معاینه فنی ۹۵۰۰ خودروی آلاینده در تهران باطل شد

معاینه فنی ۹۵۰۰ خودروی آلاینده در تهران باطل شد
آفتاب نیوز:

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از لغو معاینه فنی بیش از 9500 خودرو در خیابان های تهران خبر داد.

مدیرکل علی اصغر شریفی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به رفتار ماموران پلیس راه در خصوص دود، شرایط ناایمن و نبود معاینه فنی گفت: با اجرای طرح در حال تسریع در معاملات است. خودروی دودزا را متوقف می کرد و پلاک آن را تعویض می کرد و پس از دادن رسید به راننده، پلاک پنج رقمی را روی خودرو نصب می کرد تا راننده به تعمیرگاه برود و خودرویش را تعمیر کند. پس از رفع ایرادات، راننده موظف به معاینه فنی و مراجعه به واحد انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران شد و دچار یکسری مشکلات شد.

وی با بیان اینکه اکثر خودروهای دودزا قدیمی و فرسوده هستند، گفت: این موضوع کمکی به صاحبان مشاغل نکرده است که به دنبال پلاک و تعمیرگاه با همان پلاک پنج رقمی باشند. آنها تخلفات مختلف چراغ راهنمایی را انجام می دادند، چراغ قرمز می کشیدند و با سرعت غیرقانونی رانندگی می کردند و در این مورد ماموران ما مجبور به شناسایی و جمع آوری آنها شدند. با توجه به تمامی این مشکلات، برای اصلاح این وضعیت، طرح جدیدی بر اساس طرح اداره کل پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اجرا شد که بر اساس آن پلاک های تهران برای تعمیر «ارسال نمی شود» استفاده می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ادامه داد: طرح لغو فوری معاینه فنی خودروهای کثیف به جای پلاک در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اینکه اطلاعات سامانه سیمفا بر روی دستگاه های ماموران پلیس راهور فعال می شود، ماموران پلیس راه از طریق دستگاه های پلیس راهنمایی و رانندگی وارد این سامانه می شوند.

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی خودرویی را ببیند که واجد شرایط معاینه فنی نیست اما دارای معاینه فنی است، به جای نصب پلاک بر روی خودروی ارسالی به تعمیرگاه، از این سیستم برای تضعیف فنی خودرو استفاده می کند. معاینه با انصراف از معاینه فنی، راننده باید برود و ایرادات خودروی خود را برطرف کند، در غیر این صورت باید خودرو را در خانه رها کند و خودرو را رانندگی نکند، زیرا در صورت عدم قبولی در معاینه فنی، هر روز جریمه می شود. مقدار خواهد بود. عدد بالایی خواهد بود.

وی درباره مواردی که می تواند باعث لغو تست فنی توسط پلیس راهور شود به تیتر نیوز گفت: آلایندگی و دود خروجی خودرو، شکستن شیشه جلو، نبود لاستیک و … باعث لغو معاینه فنی توسط پلیس راهور می شود. لغو معاینه فنی خودرو در محل. البته در شرایط کنونی آلودگی هوا موضوع آلودگی و مه دود با دقت بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

شریفی با اشاره به آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت: آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر افزایش یافته و اقدامات پلیس راهور نیز افزایش یافته است. همچنین لغو فوری تست های فنی خودروهای مه دود در دستور کار قرار دارد. در همین راستا معاینه فنی 9500 خودروی آلوده توسط ماموران پلیس راه تهران از 16 آذرماه باطل شده است و مالکان این خودروها باید نسبت به رفع نواقص و معاینه فنی مجدد اقدام کنند.