کشور‌های اسلامی هم شنبه و یکشنبه تعطیل هستند/ عربستان هم عزم تغییر روز‌های تعطیل را دارد، می‌ماند ما

کشور‌های اسلامی هم شنبه و یکشنبه تعطیل هستند/ عربستان هم عزم تغییر روز‌های تعطیل را دارد، می‌ماند ما

آفتاب نیوز:

محمد لاهوتی با اشاره به بررسی تعطیلات هفتگی شورای اسلامی گفت: رمز تغییر احتمالی تعطیلات هفتگی در ایران این است که هدف دولت از یک سو جذب گردشگر و از سوی دیگر استان های کشور است. این کشور بین سفر گسترش و خوشبختی است. از سوی دیگر، تجارت خارجی در آخر هفته تمایل به افزایش دارد. در عین حال، در سراسر جهان، بسیاری از کشورها در تعطیلات آخر هفته تا سه روز تعطیلات را تجربه می کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ایران تقریباً دو روز در هفته را به تعطیلات آخر هفته اختصاص می دهد. اگرچه پنجشنبه نیز به تعطیلات نزدیک است و ادارات دولتی تعطیل هستند. اما بانک ها و برخی شرکت های بخش خصوصی تا نیمه روز کار می کنند و بعد از ظهر تعطیل می شوند و عملا برای روز پنجشنبه بلاتکلیفی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگرچه دولت به دنبال رشد گردشگری در هفته است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این طرح را در دولت قبل و دولت فعلی ارائه کرده است، اما یکی از مشکلات جدی گذشته است. برای چندین سال ایجاد شده است. طی چندین دهه تجارت خارجی، ایران با مشکلات صادرات، واردات، فعالیت های بانکی و اقتصادی، عدم هماهنگی هفته ایران با بسیاری از کشورهای جهان مواجه است. این بدان معناست که بیش از 90 درصد کشورهای جهان در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و تعداد محدودی از کشورها در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند و همین امر باعث شده تا فعالان اقتصادی روابط تجاری خود را قطع کنند. دنیا، عملاً چهار روز در هفته.

کشورهای اسلامی نیز در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند

به گفته لاهوتی، حتی کشورهای اسلامی مانند ترکیه، سوریه و پاکستان سال ها تعطیلات هفتگی خود را در روزهای شنبه و یکشنبه انجام داده اند و اخیراً امارات نیز این تعطیلات را با سایر کشورهای جهان هماهنگ کرده است و شایعاتی وجود دارد که عربستان سعودی عربستان نیز در این سفر شرکت خواهد کرد. شنیده می شود این مجلس با تغییر تعطیلات خود با دنیا هماهنگ می شود.

وی تصریح کرد: بی شک کشورهای عربی مانند امارات به دلیل اهمیت مراسم سیاسی و مذهبی نماز جمعه، روز جمعه را تعطیل اعلام کرده و نیمی از تعطیلات را به شنبه و یکشنبه اضافه کرده اند. جمعه به این تعطیلات، و اکنون هر دو و نیم روز هفته را اعمال کرده اند. اما از آنجایی که جمعه یک روز مذهبی بسیار مهم برای ایران است، به نظر نمی رسد شنبه و یکشنبه به عنوان آخرین تعطیلی هفته در کشور اعلام شود. بنابراین اگر تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تمدید شود، بخشی از مشکل تجارت ما با دنیا حل می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: اگر مجلس تصمیم بگیرد در پایان هفته پنج شنبه و جمعه به طور کامل تعطیل شود و نیمی از روز کاری پنجشنبه در بانک ها تلف شود، مشکلات بیشتر می شود و در عمل پول معامله گران هزینه می شود. تمام 4 روز با جهان موانع ارتباطی تجاری و تجاری خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اگر مجلس تصمیم به اجرای تعطیلات جمعه و شنبه بگیرد، اختلاف دو روز تعطیلات ما با سایر کشورهای جهان کاهش می یابد و مشکلات نیز کاهش می یابد، به گونه ای که ایران تجارت و تجارت با کشورهای خارجی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. کمک به روابط بانکی ایران با بانک های بین المللی؛ لذا فعالان اقتصادی امیدوارند مجلس توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد و اکنون که تصمیم گیری در مورد این مهم در راس دستور کار قرار گرفته و تصمیم گرفته شده است که به معاملات تجاری کشور توجه ویژه شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر قطع شدن روابط بانکی ما با دنیا به دلیل تحریم ها و تعطیلی بانک های ایرانی در روزهایی که بانک ها کار می کنند، گفت. دنیا نباید در تجارت خارجی ایران هرج و مرج ایجاد کند: ایران نباید تا آخر دنیا در تحریم بماند و روابط بانکی اش با دنیا قطع شود. همانطور که مقامات عالی اعلام کردند تحریم ها باید برداشته شود و اقتصاد به روال عادی بازگردد. بنابراین قانونی که در مجلس تصویب می شود مدت کوتاهی نیست و دهه ها کارایی دارد، بنابراین در شرایط خاص نباید در مورد موضوعی نظر مخالف داد. بلکه باید نظرات کارشناسی را بر اساس شرایط عمومی اعمال کنیم.

وی ادامه داد: موضوع تصمیم گیری در مورد هفته تنها محدود به ارتباط بانک ها نیست؛ بلکه تنها در ارتباط با بانک ها است. اما تمامی دفاتر و فعالان اقتصادی پنج کشور مهم تجاری ایران در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. به عنوان مثال، چین به عنوان شریک تجاری شماره یک ما در صادرات و امارات متحده عربی به عنوان شریک شماره یک ما در واردات، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. یا هند و ترکیه به همین صورت بسته شده اند. بنابراین وقتی 80 درصد تجارت ما با 5 کشور باز می شود و تعطیلات همه این کشورها با ایران دو روز متفاوت است. عملاً معامله گران ما 4 روز در روابط تجاری با شرکا از دست می دهند.

لاهوتی افزود: این انحلال فقط در رابطه بانکی نیست، بلکه در انجام مذاکرات، خرید و فروش کالا و بسیاری از فرآیندهای تجاری نیز وجود دارد و به همین دلیل مشکلات زیادی به وجود می آید و امیدواریم مجلس به این موضوع توجه کند.

وی افزود: البته اگر تعطیلات ایران به جمعه و شنبه موکول شود; این موضوع می تواند بخشی از مشکلات تجاری کشور را حل کند; علاوه بر این، با توجه به اینکه ایران عضو توافقنامه های بریکس و شانگهای است و تمامی کشورهایی که جزو این قراردادها هستند و شرکای فعلی یا آینده ایران هستند، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، بهتر است ایران ارتباطات بیشتری داشته باشد. . جمعه ها و شنبه ها را برای تعطیلات انتخاب کنید تا تعطیلات را بهتر با آن کشورها مطابقت دهید.