آموزش لینک سازی داخلی
من، به شخصه، پس از دو سال وبلاگ نویسی به اهمیت لینکسازی داخلی پی بردم. تا قبل از آن روز، هر روز مقالهای مینوشتم و در وبسایتهای مختلف منتشر میکردم. مینوشتم و منتشر میکردم. این روند به مدت دو سال ادامه داشت!
با گذشت زمان و با خواندن مقالات مختلف حوزه سئو متوجه شدم اگر مقالات جدیدم را با لینکهای داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان وبسایت نیز به مرور کاهش مییابد.
به این ترتیب تصمیم گرفتم که ساخت لینکهای داخلی سایت را آغاز کنم. هر بار که مطلب جدیدی مینوشتم، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک میکردم.
حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ پس از مدتی متوجه شدم آمار بازدید وبسایت به طرز چشمگیری افزایش یافته و میزان نرخ پرش وب سایت بسیار کم شده است. کاربران با کلیک کردن بر روی لینکها به محتوای قدیمی منتقل میشدند و مطلب جدیدی را مطالعه میکردند. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در وبسایت افزایش یابد.
در این مقاله مسئله لینکسازی در داخل سایت که از است را توضیح میدهیم. اگر میخواهید تمام تکنیکهای حرفهای سئوی داخلی را یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم سری به صفحه بزنید.
لینک داخلی یا لینکسازی داخلی چیست؟
اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید به شما بگویم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایتتان را به صفحهای دیگر از وب سایتتان متصل میکند. وقتی شما از صفحات سایتتان به همدیگر لینک میدهید، در حال لینکسازی داخلی هستید.
هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینکها برای پیدا کردن محتوای وبسایت شما استفاده میکنند. اگر لینکی به محتوای جدید وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو آن صفحه را نمیبینند.
البته فقط لینکهای داخل محتوا لینک داخلی حساب نمیشوند. چندین نوع لینک داخلی وجود دارد. لینکهای موجود در صفحه اصلی، منو، پست و … می توانید پیوندهایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید. ما به آن پیوندهای متنی میگوییم. پیوندهای متنی کاربران شما را به محتوای جالب و مرتبط راهنمایی میکند.
به گفته وبسیما هر چه یک صفحه لینکهای بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا میکند. بنابراین، لینکهای داخلی برای سئوی شما بسیار مهم هستند.
انواع لینک داخلی
این لینکها هم به کاربر کمک میکنند که هر چیزی که میخواهد را راحت پیدا کند و هم اعتبار را بین صفحات پخش میکنند (توضیح در بخش بعد).
لینک پاورقی (Footer Link): لینکهای پاورقی هم نوعی لینک هدایتگر هستند که در پایین سایتتان نشان داده میشوند و هر صفحهای از ساتتان را باز کنید، به صورت ثابت وجود دارند. این لینکها صفحاتی از سایت هستند که ممکن است کاربر بخواهد از آنها بازدید کند. مثلاً صفحات تماس با ما، درباره ما، سؤالات متداول و سایر صفحههای مرجع!
لینک داخلی در مقابل لینک خارجی
به نقل از سپید آکادمی همه سایتها و فروشگاههای اینترنتی شامل لینکهای داخلی و خارجی هستند. لینکهای داخلی، صفحات و پستهای سایت شما را به هم متصل میکنند و لینکهای خارجی صفحات شما را به وبسایتهای دیگر متصل میکنند. این مقاله درباره لینکسازی داخلی است. اگر میخواهید لینکسازی خارجی را یاد بگیرید مقاله «» را بخوانید.
لینکهای خارجی برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اعتبار سایت شما را چند برابر میکنند. بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر، رتبه سایت شما را چند پله جابجا میکند.
ما در صفر تا صد لینکسازی و سایر سیگنالهای خارجی را به شما آموزش داده ایم.
پیش از آنکه به سراغ روشهای لینکسازی داخلی برویم، باید بدانید ساخت لینک داخلی چه اهمیتی دارد.
