مدیر عامل کانون پرورش فکری : قصهگویی یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرایند تبدیل محتواست
تیتر نیوز/یزد مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر این که قصهگویی یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرایند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، قصه را یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطبان خواند و گفت: امروز قصهگویی به بلوغ خود رسیده است و باید وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شود.
«حامد علامتی» در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصهگویی که امروز پنجشنبه سیام آذرماه در سالن دانشکده حضرت رقیه(س) یزد پایتخت قصه گویی ایران برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که بیست پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را در آخرین روز پاییز در پایتخت قصه گویی در شهر جهانی یزد در شهر قنات و قنوت و قناعت برگزار میکنیم و امروز به بخش پایانی آن رسیده ایم و میوه شیرین آن امروز به بار نشسته است.
وی با بیان این که این آیین یکی از بزرگترین آیین های قصه گویی در جهان است که به نام جمهوری اسلامی ایران مزین شده است، افزود: قصه گویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آورده های آن در عرصه های دیگر فرهنگی و هنری ظهر و بروز میکند.
علامتی با تاکید بر این که قصهگویی یک تفنن نیست بلکه یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرایند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، ادامه داد: این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطب در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام می شود.
وی اظهار کرد: قصه قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است و به کمک آن دیگر مردم مجبور نمیشوند کالری زیادی برای طبقه اطلاعات بسوزانند. در واقع قصه وسیله فهم است؛ قصه هدف عالی برای ما تعیین میکند؛ چالش های رسیدن به آن را برایمان مشخص می کند و برنامه عبور از آن مشکلات را در اختیارمان قرار میدهد.
وی گفت: قصه بهترین سلاحی است که با آن بتوانیم اطلاعات زائد را حذف کنیم و داده ها را به گونهای سامان بدهیم که آدم ها جذب شنیدنش شوند.
مدیر عامل کانون پرورش فکری با بیان این که قصه خوب سلسلهای از رویدادهای تصادفی را جمع میکند و آنها را به گوهری تبدیل میکند که همه چیزهای مهم را در خود دارد، گفت: حتماً دلیلی دارد که اسم نسخه نهایی فیلم را نسخه نهایی گذاشتهاند. هر فیلمی قبل از اکران در سینما، بارها فرایند تدوین، بازنگری و حذف را طی میکند؛ گاهی شخصیتها سر از سطل زباله اتاق تدوین در میاورند و از قصه حذف می شوند. چرا؟ چون قصه گوها فیلترهایی برای حذف مطالب و بخش های زائد هستند و هنر قصهگو نظمدهی جدید به اطلاعات و وقایع از هم گسیخته است تا مخاطب را جذب کند و با خود همراه سازد.
وی با نقل قولی از «آلفرد هیچکاک» که میگوید؛ «داستان زندگیای که بخشهای بیخاصیتش حذف شده باشد یک قصه خوب است»، تصریح کرد: قصه تنها چیزی است که میتواند حواس آدمها را ساعتها به خودش مشغول کند. کسی نمیتواند از قصه خوب دل بکند.
وی افزود: تحقیقات نشان میدهد قتی مخاطب با محتوای زیادی بمباران میشود انگیزه پیگیری را از دست می دهد و قصه یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطب است که مخاطب هم با او همراهی میکند.
علامتی با بیان این که قصه شبیه موسیقی است، عنوان کرد: قصه خوب سلسلهای از رویدادهای تصادفی را جمع میکند و آنها را به گوهری تبدیل میکند که همه چیزهای مهم را در خود دارد. امروز در دنیا هم بهترین محصول را نمیخرند بلکه محصول فرهنگیای را میخرند و از آن استفاده می کنند که سریع تر آن را بفهمند و قصه این بستر را به خوبی فراهم میکند.
وی ابراز کرد: از سوی دیگر قصهگو باید این توان را داشته باشد که مشکلات درونی و بیرونی مخاطب را شناسایی کند و قصه را بر اساس آن تنظیم کند. اگر این اتفاق نیفتد قصهمان بیحس و حال خواهد بود و دردی را درمان نخواهد کرد. اگر چنین نکنید مخاطب دیگر با شما همراه نمیشود و قصهگویی یک کالای فرهنگی مؤثر در عرصه اجتماع نخواهد بود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قصه به مخاطب کمک میکند تا تصمیم های جدید بگیرد چرا که انسانها در زندگیشان تصمیمهای مهمی نمیگیرند مگر این که چیزی آنها را به چالش بکشد و انگیزه اقدام جدید به آنها بدهد و قصه و قصهگویی این ظرفیت را دارد.
وی با بیان این که قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد، گفت: این عرصه جدیدی است که در دنیا از ظرفیت قصه برای رونق کسب و کارها استفاده میکنند و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصهها قرار گرفته است.
علامتی در ادامه یادآور شد: امروز افزون بر این که مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی است، جشن ربع قرن سابقه درخشان فرهنگی است.
