اخبار کسب و کارعمومی

درخت گردو بکاریم یا بادام ؟

بادام یک محصول بسیار پرخاصیت و محبوب در بین افراد می باشد. نوع تفت داده و هم نوع خام آن طرفداران خاص خود را دارد‌. خرید اینترنتی نهال بادام متقاضیان زیادی دارد‌. کشاورزان و باغداران تمایل دارند تا نهال درخت بادام را کاشته و در سریع ترین زمان ممکن نتیجه کار خود را ببینند.  در هنگام کاشت نهال بادام افراد باید فاصله استاندارد بین نهال ها را رعایت کنند. بهتر است در هنگام کاشت نهال بادام فاصله‌ ای برابر با 2 متر را بین هر نهال رعایت کرد. عوامل بسیار زیادی نیز می‌ تواند بر روی رشد نهال بادام تاثیرگذار باشند.

درخت گردو بکاریم یا بادام ؟

پرورش کدام نهال خشکبار پرسود تر است؟

در ابتدا لازم است بدانید قیمت نهال گردو به نسبت انواع نهال گردو بسیار کمتر می باشد، اما از آن طرف مقدار باردهی درختان بادام هم تقریبا یک سوم درخت گردو به ازای هر درخت بالغ بادام می باشد. درختان بادام مناسب مناطق گرمسیر می باشند و درختان گردو در مناطق سردسیر رشد بسیار مناسبی دارند.

راهنمای کاشت و خرید نهال بادام

خاک لومی شنی، اب هوای گرمسیر و نور کافی جزو سه عامل اصلی و تاثیرگذار بر روی رشد نهال بادام می باشند. اگر این سه فاکتور برای نهال بادام لحاظ شوند باغدار و کشاورز می توانند محصول بسیار عالی برداشت کنند. شخم زدن و اصلاح نیز جزو یکی از موارد بسیار عالی برای رشد بهتر این نهال می باشد.

فصل مناسب کاشت نهال بادام

بهترین فصل برای فصل زمستان و پاییز است. بهتر است که نهال های بادام را در اوایل آبان تا اسفند ماه در زمین‌ های کشاورزی خود بکارید. اگر نهال شما از نوع نهال بادام دیرگل باشد می توانید آن را در مناطق سردسیری نیز کاشته و از محصولات با کیفیت آن استفاده کنید.

البته تنها کاشتن نهال برای رسیدن به محصول پر بار کافی نیست. نگهداری از آن در حین کاشت و مراقبت های لازم تا زمان برداشت جزو موارد بسیار ضروری می باشند. بهتر است هرس مناسب برای درخت بادام انجام شود و نور کافی نیز به ریشه‌ ها و بدنه آن برسد. سمپاشی نیر برای از بین بردن انواع قارچ ها و کرم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مزایای خرید و پرورش نهال بادام

نهال بادام دارای مزیت بسیار زیادی برای کشاورزان می باشد. به عنوان مثال اگر زمین کشاورزی شما در منطقه گرمسیری است، بهترین انتخاب برای آن کاشت نهال بادام می باشد. زیرا این نهال نیاز کمی به آب دارد. همچنین اگر به صورت دیمی این نهال ها را آبیاری کنید می توانید با مقدار کمی آب درختانی جوان و بسیار پربار به دست آورید.

خرید نهال گردو یک انتخاب بسیار عالی برای مناطق سردسیری

خرید نهال گردو یک انتخاب بسیار عالی برای مناطق سردسیری محسوب می گردد.کاشت نهال گردو در زمین های کشاورزی که در مناطق سردسیر وجود دارند باید با دقت انجام شود.

ارقام نهال گردو دیرگل دوام بالایی در برابر عواملی مانند سرما دارد. مقاومت در برابر سرما یک مزیت بسیار بزرگ برای نهال گردو به حساب می‌ آید. زیرا افرادی که در مناطق سردسیری فعالیت می کنند همواره نگرانی زیادی در رابطه با سرمای دیر رس بهاره یا زمستانه دارند که درختان دیرگل این نگرانی را به طور کامل از بین برده است.

