اخبار کسب و کارعمومی

مزایای خرید اینورتر جوشکاری و استفاده از انواع آن

نوع جدیدی از دستگاه های جوشکاری هستند که دارای مزیت های بی شماری در مقایسه با دستگاه های جوشکاری قدیمی هستند .

در این مقاله به اینورتر می پردازیم .

سایز کوچک و وزن سبک

اغلب دارای سایز کوچک هستند.

وزن سبک در دستگاه های جوش اینورتر از دیگر مزیت های این دستگاه ها است.

وزن سبک و همچنین سایز کوچک  باعث می شود در استفاده از مواد سازنده صرفه جویی شود .

همچنین این دو خصوصیت قابلیت حمل و راحتی جابجایی آن ها را افزایش می دهد . ویژگی پایه ای دستگاه های جوش اینورتر فرکانس کاری بالای آن ها است .

این امر مزیت های زیادی با خود همراه دارد . ترانسفورماتور ، سیم پیچی اصلی یا سیم پیچی ثانویه ، پتانسیل الکتریکی ( E ) ، فرکانس جریان ( F ) ، چگالی فلوکس مغناطیسی ( B ) ، ناحیه مغزی فلزی ( S ) و سیم پیچی ( W) معادل E = 4.44fBSW است .

ولتاژ نهایی سیم پیچی در حدود U~e = 4.44 fbsw است .

زمانی که مقدار B مشخص شود ، اگر مقدار f را افزایش دهید ، مقدار S کاهش پیدا می کند ، w کاهش پیدا می کند ، در نتیجه وزن و حجم ترانسفروماتور بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند .

از آنجایی که فرکانس اینورتر جوشکاری و تجهیزات برش بسیار بیشتر از فرکانس منبع برق ( 300 ~ 2000 ) است ، حجم و وزن ترانسفورماتور بسیار کاهش پیدا می کند .

از آنجایی که فرکانس دستگاه جوشکاری اینورتر خیلی بالاتر از فرکانس کاری آن است ، بنابراین سایز  و وزن آن به شدت کاهش پیدا می کند .

همچنین با افزایش چشم گیر فرکانس کاری ، سایز راکتور و وزن آن بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند .

کنترل منعطف دستگاه جوش اینورتر

دستگاه های جوش اینورتر از دستگاه های منبع برق نیمه هادی گرداننده با الکتریسیته استفاده می کنند .

آن ها بصورت دقیق سایز جریان را در واحد میکرو ثانیه کنترل می کنند . کنترل دقیق جریان باعث افزایش کیفیت جوشکاری و برشکاری می شود . همچنین کنترل دقیق جریان نیاز بسیاری از متدهای متفاوت جوشکاری است .

جریان الکتریکی دستگاه های جوش قدیمی ، تنها با ترانسفورماتور و بصورت دستی قابل تنظیم بودند .

اینگونه تنظیم های دستی باعث می شد به طور دقیق نتوان فرایند جوشکاری را کنترل کرد . درنتیجه رفع نیازهای جوشکاری در آن ها به سختی قابل اجرا بود .

از دیگر مزایای استفاده از اینورتر جوشکاری این است که به راحتی می توان این دستگاه ها را تنظیم کرد و پروژه را با آن ها انجام داد .

آن ها دارای تنظیم کننده های توان هستند و شما می توانید هر زمان به انرژی بیشتری نیاز داشتید به راحتی آن ها را تغییر دهید .

صرفه جویی در مصرف انرژی و کارایی بالا

ترانسفورماتور ها و راکتورهای  به طور قابل توجهی سایز و وزن دستگاه را کاهش می دهند .

همچنین از دست رفتن نیرو ( بطور عمده از دست رفتن هسته مغناطیسی و ذخیره انرژی هادی ها ) نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند .

در این صورت خروجی موثر نیرو چیزی حدود 82 درصد الی 93 درصد خواهد شد .

در ماشین های جوشکاری قدیمی خروجی موثر نیرو تنها 40 درصد یا 60 درصد بود . این خود نشان دهنده هدر رفت منابع برق است .

مزیت صرفه جویی در مصرف برق از فاکتورهای بسیار مهم هنگام انتخاب دستگاه جوش است .