وی گفت: امروز قصه گویی به بلوغ خود رسیده است و باید وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شود لذا در جشنواره بیست و پنجم با حضور رسانه و کاربست حداکثری آن ضریب نفوذ جشنواره قصه گویی فراتر رفت و به همه نقاط کشور رسید و امروز خرسندیم که اعلام کنیم صدای قصه و قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دورترین نقاط مرزی تا قلب پایتخت قصه و قصه گویی رسیده است و مخاطبان را به تأمل و تفکر واداشته به خصوص در دوره ای که نگرانی های پدرها و مادرها در عرصه تعلیم و تربیت دو چندان است و به خوبی قصه گویی میتواند پاسخی مناسب برای این دغدغهها باشد.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: قصه گویان و جشنواره قصه گویی اگر چه ظاهری رقابتی دارد اما عرصه آمادگی برای فعالیت های فرهنگی در عرصه های اجتماعی است لذا امروز مسئولیت قصه گویان، مربیان کانون و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنگین تر از گذشته است و انجام این مسئولیت برنامه ای جدید میطلبد.
وی با بیان این که انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصهگویی شروع یک حرکت جدید در عرصه فرهنگی است، گفت: یزد خاستگاه فرهنگ و تمدن و در بردارنده شخصیت های موثر حوزه کودک و نوجوان است.
علامتی اظهار کرد: امروز لبخند انار و قصه در یزد پیوند خورده و پایتخت قصه و قصه گویی را به محل جهش این قالب فرهنگی تبدیل کرده است.
وی در پایان خطاب به دستاندرکاران حوزه قصه و قصهگویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: با انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه گویی دبیرخانه دائمی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز از امروز در شهر یزد فعالیت خود را آغاز می کند و این شهر به محل اقدامات اساسی در حوزه قصه و قصه گویی در داخل و خارج از کشور تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: هر حرکتی نیاز به چشم انداز روشنی دارد لذا تدوین یک سند جامع پنج ساله برای دبیرخانه قصه گویی از ضرورت های غیر قابل انکار است که امیدواریم در کوتاه ترین زمان به آن دست پیدا کنیم.
علامتی با بیان این که اکنون با برگزاری جشنواره بیست و پنجم قصهگویی با هزاران نفر قصه گو مواجه هستیم که این سرمایه عظیم نیاز به هدایت و راهبری دارد، گفت: استفاده هدفمند از این سرمایه نیاز به برنامه ریزی جامع دارد و مدیریت این جریان مسأله مهمی است که حتما باید از وظایف دبیرخانه قصه گویی باشد.
وی اعلام کرد: مقرر شده است نخستین باشگاه قصه گویان ایران پس از این جشنواره فعالیت خود را آغاز کند و تمامی کسانی که به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کرده اند، نخستین اعضای آن خواهند بود.
وی همچنین گفت: تولید دانش در حوزه قصه و قصه گویی نیاز جدی این روزهاست. باید عرصه پژوهش را در قصه و قصه گویی جدی بگیریم و از دبیرخانه قصه گویی می خواهم نسبت به پژوهش و تولید دانش در زمینه قصه و قصه گویی اهتمام داشته باشند.
وی افزود: یکی از اتفاق های خوب این دوره توازن در داوری و ارتقای سطح داوری است؛ تأسیس باشگاه داوران قصه گویی نیز اقدام مبارکی است که مقرر شده است پس از برگزاری جشنواره این باشگاه نیز فعالیت خود را آغاز کند که این کار میتواند سطح فعالیت های قصه و قصه گویی را ارتقا دهد.
مدیر عامل کانون پرورش فکری در خاتمه ضمن قدردانی از تمامی کسانی که در جشنواره بیست و پنجم قصه گویی تلاش کردند،اظهار کرد: حرکت به سمت آکادمی قصه و قصه گویی از جمله آرمان هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال میکنیم و امیدواریم با این اقداماتی که آغاز شده است به زودی به آن دست پیدا کنیم.
«مهران فاطمی» استاندار یزد هم در این مراسم ضمن تشکر از قصهگویان پیشکسوتی که کودکی نسل بزرگسال امروز را شکل دادهاند، قدردانی کرد و گفت: پیامبران بزرگترین قصه گویان عالم هستند و کتابی بزرگتر از قران نداریم که خداوند در آن می فرماید اگر قرار است مردم هدایت شوند، این هدایت با قصه و قصه گویی است.
وی با بیان این که حجم زیاد شخصیتهای قصهها باعث شکل گرفتن شخصیت انسانها میشود، عنوان کرد: یک انسان به باوررها و اعتقادات و ایمان خود شکل میگیرد و هیچ چیز مانند قصه نمیتواند در انسانها باور و ایمان ایجاد کند.
فاطمی گفت: از همه کسانی که در این مسیر خدمت میکنند و آینده کودکان و نوجوانان و نسل گام دوم انقلاب اسلامی را میسازند، خاضعانه سپاسگذارم.
استاندار در پایان نیز از مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عوامل اجرایی که زمینهساز برگزاری این جشنواره شدند نیز تشکر و نسبت به آنها ادای احترام کرد.
در این مراسم، «محمدکاظم رحیمی نژاد« مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز پیام «رضا مراد صحرایی» وزیر متبوع خود خطاب به این جشنواره را قرائت کرد.
همچنین در این برنامه پاسداشت «محمد میرکیانی» نویسنده پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان که کتاب «تن تن و سنباد» وی مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت، برگزار شد.
در این مراسم حکم ریاست دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی قصهگویی که به یزد منتقل شده است، به «سیده عالیه قوامی» مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد اعطا شد.
اجرای کلیپهای مختلف از روند برگزاری جشنواره، قصهگویی یکی از قصه گویان منتخب، اجرای گروه کر، قرائت بیانیه هیات داوران و تجلیل از برگزیدگان این دوره از جشنواره دیگر قسمتهای مراسم پایانی جشنواره بیست و پنجم بود.
انتهای پیام