ارقام نهال گردو دیرگل همانند:

نهال گردو فرنور پیوندی فرانسوی

نهال آمریکایی

نهال گردو کانادایی پیوندی اصل

و… مناسب کاشت و پرورش نهال گردو در مناطق سردسیر می باشند.

مراقبت های مورد نیاز از درخت گردو

آبیاری درخت گردو نیز باید به دقت انجام شود. بهتر است فصل پاییز و زمستان آبیاری درختان انجام نشود زیرا سبب سرمازدگی درخت گردو می شود. از مزیت‌ های دیگر مغز گردو ارزش غذایی بالای دانه آن می باشد.

گردو به دلیل روغن بسیار مغذی که دارد می تواند کلسترول بدن را پایین آورده و جزو یکی از وعده‌ های بسیار مغذی در انواع رژیم غذایی محسوب شود. افرادی که می‌ خواهند رژیم های غذایی درست و اصولی بگیرند، بهتر است چند دانه گردو را در رژیم های غذایی خود بگنجانند و از تاثیرات معجزه‌ آسای آن بهره‌مند شوند.

خرید اینترنتی انواع نهال بادام و گردو

در مطلب بالا سعی کردیم به بررسی پرورش و کاشت نهال بادام و نهال گردو بپردازیم. در نظر داشته باشید که نمی توان پاسخ دقیق و درستی برای پرسش اینکه آیا کاشت نهال بادام بهتر است یا نهال گردو ارائه داد. اما با توجه به موقعیت زمین کشاورزی و آب و هوای منطقه مورد نظر می توانید نهال های مناسب را انتخاب کرده و آن ها را در زمین‌ های خود بکارید.

البته اگر در این زمینه نیز آگاهی و اطلاعات زیادی ندارید می توانید با افراد کاربلد و متخصصین حرفه ای همانند نهالستان آریا نهال که دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی می باشند مشورت کرده و همچنین خرید نهال با کیفیت خود را تنها با یتنوع نژادی نهال گردو

تنوع نژادی که برای وجود دارد خیلی بیشتر می باشد. همین امر باعث شده تا از لحاظ اقتصادی مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد. انواع تقسیم بندی نهال گردو عبارتند از:

  • نهال های گردو زود گل
  • نهال گردو میان گل
  • نهال گردو دیرگل

هر کدام از این نژادها در مناطق و اقلیم های خاصی مورد توجه کشاورزان قرار می گیرد و باعث می شود تا میزان بازدهی باغ گردو را افزایش دهد. نهال های گردو زود گل مخصوص مناطق گرم و خشک است. بخاطر باردهی بالا و زود بازده بودن مورد توجه کشاورزان این اقلیم قرار گرفته است. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

این نهال یکی از نهال های پرفروش برتر نهال می باشد. به خاطر خصوصیات و بازدهی بالایی که دارد باعث شده است تا خرید نهال بادام و باغداران زیادی نسبت به خرید آن اقدام کنند. طول عمر اقتصادی این نژاد معمولا بین ۸۰ الی ۱۰۰ سال است. از این رو باردهی این نهال با نهال های سنتی قابل مقایسه نیست، همچنین احتیاج آن به آبیاری در مناطق گرم و خشک کمتر است. مقاومت بالایی در برابر انواع آفت ها داشته و مقرون به صرفه است.

نهال گردو دیرگل بهترین گزینه برای باغدارانی است که باغ آنها در نواحی سرد و خشن قرار گرفته است. شوک های جوی و هوایی در این مناطق باعث می شود تا شکوفه های درختان گردو نابود شوند. به همین خاطر توصیه هایی که مهندسین و متخصصین پزشکی دارند بهترین گزینه برای آنها استفاده کردن از نهال های دیرگل است. این نهال ها عبارتند از:

مکانیسم به گونه ای است، بتواند در مقابل باد سرد و طوفان های مناطق کوهستاتی از خود مقاومت نشان دهد. ویژگی بافت ریشه و تنه درخت مقاوم در برابر رطوبت و عوامل باکتریایی و قارچی می باشد.

مناطقی که بین ۱۵۰۰ الی ۲۳۰۰ متر است می توانند از استفاده کنند، یکی از نهال های پربار که در همان سال های اولیه قادر است سرمایه باغدار را تامین کند.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ :

در چند سال گذشته خرید و فروش مورد توجه قرار گرفته است. نژاد پیوندی و نژاد اصلاح شده تیپ ۹ زود بازده بوده و به خاطر مقاومت بالا فروش بیشتری دارد، این رقم بیسار پربار بوده به طوری که در هر هکتار بالای ده تن باردهی دارد.

انواع نژاد های پرفروش گردو در بازار داخلی و خارجی

اگر بخواهیم به طور دقیق اعلام کنیم بیشتر از 40 نوع نهال گردو در کشور ایران وجود دارد برخی از آنها بر پایه بذری بوده و بقیه بر پایه پیوندی و اصلاحی می باشد. بعضی از نژادها بومی کشور ایران و برخی دیگر وارداتی هستند. از مهمترین آنها عبارتند از:

نهال ژنوتیپ پالیز، نهال گردو پیوندی چندلر،نهال گردو تو سرخ و ، ، نهال پیوندی شیلی و بیلچک، و خوشه اسرائیلی، و دیگر ارقام نهال گردو که دست باغدار را در انتخاب نهال گردو باز گذاشته است. با توجه به اطلاعات کامل در مورد نهال گردو دادیم، بهتر است کمی هم با روند پرورش درخت بادام در کشور ایران آشنایی داشته باشیم تا شما به عنوان باغدار بتوانید تصمیم بگیرید گردو بکارید یا بادام؟؟

آشنایی با روند پرورش نهال بادام در کشور ایران

یکی دیگر از نهال هایی که پرورش و رشد آن در کشور ایران باعث سود دهی بالایی برای کشاورزان می شود، نهال بادام است. بادام ایرانی جزو محصولات شناخته شده در کل جهان است، کاملا معروف بوده و بازار های خارجی مخصوص اروپایی و عربی خواستار انواع کیفیت بادام حتی درجه سه آن می باشند.

شاخص های مهمی که درخت بادام دارد، باعث شده تا به عنوان باغ سودده شناخته شود. مقاومت بالای درخت بادام در برابر ناملایمتی های هوایی و جوی، همچنین سیستم دفاعی قوی در برابر انواع بیماری های  باعث محبوبیت آن در بین کشاورزان شده است.

یکی از ویژگی های که باعث شده تا مزیت نهال بادام نسبت به نهال گردو بیشتر به چشم بیاید، کشت دیمی آن در مناطق گرم و سرد است. برخلاف گردو که نیاز به آبیاری دقیق و برنامه ریزی شده دارد، درخت بادام در برابر کم آبی از خود مقاومت نشان داده و دستخوش هیچگونه تحولاتی نمی شود.

تنوع نژاد درخت بادام در کشور ایران

نژاد بادام نیز مانند نژاد گردو تقسیم بندی شده و به شناخته می شود، نژاد زود گل در مناطقی که سرمایه بهاره ندارد و آب هوای معتدل دارد کاشت می شود ولی در مناطقی که سردسیر بوده و سرمایه بهاره دارد باید از نژادهای زود گل کاشت شود.

نژاد های دیر گل بادام

اگر به دنبال بهترین برای آب و هوای سردسیر هستید، پیشنهاد ما نهال‌ های بادام  دیرگل است. بخاطر این ویژگی نهال بادام از سرما زدگی و یخ‌ زدگی در امان می باشد. از دیگر ویژگی های مهم نهال‌ های زود رس مقاومت بالایی آن ها نسبت به باد و سوزش سرما می باشد، البته این نوع بادام نسبت به خشکی و کم آبی از خود استقامت بالا نشان می دهند.

پرخواهان ترین نژاد درخت بادام که برای مناطق سرد توصیه می شود و آن را با نام سوپرنوا هم می شناسند. نوع بادام خوشه ای بوده و جزو نژاد های پربار شناخته می شود.  بیشتر وزن آن مربوط به مغز بوده و درصدی هم دو قلویی دارد.