مزیت دیگر دستگاه های جوش اینورتر استفاده از منبع برق کم است . آن ها حتی می توانند با جریان های برق خانگی نیز کار کنند .

مصرف برق کم این واحد های جوشکاری به فرد جوشکار اجازه می دهد به راحتی آن ها را به پریزهای برق نرمال دیواری وصل کند در نتیجه آن ها جریان ولتاژ بالایی نمی خواهند تا درست کار کنند .

مصرف برق بهینه واحد های جوشکاری اینورتر سبب صرفه جویی در هزینه برق می شود که مزیت بزرگی به حساب می آید .

همچنین سرعت انجام جوشکاری با استفاده از اینورتر جوشکاری بسیار بالا است .

پایداری جریان و ولتاژ خروجی

قوس در آن ها پیوشته و مداوم نیست در نتیجه مدت زمان گرم شدن قطعه کاری طولانی تر می شود و قدرت جوش کاهش پیدا می کند .

توانایی تولید جریان خروجی ثابت سبب کاهش  و در نتیجه خروجی تمیز جوش خواهد شد .

دستگاه های جوشکاری اینورتر اغلب دارای قابلیت  هستند و از این رو پایداری قوس را بهبود می دهند .

آن ها با استفاد از این تکنولوژی از چسبیدن  به  جلوگیری می کنند و در نتیجه در زمان انجام جوشکاری نیز صرفه جویی می کنند .

یک نکته کوچک اما بسیار کاربردی در اینورتر های جوشکاری شروع قوس بسیار راحت در آن ها است که سبب انجام  بسیار راحت و کارا می شود .

آن ها دارای ویژگی  هستند که سبب می شود شروع  بسیار عالی داشته باشند . این ویژگی مخصوصا در کار کردن با الکترودهای سخت که باعث بوجود آمدن مشکل در طول فرایند می شود بسیار جذاب است .

راحتی استفاده از اینورتر جوشکاری

گاهی اوقات تصور می شود که کار کردن با اینورتر جوشکاری برای افرادی که تجربه کافی ندارند سخت است اما ، این واحد های جوشکاری قابلیت هایی را ارائه می دهند که استفاده از آن ها را آسان می کند .

اغلب اینورترهای جوشکاری از صدمات وارده به دستگاه در مقابل ریسک هایی مانند سربار ولتاژ ، سربار جریان و افزایش دمای بیش از حد محافظت می کنند .

راحتی کار کردن با دستگاه یک ویژگی بسیار عالی در دستگاه های جوش اینورتر است .

آن ها اغلب دارای فن بسیار قوی برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه ، محافظت اتوماتیک در مقابل ولتاژ های بالا و دماهای بالا هستند .

مدل هایی از دستگاه های جوش اینورتر صدا زیادی تولید نمی کنند .

همچنین نرخ  دستگاه های جوشکاری اینورتر بالا است و سبب می شود بتوان تعداد زیادی پروژه را در زمان های متمادی و بدون خاموش کردن دستگاه انجام داد .

بیشتر معایب  مربوط به کامپوننت های زیاد الکتریکی آن است .

ساختار اینورتر جوشکاری پیچیده است ، اشکال زدایی فرایند تولید ، تست و همچنین تنظیم پارامترهای دستگاه نیز در اینورتر جوشکاری سخت است .

دستگاه های جوش اینورتر از جریان های منظم استفاده می کنند زیرا آن ها دارای کامپوننت های با تکنولوژی بالا هستند .

این خاصیت دستگاه های جوش اینورتر را در مقایسه با سایر دستگاه های جوشکاری شکننده می کند . دلیل شکستگی گاه و بی گاه آن ها به دلیل سرعت بالای فرسوده شدن آن ها است . این بدان معناست که با گذشت زمان باید هزینه ای برای تعمیر قطعات آسیب دیده و یا خریدن قطعات تازه بپردازید .

یک  عادی دارای ساختار ساده ای است و در طولانی مدت بیشتر می توانید به آن اعتماد کنید .

همچنین میزان هزینه ای که برای آن ها صرف می شود اندک است و اغلب با شکست مواجه نمی شوند .