لینکسازی داخلی چرا مهم است؟
قبل از اینکه به اهمیت لینکسازی داخلی برای سئو فکر کنید، باید بدانید که لینکسازی داخلی اول از همه برای ایجاد تجربه خوب برای کاربر است.
وقتی کاربر وارد یک محتوا میشود باید بتواند مطالب مرتبط را پیدا کند، اگر چیزی نیاز به توضیح بیشتر دارد باید لینک داده شود تا کاربر اطلاعات بیشتری کسب کند. در واقع یک مسیر برای کاربر ایجاد میکند تا بتواند به چیزهایی که میخواهد دست پیدا کند.
برای همین است که باید لینکها درست و اصولی و در جای مناسب قرار داده شوند، چون اگر به درد کاربر نخورند، تاثیرشان در سئو هم کم میشود که در بخش بعد توضیح خواهیم داد.
لینکسازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟
لینکسازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای سئو است. شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است، چون به سئوی سایتتان کمک میکند. ساخت لینک داخلی یکی از این روشهای ساده است که میتواند تحول بزرگی در رتبه وبسایت شما ایجاد کند. توجه داشته باشید لینکسازی داخلی به معنی دور زدن قوانین گوگل نیست، بلکه روش بسیار سادهای برای بهبود وضعیت سئوی سایت است.
برخی از مزایای لینکسازی داخلی عبارتند از:
- ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک میکند
از آنجایی که وبسایتها هر روز دارند رشد میکنند و بزرگتر میشوند، محتوای یتیم برای خیلی از آنها یک مسئله است. محتوای یتیم به صفحاتی میگویند که هیچ لینک داخلی به آنها داده نشده است. بدون لینک داخلی، موتورهای جستجو نمیتوانند آنها را پیدا و فهرست کنند.
هرچند امروز وبسایتها دارای نقشه سایت هستند که URL صفحات سایت شما را فهرست میکند، ولی باز هم ممکن است موتورهای جستجو مدت زیادی طول بکشد تا در نهایت به این صفحات برسند. با ساختن لینکهای داخلی به صفحات تازه منتشر شده خود، راههای بیشتری را برای دستیابی به آن محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهید.
فرض کنید لینک محتوای جدید خود را در یکی از صفحات قدیمی خود گذاشتهاید، وقتی که گوگل در حال بررسی آن صفحه است، صفحه جدید شما را میبیند و سریع ایندکس میکند؛ در واقع اگر وبسایت شما لینکسازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، روباتهای گوگل محتوای جدید وبسایتتان را راحت تر پیدا میکنند و عمل خزیدن برای گوگل سریعتر خواهد بود؛ فرآیند ایندکس شدن نیز سریع تر انجام میشود.
- ساخت لینک داخلی، اعتبار را به صفحات داخلی منتقل میکند
معمولاً صفحه اصلی یک وب سایت دارای بیشترین ارزش لینک است زیرا بیشترین بکلینک را دارد. وقتی از صفحه اصلی به صفحات داخلی لینک وجود داشته باشد (که معمولاً در منو و دستهبندی وجود دارد). اعتبار این صفحه بین لینکهای داخلی تقسیم میشود.
زمانی که صفحه اصلی وبسایت شما یک بکلینک دریافت میکند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وبسایتتان منتقل میشود. به این مسئله Link Juice گفته میشود.
اگر به صفحهای لینک داخلی نوفالو داده شده باشد، آن صفحه هیچ اعتباری دریافت نمیکند.
در واقع، الگوریتم موتورهای جستجو بسیار پیچیده تر از آن هستند که اعتبار یک لینک را فقط از طریق Link Juice اندازه گیری کنند. با اینحال نمیتوان گفت که مفهوم Link Juice وجود ندارد. تجربه نشان داده است هرچه ساختار لینکهای داخلی سایت به هم تنیدگی بیشتری داشته باشد، عملکرد وب سایت در نتایج جستجو بهتر خواهد بود.
