اخبار کسب و کارعمومی

دریچه داکت اسپلیت چیست؟

دریچه داکت اسپلیت به اسم دریچه بازدید داکت اسپلیت هم شناخته می‌شود. کار اصلی این دریچه، آسان‌تر کردن دسترسی به بخش‌های مختلف سیستم تهویه هوا برای تعمیرات است. در این مدل سیستم‌ها وقتی یک قطعه دچار مشکل می‌شود، با وجود دریچه داکت اسپلیت به راحتی آن قطعه را تعویض می‌کنند و لازم نیست تمام تجهیزات را بهم بریزند.

وظیفه دیگری که دریچه داکت اسپلیت ایفا می‌کند، تهویه و چرخش هواست. فرقی ندارد این دریچه به عنوان دریچه بازدید نصب شده باشد و یا دریچه فن کویل و تهویه هوا، روی هرکدام از این دریچه‌ها می‌شود شیارهای چرخش هوا را به انتخاب مشتری ایجاد کرد.

دریچه داکت اسپلیت چیست؟

دریچه بازدید داکت اسپلیت چه مزیت‌هایی دارد؟

اولین مزیت دریچه داکت اسپلیت، عدم وجود محدودیت در انتخاب ابعاد و نوع آن است. شما می‌توانید این دریچه را در سه جنس آلومینیوم، پلاستیک و یا چوبی سفارش دهید.

نصب دریچه داکت اسپلیت راحت است و کثیف‌کاری زیادی ندارد. فقط کافی است قاب آن به درستی ساخته شده باشد تا دریچه را روی آن نصب کنیم.

دریچه داکت اسپلیت با توجه دستگاه تهویه‌ای که مشغول کار است، می‌تواند هوا را به صورت منظم و یا با فشار پخش و یا تخلیه کند.

از دریچه بازدید داکت اسپلیت در جاهای مختلفی مثل محل اتصال اصلی لوله‌ها و شیرهای فاضلاب، تاسیستات برقی ساختمان و یا سیستم تهویه هوا استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، بعضی از این تاسیسات نیاز به مراقبت و بازدید مرتب دارند. با وجود این دریچه، کار تکنسین بسیار راحت‌تر می‌شود و دیگر لازم نیست برای تعویض یک قطعه یا تعمیرات جزئی، تمام سیستم را قطع کند.

از دریچه داکت اسپلیت در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

دریچه تهویه هوای داکت اسپلیت را در جاهای مختلفی مثل بیمارستان‌ها، داخل خانه، دفتر کار، رستوران‌ها و… دیده‌اید. این دریچه روی کانال تهویه هوا و یا فنکویل نصب می‌شود و به ما این امکان را می‌دهد تا میزان جریان هوای پخش شده در محیط را کنترل کنیم.

از این دریچه در بیمارستان استفاده زیادی می‌شود، چرا که می‌تواند هوا را به‌طور آرام پخش کند و همیشه هوای تازه در جریان باشد.

دریچه بازدید داکت اسپلیت در راهرو و یا بخش انبار و تاسیسات ساختمان‌ها نصب می‌شود. این دریچه می‌تواند قفل زیمنسی هم داشته باشد تا هرکسی نتواند آن را باز و بسته کند. دریچه بازدید داکت اسپلیت کار بازدید از تاسیسات را آسان‌تر می‌کند و به انجام آن‌ها سرعت می‌بخشد.

ویژگی‌های دریچه داکت اسپلیت

  • نصب دریچه داکت اسپلیت سریع و آسان است.
  • در هر ابعاد، جنس و رنگی که مشتری بخواهد قابل تولید است.
  • به تهویه هوا و تخلیه آلودگی در فضاهای بسته کمک می‌کند.
  • در مدل پره‌ ثابت و یا متحرک به تولید می‌رسد.
  • رنگ آن را می‌شود با محیط هماهنگ کرد.
  • قابل نصب راحت و سریع در هر محیطی.

جنس دریچه داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت را با توجه به نیاز مشتری و محیطی که در آن نصب می‌شود، از متریال مختلفی تولید می‌کنند. هرکدام از این متریال ویژگی خاص خودشان را دارند و از نظر قیمت هم متفاوت هستند.

