اخبار کسب و کارعمومی

نحوه اتصال آلترناتور به موتور در دیزل ژنراتور

طرز کار دیزل ژنراتور چگونه است ؟ دیزل ژنراتور که در اصطلاح به برق اضطراری مشهور است، در مواقعی که برق شهری موجود نیست و یا برق در دسترس نیست تولید برق می کند. در واقع دیزل ژنراتور از دو قسمت اصلی موتور دیزلی و یک ژنراتور تشکیل شده است و طرز کار دیزل ژنراتور بدین صورت است که به وسیله آن می توان با سوخت دیزل یا همان گازوئیل در مقیاس های گوناگون برق تولید کرد .موتور دیزل موتوری است که با مکانیسم احتراق داخلی کار می کند. یعنی با فشرده سازی هوا در سیلندر ها احتراق انجام می شود و موتور شروع به کار می کند. خرید یا صنعتی برای مکان های مختلف امکان پذیر است. در حال حاضر دارای بهترین بازار فروش در ایران می باشد.

آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور

جهت آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور که از لازمه های پیش از است ابتدا باید با مشخصات آن آشنا شوید. همانطور که از نام آن مشخص است سوخت اصلی موتور دیزلی ، گازوئیل است که یک سوخت فسیلی می باشد. نوع احتراق و کارکرد موتور های دیزلی با بنزینی و گازی متفاوت است.

تمامی موتور ها یک شفت یا محور دارند که آن شفت در هنگام کارکرد موتور شروع به چرخیدن می کند و در صورت وصل نمودن آن به یک آلترناتور، یک دیزل ژنراتور تولید می شود.

آلترناتور در واقع قطعه ای است که انرژی مکانیکی چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و این کار توسط دو قسمت اصلی یعنی سیم پیچی ثابت و سیم پیچی چرخشی انجام می شود.

نحوه کار آلترناتور به این شکل است که آلترناتور به شفت موتور وصل می شود و این اتصال باعث چرخش سیم پیچ چرخشی می شود .از گردش این سیم پیچ چرخشی در داخل سیم پیچ ثابت نیروی الکترومغناطیسی تولید می شود و در خروجی می توان نیروی الکتریکی یا همان برق را دریافت کرد .

آشنایی با قطعات دیزل ژنراتور

1-      موتور دیزل

یکی از اجزای موتور دیزل ECU است که در واقع مخفف Electronic Control Unit هست به معنی واحد کنترل برقی یا همان کامپیوتر موتور است.

موتور های دیزلی قدیمی این قطعه را ندارند زیرا در آنها همه فاکتور ها بصورت آنالوگ اندازه گیری می شوند. اما با پیدایش سیستم های آلاینده ، کنترل سوخت و وضعیت تمامی موتور ها به این قطعه نیاز پیدا کرد. این قطعه از طریق حسگرهایی که بر روی موتور نصب می شوند وضعیت کنونی آن را به شما نشان می‌ دهند و در تعمیر موتور به شما کمک می کنند. کیفیت موتور می تواند باعث بهبود در طرز کار دیزل ژنراتور شود.

از مزایای وجود ECU می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔    دسترسی به وضعیت مصرف سوخت و آلایندگی موتور و تشخیص این موارد

✔    تشخیص و عیب یابی کامل و عمیق مشکلات موتور

✔    آسان شدن مراحل طراحی و تولید موتور

✔    کاهش سیم کشی

✔    فراهم کردن ایمنی و راحتی برای تعمیرات و کاربری دیزل ژنراتور

2-      فیلتر جدا کننده آب از سوخت

همان طور که از نام آن پیدا است، این فیلتر وظیفه جدا کردن آب از سوخت را دارد و در زمان کارکرد موتور، اگر آب به هر دلیلی در مسیر سوخت رسانی قرار بگیرد این فیلتر از نفوذ آب به موتور جلوگیری می کند. برای عملکرد بهتر و بهبود طرز کار دیزل ژنراتور باید از فیلترهای با کیفیت استفاده شود.

3–      پمپ دستی گازوئیل

قطعه بعدی دیزل ژنراتور پمپ دستی گازوئیل است. هنگامی که برای اولین بار از دیزل ژنراتور استفاده می کنیم یا مواقعی که دستگاه در حال تعمیر بوده و یا هر زمان که سوخت در فیلتر وجود ندارد از این پمپ دستی استفاده می کنیم تا گازوئیل را برای ارسال به پمپ انژکتور آماده کنیم .

4–      فیلتر سوخت  

فیلتر سوخت در وظیفه فیلتر کردن سوخت قبل از ارسال به موتور را دارد.

5–      گرم کن

این قطعه وظیفه گرم کردن گازوئیل را دارد. زیرا در فصل سرما اگر گازوئیل سرد شده باشد موتور های دیزل به سختی می توانند شروع به کار کنند.

6–      خروجی سوخت

این قسمت سوخت اضافی برگشتی از موتور را برای تصفیه و ارسال مجدد به موتور به فیلتر سوخت برمی گرداند.