در این جاست که باید تصمیم بگیرد سایز و حجم و اندازه دستگاه برای شما مهم است یا اینکه آن ها در اولویت های بعدی هستند . اینورتر جوشکاری چیست؟ این ابزار نسل جدید دستگاه جوش است و با وجود وزن سبک و کیفیت بالایی که در جوش دارد، در بسیاری از فعالیت های جوشکاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. منبع تغذیه این ابزار قدرت ایجاد جریان بالا برای جوشکاری را فراهم می کند. این دستگاه در قیاس با مدل های قدیمی که ما می شناسیم از مزایای زیادی برخوردار است. در اینورترهای جوشکاری تکنولوژی سیلیکون جایگزین رکتیفایرهای مس / آلومینیوم سنگین دستگاه های جوش سنتی شده است. مزایای اینورتر جوشکاری چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

زمانی که برای اولین بار معرفی شد مانند هر فناوری نوظهور مشکلاتی داشت که نمیتوان انکار کرد. اما با گذشت زمان تکنولوژی اینورترها به طور مداوم پیشرفت کرد و امروز به یک فناوری قابل اعتماد و کم هزینه تبدیل شده که مزایای بسیاری دارد. در ادامه این مقاله مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده که مانند یک کیف دستی میتوان آن را به همه جا حمل نمود. در اینورتر جوشکاری از مبدل های بسیار کوچکتر نسبت به دستگاه های جوش قدیمی استفاده شده، به همین علت سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد که دستگاه های جوش سنتی همواره با آن مشکل داشتند.

علاوه بر این، اینورتر جوشکاری به توان کمتری برای کار احتیاج دارد و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود. نیاز کمتر به جریان الکتریکی این امکان را فراهم میکند که اینورتر جوشکاری را به هر پریز برق عادی وصل نمایید و مشغول کار شوید. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت و این مورد یکی دیگر از مزایای اینورتر جوشکاری محسوب می شود.

کاربر در حال کار با اینورتر جوشکاری

مصرف انرژی کمتر به معنی صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرژی مصرفی است. همچنین اینورتر جوشکاری به نسبت دستگاه های جوشکاری خیلی بهتر نوسانهای برق را تحمل میکند و البته باعث میشود عملیات جوشکاری سریع تر و بهتری را فراهم مینماید.

از آنجا که اینورتر جوشکاری جریان خروجی منظم دارد، امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد و کاربر میتواند متناسب با قطعه کار و نوع جوشکاری جریان خروجی را تنظیم نماید. به عنوان مثال گاهی در دستگاه های جوش میگ تنظیمات درجه دو قدرت کافی فراهم نمیکند و درجه سه بیش از اندازه است. در چنین جاهایی ارزش اینورتر جوشکاری مشخص میشود.

البته نمیتوان گفت اینورترهای جوشکاری کامل ترین ابزار جوشکاری هستند و برای هر نوع عملیات جوشکاری بهترین گزینه اند. در حقیقت اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات پیشرفته الکترونیکی که دارد می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند. این ادعا تا حدی صحیح است که اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند و بنابراین آسیب پذیرتر بوده و عمر مفید کمتری دارند.

از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده تری دارند، در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان اینگونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد. البته انتخاب نوع و مدل ابزار جوشکاری به نوع شغل و عملیات متداول جوشکاری شما نیز وابسته خواهد بود.

با توجه به مزایای اینورتر جوشکاری؛ اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد و از دید مالی به قضیه نگاه نمیکنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر فناوری IGBT مدرن ترین تکنولوژی در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند. استفاده از تکنولوژی IGBT از دیگر مزایای اینورتر جوشکاری می باشد که در ادامه به معرفی این فناوری خواهیم پرداخت.

تکنولوژی IGBT چیست؟

اینورتر جوشکاری که از تکنولوژی IGBT برخوردار است

عملکرد اینورتر جوشکاری

نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که برق شهری تک فاز یا سه فاز را دریافت کرده و به جریان DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند. پس از آن این جریان به قسمت اینورتری وارد شده و مجددا به جریان متناوب با فرکانس بالا تبدیل می شود. در انتها این جریان بعد از عبور از مبدل های هسته تغییر کرده و مجددا به جریان مستقیم تبدیل می شود. سپس جریانی ایجاد خواهد شد که با حفظ همان فرکانس بالا، ولتاژ و پالس های نامطلوب و بد جریان برق را از بین برده و به جریان بیشتری برای عملیات جوشکاری تبدیل می شود.

