برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

یکی از تصمیمات مهم و موثر در آینده تحصیلی نوجوانان انتخاب رشته است که در پایه نهم نظام جدید در طی فرآیند هدایت تحصیلی صورت می گیرد. رشته کامپیوتر یکی از رشته های هنرستان است که به دلیل پیشرفت وسیع تکنولوژی علاقه مندان بسیاری دارد.

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

کلیه دانش آموزان پایه نهم پس از اتمام امتحانات خرداد ماه با توجه به نمرات سه سال متوسطه اول و در صورت دارا بودن شرایط مجاز به انتخاب این رشته تحصیلی خواهند بود. در این مقاله در راستای آشنایی بیشتر دانش آموزان و همچنین هدایت بهتر آنها در تصمیم گیری به بررسی شرایط انتخاب رشته کامپیوتر نهم، درس های تاثیر گذار در انتخاب این رشته و آینده شغلی و درآمد آن خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر از دوره آموزش icdl دراصفهان کلیک کنید.

 

انتخاب رشته کامپیوتر نهم

به طور کلی از آنجا که علوم و صنایع مختلفی در بیشتر زمینه ها به کامپیوتر وابسته هستند، از این رو کامپیوتر و استفاده از امکانات آن راه های گسترده ای برای پیشرفت ایجاد کرده است و به همین دلیل علاقه مندان بسیاری در رشته کامپیوتر به تحصیل می پردازند.

رشته کامپیوتر در دسته رشته های زیر مجموعه گروه خدمات در شاخه فنی و حرفه ای است که هر دانش آموز پس از اتمام در خرداد ماه می تواند در طی یک دوره سه ساله و در یکی از هنرستان های کاردانش یا فنی حرفه ای در آن ادامه تحصیل دهد.

در روند انتخاب رشته کامپیوتر نهم دو هفته‌ فرصت برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده تا با مراجعه به مدرسه و استفاده از راهنمایی‌ های مشاوران یا همان برای انتخاب رشته کامپیوتر اقدام کنند. در ادامه دانش آموزان پایه نهم به همراه والدین خود به مدرسه مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاور انتخاب رشته خوب در مدرسه، رشته تحصیلی خود را انتخاب و برای ثبت نام در دوره متوسطه دوم اقدام کنند. برای کسب مهارت بیشتر می توانید از بهترین کلاس کامپیوتر در اصفهان کمک بگیرید.

به طور کلی برای بهبود اجرای هدایت تحصیلی در پایه نهم سامانه متمرکز هدایت تحصیلی طراحی شده که عوامل مختلفی در این سامانه بررسی می شود. از جمله این عوامل می توان موارد زیر را نام برد:

علاقه دانش آموز به رشته (با اثر 10 درصد)

نظر و عقیده پدر و مادر (با اثر 5 درصد)

نمره‌ کسب شده در آزمون‌ های مشاوره‌ ای (با اثر 35 درصد)

نظری که مشاور تحصیلی دانش آموز دارد (با اثر 10 درصد)

نظر معلمان دانش آموز در مورد شرایط تحصیلی او (با اثر 10 درصد)

نمراتی که دانش آموز در انواع دروس مورد نیاز برای ورود به رشته کامپیوتر به دست آورده است (با اثر 35 درصد در انتخاب رشته)

تمرکز رشته کامپیوتر روی دروس عملی و مهارتی بیشتر از دروس تئوری است، بنابراین این رشته مناسب دانش‌ آموزانی است که به مهارت ‌های عملی علاقه ‌مند هستند. این رشته یکی از رشته های هنرستان است و دانش آموزان این رشته هنرجو نامیده می شوند. رشته‌ های فنی‌ و حرفه‌ ای شامل رشته‌ هایی در زمینه‌، کشاورزی، خدمات و صنعت است که به رشته‌ های هر دسته اشاره خواهیم کرد.

برای انتخاب رشته کامپیوتر در پایه نهم پس از تعیین شاخه فنی و حرفه ای در پایان دوره اول متوسطه و ثبت نام اولیه در هنرستان مربوطه، در ادامه هدایت دانش آموزان برای ورود به طبق مشاوره و راهنمایی های کمیته هدایت تحصیلی واقع در هنرستان صورت می گیرد.

زمان دقیق انتخاب رشته کامپیوتر در پایه نهم پس از اتمام امتحانات خرداد ماه پایه نهم می باشد که دانش آموزان می بایست از طریق  تکمیل فرم هدایت تحصیلی و شرکت در آزمون های مشاوره ای نسبت به انجام انتخاب رشته خود اقدام کنند.

نحوه انتخاب رشته کامپیوتر در پایه نهم در سال های گذشته به صورت اینترنتی، از طریق سامانه همگام انجام می شد، اما برای سال جاری دانش آموزان باید از طریق سایت پادا به تکمیل فرم های مربوط به هدایت تحصیلی بپردازند.

 

 

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد؟

به طور کلی رشته کامپیوتر بر پایه علم ریاضیات بنا شده است، به عنوان مثال یک دانش آموز هنرستانی یا هنرجوی رشته کامپیوتر پس از و ورود به دانشگاه با دروسی همچون ریاضی پیش، ریاضی 1، ریاضی 2 و آمار و احتمالات و … همچنین در مقطع کارشناسی ناپیوسته دروس معادلات دیفرانسیل، ریاضیات گسسته، آمار و احتمالات مهندسی و … را باید بگذراند.