7–      پمپ انژکتور

سوخت بعد از پاکسازی در فیلتر سوخت به پشت قطعه ای به نام پمچ انژکتور می رسد و بعد از آن که فشار سوخت افزایش یافت، پمچ قادر است سوخت را به سر سوزن های انژکتور بفرستد و پمپاژ کند.

8–      فیلتر بخار روغن

در هنگامی که موتور در حال کار است به دلیل دمای بسیار بالای آن مقداری از روغن در اثر گرما بخار می شود که به این فیلتر منتقل می شود تا آسیبی به کارکرد موتور نرساند.

9–      ریل سوخت

سوخت قبل از این که به سوزن انژکتور برسد در قسمت ریل سوخت قرار می‌گیرد.

10-    سوزن انژکتور

سوزن انژکتور وظیفه تزریق سوخت به داخل محفظه سیلندر برای کارکرد موتور را دارد.

11-    استارت و اتوماتیک استارت

استارت قطعه ای است که به عنوان راه انداز موتور عمل می کند و در واقع عمل چرخش میل لنگ را تا زمان روشن شدن موتور انجام می دهد.

اتوماتیک استارت آهن ربایی است که زمانی که ولتاژ به آن می رسد وظیفه رساندن چرخ دنده سر استارت به چرخ دنده فلای ویل را دارد.

12-    فیلتر هوا 

فیلتر هوا قطعه ای است که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذرات ناخالصی را از هوای موتور دیزل ژنراتور پاک کند.

13-    دینام یا شارژ باتری

دینام در هنگام کارکرد موتور کار می‌کند و شروع به تولید برق ۲۴ ولت دی سی می‌کند که از آن برای شارژ باتری استفاده می شود .

14-    توربو شارژ

همان طور که می دانید هرچه ارتفاع از سطح زمین بیشتر شود میزان و غلظت اکسیژن نیز کمتر می شود و ما در ارتفاعات بالاتر نیاز به تجهیزات جبران کمبود اکسیژن داریم. کمبود اکسیژن طرز کار دیزل ژنراتور را با اختلال مواجه می کند. توربو شارژ قطعه ای است که کاهش فشار اکسیژن در موتور را جبران می کند و از این طریق باعث افزایش توان موتور می شود .

15-    رادیاتور

رادیاتور در موتور ها به کار برده می شود به عنوان ناقل دمای آب و خنک کننده موتور و جنس آن می تواند از فلز های مختلف مانند فولاد ، چدن و یا استیل و م           تابلوي فرمان براي استفادة كاربر و شخص نصب كنندة دستگاه به طور دوستانه طراحي شده است.معمولاً برنامه ريزي لازم نيست،چراكه تنظيمات اولية كارخانةسازنده به نحو دقيقي انتخاب شده و كاربردهاي اصلي شيرين تناسب را دارد،با اين حال پارامترها(معيارها)قابل برنامه ريزي هستند تا تنظيم كنترل ژنراتوركامل شود . معيارهاي(مشخصه ها)برنامه ريزي شده در حافظه اي كه از دست رفتني نيست ذخيره مي شوند و بنابراين تمام اطلاعات نگه داشته مي شوند حتي در مواقعي كه جريان برق به طور كامل قطع مي شود.

2-2 : استقرار دستگاه                                            2.2 Mounting the Unit  

دستگاه طوري طراحي شده كه به طور دستي نصب شود . كاربر نمي تواند به قطعات مگر از طريق تابلو فرمان دسترسي پيدا كند.

دستگاه را در جاي تخت (صاف) قرار دهيد بر روي سطح عمودي نصب شود. دستگاه تابلو فرمان به طور استاندارد در ابعاد  68*140(ميلي متر) باز مي شود . قبل از نصب ، فنر فولادي را از دستگاه باز كنيد ، و سپس آنرا از قسمت بازشو دستگاه عبور دهيد. دستگاه در اين موقعيت بوسيلة فنر فولادي مستقر مي شود.

3-2 : سيم كشي دستگاه        2.3 Wiring the Unit    

اخطار : دستگاه داراي فيوز نمي باشد.

از يك فيوز خارجي استفاده شود براي ،

فاز ژنراتور : R-S-T

فيوز را در جايي نصب كنيد كه نزديك دستگاه بوده و امكان استفاده و دسترسي كاربر به آن آسان باشد.

درجة فيوز بايد 6 آمپر باشد.

اخطار برق كشنده است.

هميشه قبل از اتصال دستگاه منبع انرژي برق را قطع نمائيد.

1- هميشه قبل از وارد كردن سيمها توسط پيچ گوشتي

دو شاخةبرق را از پريز خارج نمائيد.

2- هميشه هنگام نصب،به راهنماي مقررات سيم پيچي مراجعه كنيد.

3- يك مجموعة مناسب كه به سادگي در دسترس باشد از دستگاههاي قطع كننده بايد به عنوان بخشي از سيستم شما باشد ( مثل فيوزهاي خودكار ).

4- دستگاه قطع كنندةجريان نبايد بر روي سيم انعطاف پذير (نرم)نصب شود.

