اخبار کسب و کار

انواع برندهای اینورتر در بازار ایران

اینورتر در لغت به معنای معکوس است و وسیله ای است که جریان برق مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند. از همان روزهای اولیه اختراع الکتریسیته، الکتریسیته جریان متناوب به سادگی به برق جریان مستقیم تبدیل می شد، اما در دهه های اخیر امکان تبدیل برق جریان مستقیم به جریان متناوب با کمک مبدل های فرکانس فراهم شده است.

سرمایه گذاران سه هدف اصلی دارند که به این نام ها شناخته می شوند:

مبدل برق خودرو: مبدل برای تبدیل برق 12 ولت DC خودرو به برق شهری

جوش اینورتر: برای اهداف جوشکاری استفاده می شود.

کنترل کننده سرعت الکتروموتور و پمپ: برای کنترل انواع الکتروموتور و پمپ های صنعتی و خانگی استفاده می شود.

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک اینورتر، ابتدا باید تفاوت بین جریان AC و DC و نحوه تبدیل این دو جریان به یکدیگر برای صرفه جویی در انرژی را درک کنید. تفاوت جریان متناوب و جریان الکتریکی در این است که در جریان متناوب قطب های مثبت و منفی به طور پیوسته متناوب می شوند، تعداد تغییرات قطب در ثانیه فرکانس نامیده می شود و واحد آن هرتز است. مثلا در ایران فرکانس برق شهر 50 هرتز است یعنی قطب مثبت و منفی برق در یک ثانیه 50 بار تغییر می کند.

دلیل اینکه جریان شهری از نوع متناوب است، اولاً متناوب بودن ناشی از حرکت چرخشی ژنراتورهای تولید شده در نیروگاه هاست و دلیل دوم و مهم ترین دلیل آن افت جریان متناوب است. جهت الکترون ها به دلیل تغییر توان در مقایسه با جریان مستقیم بسیار کوچکتر است. برای اینکه بفهمیم چرا جریان متناوب کم می شود اگر با دست سنگی را پرتاب کنیم حداکثر 10 متر حرکت می کند اما اگر سنگ دیگری اضافه کنیم و قلاب سنگی درست کنیم و پرتاب کنیم حرکت می کند. ولتاژ AC در فواصل بسیار طولانی معمولاً در ایران 220 ولت یا در ژاپن 110 ولت است. در ولتاژ 220 ولت تلفات تجهیزات الکتریکی کمتر و در ولتاژ 110 ولت تلفات جانی کمتر است.

استفاده از اینورتر

اینورترها اغلب در برق شهری و همچنین کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می شوند. مشکل اصلی جریان AC این است که این نوع جریان را نمی توان برای استفاده در آینده ذخیره کرد. بنابراین اکنون اینورتر به جریان مستقیم تبدیل می شود و جریان مستقیم در باتری ذخیره می شود و سپس هر زمان که به جریان متناوب نیاز باشد، جریان مستقیم ذخیره شده برای استفاده در دستگاه هایی که با جریان متناوب کار می کنند به جریان متناوب تبدیل می شود. درایوها برای تغییر جریان مستقیم با تغییر جریان با ولتاژها، تعداد فازها و فرکانس های مختلف استفاده می شوند.

وسیله ای برای کاهش مصرف برق کولر گازی

برای مثال از کولر گازی برای خنک کردن اتاق در تابستان استفاده می کنیم و کولر را طوری تنظیم می کنیم که دمای اتاق در حدود 24 درجه باشد.

در چیلرهای غیر اینورتر، چیلر چرخه روشن و خاموش می شود تا دمای اتاق در حدود یک دمای تنظیم شده حفظ شود. بنابراین زمانی که دمای اتاق خنک تر از دمای تنظیم شده باشد، کولر خاموش می شود و زمانی که دمای اتاق کمی بالاتر از دمای تنظیم شده باشد، فن روشن می شود و تا تنظیم دما به کار خود ادامه می دهد. . خنک می شود و دوباره بسته می شود. تا زمانی که هوا گرم شود و چرخه ادامه یابد. این روشن و خاموش شدن ثابت باعث کوتاه شدن عمر کولر و افزایش مصرف انرژی به دلیل گشتاور راه اندازی بالا می شود.

در کولر گازی اینورتر ابتدا AC 220 ولت 50 هرتز توسط اینورتر به 220 ولت DC تبدیل می شود که به معنای حذف فرکانس است. فرض کنید دمای خنک‌تر را روی 24 درجه تنظیم کرده‌ایم. اگر صبح است و دمای محیط خنک است، موتور باید با قدرت و سرعت کمتری کار کند و اگر بعد از ظهر است و دمای محیط بالا است، موتور باید با قدرت و سرعت بالاتر کار کند. . سنسورهای مورد استفاده تشخیص می دهند که موتور برای کار کردن به چه قدرت و سرعتی نیاز دارد و درایو برق 220 ولت DC را به ولتاژ AC و هر فرکانسی که با توان و سرعت شناسایی شده مطابقت دارد تبدیل می کند. در نتیجه بدون روشن و خاموش کردن کولر دمای محیط در دمای تنظیم شده باقی می ماند و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

اینورتر چگونه کار می کند؟

می گوییم اینورتر DC را به AC تبدیل می کند. برای درک نحوه عملکرد یک واحد، ابتدا باید نحوه عملکرد ژنراتورها و ترانسفورماتورها و تفاوت بین این دو را یاد بگیریم.

