اجتماعی

هشدار شیوع «تب دنگی» در اروپا، ایالات متحده و آفریقا

هشدار شیوع «تب دنگی» در اروپا، ایالات متحده و آفریقا

یک کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: تب دنگی در این دهه به یک تهدید بزرگ در جنوب ایالات متحده، جنوب اروپا و بخش‌هایی از آفریقا تبدیل خواهد شد.

به گزارش تیتر نیوز به نقل از رویترز، به گفته این کارشناس سازمان جهانی بهداشت، دمای بالای هوا شرایط را برای گسترش پشه‌های ناقل این عفونت مستعد می‌کند.

این بیماری برای مدت طولانی در بسیاری از نقاط آسیا و آمریکای لاتین بلای جان انسان‌ها بوده است و تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۲۰ هزار مورد مرگ و میر را در پی داشته است.

میزان شیوع این بیماری از سال ۲۰۰۰ تاکنون در سطح جهان هشت برابر شده است که عمدتاً ناشی از تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش جابجایی مردم و شهرنشینی است.

در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، ۴.۲ میلیون مورد ابتلا به این بیماری در سراسر جهان گزارش شده است. در همین حال، بنگلادش در حال حاضر با بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ و میر، بدترین شیوع این بیماری در این کشور را تجربه می‌کند.

«جرمی فارار»، یک متخصص بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: ما باید جدی‌تر در مورد تب دنگی صحبت کنیم.

وی افزود: ما باید کشورها را برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری آماده کنیم.

فارار گفت که این عفونت احتمالاً در بخش‌هایی از ایالات متحده، اروپا و آفریقا – همه مناطقی که قبلاً انتقال بومی محدودی در آنها وجود داشته است – شیوع یافته و بومی شود زیرا گرم شدن کره زمین شرایط را برای گسترش بیشتر پشه‌های ناقل این بیماری فراهم می‌کند.

او همچنین هشدار داد که این وضعیت، فشار شدیدی را بر سیستم های بیمارستانی در بسیاری از کشورها وارد می کند.

به گفته متخصصان، اکثر افرادی که به تب دنگی مبتلا می شوند علائمی ندارند به این معنی که تصور می شود میزان ابتلا به این بیماری در سطح جهانی بسیار بیشتر از اعداد گزارش شده باشد.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد با این حال واکسنی برای این بیماری در دسترس است. سازمان جهانی بهداشت اخیرا تزریق واکسن Takeda Pharmaceuticals’ (۴۵۰۲.T) Qdenga را برای کودکان شش تا ۱۶ ساله در مناطقی که این عفونت یک مشکل بهداشت عمومی مهم محسوب می‌شود، توصیه کرده است.

این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

تب دنگی خود را با علائمی مانند تب، سردرد، حالت تهوع و درد مفاصل نشان می‌دهد. کارشناسان می‌گویند: با وجود تغییرات آب و هوایی، بالا رفتن دما، بارندگی بیشتر و افزایش سفرهای بین‌المللی ممکن است بخش‌های بیشتری از جهان درگیر بیماری تب دنگی شوند.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.