افت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان از ۴ سال گذشته /”۸.۷۵” میانگین نمره رشته انسانی

آفتاب نیوز:

در امتحانات نهایی سال 1402 کاهش نمرات دانش آموزان موضوعی بود که برای اولین بار توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش و قاسم احمدی لشکری ​​تایید شد. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از کاهش دو رقمی اعشار در نمرات دانش آموزان در آخرین امتحانات خردادماه امسال خبر داد.

همچنین محسن زری; رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آزمون نهایی امسال تنها یک دانش آموز با تجربه در کشور موفق به کسب 20 امتیاز، نظری 11.62 امتیاز و در سال جاری کسب 10.02 امتیاز شد.

عملکرد استان های مختلف در امتحانات نهایی خرداد 1402

وی درباره دلایل کاهش نمرات امتحانات نهایی ماه قبرگلی 1402 گفت: راهبرد مطالعه دانش آموزان درست نیست و در خواندن درس به مفاهیم مهم، کلیدواژه ها و حفظیات توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه ای روش مطالعه دانش آموزان را حافظ محور کرده است و شرایط به گونه ای شده که دانش آموز می گوید: درس ها را یاد گرفته ام اما در واقع به حفظ راضی است. مطالب و یادگیری پایه نیست، روند کار باعث شده که عملکرد خوب نباشد، در حالی که سوالات آخرین امتحان خرداد 1402 بی اساس بوده است.

کاهش نمرات امتحان نهایی دانش آموزان در چهار سال گذشته/

پست ترین نشانه برای بشریت

میانگین نمرات کشوری دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 به شرح زیر است:

حوزه تجربه: 11.23

حوزه ریاضی: 10.79

علوم انسانی: 8.75

حوزه تحصیلی: 10.56

این در حالی است که تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد 1402 نشان می دهد که از سال 1397 تا 1397 در برخی حوزه ها کاهش میانگین نمرات دانش آموزان وجود دارد.

در سال 2018، میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته‌های علوم تجربی 13.77 بوده است که نسبت به سال 1402، 11.23 بوده است.

در علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان در سال 1397 13.28 و در سال 1402، 10.79 است.

در علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان در سال 2018 برابر با 10.76 بوده است که از 8.75 در سال 1402 افزایش یافته است.

میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته‌های علوم و معارف اسلامی در سال 1397 12.88 بوده که در سال 1402 به 10.56 رسیده است.

اکنون نتایج آخرین امتحانات به عنوان شاخصی از فعالیت و کیفیت آموزش و پرورش کشور و کاهش نمرات دانش آموزان در آخرین امتحانات و عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی در نتایج ذکر شده است. آزمون های بین المللی تیمز و پرلز نشان می دهد که کیفیت آموزش و پرورش کشور به هیچ وجه ناچیز نیست.

آزمون تیمز (TIMSS) با هدف ارائه داده های مقایسه ای برای ارزیابی شیوه ها و سیاست های کشورهای شرکت کننده در بهبود آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در کلاس های 4 و 8 اجرا می شود. آزمون مروارید نیز مربوط به سنجش کیفیت خواندن و درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی می باشد.

چرا نمرات دانش آموزان پایین می آید؟

به گفته کارشناسان آموزش و پرورش، افت نمره امتحانات نهایی دانش آموزان دلایل مختلفی دارد، به عنوان مثال معلمان مدعی هستند که سوالات را به صورت تخیلی طراحی می کنند و آنها را حفظ می کنند، اما کتاب های درسی به صورت مفهومی توسط معلمان تدریس نمی شود و اساسا دانش آموزان ملزم به پاسخگویی به سوالات هستند. آنها به هیچ وجه آماده نیستند.

طیبه موسوی، دبیر زیست شناسی مدارس تهران در این باره به تیتر نیوز گفت: متغیرهای مختلفی در کاهش نمره امتحانات نهایی دانش آموزان موثر است که از جمله آنها می توان به شلوغی کلاس های مدارس دولتی، استفاده از معلمان عدم تخصص و مهارت، محتوای یادگیری اشاره کرد. روش‌ها و منابع تدریس معلمان و ابزارهایی که در دسترس دانش‌آموزان و مدارس است.

به گفته وی، برخی از معلمان به ویژه در مدارس دولتی به جای تدریس کتاب درسی، جزوات تهیه شده توسط خود را تدریس می کنند، در حالی که سوالات امتحانات نهایی فقط از روی کتاب درسی تهیه می شود و دانش آموزان برای موفقیت باید از کتاب درسی استفاده کنند. پاسخ دادن مفاهیم را به خوبی مطالعه و درک کرد.

دانشجویان علوم انسانی علاقه ای به رشته خود ندارند

موسوی به کاهش تعداد دانشجویان علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در صحبتی که با این دانشجویان داشتم اکثر آنها علاقه ای به علوم انسانی نداشتند و به دلیل اینکه می خواستند به این رشته آمده بودند، به سمت محافظه کاری بروند. به دلیل کمبود ظرفیت امکان پذیر نبود و ثبت نام نشدند.

این معلم گفت: در حال حاضر تعداد هنرستان ها نسبت به مدارس بسیار کمتر است، زیرا نیاز به تجهیزات دارند و تجهیزات لازم بسیار گران است.

موسوی بی انگیزگی دانش آموزان به آینده و علاقه مندی آنان به فضای مجازی را از دیگر دلایل موثر بر کاهش نمرات دانست و به موضوع مهم تربیت و تقویت معلمان برای کیفیت روش تدریس اشاره کرد و گفت: معلمان باید آشنا باشند. . با روش های نوین آموزشی