- لینکسازی داخلی کاربران را به سمت خرید هدایت میکند
درست است که ساخت لینک داخلی در وب سایت، در سئوی سایت تاثیرگذار است ولی در نهایت هدف جذب و خرید کاربر است. لینک سازی داخلی شاید نتواند به طور مستقیم کاربران را به مشتری تبدیل کند، اما قطعاً تاثیر بسیار مثبتی در قیف بازاریابی دارد و مشتریان را به سمت مقصد نهایی هدایت میکند (پیشتر درباره توضیح داده ام).
مثال:
یک نفر در حال گشتن و مطلب خواندن در نت است و درباره قهوه سرچ میکند. مقاله شما را باز میکند و درباره قهوه میخواند. در قسمتی از مقاله شما به کاربر میگویید اگر میخواهید با مقدار درصد خلوص و ترکیب انواع قهوه آشنا شوید لینک زیر را باز کنید. در واقع شما کاربر را در قیف فروش از مرحله کشف به مرحله جلب توجه و مقایسه بردهاید.
در واقع میتوانید با لینکهای مفید به کاربر اطلاعات بیشتر بدهید و او را در مسیر هدفتان هدایت کنید. در انتها میتوانید پیشنهاد خود را هم مطرح کنید و کاربر را به مشتری تبدیل کنید.
یادتان باشد سئو و بهینه سازی سایت برای کاربران انجام میشود و صرفاً تکنیکی برای قرار گرفتن در رتبههای بالای سایت نیست. اگر به تاثیر آموزش لینک سازی داخلی بر سئو اعتقاد ندارید، حداقل آن را برای کاربران وب سایت تان انجام دهید.
- با لینکسازی داخلی، زمان ماندن کاربر در سایت بیشتر میشود
وقتی کاربر لینکهای داخلی شما را باز میکند و مطالب مختلف سایت شما را میخواند، دو تا اتفاق مهم میافتد. زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر و نرخ پرش کمتر میشود که هر دو از فاکتورهای موثر در رتبهبندی گوگل هستند.
هر چه کاربران بیشتر در بین صفحات مختلف حرکت کنند و بیشتر در سایت شما وقت بگذارنند، گوگل اعتبار بیشتری به سایتتان میدهد.
- ترافیک سایت را به محتواهای جدید خود بیاورید
اگر در محتواهای قبلی و پر بازدید خود به محتواهای جدید لینک بدهید، میتوانید بخشی از ترافیک آن صفحه را به صفحه جدید بیاورید. با این کار میتوانید برای این صفحه جدید هم اعتبار جمع کنید.
تقریباً تمام تاثیرات لینک داخل سایت بر سئو را گفتیم. برای آشنایی با سئو و بهینهسازی سایت، میتوانید به مراجعه کنید.
تکنیکها و روشهای ساخت لینک داخلی
خب، اکنون زمان ساخت لینک داخلی فرا رسیده است. اما چطور میخواهید این کار را انجام دهید؟ بهترین روش برای لینکسازی داخلی چیست؟
پیش از هر اقدامی باید دو نکته را رعایت کنید:
- اول اینکه محتوایی در سایتتان وجود داشته باشد. حتی وجود یک مقاله در وبسایت هم کارتان را راه میاندازد و میتوانید لینکسازی داخلی را از همین نقطه آغاز کنید.
- دوم اینکه اگر میخواهید لینکسازی داخلی بهترین نتیجه را داشته باشد، بهتر است به صورت مرتب محتوای وبسایت خود را بروزرسانی کنید. انتشار محتوای جدید در وب سایت، اولین و مهمترین قسمت در ایندکس شدن سایت است.
خب، آمادهاید کار را شروع کنیم؟
در صفحات خود به محتوای مرتبط لینک بدهید
بهترین نوع ساخت لینک داخلی این است که یک مقاله را به مقالهای دیگر لینک دهید. این کار باعث میشود که ساختار لینکهای داخلی وبسایت قدرتمند شود (با به اصطلاح به صورت ریشهای شود).
درست است که لینکهای داخلی خیلی مهم است ولی نباید بدون اصول و بیحساب کتاب وارد صفحات شود. لینکهای شما باید مرتبط به موضوع محتوا یا مرتبط به پاراگرافی باشد که در مقاله وجود دارد.
