البته امروزه اکثر کارت های گرافیکی دارای دو یا چهار پورت خروجی هستند که امکان اتصال آسان به سیستم را فراهم می کند. در زیر به معرفی برخی از این پورت ها می پردازیم:

VGA

یکی از اولین پورت های خروجی کارت گرافیک، پورت سری VGA است که اغلب با نام D-sub شناخته می شود. مخفف Video Graphics Array، این نوع پورت وظیفه انتقال سیگنال های آنالوگ را بر عهده دارد. اگرچه پورت VGA کارایی کمتری نسبت به سایرین دارد، اما عملکرد نسبتاً خوبی را ارائه می دهد.

پورت DVI

پورت DVI که از عبارت Digital Visual Interface مشتق شده است، در واقع یک فرمت اتصال است که برای انتقال تصاویر بدون صدا استفاده می شود. این پورت سیگنال های آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و در فرمت های DVI-D و DVI-I موجود است. یک پورت DVI معمولا روی صفحه های تخت پشتیبانی می شود و برای اتصال کارت گرافیک به صفحه نمایش مناسب است.

پورت HDMI

این نوع پورت برای انتقال محتوای صوتی و تصویری از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می شود و با سیستم هایی مانند تلویزیون، رایانه شخصی، لپ تاپ، کنسول، ست تاپ باکس و … سازگار است. از آنجایی که پورت HDMI با اکثر سیستم ها بسیار سازگار است، یکی از کاربردی ترین راه ها برای اتصال کارت گرافیک به نمایشگر است. همانطور که گفته شد این نوع پورت قابلیت انتقال صدا و تصویر را به صورت همزمان ارائه می دهد.

پورتا DisplayPort

یکی از پورت هایی که اغلب در سیستم ها و کامپیوترهای جدید یافت می شود پورت DisplayPort است. این نوع پورت قابلیت پشتیبانی از کیفیت بالاتر را دارد و قابلیت انتقال صدا، تصویر، ویدئو و سایر افکت ها را به صورت همزمان ارائه می دهد. با توجه به اینکه جامعه امروزی خود را بستری مناسب برای توسعه فناوری‌های مختلف و جایگزینی سیستم‌های قدیمی با سیستم‌های پیشرفته‌تر می‌داند تا با تغییرات، ابزارهای مدرن یا استفاده از تجهیزات همگام شود. بنابراین، شما به یک پورت قدرتمند نیاز دارید که بتواند قدرت پردازشی و تغییرات گرافیکی را افزایش دهد.