اخبار کسب و کارعمومی

معنی کلمه دامپ و پامپ در ارز دیجیتال

کدام ارزهای دیجیتال پامپ و دامپ داشتند؟

بالا ببر و بفروش؛ ممکن است تا به امروز چیزهای متنوعی در مورد دو اصطلاح پامپ (Pump) و دامپ (Dump) یا همان بالا ببر و بفروش شنیده باشید. دو اصطلاح که در بازارهای مالی کاربرد فراوانی دارند و به دلیل افزایش محبوبیت این بازارها بیش از پیش عناوین آن‌ها به گوش می‌رسد. پامپ و دامپ دو استراتژی غیراخلاقی و کلاهبردارانه هستند که هر سرمایه گذاری باید به خوبی از وجود آن‌ها آگاه بوده و برای مواجه با آن‌ها آماده باشد.

شاید بگویید من که قصد سو استفاده یا کسب درآمد از روش‌های غیراخلاقی را ندارم، اما فراموش نکنید که همیشه در بازار افراد سودجو و کلاهبردار پیدا می‌شوند و شما برای مقابله با آن‌ها و حفاظت از دارایی‌های خود، باید همه جوره از چم خمِ حقه‌ و حربه‌های آن‌‎ها آشنایی داشته باشید.

پس حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه اموال خود را از شر پامپ و دامپ و افرادی که برای دارایی‌های شما دام گسترانیده‌اند، سلامت نگهدارید.

پامپ (Pump) چیست؟

پامپ معمولا زمانی رخ می‌دهد که افرادی با دارایی‌های کلان شروع به خرید می‌کنند؛ خرید ارز دیجیتال یا یک کالای هدف دیگر که در کف قیمتی خود قرار گرفته است. این افراد می‌توانند در برگیرنده افراد قدرتمند، بانک‌ها و شرکت‌ها باشند؛ افرادی که با عنوان نهنگ‌های بازار شناخته می‌شوند.

این گروه‌ها پس از آن که حجم بسیار بالایی از سرمایه خود را وارد معامله کردند، شروع به تبلیغات گسترده و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی همان سهام می‌کنند. مثلا یک گروه قدرتمند، اقدام به خرید حجم بالایی از کوین آلفا می‌کند؛ سپس با استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، مردم را به خرید کوین آلفا ترغیب و تشویق می‌کند. این تبلیغات معمولا فریبکارانه و دروغین می‌باشند و هیچ منبع علمی موثقی ندارند.

اگر جایی با چنین جملاتی رو به رو شدید: «اگر همین روزها اقدام به خرید نکنید، دیگر فرصتی برای خرید کوین آلفا نصیبتان نخواهد شد» یا «سرمایه‌تان را با خرید کوین آلفا در مدتی کوتاه چند برابر کنید» و ده‌ها جمله وسوسه‌انگیز دیگر، حواستان را شش دانگ جمع کنید، تا در دام نیفتید.

با چنین تبلیغاتی است که مردم کم کم فریب خورده، شروع به خرید می‌کنند و حتی این کار را به دیگران هم توصیه می‌کنند. در نتیجه بر اثر افزایش تقاضا، قیمت محصول یا ارز مورد نظر به شدت و به صورت حبابی رشد می‌کند. به این پروسه پامپ (Pump) گفته می‌شود.

دامپ (Dump) چیست؟

وقتی که افراد سودجو و کلاهبردار به سود مورد نظر و هدف خود رسیدند، شروع به فروش ناگهانی سهام خود خواهند کرد. در این زمان افراد خبره و حرفه‌ای بازار نیز که پامپ را تشخیص داده بودند با مشاهده افزایش عرضه، سریع سود خود را سیو کرده و قبل از ریزش شدید از بازار خارج می‌شوند.

حال افراد عادی و فریب خورده‌ای که وارد بازار شده‌اند، وقتی حجم فروش و کاهش قیمت به این سنگینی را مشاهده می‍‌کنند، از ترس نابودی کامل سرمایه‌شان شروع به فروش در قیمت کمتر از خرید خود می‌کنند. به این صورت کل بازار دچار ریزش و سقوطی بسیار شارپی شده و افراد زیادی با ضررهایی بسیار سنگین مواجه خواهند شد.