وقتی کاربر در حال خواندن مقاله شماست، ممکن است بعضی قسمتها برایش مبهم باشد و شما نتوانید در این مقاله کامل توضیح دهید یا اینکه بخواهید مطالب بیشتری در رابطه با این موضوع به کاربر پیشنهاد بدهید، در این صورت لینک داخلی مقالات را قرار میدهید.
لینکهای نامرتبط، هم گوگل را سردرگم میکند و هم تجربه بدی برای کاربر میسازد.
در لینک های داخلی سایت از انکرتکست مناسب استفاده کنید
یکی دیگر از جنبههای لینک بیلدینگ داخلی که باید در نظر گرفته شود است. در واقع انکر تکستها با اضافه کردن کلمات کلیدی و محتوا به لینک، ارزش لینک را ارتقا میدهند. مطمئناً موتور جستجوی گوگل در زمان ایندکس کردن، انکر تکستها را نیز لحاظ میکنند (در هر صورت انکرتکست نیز بخشی از ساختار یک لینک است).
سعی کنید از عبارات و کلماتی به عنوان انکرتکست استفاده کنید که صفحه مقصد را توصیف میکنند.
این لینکها به خزندههای گوگل کمک میکنند تا سایت شما را درک کنند، همچنین کاربران هم متن لینک را میخوانند و روی آن کلیک میکنند. بنابراین باید از انکرتکستی استفاده کنید که مستقیماً با محتوای صفحه لینک شده مرتبط باشد.
شما با 2 روش میتوانید لینک داخلی ایجاد کنید:
- میتوانید به کلمات و عبارات داخل جمله لینک بدهید که اگر خواننده آن درباره این موضوع را نمیدانست، وارد لینک شود. مثل همین کلمه انکرتکستی که اول این بخش لینک شده به مقاله «انکرتکست چیست» تا خواننده اگر اطلاعاتی نداشت وارد لینک شود.
- یا اینکه جمله را تمام کنیم و بگوییم: برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله «» مراجعه کنید.
خب، اما سوال دیگری که پیش میآید این است که در روند ساخت لینک داخلی برای صفحات وب سایت، چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟
- سعی نکنید که همیشه صفحات وبسایت خود را با انکر تکستهای تطبیق دقیق (Exact Match) به یکدیگر لینک کنید. گوگل، استفاده مکرر از انکرتکست Exact Match را به شدت نهی میکند. این کار میتواند باعث جریمه شدن وبسایتتان شود؛ بنابراین سعی کنید انکرتکستهای متنوع داشته باشید.
- در لینکهای داخلی سایت از انکر تکستهای عمومی مانند «اینجا را کلیک کنید» یا «اطلاعات بیشتر» استفاده نکنید. انکر تکستهای عمومی هیچ ارزشی برای لینکهایتان ندارند.
- دقت داشته باشید انکر تکستتان نباید یک جمله خیلی طولانی باشد. هیچ وقت (تکرار میکنم هیچ وقت!) یک پاراگراف را به طور کامل به یک صفحه لینک نکنید. این کار تجربه کاربری بدی به بازدیدکنندگان ارائه میکند. بهتر است انکرتکستتان از یک یا چند کلمه تشکیل شده باشد.
در پست های جدید وبلاگ به چهار یا پنج پست قدیمی لینک دهید
زمانی که پست جدیدی در وبلاگتان منتشر میکنید، محتوای آن باید حداقل به چهار یا پنج پست قدیمی وبلاگ لینک شده باشد. شاید بپرسید دلیل این کار چیست؟
همانطور که در یکی از مقالات نوین، را بررسی کردیم یکی از فاکتورهای مهم در رتبه گرفتن وب سایت، انتشار مداوم مقالات جدید در وبلاگ است. گوگل وبسایتها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبهبندی میکند. هرچه فعالیت شما در زمینه تولید محتوا بیشتر باشد، مطمئناً رتبه وبسایت بهتری خواهید داشت.