در بخش بالا مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار دادیم. انواع مختلفی از اینورتر جوشکاری در وبسایت رونیکس موجود هستند که تعدادی از آنها را شما عزیزان می توانید در پایین مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک بر روی یکی از محصولات وارد صفحه مربوط به این ابزار شوید.

لوازم جانبی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه اینورتر جوشکاری معمولا به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می شود. انبر الکترود گیر وظیفه نگه داشتن الکترود با شماره های مختلف را داشته و کابل آن نیز وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین جهت بهبود کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت جریان تولیدی اینورتر جوش است که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم با کیفیت آن می باشد. در صورتی که کابل دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، احتمال سوختن آن وجود خواهد داشت.

لوازم جانبی و متعلقات اینورتر جوشکاری

نکات ایمنی استفاده از دستگاه جوش اینورتر

جوشکاری قوس الکتریک در واقع یک مدار برقی با شدت جریان بالا می باشد که در صورت لمس این مدار و قرار گیری در میان آن موجب شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ می شود. بنابراین توصیه می شود به این نکته توجه نمایید و به هیچ عنوان مدار را لمس نکنید و از دستکش ایمنی و مناسبی استفاده نمایید.

با توجه به این که اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود می تواند باعث آسیب به چشم و به اصطلاح برق زدگی چشم شود و حتی سوختگی پوست را به دنبال داشته باشد؛ لازم است تا در هنگام کار با اینورتر جوش حتما از ماسک و لباس مناسب استفاده شود.

ذوب الکترود به دلیل سوختن لایه محافظ با میزان قابل توجهی دود و گاز همراه است که می تواند در محیط های بسته باعث مشکلات تنفسی گردد. بنابراین لازم است تا محیط جوشکاری از تهویه مناسبی برخوردار باشد. از این نوع جوش در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، استفاده نکنید. همچنین با توجه پرتاب شدن جرقه در هنگام جوشکاری دستگاه را در مجاورت اشیا قابل اشتعال قرار ندهید.

اجاره دستگاه جوش به افرادی که یک جوشکاری ساده دارند و برای همیشه نیازی به بهره گیری از دستگاه جوش ندارند، بسیار کاربردی است.

مزایای خرید اینورتر جوشکاری و استفاده از انواع آن

سؤالات متداول

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری چیست؟

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده است.

فناوری IGBT چیست؟

این تکنولوژی وظیفه افزایش فرکانس را بر عهده دارد. در واقع این تکنولوژی نوعی ترانزیستور دو قطبی به همراه گیت ایزوله شده است که دارای عملکردی در ولتاژ و جریان های زیاد و سرعت سوئیچینگ می باشد.

لوازم جانبی اینورتر جوشکاری چیست؟

دستگاه اینورتر جوشکاری معمولا به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می شود.

جمع بندی

در بخش بالا مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار دادیم و دانستید که این دستگاه با برخورداری از تکنولوژی های متنوع نسبت به سایر دستگاه های جوش کاربردی تر و مقرون به صرفه تر است. با توجه به کاربرد گسترده اینورتر جوشکاری انواع مختلفی از این دستگاه توسط برندهای مختلفی تولید شده است. رونیکس نمونه های موفقی از این دستگاه جوشکاری را تولید و روانه بازار ابزار کرده است که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این محصولات در وبسایت رونیکس موجود هستند. شما عزیزان تعدادی از آنها را می توانید در پایین مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک بر روی هریک از محصولات وارد صفحه مربوط به این ابزار شوید.

 

و نگهداری آن ها با توجه به سرویس هایی که باید برای آن ها انجام شود گران قیمت است .

همچنین مدل هایی که برای استفاده خانگی طراحی شده اند برای رسیدن به هدف دمایی از سیکل های دوره ای کوتاه استفاده می کنند ، این امر سبب می شود دمای اتاقی که در آن کار می کنند تغییرات متفاوتی داشته باشد .