به این پروسه دامپ (Dump) گفته می‌شود.

اینکه چه ویژگی‌هایی برای شما مناسب است و یا درخواست کاربران از امکانات یک بروکر در انتخاب بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان تاثیر گذار است.

چگونه پامپ و دامپ را تشخیص دهیم؟

شاید هیچ راه قطعی و صد در صدی برای تشخیص پامپ و خصوصا دامپ وجود نداشته باشد؛ اما همیشه می‌توانید چند نکته را برای کم کردن احتمال متضرر شدن از این دو استراتژی را در نظر داشته باشید:

  1. اگر با تبلیغات و افزایش محبوبیت ناگهانی یک محصول مواجه شدید حتما قبل از خرید، به طور کامل سابقه حجم معامله آن را بررسی کنید. اگر در این سوابق با رشد ناگهانی و بدون دلیلی مواجه شدید با احتیاط بیشتری وارد معامله شوید.
  2. حتما منبع تبلیغات و حمایت را پیدا کرده و از سابقه خوب آن‌ها مطمئن شوید. اگر افراد ناشناس و بدون رزومه در حال تبلیغ هستند از ورود به معامله جدا خودداری کنید.
  3. حتی اگر همه شرایط به نظر خوب می‌آمد، به صورت هجومی و با تمام سرمایه خود شروع به معامله نکنید. از مدیریت سرمایه و ریسک غافل نشوید.

کدام بازارها مستعد پامپ و دامپ هستند؟

جواب صادقانه به این سوال این است که همه بازارها مستعد مواجه با پامپ و دامپ هستند. شاید درصد احتمال وقوع این دو در بعضی بازارهای پرطرفدار مثل فارکس کمتر باشد یا مثلا در بعضی از ارزهای دیجیتال که هنوز قیمت بسیار پایینی دارند این احتمال بسیار بیشتر باشد؛ اما به طور کلی این احتمال در همه بازارها وجود دارد.

بیایید برای آشنایی بیشتر با قضیه پامپ و دامپ، نگاهی بیندازیم به چند مورد از ارزهای دیجیتالی که در سالیان اخیر، با وضعیت پامپ و دامپ مواجه شدند.

دوج‌کوین (Dogecoin):

اخیرا شاهد پامپ و دامپ‌های پی ­در ­پی شده است. عده‌ای شروع و عامل اصلی آن‌ را ایلان ماسک معرفی کرده‌اند. مدتی پیش ایلان ماسک در توییتر خود، دوج کوین را رمز ارز مردم خواند.

معنی کلمه دامپ و پامپ در ارز دیجیتال

بیت‌کوین (BTC):

شما بگویید، آیا ایلان ماسک با حمایت‌هایی نظیر توییت‌های پی ‌در پی و تعویض عکس پروفایل توییتر خود با ، قصد پامپ کردن این کوین محبوب را ندارد؟این روزها بازار ارزهای دیجیتال (CryptoCurrency) طرفداران زیادی پیدا کرده است. برای معامله در این بازار باید در ابتدا با اصطلاحات رایج آن آشنا شوید. پامپ یا دامپ چیست؟ یک اصطلاح مهم در بازار ارزهای دیجیتال است. نکته مهم این است که پامپ یا دامپ برای افزایش سود به شما کمکی نمی‌کنند، اما چرا؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که در هر بازاری عرضه و تقاضا چه نقش مهمی دارند؟ به عنوان مثال تصور کنید که تقاضا برای یک محصول خاص زیاد شود، در حالی که عرضه آن در بازار کم شده باشد. در این حالت با افزایش قیمت آن محصول رو به ‌رو هستیم. در بازار رمز ارزها هم این ماجرا حاکم است.

مطالب اختصاصی در خبرنامه بیت‌پین

شما هم به جمع ۲۴۰۰۰ نفری خبرنامه ما بپیوندید.