  1. دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی

این نوع دریچه مقاومت خوبی در برابر هر شرایط آب و هوایی‌ای دارد. استفاده دریچه داکت اسپلیت آلومینیومی را به محیط‌های شرجی و شمال کشور هم توصیه می‌کنند.

  1. دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی

این دریچه قیمت کمتری دارد و بیشتر در فضاهای بیمارستانی و یا ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود.

  1. دریچه داکت اسپلیت چوبی

دریچه داکت اسپلیت چوبی را بیشتر در فضاهای داخلی مثل اتاق کار و یا منزل استفاده می‌کنند. چرا که این دریچه می‌تواند در عین مقاومت، جذابیت خوبی هم داشته باشد و با دیزاین داخلی شما هم‌خوانی پیدا کند.

قیمت دریچه داکت اسپلیت

خرید و قیمت دریچه داکت اسپلیت به عوامل مختلفی بستگی دارد: اندازه دریچه،‌ جنس قاب دریچه، متریال ساخت خود دریچه، رنگ و مدل آن. شرکت تکوک دریچه تهران با توجه به نیاز مشتری، دریچه‌ای مقاوم و با قیمت خوب را ارائه می‌دهد. اگر با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید، شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند تا به انتخاب مناسبی در خرید دریچه داکت اسپلیت برسید.

ابعاد دریچه داکت اسپلیت

در حالت عادی، برای انتخاب ابعاد دریچه داکت اسپلیت محدودیتی وجود ندارد و هر اندازه‌ای که مشتری بخواهد قابل تولید است. با این حال، بعضی از مدل‌های دریچه بازدید داکت اسپلیت را نمی‌شود در سایزی غیر از ابعاد استاندارد تولید کرد. اما در کارخانه‌ها و یا ساختمان‌های بزرگ، می‌توانید با توجه به قدرت دستگاه تهویه و یا نیازی که دریچه بازدید دارد، این دریچه را در هر ابعادی سفارش دهید.

رنگ دریچه داکت اسپلیت

رنگ دریچه بازدید داکت اسپلیت با استفاده از بهترین متریال انجام می‌شود. پودر رنگ استاتیک یکی از رنگ‌های رایج برای پوشش دریچه داکت اسپلیت است که تنوع خوبی هم دارد. یعنی می‌توانید دریچه انتخابی‌تان را در هر رنگی که می‌خواهید و در هماهنگی کامل با محیط، سفارش دهید. این رنگ در داخل کوره می‌رود و مقاومت بالایی می‌گیرد. رنگ دریچه داکت در برابر پوسیدگی، خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است و دچار آسیب نخواهد شد.

کانال کشی داکت اسپلیت

بخش زیادی از کارایی دریچه داکت اسپلیت، به وسیله کانال کشی آن انجام می‌شود. این کانال کشی با توجه به نوع دستگاه تهویه یا فنکویل، یا سردی و گرمی هوا صورت می‌گیرد. فضای داخلی کانال باید به طور کامل خالی باشد تا هوا بتواند بدون هیچ‌گونه مانعی عبور کند. بعضی از ویژگی‌های کانال کشی صحیح به این صورت هستند:

  • کانال باید عایق صدا و عایق دما داشته باشد.
  • جنس بدنه کانال با توجه به شرایط محیط و آب هوا انتخاب می‌شود.
  • قطر لوله را با توجه به ابعاد کانال و قدرت دستگاه تهویه انتخاب می‌کنند.

انواع کانال کشی دریچه داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت به چند روش انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به عوامل مختلفی به کار می‌روند.

  1. کانال کشی اسپیرال

در این شیوه کانال کشی از لوله‌های گرد استفاده می‌شود. این لوله‌ها از جنس گالوانیزه هستند و در جاهایی مثل کافه و رستوران، نمایشگاه‌ها و یا آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این کانال کشی انعطاف ‌پذیری خوبی ندارد و در نمای روی کار نصب خواهد شد.

  1. کانال کشی داکت اسپلیت فلکسیبل

امروزه از این نوع کانال کشی داکت اسپلیت فلکسیبل بیشتر استفاده می‌شود. به این شکل کانال کشی، خرطومی هم می‌گویند. تنوع متریال ساخت لوله‌های این مدل بیشتر است و به همین دلیل، انواع عایق‌بندی آن هم تنوع بیشتری دارد.