ژنراتور یک دستگاه الکتریکی دوار است که انرژی مکانیکی را از طریق پدیده طبیعی الکتریسیته الکترومغناطیسی (مانند دینام دوچرخه) به الکتریسیته جریان متناوب تبدیل می کند. یک ژنراتور معمولاً از یک سیم پیچ و یک آهنربا تشکیل شده است که در نزدیکی آن می چرخد. به محض نزدیک شدن قطب های آهنربا به سیم، جریان القایی در سیم ایجاد می شود که در خلاف جهت چرخش آهنربا جریان می یابد.

تفاوت اینورتر و درایو

اینورتر در بازار موتور اشتباه گرفته شده است. دلیل آن این است که قبل از اینکه کنترل سرعت موتور AC وجود داشته باشد، تمام طراحی های کنترل سرعت با موتورهای DC انجام می شد. دو روش برای تنظیم سرعت موتور DC وجود دارد:

مقاومت متغیر: به این ترتیب سرعت موتور با افزایش و کاهش ولتاژ کنترل می شود. به عنوان مثال، اجازه دهید 12 ولت را به یک موتور 24 ولتی تامین کنیم. عملکرد افزایش و کاهش ولتاژ توسط یک مقاومت متغیر انجام می شود. در این حالت کاهش درایو زیاد است. به عنوان مثال، اگر دور در دقیقه خیلی کم باشد، موتور قدرت کافی برای حرکت نخواهد داشت.

درایور: کنترل از راه دور با روشن و خاموش کردن موتور انجام می شود. این روش را روش PWM می نامند. این کار توسط یک برد مدار به نام درایور انجام می شود. این روش گشتاور کمتری نسبت به قبل از دست می دهد.

انواع برندهای اینورتر در بازار ایران
انواع برندهای اینورتر در بازار ایران

انواع برندهای اینورتر پنتاکس در بازار ایران

در صورت تمایل به خرید برندها فروشگاه فنی و مهندسی ثامن را به شما معرفی می کنیم.

اینورتر اروپایی

زیمنس و دانفوس تولید کنندگان اصلی تولید کنندگان کنترل از راه دور هستند. زیمنس یک شرکت چند ملیتی آلمانی است که دفتر مرکزی آن در مونیخ قرار دارد. این شرکت طیف گسترده ای از ساعت ها را تولید می کند و تعمیرات پیشگیرانه را برای صنایع مختلف با سیستم های پیشرفته انجام می دهد. در سال 2018، زیمنس یک سرویس درایو جدید به نام Extended Exchange راه اندازی کرد تا به مشتریان کمک کند تا درایوهای Sinamics را تا هفت سال حفظ کنند.

شرکت هلندی Danfoss یکی دیگر از شرکت هایی است که محصولاتی را با فعالیت در بیش از 100 کشور جهان به فروش می رساند. این شرکت دارای 72 کارخانه و حدود 23 مرکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان است. در سال 2019، دانفوس فناوری UQM را خریداری کرد که در موتورها و اینورترها با قدرت تا 250 کیلووات تخصص دارد.

اینورتر کره ای

ADT-iMASTER، iMaster و LS از معروف ترین برندهای کره ای در ایران هستند. اینورتر Imaster اینورتر ADT نیز نامیده می شود. با توجه به کیفیت رقابتی ریموت کنترل های برند اروپایی و قیمت مناسب، در سال های اخیر تعداد زیادی از آن ها در صنعت مورد استفاده قرار گرفته اند که سهم قابل توجهی از آن ها LS است.

اینورتر سینوا

اینورترهای چینی آنقدر زیاد است که تنها در شنژن حدود 11000 برند وجود دارد. می توان گفت مهمترین نکته INVT است که کیفیت خوبی را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد.

اینورتر ایرانی

اینورترهای ایرانی که امروزه متداول شده اند گستره وسیعی ندارند اما می توان به اینورترهای زیما و پروتو صنعت اشاره کرد. اما علاوه بر این پانل ها در ایران نیز مونتاژ می شوند که کیفیت بالا و قیمت بسیار مقرون به صرفه از ویژگی های آن ها می باشد. نمونه ای از این درایو اینورتر پنتاکس است که می توانید آن را با بهترین قیمت در وب سایت ثامن خریداری کنید.

اینورتر آمریکایی

به دلیل عملکرد پایدار، ترکیب بهینه عملکردها و فناوری کنترل برداری، ویژگی های متغیر عالی و تولید انبوه، این اینورترها جایگاه مهمی را در بازار بین المللی VFD به خود اختصاص داده اند. محبوب ترین برندها ABB و Allen-Bradley، گروه دیگری از Rockwell هستند.