در نتیجه می توان این طور گفت که یک دانش آموز هنرستانی باید تلاش خود را در درس ریاضی دو چندان کرده و در زمینه فیزیک نیز توانایی داشته باشد. همچنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که با کمترین هزینه و بهترین کارآیی همراه باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده، دارا بودن برخی از مهارت ها تاثیر به سزایی در موفقیت در رشته کامپیوتر خواهد داشت. از جمله این مهارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حل مسائل پیچیده:

بررسی موقعیت و اطلاعات موجود و درک مسائل پیچیده برای ارزیابی شرایط و همچنین ارائه راه حل مناسب

یادگیری فعال:

درک مفاهیم و اطلاعات تازه و به کار بردن آنها

تفکر انتقادی:

استفاده از دلیل و منطق برای ارائه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی و …

تحلیل سیستم ها:

تصمیم گیری در رابطه با چگونگی عملکرد سیستم ها و تغییرات لازم

قضاوت و تصمیم گیری:

در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکرد های متفاوت و انتخاب بهترین آنها

پردازش اطلاعات:

جدول بندی، جمع آوری، محاسبه، کدگذاری، طبقه بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها

به طور کلی هر شاخه، از چند زیر گروه تشکیل شده که شرایط انتخاب هر کدام متفاوت است. نکته حائز اهمیت این است که نمرات هر سه سال دوره  متوسطه  اول در انتخاب رشته موثر خواهد بود. به این معنی که دروس تخصصی در مقاطع هفتم و هشتم با ضریب 1 و در مقطع نهم با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.

 

معدل لازم برای رشته کامپیوتر نهم

به طور کلی برخی از مدارس به صورت هیات امنایی هستند و شرط معدل و نمره دارند. برای ورود به هر رشته برای متقاضیان و علاقه مندان آن فیلتر و شرایطی تعریف شده است. اگر کسی خواستار پس از ورود به رشته ‌های فنی حرفه ای باشد، باید مجموع سه نمره امتحانات خرداد یا شهریور هر یک از درس‌ های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در هر سه پایه دوره اول متوسطه بدون ضریب حداقل 30 باشد.

نمره درس ریاضی 1 اول متوسطه یکی از مهم ترین نمرات موثر در انتخاب رشته کامپیوتر در پایه نهم است که می بایست حداقل 10 باشد. همچنین مجموع نمرات دروس مرتبط با این رشته در دوره اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حداقل 120 بوده و معدل آنها کمتر از 12 نباشد.

 

مشاوره آینده شغلی و تحصیلی رشته کامپیوتر

نکته حائز اهمیت این است که هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای به جز رشته‌ های مرتبط به هنر، پیش دانشگاهی ندارند و پس از سه سال با دیپلم فنی و حرفه ای فارغ التحصیل خواهند شد. در نهایت کسانی که دیپلم فنی و حرفه ای دارند می توانند با به یکی از دانشگاه های علمی کاربردی، فنی حرفه ای و یا دانشگاه آزاد وارد شوند.

لازم به ذکر است دانش آموزانی که علاقه بیشتری به کارهای عملی دارند در رشته‌ های فنی حرفه ای موفق‌ تر خواهند بود، علاوه بر آن با مهارت ‌های فنی آموخته در رشته کامپیوتر به راحتی می توان وارد بازار کار شد.

هنرستانی های رشته کامپیوتر می توانند در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) در یکی از دانشگاه های دولتی (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی)، دانشگاه های آزاد (سما) و یا در مراکز علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند. در ادامه پس از گذراندن دوره کاردانی و کارشناسی برای دوره ارشد و دکتری در دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر قادر به ادامه تحصیل هستند. جهت آگاهی از 8 تا از بهترین آموزشگاه های کامپیوتر در اصفهان کلیک کنید.

از لحاظ بازار کار نیز می توان اظهار داشت که دانش آموز این رشته پس از اخذ دیپلم یا گذراندن دوره کاردانی قادر است به عنوان تکنسین فنی، پس از اتمام دوره کارشناسی و ارشد به عنوان مهندس طراح سایت های اینترنتی، شبکه های کامپیوتری، برنامه نویس و یا مدیر پروژه و… در مراکز مختلف مشغول به کار شوند.

همچنین در انتها یک دانش آموز هنرستانی در صورت اخذ مدرک دکتری تخصصی کامپیوتر قادر است به فعالیت های آموزشی و پژوهشی در قالب هیات علمی با توجه به  و یا استاد دانشگاه بپردازد. به طور کلی موارد زیر نمونه هایی از آینده شغلی رشته کامپیوتر هستند:

برنامه سازی سیستم های کامپیوتری

طراحی و برنامه نویسی وب سایت

پشتیبان وب سایت

فعالیت در زمینه‌ هوش مصنوعی

تولید محتوای الکترونیکی

فعالیت در کارگاه ‌های سخت افزار و مونتاژ

سرپرست سایت کامپیوتر

راهبرد سیستم‌ های کامپیوتری

سرپرست کاربردی شبکه ‌های کامپیوتر

تولید و مونتاژ صدا، تصویر، فیلم و انیمیشن

طراحی و ساخت محصولات تبلیغاتی (تیزر، پوستر، کاتالوگ و…)

دانش آموزانی که علاقمند به ثبت نام در رشته های هنری و به خصوص گریم هستند، برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انتخاب این رشته می توانند مقاله زیر را مطالعه نماید.

برای اطلاع از انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام درباره رشته افسری، با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کاملی در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار تحصیلی مطلع شوید.