سایروس شِپِرد، یکی از متخصصان سئوی MOZ عقیده دارد:
لینکهایی که در محتوای تازه قرار دارند، ارزش بسیاری به صفحات وبسایت میدهند.
اگر بتوانید در مقالات جدید به پستهای قدیمیتان لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش چشمگیری خواهد داشت.
محتوای قدیمی سایت را با لینکهای داخلی جدید بروزرسانی کنید
وقتی محتوای جدیدی تولید میکنید، محتواهای قدیمی مرتبط را پیدا کنید و به صفحه جدید لینک بزنید. (اگر برای کاربر مفید است لینک بدهید و بزور لینکسازی نکنید)
بهروزرسانی محتوای قدیمی سایت یکی از روشهای موثر سئو برای افزایش ترافیک سایت است. حتی در سال 2015 بهروزرسانی جدیدی به نام Freshness به هستۀ موتور جستجوی گوگل اضافه شد که تازگی محتوای شما را بررسی میکند و در صورت لزوم امتیازی را برای آن در نظر میگیرد.
حال اگر شما بتوانید این روش را با تکنیک ساخت لینک داخلی ادغام کنید، مطمئناً نتایج بهتری خواهید گرفت. زمانی که شما محتوای قدیمیتان را بهروزرسانی میکنید، رباتهای خزنده گوگل یک بار دیگر آن محتوا را بررسی و ایندکس میکنند. همین امر باعث میشود شانس بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، افزایش یابد. اگر لینک مقالات جدید در آن قرار دهید، رباتها به محتوای جدید شما هم وارد میشوند.
در جای مناسب لینک بسازید
لینکهای داخلی را در کجای متن قرار بدهیم؟
همانطور که گفتیم لینکسازی داخلی اول از همه برای کاربر انجام میشود. پس کلاً جایگاههای مشخص را فراموش کنید و فقط کاربر را درنظر بگیرید. با این استدلال، در هر قسمتی از محتوا که فکر میکنید برای توضیح بهتر موضوع باید مقاله دیگری به کاربر معرفی کنید، لینک بسازید.
اگر دقت کنید در همین مقاله هرجا نیاز به توضیح مفهوم دیگری از سئو بوده، یک لینک داخلی به مقاله مرتبط داده شده است.
در ساختن لینکهای داخلی زیادهروی نکنید
در صفحات خود بیش از حد لینک نسازید؛ این کار نه تنها هیچ کمکی به کاربر نمیکند بلکه تجربه کاربری را هم خراب میکند. اگر جایی با یک توضیح کوچک نیاز کاربر برطرف میشود، لینک ندهید و با توضیح کوتاه جواب کاربر را بدهید. سعی کنید انکرتکست تکراری نداشته باشید و به صفحات تکراری هم لینک ندهید.
لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند
این نکته کاملاً ساده است. به لینکهای داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. در صورتی که لینک داخلی سایتتان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد. البته که همچنان ترافیک سایت به سمت صفحه لینک شده هدایت میشود و زمان ماندن کاربر در سایت افزایش پیدا میکند ولی دیگر از انتقال ارزش و اعتبار صفحات به لینک جدید خبری نیست
اگر صفحهای آنقدر برایتان ارزشمند نیست که در نتایج گوگل باشد، میتوانید آن را نوفالو کنید.
به صفحات ارزشمند وب سایتتان لینک بدهید
آیا در وبسایتتان صفحهای دارید که کاربران با دیدنش با شما تماس میگیرند؟ اگر پاسختان مثبت است، حتماً به این صفحه لینک داخلی بدهید. در وبسایت نوین، مقالات خوب متعددی وجود دارند که نرخ تبدیل ما را افزایش دادهاند و ما در جایگاههای مناسب به آن لینک دادهایم.
این نقطه، دقیقاً همان جایی است که ساخت لینک داخلی ارزشی فراتر از سئو دارد. چنین لینکهای داخلی میتوانند نرخ تبدیل و میزان درآمد وبسایتتان را افزایش دهند. اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب سایت تان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!