5- ساختار برق اصلي بايد شامل سيستم محافـظتي پشـتيباني مناسب با مدار كوتاه (به عنوان مثال يك فيوز يا قطع كنندة مدار)باشدكه داراي ظرفيت قطع كنندگي بالا است.

HBC با حداقل 1500 آمپر.

6- از كابلهايي استفاده كنيد كه ظرفيت كافي را براي انتقال جريان و تحمل درجه حرارت داشته باشند.حداقلmm² 75/0.

٭اتصال رديفي داده ها(سري) : اين اتصالات استفاده مي شوند براي انتقال داده ها بهPC  (كامپيوتر)از طريق آداپتور سري.

براي مناسب بودن وضعيت قطبها ، در صورت اشتباه بستن قطبها دستگاه عمل نخواهدكرد. دستگاه هم با باطري 12 ولت و هم 24 ولت عمل مي كند.

R-S-T : فازهاي برق را به اين ورودي ها وصل كنيد.محدودة ولتاژ حداقل و حداكثر قابل تنظيم و برنامه ريزي است.

L1 , L2 , L3:سيمهاي فاز ژنراتور را به اين وروديها اتصال دهيد.محدودة ولتاژ حداقل و حداكثر قابل تنظيم و برنامه ريزي است.

DKG-205 قابليت برنامه ريزي براي ساعت كاري موتور و حداقل زمان باقيماندة نگهداري و سرويس را فراهم مي كند.ساعت كار موتور قابل برنامه ريزي از 0 تا 750 ساعت در دفعات 50 ساعتي مي باشد. حداقـل زمان برنـامه ريزي بـين 0 تا 15 ماه مي باشد.اگر مقدار تمام برنامه ها 0 باشد ، اين بدين معنا است كه پارامترهاي (معيارهاي) ذكر شده بدون استفاده خواهند ماند . براي مثال P19=200  و P20=0 كه  GKG-205 بدين معنا است كه موتور هر 200 ساعت احتياج به سرويس و نگهداري دارد ، ولي در اين مثال محدودة زماني وجود نخواهد داشت. وقتي كه ساعات كاركرد موتور و محدودة زماني به پايان رسيده است ، چراغ LED (قرمز رنگ) به جهت احتياج به سرويس و نگهداري دوره اي شروع به چشمك زدن مي كند. با خاموش شدن صفحة ديجيتالي كلمة (SER) نمايش داده خواهد شد.

(آلارم) اخطار نشانگر اين است كه وضعيت تنظيم ژنراتور غير نرمال است و اغلب موجب مي شود تا فوراً موتور توقف نمايد.در حين عملكرد آلارم (اخطار) ، LED مربوط روشن خواهد شد و اگر گزينة رلة  آلارم انتخاب شود ، رلة آلارم اخطار روشن خواهد شد. به جز آلارم اضطراري ، LED آلارم (اخطار) روشن خواهد ماند و تنظيم عملكرد ژنراتور امكان پذير نخواهد بود . حتي اگر آلارم ( اخطار) از مبدا از بين برود.

به منظور راه اندازي مجدد شرايط اولية آلارم اخطار ، اولين انتخاب عملكرد حالتOFF مي باشد.

احتياط : (هشدار)

اين كليد(سوئيچ) بايد در حالت عادي بسته باشد و به علت افزايش زياد درجه حرارت باز خواهد شد.اگر از اين ورودي استفاده نشود ، آنرا به ترمينال منفي برق DC (مستقيم) وصل كنيد.در غير اين صورت آلارم (اخطار) به طور مداوم فعال خواهد بود.اين عمل موجب مي شود ژنراتور تحت بار ، آزاد گردد ولي موتور تا پايان دورة خنك كاري كار خواهد كرد.

حالتـهاي عـملـكرد از طـريق فشـرده شدن كليدهاي جـلوي تابلـو فرمان انتـخـاب مي شوند.اگر در حين كار كردن موتور وضعـيت حالتها تعويض شود ، موتور خاموش مي شود. هنگامي كه ژنراتور در حال كار كردن است حالتهاي عملكرد را تعويض نكنيد.

P08 : حد بالاي تأمين برق DC : اگر برق توليدي DC بيشتر از محدوده شود ، بعد از گذشت 21 ثانيه موجب فعاليت آلارم ( اخطار مي شود) و موتور ديزل توقف خواهد كرد . اين آلارم به طور مخصوصي طـراحي شـده است كه از خرابي دستـگاه كه موجب خرابي و شكست شارژ آلترناتور مي شود جلوگيري مي كند.

P09 : تعداد استارتها : نشان دهندة بيشترين تعداد تلاشهاي استارت مي باشد.

 

نحوه اتصال آلترناتور به موتور در دیزل ژنراتور

 

16-    شارژر

شارژر در واقع یک مدار الکترونیکی است که در تابلو برق نصب می شود و در هنگام روشن بودن دیزل ژنراتور با ولتاژ و جریان مشخص باتری موتور را شارژ می کند تا در زمان روشن کردن دوباره دیزل ژنراتور مشکلی پیش نیاید.