پامپ و دامپ چطور کار می‌کنند؟

به طور خلاصه مراحل انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

  • در ابتدا یک تیم با هدفی خاص سرمایه خود را به بازار وارد می‌کند و حجم بالایی از یک ارز خاص را می‌خرد.
  • بعد از این مرحله نوبت آن است که فعالان بازار را تحریک کنند که این ارز آینده‌ای رو به رشد دارد. این کار هم اگر چه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ اما با شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و… به سادگی انجام می‌شود. در این جا تقاضا برای خرید آن ارز خاص بالا می‌رود.
  • مرحله بعدی بالا رفتن مورد نظر تیم است.
  • در نهایت هم آزاد کردن سرمایه و فروش آن ارز با قیمت چند برابر بیش تر را پیش رو داریم.

پامپ و دامپ، بیشتر توسط سرمایه‌گذار و یا گروهی از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود از دستکاری بازار انجام می‌شود.

یکی دیگر از سوال‌هایی که برای مخاطب پیش می‌آید همین است. بسیاری از شما می‌پرسید که چطور در این بازار متوجه پامپ شویم و از سرمایه خود محافظت کنیم؟ قیمت بیت کوین یکی از شاخص‌های مهم در بازار رمز ارزها به حساب می‌آید. این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

در ادامه دیگر روش‌های تشخیص پامپ و دامپ را توضیح می‌دهیم.

  • قبل از خرید ارز مورد نظر خود آن را با دقت بررسی کنید. تحلیل فاندامنتال در این راه می‌تواند کمک بسیار مهمی برای شما باشد.
  • روندهای غیر معمول بازار را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که اطلاعات مهمی را در دست داشته باشید.
  • احساساتی تصمیم نگیرید. بالا رفتن قیمت یک ارز دلیل با اهمیتی برای خرید آن نیست. پیشنهاد می‌دهیم که به خوبی احساسات خود را کنترل کنید.
  • پیشنهاد می‌دهیم که سرمایه خود را بین چند ارز تقسیم کنید. این کار علاوه بر این که باعث سود بیشتر شما می‌شود، در صورت افت قیمت یک ارز هم از ضرر زیاد جلوگیری می‌کند.
  • در پایان باید بگوییم که ارزهای با ساختار قابل اعتماد را برای خرید انتخاب کنید.

پامپ و دامپ، اغلب با تبلیغات فریبنده همراه است.

گفتار پایانی!

دقت داشته باشید که همه ما در بازارهای سرمایه‌گذاری باید با منطق و به دور از احساسات تصمیم بگیریم. همین با منطق تصمیم گرفتن به شما کمک می‌کند که بتوانید روش‌های پامپ و دامپ را تشخیص دهید. در این قسمت باز هم پیشنهاد می‌دهیم که ارزهای قابل اعتماد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

اگر در رابطه با این که پامپ یا دامپ چیست؟ سوالی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

سوال‌های متدوال

آیا می‌توان از پامپ و دامپ سود به دست آورد؟

از آن جایی که تیم های حرفه ای این برنامه ها را هدایت می کنند، باید بگوییم که احتمال ضرر کردن ما مردم عادی در آن بیشتر از سود کردن است.

آیا می‌توان به درستی پامپ و دامپ را تشخیص داد؟

در هر بازاری احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. به طور کلی با نگاهی کارشناسی می‌توان بسیاری از موارد را تشخیص داد.

ارزهای قابل اعتماد کدام هستند؟

 

ریپل (XRP):

معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال می‌گویند، چندی پیش یک کانال تلگرامی شروع به تبلیغات مرموزی برای خرید کرده است. از طرف دیگر اکانت توییتر ردیت، گروه «وال استریت بتز» را متهم به پامپ ریپل کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای به وب سایت سیگنال مراجعه و یا را دریافت نمایید.

 

زینب اصغری

علاقمند و مدرس بازار فارکس ، ارزهای دیجیتال و بورس. محتوا تولید نمیکنم، مگر اینکه خودم از محتوایی که ایجاد کردم چیزی یاد بگیرم. منتظر شنیدن نظراتتون هستم.