اخبار کسب و کاراقتصادی

تست آب بندی مخازن بتنی

آب بندی بتن به منظور جلوگیری از نفوذ پذیری انجام می شود. یکی از مهم ترین عوامل در آب بندی بتن و سازه های بتنی، حفظ دوام سازه است. چرا که نفوذ آب و رطوبت در بتن باعث فرایند ذوب و یخبندان، فرایند تبلور نمک، انواع خوردگی میلگرد، سولفاته شدن، واکنش قلیایی سنگدانه و غیره می شود. بنابراین با توجه به هزینه های بالای احداث سازه های بتنی باید برای تست آب بندی مخازن بتنی اقدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره آب بندی مخازن بتنی، روش های آن و تست آب بندی بیشتر بدانید.

تست آب بندی مخازن بتنی

آب بندی مخازن بتنی و اجرای آن

مخازن بتنی معمولا به عنوان تانکر ذخیره سازی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین به دلیل تماس دائمی با آب به آب بندی نیاز دارند. در واقع آب بندی مخازن بتنی یکی از مهم ترین مراحل در ساخت آن به شمار می رود. چرا که پس از خشک شدن بتن، شکاف ها و ترک هایی در بدنه مخزن بوجود می آید.

در نتیجه آب و بخار آب به راحتی می توانند به داخل مخزن نفوذ کنند. از آنجایی که این مسئله می تواند خسارت زیادی به بار آورد، باید آب بندی مخازن بتنی را در اولویت قرار دهیم.

اجرای آب بندی مخازن بتنی به کاربرد آن بستگی دارد. به طور مثال برای آب بندی استخرهای بتنی باید به زیبایی آن توجه کنید. اما در مخازن بتنی آب، اجرای آب بندی باید متناسب با بارهای وارده و آن صورت گیرد. برای آب بندی استخرهای پرورش ماهی باید به مسئله حفاظت شیمیایی توجه شود. به طور کلی، آب بندی مخازن بتنی شامل مراحل زیر است:

  • آب بندی قسمت های بیرونی مخزن
  • آب بندی لوله های انتقال آب و خطوط لوله کشی
  • آب بندی سطوح داخلی مخزن
  • استفاده از مصالح مناسب به عنوان قشر محافظ

نکات مهم درباره تست آب بندی مخازن بتنی

همانطور که می دانید، آب بندی مخازن بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که نشت مایعات به داخل و خارج مخزن می تواند بر کیفیت و حجم مایع تاثیر منفی بگذارد. متریالی که برای آب بندی استفاده می شوند، باید تحت آزمون های مختلف مانند فشار پشت سر هم، مقاومت در برابر حرارت، کیفیت آب بندی، ویژگی های آب بندی لبه ها قرار گیرند.

روش های مختلف تست آب بندی مخازن بتنی را باید با توجه به شرایط و نیز دستورالعمل تست آب بندی مخازن بتنی و نوع کاربری مخزن انتخاب نمود. بنابراین پس از عایق کاری مخازن بتنی و قبل از اجرای قشر محافظ، به کمک یک متخصص برای تست آب بندی اقدام کنید. برای انجام این آزمایش باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تمامی دریچه های خروجی باید بسته باشند.
  • مخزن بتنی باید تا تراز بالای مایع با آب پر شود.
  • تبخیر در حین آزمایش توسط استوانه پر از آب باید اندازه گیری شود. این استوانه باید به گونه ای به مخزن متصل شود که تراز آب در سازه و استوانه منطبق بر هم باشند.
  • در صورتی که مخزن باز باشد، بارش در حین آزمایش باید با باران سنج اندازه گیری شود.
  • توجه داشته باشید که تست آب بندی مخزن بتنی باید تا هفت روز ادامه یابد. در ضمن تراز آب در استوانه و در مخزن باید روزانه در یک زمان مشخص ثبت شود.
  • چنانچه مخزن بتنی بیش از شش ماه خارج از سرویس و خالی بوده است، یک دوره خیساندن مقدماتی باید در آزمایش لحاظ شود. مدت زمان این دوره بر اساس میزان خشکی مخزن تخمین زده می شود.

جمع بندی

آب بندی مخازن بتنی برای جلوگیری از تغییر حجم یا کیفیت مایع داخل آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین لازم است که تست آب بندی مخازن بتنی را انجام دهید و از دوام آن اطمینان حاصل کنید. خدمات مربوط به تست آب بندی مخازن بتنی و فلزی را ارائه می کند. با وجود چنین خدماتی، شرکت ها قادر به تولید مخازن بتنی کارآمد و با کیفیت خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

مراحل آب بندی مخازن بتنی کدامند؟

آب بندی قسمت های بیرونی مخزن، آب بندی لوله های انتقال آب و خطوط لوله کشی، آب بندی سطوح داخلی مخزن، استفاده از مصالح مناسب به عنوان قشر محافظ

روش های آب بندی مخازن بتنی کدامند؟

آب بندی مخازن بتنی پیش از ساخت، آب بندی مخازن بتنی پس از ساخت

در صورت خالی بودن مخزن بیش از شش ماه چه باید کرد؟

چنانچه مخزن بتنی بیش از شش ماه خارج از سرویس و خالی بوده است، یک دوره خیساندن مقدماتی باید در آزمایش لحاظ شود. مدت زمان این دوره بر اساس میزان خشکی مخزن تخمین زده می شود.

https://berke.ir/تست-آب-بندی-مخازن-بتنی/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی